Vähän vastaava harmitus Soukanväylän ja Kaitaantien risteyksessä Espoossa. Lisäksi vielä nöyryytysnappulat valoissa, kuten Espoossa tapaa olla. Tuosta olen melkeinpä aina kulkenut Helsingistä päin läntisille maanteille ja takaisin.
Pyörätien paikalla on paljon merkitystä sujuvuuteen. Jos tullaan Soukanväylää etelään ja halutaan kääntyä oikealle ko. risteyksessä, ei tarvitse jäädä valoihin lainkaan. Kun taas tullaan Kaitaantietä idästä ja halutaan kääntyä oikealle Soukanväylälle, on pakko lusia valot molempiin suuntiin ja nöyryytysnappulat usein vielä pidentävät odotusaikaa. Toki perusteltua ja laillistakin olisi käyttää ajorataa tuossa kohtaa, niin välttyisi kaksilta valoilta.
Tosin vasta muutama viikko sitten hokasin, että Kaitaantieltä kääntyvän Kaitatien ja siitä jatkuvan lyhyen hiekkapätkän kautta voi nuo liikennevalot kokonaan ohittaa.
Ei liity tähän asiaan, mutta toinen tympeä risteys on Espoossa Kehä-I:n ja Kalevalantien risteys. Vaikka vain yhdet valot, niin odotusaika tuntuu aina loputtoman pitkältä. Ainiin ja tietysti Kehä-I:n ja Itäväylän risteys. Itä-länsisuuntaan kuljettaessa on pakko odottaa kahdet valot, vaikkei edes käänny risteyksessä.
Kirjanmerkit