HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 15 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 696

Aihe: 29 x 2.6 MTB-renkaat (ei 29+)

Itsellä olisi myös uusien renkaiden osto edessä emtb Spessun Levoon koossa 29x2.6 sekä eteen että taakse.

Ensin hiukan toistatonnia tuli ajettua vanhoilla Butchereilla ja eliminatorilla black diamond rungolla. Näissä puutteena oli ehkä heikko märkäpito. Kulumiskestävyys oli kuitenkin hyvä.
    Seuraavaksi renkaaksi tuli michelin ewildit samassa koossa. Näissä pito oli selkeästi parempi mutta nappuloiden reunot pyöristyivät melko nopeasti ja noin tonnin ajettuna pito on heikentynyt huomattavasti. Märällä saa ajaa kieli keskellä suuta ja ehkä pehmeällä sivuttaispito voisi olla parempikin.

Yhtenä vaihtoehtona mieltin Spessun uutta T9 butcheria grid trailina eteen ja T7/T9 eliminatoria grid gravitynä taakse.

Nyt kuitenkin on alkanut kiinnostamaan Schwalben valikoima ja siinä lähinnä eteen trail/gravity & soft/ultra soft Magic Mary ja taakse gravity Hans Damf/Big Betty softina.

Mitäs mieltä porukka on tuosta rungosta eteen, traili vai gravity, entäs seos ultra soft vai soft?
    Hans Damf on kai hiukan heikompi pidoltaan kun 2021 mallin uusittu Bid Betty joka lienee kehitetty Hans Dampfin ja Magic Maryn välimaastoon. Rullaavuus HD:ssä lienee parempi kuin BB:ssä mutta pito heikompi. BB:n nappulat olkapäillä lienee samankaltaiset MM:ssä ja BB:ssä tätä nykyä.

samaa miettimässä, ja seuraan millaisia vastauksia tulee. Viime syksynä ostin MM Super trail soft 29/2.6 eturenkaaksi. Olen ollut tyytyväinen, mutten kyllä tiedä paremmasta, edelliset kokemukset aikojen takaa. Kumi jäi käyttöön kesäksi ja nyt syksyä odotellessa mietin että jos ostaisin vaan samanlaisen uuden eteen, ja siirtäisin nykyisen vähän jo kuluneen taakse.
    Hetken aikaa olin jo varma että hommaan Der Baronin Continentalilta eteen black chilinä. Varmasti sekin on hyvä mutta se on "vain" 2.4 leveä, ja kehä i32mm. Ehkä mä vaan pysyttelen samassa mallissa.

Ajo keskuspuistossa teknistä kivikkoa ja juurakkoa. Kelloa vastaan en aja, pidon edessä olen valmis uhraamaan rullaavuutta ja keveyttä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fraatti Katso viesti
    Yhtenä vaihtoehtona mieltin Spessun uutta T9 butcheria grid trailina eteen ja T7/T9 eliminatoria grid gravitynä taakse.
    Mä olen tähän comboon tosiaan ollu 100% tyytyväinen. Kulutuskestävyys vaan heikohko, kuten pehmeissä kumeissa tuppaa olemaan. Mä vielä joudun ajamaan noilla 250-300km/kk asfalttia, syö osansa.

Itseä kiinnostaisi vaihtelun vuoksi esim. Maxxis Assegai eteen/Schwalben Eddy Current taakse. Assegaista järkevin malli kovempaan käyttöön? Double Down? Ja Eddy taitaa aina olla se super gravity ja soft?
    Tai sit Eddyt molempiin päihin. Mulle olennaista siis märkäpito ja (kiekkojen)kestävyys kivikkopommituksessa.

Schwalbella on kyllä hienot markkinointi materiaalit ja niitä hyvä tässä selailla käsi paketissa.

rungot joista saanee omassa käytössä laskea ensimmäisen ja viimeisen pois

Vertailuksi vielä spessun rungot

Tässä näistä kiinostavista vaihtoehdoista runko ja pintasekoitusvaihtoehdot

Tuossa oli vielä Schwalbe taulukko että mitä rengasta mihinkäkin

Ja vielä tulolaiset aikaisemmin mainituista renkaista
    MM:

Hans Dampf:

Big Betty

Eddy Current takanakki

Eddy current etunakki

Taidan itse kallistua Magic Mary Super Trail soft & Big Betty Super Gravity soft yhdistelmään. Mututuntumalla mennään mutta saattaapi olla että omaan käyttöön gravity runko eteen olisi overkill ja tuo olisi vaatimus jotta saisi ultra softin sekoituksen. Ja toisaalta ihan hyvä ettei nuo rullaa kun panssarivaunun telaketjut. Valinnan yksi kriteeri oli myös se että tuo pitäisi pelata ihan mukavasti myös viileämmissä keleissä. Jotkut Maxxikset taitavat kärsiä kohmettumisesta kylmällä ilmalla.
    Tuossa oli joku video MM & BB combosta: https://www.youtube.com/watch?v=VlTMv0xEffQ

Sitten vain ostopaikkoja kahlaamaan läpi... Tarjontaa ei tunnu olevan liiaksi.

Itellä MM supergravity soft edessä ja BB supergravity soft takana. Ole tykänny. Ei kyllä tän otsikon renkaita kun ovat 2.4 koossa. Ite en pärjäis yhtään hepposammilla kyljillä ja näidenkin kanssa nuudelit vielä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Itellä MM supergravity soft edessä ja BB supergravity soft takana. Ole tykänny. Ei kyllä tän otsikon renkaita kun ovat 2.4 koossa. Ite en pärjäis yhtään hepposammilla kyljillä ja näidenkin kanssa nuudelit vielä.
    Nuudeleita olen itsekin ajatellut. Spessun vakiokumeilla vanteet eivät kolisseet mutta litkutuksen jälkeen misukoista alkoi kolisemaan läpi ja myös vanteet saivat osansa. Traili lienee ajomukavuudeltaan hiukan parempi niin taidan kallistua silti siihen etukumina. Parkkejakaan kun ei tue harrastettua. 2.6 taitaa myös kantaa hiukan paremmin kuin 2.4" rengas.

Täällä oli kattava selostus useiden eri valmistajien renkaista eli sekoituksista, rungoista yms...
    https://blisterreview.com/gear-101/m...bber-compounds

Onko kellään kokemuksia 2.6” Rekon vs Forekaster? Tulisi täpäriin eteen pariksi takana olevalle 2.35” Ikonille. Tavoitteena saada hieman enemmän pitoa syksyn liukkaille, nyt edessä on 2.4” Ardent dual-seoksella.

^ei ole kokemusta Forekasterista mutta vähäsen Rekonista (2.6" 30mm vanteella). Rekon ihan pätevä kumi. Ei kaikkein kevyin rullaamaan (verrattuna Rangeriin) mutta pidon kanssa ei ole ollut ongelmaa märillä juurillakaan.
    Se mistä en tykkää on se että nappulat ei yhtään suojaa kylkiä. Eturengas päästi jo litkut ulos kyljestään kun rengas putosi alas jyrkältä reunalta (kiveä). Sisäpuolelle Tiptopin paikka ratkaisi asian mutta taluttamista tuli. Paljon heppoisampi Ranger ei ole koskaan hajonnut kyljistään.

Sivunappulat pitäisi tulla selvästi ulommas. Monen valmistajan renkaat vaan on tässä mielessä umpisurkeita.

Toinen asia on että tuo vuotaa litkua kyljistä tihkumalla. Nykyinen litkuni on kyllä umpisurkeaa. Pitää palata takaisin Staniin.

F. Kotlerburg Guest
    Forekasteri on ihan kiva rengas, mutta ei se nyt mikään superpitävä märänkelin kumi ole. Rekonista ei kokemusta.

Mitään Minionia ei ole tarkoituskaan laittaa alle, kun XC-pyörästä on kyse. Samoilla kumeilla tulee ajettua kaikki vuodenajat. Toisilla kiekoilla on sitten 2.2” Ikonit niille sopivia kelejä ja ajoja varten.

Rekon olisi mukavan kevyt, alle 800g, Forekaster vähän painavampi mutta kai sekin vielä menisi kun tuo nykyinen Ardent painaa aika lailla saman. Forekasteria ei taida saada MaxxTerrana, mutta nuo harvat nappulat auttanevat kosteammassa kelissä...

Minusta Rekon on kuivan kelin takarengas. Matalat tiheät nappulat keskellä, ei mikään joka kelin rengas. Mieluummin Forekaster eteen, tai joku isommilla nappuloilla. Keväällä oli molemmissa päissä Forekasterit kun Rekon meni tukkoon heti jos vähänkin mutaa. Kun kuivui niin laitoin Rekonin takaisin taakse kun rullaa paremmin.

Mulla ollut nyt joku 50h Forecasterin 3C Speed exot 160/150 joustavassa trailipyörässä joka on sekalaisessa lenkkiajossa. Forekastereilla jaksaa survoa reilumpaa vauhtia mettä poluilla, niin kuin XC pyörällä konsanaan. Yks vesi/mutakelin parkkireisu oli. Kumi ei tukkeudu minun vauhdit ei silloin ainakaan ollut seoksesta kiinni. Oletan silti, että limajuurilla ei ole se pitävin, jos verrataan näihin soft seoksen kumeihin. Yks jääliukas kallio nousu meilläpäin missä ei ole mitkään mulla olevat kumit pitäny liekö pitäs nuo softitkaan. Uskomattoman hyvä yleis kumi. Pito kuivilla sekalaisilla alustoilla endurohenkisessäkin ajossa riitävä, reiluissa kanttauksissa pitoa aikas hyvin eli voi ajaa aikalailla, kuin Minioneilla. Viikonloppuna tuli ajeltua reilummin hiekkatiesiirtymiä ihan vauhdillakin ja en kyllä osannut kaivata parempaa rullausta.
    Märkää keliä ei ole muuten, nyt oikein tälle kesää osunut minulle.

Ohjaus käytös hieman omanlainen harvasta nappulasta johtuen samoin veto pito jossain esim epätasaisella kalliolla, kun nappulaväli niin harva niin luulee ettei pidä, mutta pitävä nappula on vasta tulossa. Scwalben tuleva Wicked Will vois olla kekeilemisen arvoinen, jos tulee 2.6" ja painot jäis alle 900g mikä näyttänee olevan haave, kun 2.4" on jo 820-920g. https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/wicked-will

2.4 XR4 ajoin ja ne ei kyllä rullaa noin hyvin ja erohan ei tule esiin sunnuntai pyörittelyssä vaan vasta, kun koittaa pitää reilumpaa vauhtia yllä. Muuten käytökseltään vähemmän "erikois kumi". Lisäksi kun kuskilla painoa 100 pintaan kamoineen haluan tuon 2.6" ilmatilan tuomaan mukavuutta. Tuo 2.4" XR4 oli tosi tarkka paineista millä rullaa ja paineiden käyttöalue täten pieni, kun taas Forekaster rullaa oli kova tai pehmeä aika kivasti.

Mielelläni kokeilisin jotain muutakin, kuin Forekaster, mutta sanoisin, että minulle aika osuva kumi ja kevytkin vielä. Mulla noi tyreinvanderi kevyet inserti tuomassa hätä varaa https://www.bike-discount.de/en/buy/...tection-870667 muuten ok, mutta tuppaa liimaantumaan kumin kylkiin noista tuota punaista matskua. Huck norriseilla ei ollut vastaava. Tosin ne olikin holot kumin sisässä ja nuo napakasti kyljissä kiinni.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Tuo Wicked Will kutittelee varmaan samaan kohtaan kuin esim. Vittorian Agarro, rullaus on huima mutta tarttuvalla mudalla on sitten ongelmissa. Toisena vaihtoehtoina ehkä Spessun Ground Control joka on aika kevytrakenteinen mutta pito on hyvä yhden kesän ajoihin.

Ja minun kommentit voi nollata sillä perusteella että ne on 27,5" renkaista

Näiden kokemusten perusteella tuo Forekaster houkuttaisi. Rullausta pitäisi olla kuitenkin sen verran että jaksaa myös 100-200km lenkit polkea. Ehkä syksyä ajatellen pitoa saisikin olla. Nyt menikin koko kesä Lapin reissua lukuun ottamatta 2.2” Ikoneilla eikä tullut vastaan mitään missä noilla ei olisi pärjännyt. Märkään syksyiseen metsään niillä ei kuitenkaan halua lähteä... Viime syksyn pärjäsin kuitenkin ihan ok Ardentilla, johon verrattuna sekä MaxxSpeed Forekaster että MaxxTerra Rekon lienevät parannus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Samoilla kumeilla tulee ajettua kaikki vuodenajat.
    Kannattaa huomioida että Maxxiksen 3C-seokset kovettuu alle +5C ja muuttuu liukkaaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frenik Katso viesti
    Kannattaa huomioida että Maxxiksen 3C-seokset kovettuu alle +5C ja muuttuu liukkaaksi.
    Varmaan näin voi tehdäkkin. Toisaalta itse en ole 3C Terralla mitään dramaattista pahennusta huomannut syyslima liukkailla kylmässäkään verrattuna muihinkaan ns XC seoksisiin kumeihin. Eron voisi varmaan huomata paremmin pehmeällä Grip seoksella joka oletuksella pitää kesämärässäkin jo paremmin. Paineilla ja ajovauhdeilla olen joutunut aina lisä pitoa hakemaan kelien pahentuessa, kun kevyitä rullaavia renkaita ei oikein saa millään räkäseoksella.

Terrat toimii lumella ja pakkasella minusta ihan hyvin. Jotain Dual seoksisiakin löytyy talosta, niin täytyy yrittää, jos kelit sallii testailla pito eroja kylmässä syys märässä. Kenties hommata Dual Forecasterkin. Spessun Bucher Grid trail T9 hommaan verokiksi, kun sen märkäpitoa on niin ylistetty, ni sittenhän tietää miten nuo räkärenkaat eroaa ja voiko niillä ajaa, kuin kuivalla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Minkä kokoinen Butcher 2.6 on oikealta mitaltaan ja kuin pienillä paineilla tämmöinen 74kg kuski pärjää ilman inserttejä trail ajossa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mteebee Katso viesti
    Minkä kokoinen Butcher 2.6 on oikealta mitaltaan ja kuin pienillä paineilla tämmöinen 74kg kuski pärjää ilman inserttejä trail ajossa..
    Trail ajon määritelmä ja pärjääminen on varmaan aika henkilökohtaista. Itsellä jäykkäperässä riitti ensimmäiset 1000km 1,2-1,3 bar takarenkaassa exo kyljillä. Tänä kesänä on vissiin vauhti kasvanu kun rengasrikkoja on takana puolen tusinaa. Takavanteeseen oon kerännyt lommoja sen verran että ei tällä hetkellä toimi tubelessina. 1,65bar paineella sain 50cm dropista snakebiten sisuriin (terävä kivi varvun alla piilossa), eli mulle sopiva paine noilla kyljillä on jossain 1,7 bar paremmalla puolen. 1,9 bar oon nyt pitänyt sisurilla.
    Eilen kävin fiskarsissa ja takana vaihteeksi rekon. Totesin että en ite tykkää sen lipsumisesta ja laitan sen kiertoon. No tänään katsoin rengasta ja siitähän on yksi reunanappula revennyt irti yläreunastaan, onneksi selvisin reitin loppuun ilman rengasrikkoa, kun sisuri kurkkaa jo sieltä reiästä...

800km ajettu Eliminator 2.6 gravity T7/T9 pesun jälkeen.
    Litkua myös tihkuu läpi, ihme.

Kyllä nämä Recon,Forecaster yms on aikalailla kuivan kelin renkaita edelleen, ehkä fore vähän parempi pidoltaan. Mieli tekisi koittaa tosiaan uusia tuulia itselle eli hypätä esim Contin renkaisiin. Ainakin Baron näyttää isolta ollakseen 2.4". Oma suosikki oli ennen MM ja taakse HD, etunen kun pitää niin ilo on rällätä. Toisaalta Vittoria on tullut monella alle...Huoh.. Syksyn speksaus siis alkakoon uudelleen!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Villetre Katso viesti
    Kyllä nämä Recon,Forecaster yms on aikalailla kuivan kelin renkaita edelleen, ehkä fore vähän parempi pidoltaan. Mieli tekisi koittaa tosiaan uusia tuulia itselle eli hypätä esim Contin renkaisiin. Ainakin Baron näyttää isolta ollakseen 2.4". Oma suosikki oli ennen MM ja taakse HD, etunen kun pitää niin ilo on rällätä. Toisaalta Vittoria on tullut monella alle...Huoh.. Syksyn speksaus siis alkakoon uudelleen!
    Melkein mikä vaan on parempi vaihtoehto kuin maxxis.

Contin 2.4" on oikeasti varsin muhkea rengas. Tyyliin monen valmistajan 2.6".
    Vittoria Agarro on ainoa rengas pitkään aikaan, minkä kanssa en ole päässyt sinuiksi. Jos laitan normaalit n. 1.5-1.6 bar paineet niin burppailee huomattavasti. Ei vaadi paljoa lisää painetta, että loppuu, mutta sitten rengas muuttuu pingispalloksi samantien. Pitokin vähän niin ja näin, toki rullaava rengashan tuo on.

Aika iso puute markkinoilla on ainakin Schwalben ja Maxxiksen osalta se, että 29x2.6 -koossa ei saa ns. liimarenkaita, eli Ultra Soft:ia tai MaxxGrip:iä. 2.5:t tuntuu tosi kapeilta ja pieneltä ilmatilaltaan sähköpyörässä.

Maxxiksella on kyllä uudessa katalogissa 29x2.6 Assegai Double Down MaxxGrip, joka ois lähes täydellinen ainakin eturenkaaksi sähkikseen enskaan ja alamäkeen, mutta ei oo näkyny kaupoissa. Eivät varmaan oo alottanu ees tuotantoa.

Mä jäin pohtimaan jos laittasi eteen kapeamman 2.4 ja takana pysyttelisi 2.6. koossa? Pyörän mukana tuli bontrager xr5 muuten menisi mutta paineita ei uskalla alentaa ilman inserttejä, joutuu miettimään ostaako taakse insertin ja eteen syksyksi liimarenkaan.. Vai kaksi inserttiä ja yrittäisi pärjätä näillä xr5 kumeilla.

Tonnin ajetut Butcher ja Eliminator oli jo hiukka liukkaat märässä metsässä aamulla.
    Oisko se kuitenkin vielä syksylle Eddyt muljautettava alle..

Magic Mary super trail soft vai WTB Vigilante light high grip eteen syksyksi? Takana 27.5 2.8" Contin Trail king.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frenik Katso viesti
    Magic Mary super trail soft vai WTB Vigilante light high grip eteen syksyksi? Takana 27.5 2.8" Contin Trail king.
    Kuinkahan pierunkuori toi light Vigilante on?

Mulle tuli eilen Eddy Currentit ja toi Super Trail etunen on ihan kivan jämäkkää tekoa. Takarengas on Super Gravity ja jo melko järeän oloinen.
    Ehken vielä järeämpi rungoltaan kuin Eliminator Gravity.
    Kestävyyden kanssa noilla siis tuskin ongelmia, pito märällä jää nähtäväksi jos ne tälle syksylle alle laitan.

Näin syksyn tullen on hyvä kääntää takkia, vaikka niiden paineiden suhteen.
    Ihan koemielessä lähdin tänään 1,0/1,2bar paineilla kosteahkoon metsään. Ajattelin et ajan kuitenkin varovaisesti.
    Ei tietty ihan samaa ryskäämistä kuin kuivalla parhaimmillaan mut Butcher T9 ja Gravity Eliminator+Norrikset molemmissa päissä niin ei yhtään läpilyöntiä. Ja aika reilusti päästelin.

Jatketaan kokeilua noilla, koska lyö läpi, jos lyö.
    Varastossa olevat Eddy Currentit vaikuttaa siis vielä astetta järeämpirunkoisilta että niillä varmaan pärjää noilla paineilla vaikka vähän ryskäiskin.

Pyörää pestessä huomasin että etunenkin oli saanu jonkin asteen pintaviillon kylkeen, saattaahan se siis olla että Esko Virtaset menee vielä tänä syksynä alle.

Samanlaisia aiheita

1. 29 Plus -renkaat
    By jarit in forum Renkaat
    Vastaukset: 335
    Viimeinen viesti: 18.08.2025, 18.01
  2. 27,5+ renkaat
    By wekkuli in forum Renkaat
    Vastaukset: 921
    Viimeinen viesti: 05.10.2024, 23.55
  3. Renkaat 100+ kg
    By Jani1982 in forum Renkaat
    Vastaukset: 6