Luin koko 15 sivua, keskiön naksumisesta, ja ihmettelen, etten törmännyt HAMBINIn laatu keskiöön. 260€ laakereineen 41,00mm OD.
Luin koko 15 sivua, keskiön naksumisesta, ja ihmettelen, etten törmännyt HAMBINIn laatu keskiöön. 260€ laakereineen 41,00mm OD.
Vaihdoin ensimmäistä kertaa keskiölaakerin ja mietin nyt, että jos kammet tuli kiristettyä liian kireälle (Minulla ei ole momenttiavainta), niin onko siitä jotain haittaa? En ole varma, mutta ihan kuin kammet pyörisivät hieman tahmeammin nyt.
Tuo riippuu ihan mikä keskiö ja mitkä kammet. Sitä shimanon muovista päätyholkkia ei saa kiriä kuin sormivoimalla, eikä silloinkaan kovaa. Vähän vain painetta.
Jos taas esimerkiksi gxp, niin tuossa vasemman kammen saa vetää huoletta tiukalle.
Uusissa laakereissa on uudet vaseliinit, ne aluksi vähän tahmeammat?
Noitakin keskiöitä on erillaisia. Sramin omassa tosiaan tulee se muovinen tiiviste. Molemmin puolin.
Ideana gxp:ssä on, että non-drive side, eli vasenpuoli kantaa koko kammen sivuttaisvoimat. Eli keskiakseli kiristyy tiukalle vasemman laakerin molemmin puolin. Vetopuolelle tulee jousirikat.
Toiminta on helppo testata ennen vasemman kammen asennusta. Jousirikkoja on sopivasti, kun tuntee sen jousivoiman ensin ja vasta sen jälkeen akselin olake ottaa kiinni vasemman laakerin sisäkooliin.
Periaatteessa vasemman kammen alle ei tarvitse rikkoja, mutta noidenkin tarpeen huomaa helposti. Eli kammen pitää kiristyä sopivalla voimalla laakeria/tiivistettä vasten, niin että mitään päittäisvälystä ei jää. Paremmissa laakereissa tuo tiivisteen keskiosa on metallia, tai olisikohan kaikissa. Ei tuossa välissä kai muovia saa olla...
Tässä wheelsmfg ohjeet.
https://wheelsmfg.com/gxp-crank-spindle-spacers-seals
En tosiaan ihan hiffaa mitä tarkoitat muovisella vesisuojalla. Aika usein vasemman kammen tulee vastata suoraan siihen tiivisteen reunaan ja sitä kautta laakeriin. Näkee tuosta wheelsmfg kuvasta. Mitään isompaa rikkas tuolla ei saa olla, mikä ottaisi tiivisteen keskemmälle kiinni. Silloin kammet pyörisivät varmasti huonosti.
Itseasiassa itselläni on MegaExo ja se muovinen/silikoni rengas taitaa olla juuri tuo "Dust seal", eli sen laitoin ensin "Non-drive" puolelle ja sen jälkeen "Wave Washer". Vanhassa ei siis ollut tuota "Dust seal"ia. Eli onkohan ihan turha sitten? Tai jopa haitallinen tuossa.
No se on ihan päin prsttä nyt. Aaltorikat ja kaikki muukin sälä kuulu vetopuolelle.
Niin joo, mega-exo nyt. Sehän on aivan eri mitä gxp. Suoralla akselilla. Siinä aaltorikat voi varmaan laittaa molemmin puolin. En tiedä. Ottavat vaan välyksen pois.
Eikun vetopuoli on ketjun puoli, eli oikea. Mutta tosiaan minä puhuin koko ajan gxp:stä, koska oletin sinulla olevan sellainen. Mega exo on tosiaan suoralla akselilla, eli täysin vastaava mitä shimono. Päittäisvälys säädetään aaltorikalla.
Aaltorikat toimii varmaan tuossa molemmin puolin, mutta laita niinkuin ne aiemmin oli. En ole koskaan asentanut mega-exon kampia, mutta kyllähän tuon toiminnan näkee asentaessa. Tsekkaat vain ettei aaltorikat painu täysin kasaan, eli ei sinne liikaa rikkoja saa laittaa väliin. Keskiön pituudet eivät ole aina täysin samoja ja siksi noissa joutuu joskus käyttämään rikkoja välissä.
Esim. Sramin ohjeissa aaltoprikka tulee myös non-drive puolelle niissä tapauksissa kun käytetään aaltoprikkaa korvaamaan preload säätimen.
Pojan pyörän keskiö alkoi justiinsa naksumaan. Otan auki ja putsaan. Pitääkö keskiön kierteisiin laittaa jotain voiteluainetta? Ihan perus-alurunko ja nelikanttikeskiö kyseessä.
^ Lukitteita en kyllä käyttäis... Taidan laittaa perusrasvat väliin.
Mites nelikanttikammet, rasvaa väliin vaiko eikö? Intterwebs-keskusteluista on semmonen 50/50 -meininki. Viime kerralla laitoin.
Se oli sitten drive siden puolelta keskiö löysällä. Irti, putsaus, tsekkaus, että kaikki ehjää, rasvaa sinne tänne ja nippuun. Ei napsu enää.
Tervehenkinen pyöräilyelämän ratkaisu, sora renkaiden alla saa napsua ei ajopeli.
Muutaman lenkin jälkeen kampien ja polkimien kireyden tarkistus, tiukassa muttei apinaraivoa kireysmääritelmän mukaan. Keskiön tienoille kohdistuu vääntöä.
Kyllä nyt ärsyttää, kun vuosia hiljaisena pysynyt keskiö (BB30) tai ainakin siinä ilmansuunnassa alkoi napsua. Tein kaiken mahdollisen ennen kuin päädyin vaihdattamaan vanhan (3000 kilsaa sitten asennetun) keskiön. Nyt on vielä testaamatta että onko napse poistunut. Olen n kolme vuotta vaihdattanut keskiön kesäkauden aluksi sillä ajatuksella, että ei tarvitsisi turhia murehtia. Plääh.
Voiko maastopyörän tonnin ajettu pressfit keskiö alkaa naksua? Joku napsahtaa aina kun vasen kampi klo 9 kohdalla. Välyksiä ei tunnu ja kammet pyörii käsin ihan smoothisti.
Mulla oli kesällä maantiepyörässä naksumisongelma. Silloin ei kampipulttien kiristely yllättäen auttanut odotuksistani huolimatta. Ei huvittanut alkaa yhtään enempää yksitellen etsiä vian syitä, joten huolsin kaikki mieleen tulevat mahdolliset naksuvat paikat kerralla.
- Kammet irti, kampipultit irti, kuparitahnaa kierteisiin, kiristys momenttiin. edit. siis eturattaan pultit irti ja momenttiin tässä kohdassa
- Kun kammet jo oli irti, vaihdoin keskiön. BSA-keskiö on helppo vaihtaa ja uusi maksoi vain pari kymppiä. Eipähän jää siitä kiinni.
- Kammet takaisin paikoilleen ja huolellisesti oikeaan momenttiin kiristettynä. Rasvaa oikeisiin paikkoihin.
- Läpiakselien kireyden tarkastus.
- Vaihdoin myös polkimet. Kun olin joka tapauksessa aikonut vaihtaa ne virtaviivaisempiin ja kevyempiin.
- Erilaisten pulttien kireyden tarkastus näppituntumalla.
- Lopuksi vielä satulatolppa irti, rasvaus, tolppa paikoilleen ja kiristäminen momenttiin.
Ei naksunut enää. Onneksi. En tiedä mitä olisi enää ollut tehtävissä jos vielä olisi ylimääräisiä ääniä kuulunut.
Jep kiitti, noi kammet vois kyllä käyttää irti ja tarkastaa pultit.
Mun pojan pyörässä keskiö oli löysällä ja siksi naksui.
Veljen pyörässä toinen poljin kaipasi voitelua ja siksi naksui.
Onhan noita kohteita.
Kirjanmerkit