ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 162 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 62 112 152 160 161 162 163 164 172 212 262 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.831 - 4.860 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4831
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Joo keulan sisään ei välttämättä mahdu 203mm levy. Asian voi toki tarkistaa laittamalla levy kiinni kiekkoon ja kattoa, mahtuuko pyörimään. Jarrusatula siksi aikaa irti.

  2. #4832
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Joo keulan sisään ei välttämättä mahdu 203mm levy. Asian voi toki tarkistaa laittamalla levy kiinni kiekkoon ja kattoa, mahtuuko pyörimään. Jarrusatula siksi aikaa irti.
    RockShox:n taulukko antaa kyseiselle keulalle minimi jarrulevyksi 160mm ja maksimiksi 220mm

  3. #4833
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    51
    Onko tällainen vanne entinen vai uskaltaako vielä ajella?

    https://flic.kr/p/2mdfnxa

  4. #4834
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _dc_ Katso viesti
    Onko tällainen vanne entinen vai uskaltaako vielä ajella?

    https://flic.kr/p/2mdfnxa
    Kohta hajoaa kokonaan. Kaldoaivin erämaahan en lähtisi, mutta kioskilla käyntiin kelpaa jonkin aikaa.

  5. #4835
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    RockShox:n taulukko antaa kyseiselle keulalle minimi jarrulevyksi 160mm ja maksimiksi 220mm
    Eli nyt pitäisi keksiä minkälainen "välikappale" tuonne pitäisi laittaa?
    Jos oikein käsitän niin osassa keuloissa on jo valmiiksi kiinnikkeet joihin menee suoraan tuo 180mm levy kiinni ja siihen sitten sopiva välike, niin saa 203mm levyn kiinni, onko näin miten olen käsittänyt.

    Nyt sitten kun keulaan menisi suoraan tuo 160mm levy ja tuo 180mm levy vaatii jo välikkeen, niin ilmeiseti tarvitsen välikkeen joka tekee 160mm -> 203mm levylle, olenko taasen oikeassa?

    Koittanut noita eri myyntisivuja selata, mutta hieman huonolla menestyksellä sen suhteen minkälainen pitäisi ostaa/tilata.

  6. #4836
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262

  7. #4837
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Siinä adapterissa pitäis lukea sen tyyppi, kato mikä se on ja taulukosta sitten valkkaat seuraavan mallin:

    Luultavasti tämä käy sulle:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...mm-rotor-26819

  8. #4838
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Palikka tilattu ja ensiviikolla näkee osuiko oikea.
    Kiitoksia avusta.

  9. #4839
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kohta hajoaa kokonaan. Kaldoaivin erämaahan en lähtisi, mutta kioskilla käyntiin kelpaa jonkin aikaa.

    Kiitoksia neuvoista, pitää hommata uusi vanne.
    Mistähän tuollainen johtuu? Halkeamia on aika monessa kohtaa vaikka pyörä on ollut kevyellä käytöllä eikä sillä ole hypitty ollenkaan.

  10. #4840
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Mistähän kiekoista kyse? Jos jotkin perus niin halvemmaksi tulee ostaa uudet kuin vaihtaa vanne...

  11. #4841
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Olisikohan pinnoja ollut liian kireällä? Ko. pyörän ja kuskin Kaldoaivista näyttää tulevan suuri seikkailu. Siellä ei taida olla liveseurantaa? Satelliittiträkkeri mukaan, sellainen toimii mobiiliverkon ulkopuolellakin?

  12. #4842
    Nopea pikakysymys:

    Miten levyjarrujen sisäänajo kuuluu oikeaoppisesti tehdä?

    (foorumin hakutoiminto on niin pceestä, että ei löytynyt mitään järkevää)

  13. #4843
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Pysyykö kasettirataspakan lukkorenkaan työkalu lipsumatta paikallaan, jos siinä on kiinteä vääntövarsi (tämmöinen)? Pikalinkullisissa kiekoissa olen varmistanut pikalinkulla irrallista työkalua, jota olen vääntänyt jakoavaimella. Läpiakselin (10 mm on käytössä) kanssa ei tuota pikalinkulla varmistamisen mahdollisuutta ole.

    Minulla on myös sopivaa kierretankoa, josta voisi tehdä tukiakselin työkalulle. Onko tähän jotain muuta kikkaa? Käyttöä on useamman (alle 10 kuitenkin) kerran vuodessa, mutta aikaveloitus ei juokse itse nysvätessä.

    Lisäys: Tuon linkkaamani varrellisen työkalun ohjaustapistahan ei ole hyötyä 10 mm reiässä.

  14. #4844
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMie Katso viesti
    Nopea pikakysymys:

    Miten levyjarrujen sisäänajo kuuluu oikeaoppisesti tehdä?

    (foorumin hakutoiminto on niin pceestä, että ei löytynyt mitään järkevää)
    Kymmenen voimakasta jarrutusta 30->5 kmh pitäisi ajaa asia.

    Viidelläkin omien kokemusten mukaan toimii. Levy ja palat on ainakin näillä keleillä niin kuumat, että vallan.

  15. #4845
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Pysyykö kasettirataspakan lukkorenkaan työkalu lipsumatta paikallaan, jos siinä on kiinteä vääntövarsi (tämmöinen)? Pikalinkullisissa kiekoissa olen varmistanut pikalinkulla irrallista työkalua, jota olen vääntänyt jakoavaimella. Läpiakselin (10 mm on käytössä) kanssa ei tuota pikalinkulla varmistamisen mahdollisuutta ole.

    Minulla on myös sopivaa kierretankoa, josta voisi tehdä tukiakselin työkalulle. Onko tähän jotain muuta kikkaa? Käyttöä on useamman (alle 10 kuitenkin) kerran vuodessa, mutta aikaveloitus ei juokse itse nysvätessä.

    Lisäys: Tuon linkkaamani varrellisen työkalun ohjaustapistahan ei ole hyötyä 10 mm reiässä.
    Itse en ole käyttänyt mitään ohjureita, aina on työkalu pysynyt paikallaan lipsumatta. Käytössä hylsymäinen puolen tuuman räikän päässä. Voi olla toki pullaakin, että on sattunut hyvä työkalu, joka sopii kaikkiin käyttämiini pakkoihin.

  16. #4846
    Moi, kysytääs täällä vai eikö voimat riitä, mulla oli pyörässä sisurina vittoria 700x20/28c
    20/28 622/630

    ostin nyt specialisedin: 700x20-28c
    27x 3/4
    20-28x 622

    Näillä specialisedeilla en kyllä saa mitenkään ulkorengasta paikalleen, ilmeisesti vääränkokoiset sisurit?

  17. #4847
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Pysyykö kasettirataspakan lukkorenkaan työkalu lipsumatta paikallaan, jos siinä on kiinteä vääntövarsi (tämmöinen)? Pikalinkullisissa kiekoissa olen varmistanut pikalinkulla irrallista työkalua, jota olen vääntänyt jakoavaimella. Läpiakselin (10 mm on käytössä) kanssa ei tuota pikalinkulla varmistamisen mahdollisuutta ole.

    Minulla on myös sopivaa kierretankoa, josta voisi tehdä tukiakselin työkalulle. Onko tähän jotain muuta kikkaa? Käyttöä on useamman (alle 10 kuitenkin) kerran vuodessa, mutta aikaveloitus ei juokse itse nysvätessä.

    Lisäys: Tuon linkkaamani varrellisen työkalun ohjaustapistahan ei ole hyötyä 10 mm reiässä.

    Ihan biltema/motonet kasettiytökalulla (hylsy tyyppinen, 1/2") ja räikällä/vääntötangolla olen avannut, ei ole ikinä lipsunut eikä muutoinkaan ollut mitään ongelmaa. Varmaan nyt tusinan kertaa tuolla tavalla irroittanut ja kiinnittänyt.

  18. #4848
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Thimba Katso viesti
    Moi, kysytääs täällä vai eikö voimat riitä, mulla oli pyörässä sisurina vittoria 700x20/28c
    20/28 622/630

    ostin nyt specialisedin: 700x20-28c
    27x 3/4
    20-28x 622

    Näillä specialisedeilla en kyllä saa mitenkään ulkorengasta paikalleen, ilmeisesti vääränkokoiset sisurit?
    Oikean kokoiset ovat, puota paineet, mutjuttele rengasta ympäriinsä, yritä uudelleen lisätä suosituspaineet. Sisureihin ei liity tässä renkaan vanteelle asettuminen.

  19. #4849
    Uusi Shimanon halpislevy oli minusta pikkuisen kiero jo syntyessään. Sama analyysi on tehty Motonetin FirstGear levystä. Toisaaltaa ostin törkykalliin Ultegra maantielevyn ja se oli kyllä ihan suora ja tarttuvakin.

    Mikä on käytännön kokemus - kuinka suoria kaupasta ostetut jarrulevyt ovat paketista avattaessa ja onko joku toinen suorampi kuin toinen. Lähinnä siis jos muutakin kriteeriä käytetään kuin hintaa, eli jos tuomitsen nyt nuo ihan halvimmat, niin mihin kannattaa vähäiset eurot suunnata. Käytännön kokemuksia hyvä&halpa jarrulevystä kaipailen

  20. #4850
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Uusi Shimanon halpislevy oli minusta pikkuisen kiero jo syntyessään. Sama analyysi on tehty Motonetin FirstGear levystä. Toisaaltaa ostin törkykalliin Ultegra maantielevyn ja se oli kyllä ihan suora ja tarttuvakin.

    Mikä on käytännön kokemus - kuinka suoria kaupasta ostetut jarrulevyt ovat paketista avattaessa ja onko joku toinen suorampi kuin toinen. Lähinnä siis jos muutakin kriteeriä käytetään kuin hintaa, eli jos tuomitsen nyt nuo ihan halvimmat, niin mihin kannattaa vähäiset eurot suunnata. Käytännön kokemuksia hyvä&halpa jarrulevystä kaipailen
    Levyn hinta ja suoruus kulkevat käsi kädessä

    Hyvä on levy missä on iso spideri, eli vääntyvää materiaalia on vähemmän

    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...hoCuuQQAvD_BwE
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  21. #4851
    Spideri on siis se tuon linkin keskellä oleva musta eri materiaalinen juttu, eli tuossa levymallissa vääntyvää metallia on vain reunoilla ja siten tuollainen kaksikomponenttirakenne auttaa asiaa. Tuo toivottavasti ei ole koko totuus, että mitä kalliimman ostat, sen suoremman saat. Luulisi, että halvallakin voi suoran tehdä, mutta nämä kaksi minun kokemustani, kyllä vahvistavat sanomaasi. Alan siis etsiä sellaisia levyjä missä on iso spideri, joskin nyt levyjen löytäminen on kiven takana. Tuo sinun linkki oli hyvä löytö - noitahan on jopa hyllyssä.

  22. #4852
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Pysyykö kasettirataspakan lukkorenkaan työkalu lipsumatta paikallaan, jos siinä on kiinteä vääntövarsi (tämmöinen)? Pikalinkullisissa kiekoissa olen varmistanut pikalinkulla irrallista työkalua, jota olen vääntänyt jakoavaimella. Läpiakselin (10 mm on käytössä) kanssa ei tuota pikalinkulla varmistamisen mahdollisuutta ole.

    Minulla on myös sopivaa kierretankoa, josta voisi tehdä tukiakselin työkalulle. Onko tähän jotain muuta kikkaa? Käyttöä on useamman (alle 10 kuitenkin) kerran vuodessa, mutta aikaveloitus ei juokse itse nysvätessä.

    Lisäys: Tuon linkkaamani varrellisen työkalun ohjaustapistahan ei ole hyötyä 10 mm reiässä.
    Mulla on sellanen irtohylsy missä on keskellä 10mm tappi ohjurina. Toimii luonnollisesti vain läpiakselinavassa mutta on erittäin hyvä siihen!

  23. #4853
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^Onko tuo todella 10 mm akselille, en meinaan löydä kaupoista enkä hakukoneella?

    Tuossa aiemmin on mainittu, että räikkävarrella touhutessa ei ole lipsunut, joten kai kiinteävarsinenkin pysyy. Jakoavain+irtotyökalu on kyllä hontelo yhdistelmä.

  24. #4854
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Adapterikysymys liittyen IS- ja PM-standardeihin, kun lähinnä kokemusta on vaan flatmount-adaptereista.

    Mulla on pyöränä Salsa Mukluk alumiinirungolla vm. 2018. Rungon ja haarukan tiedot löytyvät täältä: https://salsacycles.com/bikes/mukluk/2018_mukluk_nx1

    Tähän pitäisi tehdä jarrupäivitys, kun tarvitsee lisää jarrutehoa ja varmuutta.

    Tarkoitus olisi laittaa SRAM Guide -sarjan jarrut, joissa on ilmeisesti post mount -kiinnitys. Levyiksi tulee 180 mm levyt.

    Pyörässä on edessä 74 mm post mount -kiinnitys, käykö siihen esimerkiksi nämä adapterit vai ovatko ne erilaiset: https://www.bike-components.de/en/SR...lack-PM-to-PM?

    Takana on "51 mm standard" eli ilmeisesti IS-standardi. Käykö siihen tämä, mallia "rear IS to PM" vai pitääkö olla joku muu? https://www.bike-components.de/en/SR...-rear-IS-to-PM

  25. #4855
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Mitkä olisivat hyvät palat / seos jarrupaloille, kun halutaan pysäyttävää voimaa.

    Maguran mt5 jarrut: etupää puree hyvin 4mäntäinen. Takapäästä(2mäntää) puuttuu selkeä bitepointti. Ilmattu on..

    Joskus 10vuotta sitten oli avid elixir carbon, ne olivat herkät jopa liiankin. Ei tarvinut paljon käyttää voimaa. Sen jälkeen tuntunut ettei kunnon jarruja enää saa. Maguran mt8sit olivat hyvät, mutta vuosivat

  26. #4856
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Toisesta ketjusta idea poimittuna. Käytössä on vanhat Fulcrum Red Power XL 29 kiekot ja etukiekko on kiinni QR:llä. Kiekko on myös 15mm / 100mm thru axle (eli QR:ää varten on adapteri).

    En löydä oikeita hakusanoja, joten kysyn: onhan olemassa adapteri, jolla kiekon saisi thru-axlena kiinni QR-haarukkaan? Eikös joku universaali adapteri käy, kun 15mm / 100mm on ihan standardimittainen?

    EDIT: tarkoitus olisi siis saada kiekon kiinnitys jäykemmäksi ja selvittää johtuuko tietyissä tilanteissa tuleva napse kiekon kiinnityksestä vaiko jostain muusta (= ohjauslaakerista).

  27. #4857
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Grandprixien asennus omille vanteille yhtä tuskaa ja ainoa mikä tuntuu helpottavan urakkaa on mahdollsimman ohut vannenauha.. Olisko mitään suosituksia merkistä?

  28. #4858
    Onko mahdollista tai järkevää vaihtaa vannejarrullisille vanteille levyjarrum navat vai kannattaako suosista myydä vannejarrukiekot ja ostaa levyjarrukiekot?

  29. #4859
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^^jos ei tubeless niin Veloplug yksi vaihtoehto ja jos tubeless niin yksinkertaisesti kaikki renkaan vaan ei asennu kaikille vanteille.
    ^Veikkaisin vahvasti että osta uudet ellet itse tee..

  30. #4860
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Needleman Katso viesti
    Onko mahdollista tai järkevää vaihtaa vannejarrullisille vanteille levyjarrum navat vai kannattaako suosista myydä vannejarrukiekot ja ostaa levyjarrukiekot?
    Teknisesti täysin mahdollista. Kuten edellä, järkevyyttä pitää sitten arvioida sen mukaan mitä se tarkoittaa rahallisesti. Itse valkkasin uuden navan sillä perusteella että pinnojen mitta pysyi samana ja tein itse, joten muita kuluja ei tullut. Muualla teetättämisen hinta pitää kysyä tekijältä.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •