ElectrobikeGiantBikeshopLostInLapland
Sivu 298 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 198 248 288 296 297 298 299 300 308 348 398 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.911 - 8.940 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti masa565 Katso viesti
    Moro,

Takana muutama vuosi maantiefillarilla (hiilikuitu) ja nyt himottaisi laajentaa cyclo/graveliin. Etsinnässä alle 2000-3000e pyörä. Olen 190 cm ja arvostan pyörässä sporttista ajoasentoa, kestävyyttä ja keveyttä. Osaatteko suositella jotain?

Tuollainen olisi saatavilla, toimitus parin viikon sisään tod.näk.
    Itse ostin version 6 toukokuussa ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Peruslenkkeilyssä ajaa asiansa hyvin, vaihdoin renkaat terra speedeihin kun ajossa mukana myös asfalttia kohtuullisesti, oikein positiivisesti yllättynyt miten hipovanteiden hinnalla saa paljon pyörää. Testeissä tuota myös kehuttu, ainakin bikeradar ja cyclingtips, ei voi mennä pahasti pieleen

edit: tuossa oikea linkki, myös xl ja m koko löytyy
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=GN%2FBU
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...ometry-section

edit2
    Signaturesta Tampereelta ja ToniTonista kannattaa kysellä myös, BMC Ursia voi löytyä jota on tällä palstalla ja muutenkin kehuttu

edit3
    Tunti sitten, eli kun kirjoitin viestin, niii tarjolla oli M, L ja XL kokoja, M ja XL:stä toimitus ensi viikolla ja L koosta 13.8. mennessä. Ei ole enää.

Jatketaan vielä sen verran , että Canyon Grizl ja BMC Urs oli pyöriä joita itse katselin ja joita oli saatavissa viime toukokuussa. Tuo saatavuusasia oli minulle kuitenkin yhtenä määräävänä tekijä silloin.
    Scottilta on tullut uusi Addict Gravel joka on ihan mielenkiintoinen , ja joista mallimerkintä 30 sopisi hyvin tuohon hintahaarukkaan. En tiedä milloin sitä on saatavilla, ja voi olla että hintakin vielä nousee.

https://www.bikeradar.com/news/2022-...addict-gravel/

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ mulla on vannejarrupyörien Kingeissä sama systeemi.

Mietin, että olenkohan kiristänyt takaläpiakselin liikaa ja laakereihin tulee hienoinen välys sen vuoksi. Napa puristuu päätyholkeistaan runkoon, joten navan ei kyllä pitäisi kolista akselin ympärillä. Pitää perehtyä, jahka pääsen pyörän äärelle. Navat on DT 370 originaalikiekoissa ja 240 noissa toisissa. Etupää ei mun mielestä pidä mitään ääntä. Eikä toi iso issue ole, vaikka olisi ominaisuus eikä vika.
    Mulla Kinesiksen oma linkkuläpiakseli ei ehkä kiristänyt tarpeeksi ja napa pääsi uskoakseni liikkumaan hieman väljän läpiakselin ympärillä. Mitään ääntä tai havaittavaa liikettä ei ollut, mutta jäljet ovat:

Nuo kulumat tuntuvat myös sormeen. Akseli on ollut samassa asennossa, joten kulumatkin ovat toispuoleiset. Vaihdoin pulttiläpiakseliin.

K.Kuronen Guest
    DT:n navoista valmistaja kertoo seuraavaa: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...ing-technology

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Adrift Katso viesti
    Mulla on DT:n E1800 kiekot, joissa on kai 370 napa. ...Vaihdoin vanhoista kiekoista pikalinkun, jolloin parani aavistuksen, kunhan vaan on hiton kireällä, mutta kyllä tollakin kiekko turhan helposti liikkuu.

...
    Oon tässä kaipaillut jo läpiakselipyörää tuon ärsyttävän ominaisuuden takia, ....
    Laita "pikkuläpipultti", eli 10 mm läpipultti, joka menee pikalinkkuhaarukkaan. Eikös noillekin navoille saa ao. holkit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    DT:n navoista valmistaja kertoo seuraavaa: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...ing-technology
    Tuo kommenti valmistaja kertoo tuli kyllä itsellenikin mieleen. Mitään en tiedä, mutta kuulostaa epäilyttävältä tuo preloadin säätö asennuksen aikana ja sitten kun läpiakseli vedetään kiinni, niin liika paine poistuu.

Siis tuohan on täysin yleinen tapa ja sääntö, että laakereiden tulee vastata sisäkooliin, kun se vedetään päittäin kiinni.

[QUOTE=JKO17;3079676]Tuollainen olisi saatavilla, toimitus parin viikon sisään tod.näk.
    Itse ostin version 6 toukokuussa ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Peruslenkkeilyssä ajaa asiansa hyvin, vaihdoin renkaat terra speedeihin kun ajossa mukana myös asfalttia kohtuullisesti, oikein positiivisesti yllättynyt miten hipovanteiden hinnalla saa paljon pyörää. Testeissä tuota myös kehuttu, ainakin bikeradar ja cyclingtips, ei voi mennä pahasti pieleen

edit: tuossa oikea linkki, myös xl ja m koko löytyy
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=GN%2FBU
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...ometry-section

edit2
    Signaturesta Tampereelta ja ToniTonista kannattaa kysellä myös, BMC Ursia voi löytyä jota on tällä palstalla ja muutenkin kehuttu

edit3
    Tunti sitten, eli kun kirjoitin viestin, niii tarjolla oli M, L ja XL kokoja, M ja XL:stä toimitus ensi viikolla ja L koosta 13.8. mennessä. Ei ole enää.[/QUOTE
    ]

Ok, mistä näitä voi käydä kokeilemassa vai uskaltaako oikeasti tilata ilman, että on kokeillut ollenkaan?

Olen parissa tämän foorumin ketjussa tuonut esille Canyonin pyörät. Näkökulma on ollut lähinnä se, että tässä markkinatilanteessa tuollainen Canyonin maantie- tai gravelpyörä hintaluokassa 1000-2000 eur heti toimituksella on minusta hyvä vaihtoehto, ellei kotimaisessa kivijalkakaupassa ole vastaavaa tarjolla. Käytettyjen markkinatkin on aika ohuet ja hintataso, tai ainakin pyyntihinnat ovat minusta keskimäärin korkeat.

Vaikka Canyonin pyörillä on palautusoikeus, niin lähtökohtaisesti olisi hyvä tietää mitä on tilaamassa, että on tilaamassa itselleen oikean kokoista pyörää sekä jonkinasteinen käsitys pyörästä ja pyörän kokoonpanosta olisi myös hyvä olla.

Kotimaisessa kivijalasta on minusta kuitenkin mukavampi ja tavallaan turvallisempi ostaa, ja yleensä pyrin myös siellä kauppoihin.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuo kommenti valmistaja kertoo tuli kyllä itsellenikin mieleen. Mitään en tiedä, mutta kuulostaa epäilyttävältä tuo preloadin säätö asennuksen aikana ja sitten kun läpiakseli vedetään kiinni, niin liika paine poistuu.

Siis tuohan on täysin yleinen tapa ja sääntö, että laakereiden tulee vastata sisäkooliin, kun se vedetään päittäin kiinni.
    Tuossa läpiakseli ajaa kaksilla rattailla: pitäisi puristaa riittävästi, että paketti pysyy nipussa ja toisaalta olla puristamatta liikaa laakereiden kannalta. Eikä läpiakseleita ole vain yhdenlaisia.

Itse vedän akselit vain momenttiin ja tyydyn siihen. Toistaiseksi DT:n laakerit tuntuvat kestävän ja pyörivän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Laita "pikkuläpipultti", eli 10 mm läpipultti, joka menee pikalinkkuhaarukkaan. Eikös noillekin navoille saa ao. holkit.
    Tarkoitat jotain tällaista? https://r2-bike.com/DT-SWISS-Quickre...TA10-135x10-mm

Enpä tiennyt tuollaisen olemassaolosta/sopivuudesta, mutta pitääpä katsella, josko löytyy holkkeja ja jaksaa tilailla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Adrift Katso viesti
    Tarkoitat jotain tällaista?
    Juuri tuollaista. Eteen saa vastaavan.

^ Ongelma ratkennee myös Shimanon tai Campan pikalinkuilla, koska ne pitää merkittävästi paremmin kuin cam lever -tyyppiset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Kiitos tästä. Näköjään se tosiaan menee noin, että kun akselin vetää liian tiukalle, puristaa se preloadin laakereista pois ja laakereihin tulee pienen pieni klappi. Varmaan siis rullaa parhaiten niin, jos ajoittaiset kolahdukset ei haittaa. Kun akselin linkun jättää vähän löysemmälle, klappi käytännössä katoaa. Vähän jäi epäselväksi, että kumpi olisi oikeampi tapa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Ei tuosta pitäisi kyllä mitään kolinoita tulla. Laakerivälys on niin pieni. Ja se oikea tapa on vetää akseli kireälle. Sehän vain vetää ne sisäkoolit vastakkain päätyholkkien avulla.

En oikein käsitä miten tuo vähentää preloadia. Holkinhan pitäisi silloin antaa periksi.

En oo insinööri, mutta niin mä tuon ymmärtäisin. Kun akselin kiristää, niin päätyholkki työntää laakerin ulkokehää sisäänpäin ja akseli sisäkehää ulospäin. Kun puristusta ei ole, laakeripinnat ovat jännittyneet kuulia vasten. Puristus työntää laakeripinnat irti kuulista. Preload kuolettuu ja laakerit pyörii vapaasti ja kuluvat vähemmän. Jos taas akselin vetää vieläkin tiukemmalle, puristuu kuulat kehien vastapäiseen laitaan ja klappi varmaan katoaa myös niin, mutta en tiedä miten ylitiukkaan kuiturungossa kannattaa kiristellä..

E: Kuvassa siis pre load -tilanne, kun akselia ei ole kiristetty

Sen, mitä olen meidän jälkikasvun takia pyörinyt ratapyörähommissa mukana, niin avolaakerilliset ratanavat ainakin pyritään säätämään aina niin, että kun kiekko on kiristetty paikoilleen, jää laakeriin hienoinen klappi, koska silloin laakeri pyörii parhaiten.

Mutta meillä on ja on ollut vanhempia vain pikalinkkuversioita DT 240 -navoista useita ja niissä ei (mielestäni) ole tapahtunut mitään muutosta pikalinkun kireydestä riippumatta. Nyt kaikissa meillä tällä hetkellä olevissa kolmessa läpiakselikiekkoparissa (navat 2xDt, 1xSram) sellainen pieni klappi on silloin, kun akseli on kiristetty reilusti, mutta ei ylikiristetty. Siksi vähän herättää ihmetystä. Myös Chris King ohjeistaa säätämään napojensa preloadit niin, että mitään klappia ei jää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Voisikohan se välys tulla päätyholkin sisäkehän ja navan akselin välistä? Vinkuheinässähän nuo tehdään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juuri tuollaista. Eteen saa vastaavan.
    Aavistuksen epäselvää, löytyykö 370 napaan käyviä. Nämä ehkä voisi olla sellaiset, mutta eipä tuosta suoraan voi päätellä, että varmasti sopisi. Joka tapauksessa aika hinnakas upgreidaus, jos yli 50 euroa joutuu maksamaan pelkästään takakiekon (holkit+akseli) osalta...

^ Ongelma ratkennee myös Shimanon tai Campan pikalinkuilla, koska ne pitää merkittävästi paremmin kuin cam lever -tyyppiset.
    Tämä voisikin olla hiukuttelevampi vaihtoehto. Jotain XT pikalinkkuja saa taakse 15 eurolla (kai noi käy, vaikka maastosarjaa onkin..?)

^
    Eiköhän kunhan pituus on oikea.

Mulla oli vannejarrullisessa cyclossa vastaava ratkaisu kun normi linkku oli liian lyhyt lasten peräkärryn kiinnityksen kanssa.

K.Kuronen Guest
    ...
    Mutta meillä on ja on ollut vanhempia vain pikalinkkuversioita DT 240 -navoista useita ja niissä ei (mielestäni) ole tapahtunut mitään muutosta pikalinkun kireydestä riippumatta. Nyt kaikissa meillä tällä hetkellä olevissa kolmessa läpiakselikiekkoparissa (navat 2xDt, 1xSram) sellainen pieni klappi on silloin, kun akseli on kiristetty reilusti, mutta ei ylikiristetty. Siksi vähän herättää ihmetystä. Myös Chris King ohjeistaa säätämään napojensa preloadit niin, että mitään klappia ei jää.
    Kävi mielessä, että teoriassa voisi olla mahdollista, että yhdessä kolistavassa olisi väärä päätyholkki, mutta ei kait kolmessa? Mulla on pari DT:n XDR-vaparia päätyholkkeineen tehtaan pussissa ja kummassakin holkissa lukee XDR.

Kokeile stenu, onko laakerit painettu varmasti pohjaan oikein? Ottaa ne päätyholkit pois ja koettaa liikuuko akseli päittäin. Jos liikuu, niin vika on tuossa.

Nämä 350 hubithan kasataan vinkuheinässä.

stenun kannattaa myös tarkistaa, että Stigmatan vaihtajan korvake on kireällä. Ko. korvake hoitaa myös läpiakselin vastakappaleen virkaa ja saattaa löysällä ollessaan aiheuttaa kolinaa.

^ ja ^^ kaikki on kireällä eikä minkäänlaista välystä ole kummassakaan navassa ennenkuin kiekon kiristää paikoilleen. Navat oli siis 370 ja 240 (ja Sram siinä Chameleonissa). Välys oli mun mielestä pienempi kun kokeilin jättää akselin linkun löysemmälle. Silloin ei juuri enää pitänyt ääntä vaikka heiluttelin kiekkoa sivusuunnassa. Pitää vielä kokeilla mitä tapahtuu, jos sen vetää vähän kireämmälle kuin, mikä tuntuu järkevältä.

Vaikka tuossa dt swissin jutussa selitetäänkin preloadista, niin mun mielestä tuo on ihan perinteinen laakerointirakenne, jonka tulee olla päittäin tiukalla. Klappi ei ole normaalia.

Ja jos paketti tosiaan kiristyy holkkien väliin oikein, niin ei se välys pysty kyllä tulemaan mistään muualta kuin laakereista, vaikka tuota yrittää miten miettiä. Eli uudet laakerit ovat valmiiksi väljät ja toisissa kiekoissa on jo kulumaa?

Mulla on kolmen dtswissin kiekot. Yhdet pikalinkulliset ja kahdet läpiakseleilla. Minkäänlaista välystä ei ole.

En oo insinööri, mutta niin mä tuon ymmärtäisin. Kun akselin kiristää, niin päätyholkki työntää laakerin ulkokehää sisäänpäin ja akseli sisäkehää ulospäin. Kun puristusta ei ole, laakeripinnat ovat jännittyneet kuulia vasten. Puristus työntää laakeripinnat irti kuulista. Preload kuolettuu ja laakerit pyörii vapaasti ja kuluvat vähemmän. Jos taas akselin vetää vieläkin tiukemmalle, puristuu kuulat kehien vastapäiseen laitaan ja klappi varmaan katoaa myös niin, mutta en tiedä miten ylitiukkaan kuiturungossa kannattaa kiristellä..

E: Kuvassa siis pre load -tilanne, kun akselia ei ole kiristetty

Sen, mitä olen meidän jälkikasvun takia pyörinyt ratapyörähommissa mukana, niin avolaakerilliset ratanavat ainakin pyritään säätämään aina niin, että kun kiekko on kiristetty paikoilleen, jää laakeriin hienoinen klappi, koska silloin laakeri pyörii parhaiten.

Siis päätykupit(ja sisäholkki) kyllä puristaa laakerin sisäkehää tai sit ei kyllä kiekko pyöri kovin herkästi. Ihan vaan sivuhuomiona

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jmmaki Katso viesti
    stenun kannattaa myös tarkistaa, että Stigmatan vaihtajan korvake on kireällä. Ko. korvake hoitaa myös läpiakselin vastakappaleen virkaa ja saattaa löysällä ollessaan aiheuttaa kolinaa.
    No näinpä se sitten kuitenkin oli. User error. Iso kiitos ja case closed. (Chameleon pitää vielä tutkia jossain välissä)

Aika mielenkiintoinen systeemi tosiaan. Akselin kierre on tietenkin tuossa korvakkeessa. Varmasti ihan toimiva, jos tuo mutteri pysyy kiinni, eikä reikä kuidussa pääse väljistymään. Mutta mitäpä ei epoksilla korjaisi

Monissa uusissa pyörissä on kaikkea kekseliästä. Esimerkisi BMCn uutta maantiepyörää ei saa enää vanhempiin trainereihin kiinni, koska takahaarukassa ei ole reikää läpi asti.

Joo se oli just sen verran löysä, että kiekko paikoillaan pääsi vähän klappaamaan ja lukitetta välissä sen verran, että luulin mutterin olevan kireällä. Pyörän kasaajan moka, mutta hyvä että selvisi ja että ei ollut ominaisuus

Jepa, ja vaikka tässä monta viestiä tulikin stenun kolisevasta renkaasta, niin ihan hyvä muistutus kaikille, että kaikkea outoa kannattaa epäillä. Ja tutkia syy miksi se tekee noin.

En tiedä onko tuossa haarukassa metalli-insertti päädyssä, mutta jos ei ole, niin tuolla ei olisi kuraisessa maastossa ihan kamalan kauan tarvinnut ajaa, jotta se reikä olisi oikeasti kulunut väljäksi. Se hiekkavesihän menee tunnetusti ihan kaikkialle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Yllättävän monessa pyörässä on tämän kaltainen systeemi, joka on minun mielestä pöljä. Taka-akselin kiristysvoima kiristää pelkkää korvaketta, ei takahaarukkaa. En tajua miksi rakennetta ei tehdä toisinpäin. Korvake kun olisi siellä takahaarukan ulkopuolella, niin akselin kiristäminen vetäisi nippuun koko paketin. Niin kuin vanha 135 mm pikalinkku aikoinaan teki.

Ps. Itse olen kiristyksen jälkeen pistänyt kirkkaalla kynsilakalla merkit ”muttereiden” ulkopintaan. Keskiöön, levyjen center lockiin ja myös takakorvakkeeseen. Näin on helppo huomata jos joku mutteri on vähänkin pyörähtänyt aukipäin.

Kiristäähän se haarukkaa ihan samalla tavalla, jos se mutteri ei vaan ole löysällä.

Mutta tosiaan mahdollista on, että perä "elää" tuosta välistä. Jos haarukassa olisi suoraan läpiakselin kierre, niin paketti olisi paremmin yhtä puuta. Itse en ole tuollaista ratkaisua aiemmin nähnyt.

Pikalinkullisessa noita eläviä kohtia on useita, eli tuohon sitä ei kannata verrata.

F. Kotlerburg Guest
    Juu tottakai tuo ottaa paketin kasaan. Siinä on vain yksi paikka lisää missä voi olla löysää.

Varmaan noita hartiamomenttiin++ läpiakselin vääntäjiä tuossakin ajateltu, että kierre on vaihdettavassa osassa eikä rungossa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •