HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 32

Aihe: Pystyykö navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan,vai uudet laakerit ainoa vaihtoehto

  1. #1
    Liittynyt
    11/2019
    Viestit
    294

    Pystyykö navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan,vai uudet laakerit ainoa vaihtoehto

    Moi

    Pystyykö pyörän-navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan (ja miten),vai onko uudet laakerit ainoa vaihtoehto?

    Navat on MAVIC Ksyrium Equipe Wheel Set 18/20 holes noin vuodelta 2010

    Niissä lienee konelaakerit.

    Pyörivät hiukan tahmeasti

  2. #2
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.209
    Ilman muuta. Mattoveitsellä laakerin suoja pois, huolellinen pesu, öljy ja rasvaus.

    Mutta jos tosiaan kiekot on noin vanhat, niin vaihtaisin jo uudet laakerit. Eihän nuo maksa juuri mitään.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Onko jotain kikkoja, miten sen kumisen pölysuojan saa paikalleen kuten ennen irroitusta? Aina kun vain painaa paikalleen, jää kumisuoja laahaamaan (tai vastustmaan liikettä), vaikka olisi kuinka varovasti ja suoraan ottanut sen irti. Ihan vain sillä kyselen, kun rullaluistimien laakereissa huomaa ’selvän’ suorituseron alkuperäiskasatun, uudelleenkasatun ja pölysuojattoman laakerin välillä. Parhaitenhan laakeri pyörii ilman rasvoja ja pölysuojia, mutta vain vähän aikaa. En suosittele kokeilemaan.

  4. #4
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.209
    Mä veikkaan, että se laahaaminen johtuu rasvasta? Vai kasaatko rullaluistimen laakerit pelkällä öljyllä?

  5. #5
    K.Kuronen Guest
    Rullaluistimen laakereille tein joskus niin, että poistin sisäpuolen pölykannen, jolloin puhdistus ja kevyt voitelu öljyllä oli helpompaa.

  6. #6
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.677
    Joo, kai se laahaa uutenakin aavistuksen. Tuskin puhutaan monesta watista ja asettunee huollon jälkeen, kun vähän aikaa käyttää.

  7. #7
    Liittynyt
    11/2019
    Viestit
    294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ilman muuta. Mattoveitsellä laakerin suoja pois, huolellinen pesu, öljy ja rasvaus.

    Mutta jos tosiaan kiekot on noin vanhat, niin vaihtaisin jo uudet laakerit. Eihän nuo maksa juuri mitään.
    Kiitos vastauksesta

    Nyt on pienimuotoinen laakerihuolto tehty.
    Ja vapaaratas myös, joka sekin oli sen verran jäykistynyt, että kammet pyöri pyörää talutettaessa.

    Laakereita ei tähän hätään saa, se on jälleen uusi jumppa, että mistä ja minkälaisia

  8. #8
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mä veikkaan, että se laahaaminen johtuu rasvasta? Vai kasaatko rullaluistimen laakerit pelkällä öljyllä?
    Hienolla öljyllä juu. Huomaa hienosti, kun pitää laakeria sormien välissä ja pyörittelee. Alkuperäinen, käytetty, mutta avaamaton laakeri pyörii vaikkapa kaksi yksikköä ja avattu, putsattu ja voideltu laakeri pölysuojan sulkemisen jälkeen yhden yksikön. Ilman pölysuoj(i/a)a, putsattu ja voitelematon (tai kevyesti öljyllä voideltu) laakeri pyörii kuin hyrrä.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Pystyykö navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan,vai uudet laakerit ainoa vaihtoehto

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Kiitos vastauksesta

    Nyt on pienimuotoinen laakerihuolto tehty.
    Ja vapaaratas myös, joka sekin oli sen verran jäykistynyt, että kammet pyöri pyörää talutettaessa.

    Laakereita ei tähän hätään saa, se on jälleen uusi jumppa, että mistä ja minkälaisia
    Joidenkin valmistajien sivuilla lukee, mitä laakereita käyttävät vapareissaan. Räjäytyskuvista löytynee.

    Tästä voisi löytyä sinulle sopivaa:

    https://tech.mavic.com/tech-mavic/te...subfamily=1072

  10. #10
    Liittynyt
    11/2019
    Viestit
    294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Joidenkin valmistajien sivuilla lukee, mitä laakereita käyttävät vapareissaan. Räjäytyskuvista löytynee.

    Tästä voisi löytyä sinulle sopivaa:

    https://tech.mavic.com/tech-mavic/te...subfamily=1072
    Joo kiitoksia, taisikin löytyä.

    Ksyrium https://tech.mavic.com/tech-mavic/te...29&lg_defaut=2

    Takana onkin kaksi erikokoista laakeria. Sieltähän tosiaan löytyi numerot ja kaikki, sitten tilaaminen tai
    kivijalasta ostaminen onnistuukin helposti.
    Ehkä jopa laakeriliikkeestä, niin voi saada edullisemmin, kuin varsinaisena fillarin varaosana.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Kiitos vastauksesta

    Nyt on pienimuotoinen laakerihuolto tehty.
    Ja vapaaratas myös, joka sekin oli sen verran jäykistynyt, että kammet pyöri pyörää talutettaessa.

    Laakereita ei tähän hätään saa, se on jälleen uusi jumppa, että mistä ja minkälaisia
    Otat mitat niistä laakereista. Laakerikauppoja on esimerkiksi helsingissä laakeri-center roihupellossa, tai sitten hi5bikessa on hyvä valikoima enduron lakereita. Motonetistä löytyy myös.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.677
    Viet vanhan sinne laakerikauppaan ja sanot: yksi tällainen kiitos.

  13. #13
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Hienolla öljyllä juu. Huomaa hienosti, kun pitää laakeria sormien välissä ja pyörittelee. Alkuperäinen, käytetty, mutta avaamaton laakeri pyörii vaikkapa kaksi yksikköä ja avattu, putsattu ja voideltu laakeri pölysuojan sulkemisen jälkeen yhden yksikön. Ilman pölysuoj(i/a)a, putsattu ja voitelematon (tai kevyesti öljyllä voideltu) laakeri pyörii kuin hyrrä.
    Ota huomioon että oikeasti siihen laakeriin kohdistuu huomattavasti suurempi paine kuin käsissä pyörittelemällä. Kyllä ne erot siellä navassa häviää...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  14. #14
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joni Kani Katso viesti
    Ota huomioon että oikeasti siihen laakeriin kohdistuu huomattavasti suurempi paine kuin käsissä pyörittelemällä. Kyllä ne erot siellä navassa häviää...
    Totta toinen puoli. Rullaluistimissa tosiaan eron huomaa, mutta pyörässä häviöt voivat tosiaan minimoitua hitausmomentin ansiosta.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.681
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Viet vanhan sinne laakerikauppaan ja sanot: yksi tällainen kiitos.
    Kokeilin tuota kerran ja laakerikauppias tarjosi toki sopivaa laakeria, mutta hinta oli suuruusluokassa lähes uusien kiekkojen hinta. Esim. joku kolmen euron Bilteman laakeri toiminee hyvin.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.681
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    .. pyörässä häviöt voivat tosiaan minimoitua hitausmomentin ansiosta.
    Ihan mielenkiinnosta: Miten hitausmomentti vaikuttaa häviöihin (kitkaan?)?

  17. #17
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Pystyykö navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan,vai uudet laakerit ainoa vaihtoehto

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta: Miten hitausmomentti vaikuttaa häviöihin (kitkaan?)?
    Tarkoitin, että kumisuojan aiheuttamat häviöt laakerissa ovat niin pienet verrattuna pyörivään massaan pyörän kehällä, että minimoituvat pois laskuista. Kun taas rullaluistimen renkaan hitausmomentti on huomattavasti pienempi kuin pyörässä, laakerin häviöt vaikuttavat ikään kuin suhteessa enemmän.

    Voin olla kyllä hakoteilläkin

  18. #18
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.209
    Ei mitään hajua hitausmomenteista, mutta jokin vääntöjutskahan se fillarissa on suurempi, koska laakerit ovat lähes samankokoisia ja kiekko tajuton rullaluistimiin verrattuna.

    Siis jos laakerissa on sama kitka, niin se kyllä katoaa isomman renkaan vaikutuksesta. Koettaa vaikka etusormella fillarin ja rullaluistimen rengasra. Pienemmässä renkaassa vastus tuntuu isompana.

    Heihoo, mähän hiffasin. Rullaluistimen laakeri joutuu pienen renkaan vuoksi pyörimään paljon enemmän kierroksia, eli watteinakin se vastus on suurempi. Musta tulee isona fyysikko.

  19. #19
    K.Kuronen Guest
    Sellasilla luistimilla, jossa pyörät jäävät pyörimään lähes itsekseen on sukkelampaa luistella, verrattuna sellaisiin, joissa pyörät hidastuvat nopeasti. Jotenkin tällaista muistelisin.

    Lisäksi luistimien pyörien kierrosnopeudet ovat aivan eri luokkaa verrattuna polkupyörään.

  20. #20
    Laakereissa häviö lienee promilleja, oli ne sitten miten paksulla kamalla tahansa voideltu.

  21. #21
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Pystyykö navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan,vai uudet laakerit ainoa vaihtoehto

    Menee vähän OT:ksi, mutta kyllä se rasvan laatu vaikuttaa yllättävän paljon laakerin häviöihin. Kokonaisuuteen toki vaikuttaa vähän, mutta pienistä puroista syntyy iso joki. Tai jotain sinne päin

    https://www.ceramicspeed.com/media/3...ull-report.pdf

    Ceramicspeedillä näytti olevan kitkat ilman pölysuojaa ja suojan kanssa. En lukenut juttua kokonaan, mutta olisi mielenkiintoista testata, paljonko uudelleenlaitettu pölysuoja syö watteja verrattuna alkuperäiseen.

    https://www.skf.com/group/products/r...tarting-torque

  22. #22
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Menee vähän OT:ksi, mutta kyllä se rasvan laatu vaikuttaa yllättävän paljon laakerin häviöihin. Kokonaisuuteen toki vaikuttaa vähän, mutta pienistä puroista syntyy iso joki. Tai jotain sinne päin

    https://www.ceramicspeed.com/media/3...ull-report.pdf

    Ceramicspeedillä näytti olevan kitkat ilman pölysuojaa ja suojan kanssa. En lukenut juttua kokonaan, mutta olisi mielenkiintoista testata, paljonko uudelleenlaitettu pölysuoja syö watteja verrattuna alkuperäiseen.

    https://www.skf.com/group/products/r...tarting-torque
    Juu, rasvan laadulla on jo väliä.
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  23. #23
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.681
    SKF nettisivuillaan ystävällisesti kertookin miten laakerikitkaa mallinnetaan: https://www.skf.com/group/products/r...tarting-torque

    Sen verran noista kaavoista näkee, että laakerin aiheuttama tehohäviö on suoraan verrannollinen laakerin pyörimisnopeuteen. Laakerin kitkamomentti onkin sitten se hankalampi osa ja siihen vaikuttaa sen verran moni asia, että lähdenkin tästä grillaamaan makkaraa.

  24. #24
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    SKF nettisivuillaan ystävällisesti kertookin miten laakerikitkaa mallinnetaan: https://www.skf.com/group/products/r...tarting-torque

    Sen verran noista kaavoista näkee, että laakerin aiheuttama tehohäviö on suoraan verrannollinen laakerin pyörimisnopeuteen. Laakerin kitkamomentti onkin sitten se hankalampi osa ja siihen vaikuttaa sen verran moni asia, että lähdenkin tästä grillaamaan makkaraa.
    Niin ton tosiaan tajusin omillakin aivoilla. Jos siinä laakerissa on tietty kitka, niin watteina mitattuna vastusta tulee enemmän, jos metrin matkalla on enemmän kierroksia.

    Eli isompi rengas rullaa paremmin.

  25. #25
    Liittynyt
    11/2019
    Viestit
    294
    Onko tämä sitten se "the" vaseliin laakereille,
    Teflon Greasetube, pyörärasva 125 ml, Vihreä
    kärki tässä on ainakin hyvä, että saa kohdennettua vaseliinin hyvin.
    Tätä itse käytän, mutta jos on parempia laakerirasvoja, niin voi linkata.

    Onko vapaarattaalle öljy tai öljyisempi parempi?
    Tuota laitoin vapaarattaalle WELDTITE TF2 LITHIUM GREASE TUBE

  26. #26
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.134
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Tätä itse käytän, mutta jos on parempia laakerirasvoja, niin voi linkata.
    Bilteman PTFE-rasva todettu erittäin hyväksi ja saa laakerit suorastaan lentämään:https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...sva-2000045261

    Korronkesto ei kyllä ole merivaseliini tasolla, mutta sopii maantiekäyttöön ja kuiviin paikkoihin.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  27. #27
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.681
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    .. watteina mitattuna vastusta tulee enemmän, jos metrin matkalla on enemmän kierroksia.

    Eli isompi rengas rullaa paremmin.
    Joo jos ajatellaan vain laakerin kierrosnopeutta. Tuossa SKF:n mallinnuksessa kitkamomentti on pienillä kierroksilla suuri, putoaa kierrosten lisääntyessä ja sitten alkaa taas nousta. Tehohäviö on kierrosnopeuden ja kitkamomentin tulo. Tuosta ei suoraan näe miten paljon kierroksia pitää olla minimaaliseen tehohäviöön.

  28. #28
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.677
    Kitka lienee myös lämpötilan funktio ja varmaan laakerissa aika monen muunkin muuttujan.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.416
    Lämpötila vaikuttaa rasvan jäykkyyteen, minkä tuntee talviajoon lähtiessä selvästi. Kitka muuttaa keskiön ja napojen vastuksen lämmöksi ja laakerirasva pehmenee ajossa. Talvivoiteluaine ei saa olla liian jäykkää, eikä rasvassa saa olla vettä.
    Aikoinaan irtokuulalaakereita huoltaessa huomasi että pienemmällä rasvamäärällä pyörä rullasi pitempään, mutta huoltamaan joutui useammin.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.677
    Se on hommattava keraamiset laakerit joka paikkaan. Paljonkohan maksais? Riittääkö 2000€

Samanlaisia aiheita

  1. Vaihtoehto satulalaukulle
    By JohannesP in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 20.07.2018, 19.52
  2. Vaihtoehto Thulen telineille
    By pturunen in forum Varusteet
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 16.07.2018, 20.51
  3. Navan laakerit vaihtoon
    By eratt in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 18.09.2017, 14.33
  4. Vaihtoehto Canyon Commuter 3.0 pyörälle?
    By Kingis_fi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 18.07.2017, 20.21
  5. Opettaisiko joku huoltamaan keulan?
    By Torre in forum Jousitus
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 10.04.2017, 20.12

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •