HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 163 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 63 113 153 161 162 163 164 165 173 213 263 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.861 - 4.890 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4861
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Käsittääkseni vanhempia vannejarrullisia vanteita ei ole suunnitteltu kestämään levyjarrujen aiheuttamaa suurempaa kuormitusta pinnojen kautta, eli käyttötarkoituksesta ja vanteesta riippuen voi kestävyyden kanssa tulla ongelmia tai sitten ei.

  2. #4862
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    +1 Veloplugeista, täytyypä laittaa kokeiluun.

  3. #4863
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    67
    Onko Sram Guide rsc jarruissa vielä ollut ongelmia?
    Bike-discountilla olisi kohtuulliseen hintaan tarjouksessa.

  4. #4864
    Pitkähäkkinen vs. lyhythäkkinen/normaali takavaihtaja. Pitkähäkkistä tarvitaan, jos isoin takaratas on tarpeeksi iso vai mistä se peruste tulee? Ongelmana on 2x11 maasturi, jossa vaihteiston toiminta on hieman epämääräinen ja yksi potentiaalinen muutos aiempaan on epähuomiossa ostamani pitkähäkkinen vaihtaja vanhan vääntyneen lyhythäkkisen tilalle. Eli mitä pitkä .vs lyhythäkkisyys loppupeleissä vaikuttaa. Google sanoi amerikasta, että pitkähäkkisyys on tarpeen jos on kolme eturatasta ja muissa tapauksissa lyhythäkkisyys riittäisi. Siis kannattaako minun ostaa sittenkin vielä yksi lyhythäkkinen takavaihtaja vai yritänkö vain sinnikkäästi hakea säätöjä kohdilleen?

  5. #4865
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Vaihtajan kapasiteetti. Eli edestä pienin takaa pienin vs isoimmat molemmista.

    Periaatteessa jos lyhyt riittää, niin aina se. Mutta varsinkin ilman kitkavaihtajaa ketjut tippuvat herkästi, jos kapasiteetti on liian rajoilla, eli pienellä rattaalla ajaessa häkki on painanut lähes kokonaan kasaan. Kunnon monttu tuossa kohtaa ja kiristys ei riitä enää.

    Vaihtajan kapasiteetin näkee vaikka shimanon sivuilta.

  6. #4866
    Aivan, eli pitkähäkkisyys antaa pelivaraa tuolle välityksen ääripäille, kun ketju kulkee pitemmän mutkan vaihtajan rissoissa. Pitkähäkkisyys oli siis minun tapauksessa turha moka, koska alunperin siinä oli lyhyempi, joka toimi hyvin, kunnes vääntyi mutkalle. Vaihdan ensin vaijerin ja jos se ei auta haen yhden vaihtajan lisää - noille ylijääneille löytyy kyllä töitä muista pyöristä. Pitääpä tutkia nuo Shimanon suositellut välityskartat mitä minun kombinaatiolle suositellaan.

  7. #4867
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    Onnistuuko ja toimiiko takana 135millisessä perässä XD vapaarattainen kiekko 12lehtisellä pakalla? HG pakkojakin löytyy mutta XD versiollisista laajempi valikoima...

  8. #4868
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Onnistuuko ja toimiiko takana 135millisessä perässä XD vapaarattainen kiekko 12lehtisellä pakalla? HG pakkojakin löytyy mutta XD versiollisista laajempi valikoima...
    Toimii.

  9. #4869
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Aivan, eli pitkähäkkisyys antaa pelivaraa tuolle välityksen ääripäille, kun ketju kulkee pitemmän mutkan vaihtajan rissoissa. Pitkähäkkisyys oli siis minun tapauksessa turha moka, koska alunperin siinä oli lyhyempi, joka toimi hyvin, kunnes vääntyi mutkalle. Vaihdan ensin vaijerin ja jos se ei auta haen yhden vaihtajan lisää - noille ylijääneille löytyy kyllä töitä muista pyöristä. Pitääpä tutkia nuo Shimanon suositellut välityskartat mitä minun kombinaatiolle suositellaan.
    Saat tuon pitkähäkkisen toimimaan ihan täydellisesti sopivalla kettinginpituudella, b-ruuvin, rajoittimien ja vaijerin säädöillä. Tietenki ihanteellisinta on noudattaa kaikessa valmistajan suosituksia.
    Kisakuskin ei pidä antaa etua toisille rajoilla olevilla välineillä.

  10. #4870
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Aivan, eli pitkähäkkisyys antaa pelivaraa tuolle välityksen ääripäille, kun ketju kulkee pitemmän mutkan vaihtajan rissoissa. Pitkähäkkisyys oli siis minun tapauksessa turha moka, koska alunperin siinä oli lyhyempi, joka toimi hyvin, kunnes vääntyi mutkalle. Vaihdan ensin vaijerin ja jos se ei auta haen yhden vaihtajan lisää - noille ylijääneille löytyy kyllä töitä muista pyöristä. Pitääpä tutkia nuo Shimanon suositellut välityskartat mitä minun kombinaatiolle suositellaan.
    Jep. Ja jos pieni/pieni välitystä ei käytä, niin lyhyellä häkillä pärjää entistäkin paremmin. Esimerkiksi shimanon di2 tuo onkin estetty.

  11. #4871
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Saat tuon pitkähäkkisen toimimaan ihan täydellisesti sopivalla kettinginpituudella, b-ruuvin, rajoittimien ja vaijerin säädöillä. Tietenki ihanteellisinta on noudattaa kaikessa valmistajan suosituksia.
    Kisakuskin ei pidä antaa etua toisille rajoilla olevilla välineillä.
    Tästä olen lievästi eri mieltä, eli kun vyötäröllä kulkee parikymppiä extraa niin vaihtajan häkin pituuden tuoma lisäpaino on marginaalinen juttu, mutta toki tärkeä asia sekin :-)

    Vaihdan nyt ensin vaijerin ja sen kuoret - katsotaan toisiko se luistoa vaihtamiseen lisää ja jatkan säätöä.

  12. #4872
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Pieni vapaaratasongelma , eli vapaalla laskiessa eikä poljeta alkaa ketjut pomppimaan ja kovassa rynkytyksessä irtoaa eturattaalta .
    Olen jo pari kertaa purkanut navan ja ihmetellyt , viimeksi putsasin ja voitelin niin toimi alkuun paremmin mutta loppulenkistä ongelma palasi .
    Käsin kun pyörittelee pyörii ihan hyvin , nyt pyörä seinätelineessä laitoin lammista kunnon vauhdit ja pidin kammella vastaan tunsin kun kammet yrittää pyöriä mukana . Eli ilmeisesti vapaarattaan laakeri ei pyöri tarpeeksi liukkaasti.
    Navassa kone laakerit ja vapaarattaassa neulalaakeri ja Reynoldsin kiekot ja napa.
    Mikäs olisi paras öljy kynsiin ja neulalaakeriin .

  13. #4873
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Ja vaihtajan rullat+rattaat on kunnossa?

    Kynsivapariin ihan ohutta öljyä. Neulalaakeri vapaarattaassa kuulostaa epäilyttävältä. Ehkä se yrittää jostain syystä hirttää kiinni? Neulalaakerissahan kuuluisi olla karkaistut pinnat molemmin puolin neuloja.

  14. #4874
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Vihdoin saapui uusi pyörä jossa on Shimano Ultegra Di2 R8050 vaihteisto, itselle täysin uusi systeemi. Toimittajan sivuilla lukee että varustettu automaattisella trimmaustoiminnolla, mitähän tämä tarkoittaa? Pyörä on Canyon Ultimate ja mitä nopeasti kävin vaihteiston perustoimintoja läpi niin näyttäisi toimivan vaihteet hyvin. Kiinnostaa silti tietää että mitä kaikkea on hyvä tietää tai ottaa huomioon tämän järjestelmän käytössä? Muutenkin saa vinkkejä antaa tuohon vaihteistoon liittyen.

  15. #4875
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Vihdoin saapui uusi pyörä jossa on Shimano Ultegra Di2 R8050 vaihteisto, itselle täysin uusi systeemi. Toimittajan sivuilla lukee että varustettu automaattisella trimmaustoiminnolla, mitähän tämä tarkoittaa? Pyörä on Canyon Ultimate ja mitä nopeasti kävin vaihteiston perustoimintoja läpi niin näyttäisi toimivan vaihteet hyvin. Kiinnostaa silti tietää että mitä kaikkea on hyvä tietää tai ottaa huomioon tämän järjestelmän käytössä? Muutenkin saa vinkkejä antaa tuohon vaihteistoon liittyen.
    trimmaisiko tuo automaattisesti etuvaihtajan asentoa suhteessa takavaihtajaan ettei ala kihnaamaan? Jonkun videon näin missä etuvaihtaja toimii automaattisesti ja riitti, että vaihteli takavaihtajasta vaihteita...

  16. #4876
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Saattaa se hoitaa myös takavaihtajan asentoa. Tai molempia. En tiedä. Mulla on SRAM etap ja tuossa se hoituu kahvoja naksauttamalla.

  17. #4877
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Toimittajan sivuilla lukee että varustettu automaattisella trimmaustoiminnolla, mitähän tämä tarkoittaa?
    Automaattitrimmi siirtää etuvaihtajaa takavaihtajan asennon mukaan niin että se on aina optimaalisessa asennossa eikä ketju koskaan hankaa siihen.

    Si.shimano.com sivuilta löytyy hyvin tietoa osasarja kohtaisesti.

    Lataa tietokoneelle E-Tube ohjelmisto (jos ei ole langatonta yksikköä) sen avulla voi muuttaa asetuksia.
    1. Miten nopeasti takavaihtaja siirtyy vaihteelta toiselle. Kokeilisin joko normal (keskimmäinen) tai fast
    2. Miten takavaihtaja siirtyy kun nappia pidetään painettuna, 2/3 ratasta tai vaikka koko pakan laidasta laitaan jos nappi on painettuna.
    3. Painonappien toiminta eli kahvojen napit ja kahvojen päällä olevat napit ovat vapaasti valittavissa.
    4. Synkro toiminnot

  18. #4878
    Käykö dnp:n 8v (11-32) takapakan tilalle esim Shimano altus cs-hg31 eli tämä:
    https://www.bikester.fi/shimano-altu...x-M315977.html

    Tarvitseeko tuo vielä erilaisen vapaarattaan, avain on ainakin erilainen. Kyse on sähköperä "maasturista"

  19. #4879
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proud hon Katso viesti
    Piti oikein liittyä foorumille kun ei omat googlailutaidot riittäneet. Yritän tässä irroittaa nelikanttikeskiöstä kampia, mutta ei hylsy mahdu irroittamaan pulttia. Internetin mukaan pitäisi siis olla ohutseinäisiä 14mm tai 15mm kokoisia hylsyjä, en vaan millään löytäny että mistä niitä voisi saada.

    Eli mistäs hankin kampien irroitukseen sopivia hylsyjä? Löytyykö pyöräkorjaamoista myytäväksi? Vai suostuiskohan nuo lainaamaan?
    Mulla joku varrellinen avain jossa 14mm ja 15mm hylsyt nivelen päässä kiinni. Ainakin 14mm koossa näyttäisi esimerkiksi biltema tarjoavan sytystulppahylsyjä joista osa erikseen ohutseinämäiseksi mainostettu.

  20. #4880
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Onkohan missään olemassa siistejä peitetulppia rungon vaijeriläpivientien tukkimiseen?

    Eli hissitolppaa varten olisi rungossa kaksi läpivientiä jotka haluaisin tukkia nätimmin kuin IV teipin palalla.

  21. #4881
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Tästä on ollut juttua aiemminkin, mutta jäi vähän epäselväksi. Voisiko joku XT SL-8100 12v vaihdevivun omistaja kertoa, toimiiko multi-release toiminto (pienemmälle rattaalle vaihto, 2 kerralla) molempiin suuntiin, eli etusormella ja peukalolla?

  22. #4882
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Ainakin redditin käyttäjien raportoinnin perusteella multi release toimii vain peukalolla

    https://www.reddit.com/r/MTB/comment...multi_release/

  23. #4883
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    No perhana, sitten ei maksa vaivaa SLX->XT päivitys. Jotenkin mun peukalo ei sovi sille vivulle ollenkaan, etusormella napsutan isommalle vaihteelle.

  24. #4884
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Mitenkäs sunringle src navasta saa akselin irti?

  25. #4885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    No perhana, sitten ei maksa vaivaa SLX->XT päivitys. Jotenkin mun peukalo ei sovi sille vivulle ollenkaan, etusormella napsutan isommalle vaihteelle.
    Minusta tossa xt ssä on mukampi tuntuma kun isossa vivussa kuminen pinta. pikkuvipu on jotenkin karkean oloinen käytöltään verrattuna esim pojan sram x9 vipuun.
    Mutta ei varmaan isoa hyötyä päivittää slxää xt vipuun.

  26. #4886
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Mulla joku varrellinen avain jossa 14mm ja 15mm hylsyt nivelen päässä kiinni. Ainakin 14mm koossa näyttäisi esimerkiksi biltema tarjoavan sytystulppahylsyjä joista osa erikseen ohutseinämäiseksi mainostettu.
    Joo löytyy Motonetistäkin nimikkeellä piippuavain
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  27. #4887
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    rauma
    Viestit
    94
    Itsellä on vanhoihin Campagnolon kampiin tämäntapainen hylsy: Etra Oy - 10750-14X15 Putkihylsyavain. Oon vielä rälläköinyt ohkaisemmaksi.

  28. #4888
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    BB7 jarrut, onnistuin pyörittämään jarrupalan säätökiekon ulos siten, että nyt säätö ei toimi. Enkä saa sitä toimimaan vaikka miten yrittäisi. Onko jotain kikkakolmosta vai pitääkö purkaa koko hoito?

    Edit: se olikin vain säätönuppi pois ja kapeakärkisillä pihdeillä pyöritystä, niin taas toimii.

  29. #4889
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    51
    Kampiin on tullut klappia ja liikkeessä epäiltiin alustavasti, että keskiö voisi olla vaihtokunnossa (Stiggyllä ajettu vain 5000 km). Tarkempaa diagnoosia ja varaosia odotellessa, uskaltaako tuolla ajella aiheuttamatta lisää vahinkoa? Keskiö SRAM PF30 BB ja kammet Rival 22 50/34. Voinko ilman aiempaa osaamista tehdä jotain kiristelyä tms?

  30. #4890
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JuissiS Katso viesti
    Kampiin on tullut klappia ja liikkeessä epäiltiin alustavasti, että keskiö voisi olla vaihtokunnossa (Stiggyllä ajettu vain 5000 km). Tarkempaa diagnoosia ja varaosia odotellessa, uskaltaako tuolla ajella aiheuttamatta lisää vahinkoa? Keskiö SRAM PF30 BB ja kammet Rival 22 50/34. Voinko ilman aiempaa osaamista tehdä jotain kiristelyä tms?
    Uudessa stigmatassa on näemmä kierteellinen keskiö, eli ei hajoita mitään rungosta. Itse koettaisin ensimmäisenä onko keskiö kiinni.
    Vanhemmissa malleissa kaiketi pf30.

    Edit: Tuossa taitaa olla just pf30, eli en välttämättä ajaisi, jos keskiö kolisee.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •