"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kevyt liikenne ei ole liikennettä.Alkujaan tämän lähetti liikennetilanne.fintraffic.fi
No rain - no gain.
Mun aksioomani oli, sikäli kuin se ketään kiinnostaa, että kun joku pyöräilijä mokaa, se on lähtökohtaisesti aina spandexpelle, succishomo, lycraohjus tai muu maantiepyöräilijä. Toisin sanoen tunnistukseen riittää se että fillarissa on droppitanko, fillaristin ajohousut eivät lepata, ajopaidassa tai -takissa on kirkkaita värejä tai mainoksia tjms. Eli kenestä tahansa pyöräilijästä, sellaisestakin joka ei eläessään ole maantiepyörällä ajanut, tulee maantiepyöräilijä pelkästään sillä että joku dorka on hänet sellaisena nähnyt.
Pahoittelut siitä että yksinkertaisia asioita joutuu juurta jaksain ja useaan kertaan selittämään.
“It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
-J.Kani
Taisit todellakin ymmärtää minun edellä väittäneen ettei voi?
Sille on rajansa miten paljon jotain ihmistä voi auttaa ymmärtämään päivänselviä asioita, mutta yritän silti:
Yhdeksässä tapauksessa kymmenessä se mokannut pyöräiljä ei ole ollut spandex-sukkahousuraketti, mutta on silti nähty maantiepyöräilijäksi. Silloin joku muu kuin maantiepyöräilijä oli se joka mokasi.
Silloin kun mokannut pyöräiliä on ollut spandex-sukkahousuraketti, hän on ollut maantiepyöräilijä, vaikka olisi sattunut ajamaan gravel-fillarilla tai cyclocrossarilla. Silloin maantiepyöräilijä oli se joka mokasi ja vaikken ole hänen ajotapaansa myötävaikuttanut, näyttänyt huonoa esimerkkiä tai muuten sellaiseen kannustanut, koen vissiä häpeää hänen takiaan. Mutta en minkäänlaista tarvetta selitetellä tapahtunutta tapahtumattomaksi tai muuten puolustella.
Tuskin ollut ”spandex”, koska ”spandex” on aina ajoradalla vaikka vieressä olisi hyväkuntoinen klv.
Kyllä kyllä, ja tuolta linkistä lisää...
https://m.facebook.com/groups/1455518094723683/
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
^No mutta paljonko se nyt heittää todellisuudesta?
^hehe, tuota teidän nokkapokkaanne kun seuraa, ei mitenkään
--
Murphy elää!
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Pitäähän sitä nyt joku kuvitteellinen ryhmä keksiä, jota voi sitten syyllistää. Minä olen +50, ajan maantiepyörällä ja mulla on lycraa päällä, mutta en kuulu mihinkään ryhmään. Edustan vain ja ainostaan itseäni. Käytän polkupyörää urheilun harrastamiseen, joka - kunnon kohetessa - pönkittää itsetuntoani. Omista tyhmyyksistäni kannan täyden vastuun, enkä sälytä sitä millekään ”ryhmälle”. Jos joku on niin yksinkertainen, että näkee ryhmiä joka puolella, niin siitä en ota vastuuta.
Siis en ole tavannut yhtään maastopyöräilijää vuoden 1981 jälkeenmuutaman sitä ennen. Ilmeisesti käytös heilläkin muuttuu, jos käyttävät lycraa, autoa tai muuta maa-ajoneuvoa sekä ollesseen jalan liikenteessä.
Toisaalta ratapyöräilijät pyöräilevät erikeen harrastukseen tehtyjä alueita, joissa ei pääsääntöisesti ole jalankulkijoita tai autoilijoita - BMX-radoilla ei taida olla edes mopoja toisin kuin velodromeilla tietyissä kilpailuissa tai harjoituksissa. Minusta se osoittaa erittäin suurta huomaavaisuutta liikenteessä olijoita kohtaan.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Avaudun vaikeasta elämästä hiekkatiellä, oli vissiin vedetty soramatto tielle jossain vaiheessa mutta ei oltu lanattu pohjaa, seurauksena vanhat nimismiehenkiharat joita oli koko tien leveydeltä oli jo tullut esiin, paikalliset ajoi autoilla tuhatta ja sataa niin että kuiva tie pöllysi jumalattomasti ja jouduin pidättämään henkitystä pitkään vain yksi autoilija hiljensi reilusti kohdalla hänelle nostin kiitokseksi kättä, tien reunassa kun ei autoilla oltu ajettu niin tielle ajettu sora ei myöskään ollut tamppaantunut vaan oli upottavana kasana, onneksi ojan penkalla oli 20-30cm leveydellä näkyvissä vanhaa pohjaa missä pystyi jotenkuten ajamaan.
^ Kiitos sarkasmista, heti helpotti.
Karamalmin risteys etelästä tullessa Turuntielle. Saa ylittää kolmet liikennevalot. Jokaisessa se minuutin jonotus. Autot tietenkin kaikista valoista yksillä valoilla ja liikennevalo etuoikeitettuina.
^Karaniityntieltä jos aikoo Leppävaaran suuntaan, niin noin voi käydä jos ei tiedä vaihtoehdoista.
-Kevyen pyörän voi tunkata portaita ylikulkusillalle, liikennevaloja 0 kpl. Kuormapyörällä ei tietysti onnistu.
-Karaniityntien puolenvaihdon voi tehdä jo marketin kulmalla, jolloin vähenee yhdet valot.
-Herttuantietä voi ajaa Turuntien rinnalla Rastaalantien valoihin, jolloin ongelma siirtyy sinne.
Vähän vastaava harmitus Soukanväylän ja Kaitaantien risteyksessä Espoossa. Lisäksi vielä nöyryytysnappulat valoissa, kuten Espoossa tapaa olla. Tuosta olen melkeinpä aina kulkenut Helsingistä päin läntisille maanteille ja takaisin.
Pyörätien paikalla on paljon merkitystä sujuvuuteen. Jos tullaan Soukanväylää etelään ja halutaan kääntyä oikealle ko. risteyksessä, ei tarvitse jäädä valoihin lainkaan. Kun taas tullaan Kaitaantietä idästä ja halutaan kääntyä oikealle Soukanväylälle, on pakko lusia valot molempiin suuntiin ja nöyryytysnappulat usein vielä pidentävät odotusaikaa. Toki perusteltua ja laillistakin olisi käyttää ajorataa tuossa kohtaa, niin välttyisi kaksilta valoilta.
Tosin vasta muutama viikko sitten hokasin, että Kaitaantieltä kääntyvän Kaitatien ja siitä jatkuvan lyhyen hiekkapätkän kautta voi nuo liikennevalot kokonaan ohittaa.
Ei liity tähän asiaan, mutta toinen tympeä risteys on Espoossa Kehä-I:n ja Kalevalantien risteys. Vaikka vain yhdet valot, niin odotusaika tuntuu aina loputtoman pitkältä. Ainiin ja tietysti Kehä-I:n ja Itäväylän risteys. Itä-länsisuuntaan kuljettaessa on pakko odottaa kahdet valot, vaikkei edes käänny risteyksessä.
Laitetaan nyt välillä tänne, kun ei tämä nyt varsinainen uutinenkaan ole:
Pyöräily ja jalankulku on erotettava toisistaan Hedvigin rantapolulla
Itä-Helsingissä sijaitsevalla mutkaisella Hedvigin rantapolulla on ollut useita läheltä piti -tilanteita.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008163099.html
"Helsingissä näitä ongelmia on ratkaistu esimerkiksi Töölönlahden ympäristössä ja monin paikoin Vuosaaressa sekä Roihuvuoressa Abraham Wetterin tiellä erottamalla pyörätiet ja jalankulku toisistaan. Vastaava olisi helposti toteutettavissa myös Hedvigin rantapolulla."
En nyt tiedä kuinka helposti pyöräiy ja jalankulku olisi tuolla erotettavissa, kun väylän leveys on normaalin ulkoiluväylän luokkaa. Ja mitä se oikeasti auttaisi, kun jalankulkijat ja koiran ulkoiluttajat höntyilisivät kuten tähänkin asti. Itse en ole kokenut tuota paikkaa mitenkään hankalaksi, mutta toki järki päässä pitää ajaa eikä keskittyä TMT-suoritukseen.
Tietysti jos kirjoittaja ajattelee, että pyöräilijät joutavat ajaa kokonaan jotain muuta kautta, kuten vaikka Roihupellon kautta, niin sitten on toinen juttu.
^ Hiuka sama fiilis; kuhan aja rauhallisesti kädet jarrukahvoilla, niin ei ongelmaa.
Ei aika kulu; me kulumme.
Onko sinulla ollut skuuttien kanssa läheltä piti -tilanteita?
Mitä skuuteille pitäisi tehdä?
Huomioita liikenteestä 1541 - Skuutit, Jonkun muun vastuulla
https://www.youtube.com/watch?v=ObVNaYImG34
Skuutit on kaupunkiliikkumisen tulevaisuus.
Kirjanmerkit