GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 291 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 191 241 281 289 290 291 292 293 301 341 391 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.701 - 8.730 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #8701
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Uskon täysin pitkään reachiin ja lyhyeen stemmiin. Nyt vaan tuo nineri jo on, niin sillä ajetaan kunnes runko porsii korjauskelvottomaksi.

    Mielihaluja on aina vaihdella uutta ja kivaa, mutta aika harvoin mielihalut kohtaavat pankkitilin saldon kanssa

  2. #8702
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^
    Njoo, ei tuo minulle sovi kuin huumorimielessä.
    Oikeasti edelleen lanseeraisiin uuden kategorian maantie-, gravel- ja maastopyörien oheen: katupyörä.
    On sille omat vaatimuksensa ja erityispiirteet, miniminä keveys ja vaihteet. Ei perinteinen hybridi vaan sporttinen sinkoiluväline. Olosuhteet...nupukivillä ei toki aja muulla kuin läskipyörällä.
    Pitänee avata oma topic.
    Eikös muodin huipulla oleva nykykaupunkipyörä ole semmoinen 20kg painava sähköläskitäpäri millä jyrää mummot ja pääse rasseraiteiden yli ilman että edes hiukset liikahtaa.

    Just tätä postausta kirjottaessa maikkarin uutisissa vilahti kaksi Volttikuskia sähköläskien kanssa, eli hypotenuusa todistettu

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  3. #8703
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    3T siirtää ainakin osan runkotuotannosta Italiaan ja uudistaa tuotantoa 'filament winding' ja 'resin injection' tyyppiseksi perinteisestä prepreg kuiduttamisesta (en tiedä järkeviä suomennoksia). Toivottavasti tämä tulee myös niihin jotenkin taviksen saavutettaviin gg runkoihin, vaikkakin alkuun tekevät 100 kpl erikoiserän Racemaxia hintaan 5999 €.

    TIME on samankaltaista resin injection menetelmää käyttänyt pidempään ja tämä juurikin mahdollistaa tasaisen laadun, kun kuidut saadaan kauttaaltaan epoksiin eikä jää kuivia kohtia synnyttämään heikompia rakenteita. THM vissiin suosii kans samaa menetelmää osissaan, joka on samaa puljua 3T kanssa ja voi osittäin selittää siirtymistä tähän menetelmään.

    Hienoa nähdä vaihteeksi isomman valmistajan siirtämässä tuotantoa takaisin länsimaihin.

    https://blog.3t.bike/2021/06/17365/f...s-coming-home/

  4. #8704
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Olen miettinyt loppusyksylle / ensi kaudelle uutta fillaria. Aluksi pidin gravelia itsestään selvänä valintana mutta sitten kun miettii, että jos oma ajo on 90% kestopäällystettä ja loppu hyväkuntoista hiekkatietä, niin onkohan graveli sittenkään paras valinta? Riittääkö 1x vaihteisto maantiellä? Laskin kyllä, että nykypyörän välitysten (2x10) ääripäät saisi kohtuuhyvin katettua. Ja onhan noita 2x vaihteillakin.

    Toisaalta gg:ta puoltaa, että uuden pyörän pitää taipua yleispyöräksi. Ja talvirenkaille pitää olla mahdollisuus. Pakkarikin olisi toistaiseksi listalla. Mutta odotan, että posti kantaisi tilaamani satulalaukun testiin. Josko sillä pääsisin eroon pakkarista.

    Mutta olisko kuitenkin rennompi maantiepyörä parempi veikkaus? Onko noi nyt sitten endurance tms. pyöriä?
    jalkkis muokkasi tätä : 20.06.2021 at 14.40 Syy: typot pois

  5. #8705
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^Pointsit maantiepyörälle, itse ajelen vastaavalla suht rennolla, gravel on omassa ajossa olisi aivan turhan heavy. Kaikkea löytyy monenmoisella geometrialla ja juuri joku endurance olisi sopiva ellei kisakireää halua.
    Itse ajan 1x välityksillä ja kun en kisaile niin tulee toimeen oikein hyvin. Välityksiä helppo vertailla jollakin sivustolla mitä netistä löytyy.

  6. #8706
    Jos teräsrunkoiset hiekkatiekelpoiset maantiepyörät kiinnostavat, niin Fairlight Straelista on näköjään tarjolla uusi päivitetty versio:

    https://fairlightcycles.com/wp-conte...sign-Notes.pdf

    Jos olisin nyt hankkimassa pyörää, päätyisin luultavasti Straeliin (vaikka olen kyllä tosi tyytyväinen nykyiseen Secaniinkin).

  7. #8707
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^Strael on kyllä houkutteleva, ainakin paperilla. Perusversio Simpan 105:lla lienee päälle 3te kotiovelle toimitettuna, kiitos Brexitin...

  8. #8708
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Tutustukaa Tullin ohjeisiin. Jos tuotteen voi osoittaa olevan valmistettu UK:ssa, niin tullia ei menisi. Alv menee kyllä.

    "Tavarasta kannettava tulli voi olla täysimääräistä tullia alhaisempi tai jopa 0 %, jos tavara tuodaan suoraan esimerkiksi maasta, jonka kanssa EU:lla on voimassa oleva tullietuussopimus, kuten Britannia, Norja, Islanti, Sveitsi, Japani, Korea tai Marokko. Edellytyksenä on, että tuotteet täyttävät sopimuksen määrittelemät alkuperätuotteiden kriteeri"
    Roots, bloody roots

  9. #8709
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Fairlight cycles ilmoittaa, että ei mene tullisopimukseen vaan tulli menee rungosta 4% ja pyörästä 14%. Ennen rungot hitsattiin jossakin eu:n itäblokissa, mutta Strael 3 tehdään Taiwanissa.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  10. #8710
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    480
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Olen miettinyt loppusyksylle / ensi kaudelle uutta fillaria. Aluksi pidin gravelia itsestään selvänä valintana mutta sitten kun miettii, että jos oma ajo on 90% kestopäällystettä ja loppu hyväkuntoista hiekkatietä, niin onkohan graveli sittenkään paras valinta? Riittääkö 1x vaihteisto maantiellä? Laskin kyllä, että nykypyörän välitysten (2x10) ääripäät saisi kohtuuhyvin katettua. Ja onhan noita 2x vaihteillakin.

    Toisaalta gg:ta puoltaa, että uuden pyörän pitää taipua yleispyöräksi. Ja talvirenkaille pitää olla mahdollisuus. Pakkarikin olisi toistaiseksi listalla. Mutta odotan, että posti kantaisi tilaamani satulalaukun testiin. Josko sillä pääsisin eroon pakkarista.

    Mutta olisko kuitenkin rennompi maantiepyörä parempi veikkaus? Onko noi nyt sitten endurance tms. pyöriä?
    Osa menee tyytyväisenä 1x:llä maantietä. Itse valitsin graveliin 2x:n ja on mielestäni oikea valinta.
    Pyörän harkitsisin maantie henkistä gravelia johon saa tarvittaessa kahdet kiekot. Jos lähtee yksillä kiekoilla liikkeelle, niin niihin leveät maantiekumit. Viikko sitten ajelin tyytyväisenä pitkän Pirkan ja siirtymät (240km) 3T racemaxilla ja maantierenkailla - hyvin toimi!
    Perheessä myös hinnat alkaen hiilikuitu Cube samalla periaatteella. Monipuolisuutta pienemmällä rahalla

  11. #8711
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Tuokin tietenkin makuasia. Paljonkos tuo kombinaatio maksaa/painaa?

  12. #8712
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Olen miettinyt loppusyksylle / ensi kaudelle uutta fillaria. Aluksi pidin gravelia itsestään selvänä valintana mutta sitten kun miettii, että jos oma ajo on 90% kestopäällystettä ja loppu hyväkuntoista hiekkatietä, niin onkohan graveli sittenkään paras valinta? Riittääkö 1x vaihteisto maantiellä? Laskin kyllä, että nykypyörän välitysten (2x10) ääripäät saisi kohtuuhyvin katettua. Ja onhan noita 2x vaihteillakin.
    Ei ne ääripäät vaan mitä siinä välissä. Kestopäällysteellä on kiva, että on vaihteita tiheässä. 1x systeemissä hypyt vaihteiden välillä muodostuu suuriksi, jos haluaa ne ääripäätkin kattaa.

  13. #8713
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    ^Paitsi Campagnolo Ekarissa. Se tuntuu ajossa hyvin samalta kuin 2x11 maantiesarja. Sramin 1x11-systeemissä vaihteiden hypyt kyllä häiritsivät.


  14. #8714
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^Ekar olis hieno mutta ei tuollaisella 11-28 välityksellä hypyt kovin suuriksi kasva, IMO...

  15. #8715
    F. Kotlerburg Guest
    ^ei mutta tuosta puuttuu sitten se toinen ääripää tai molemmat mistä tuolla aiemmin puhuttiin.

  16. #8716
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    ^ei mutta tuosta puuttuu sitten se toinen ääripää tai molemmat mistä tuolla aiemmin puhuttiin.
    Joo, mulla on nyt 48/34 edessä ja 12-28 takana. Ihan keveimpiä välityksiä en juuri tarvi. Eli periaatteessa ääripäiden osalta 40 eteen ja 11-32 voisi mennä. Mutta sitten väliin jää aikamoiset portaat... Varsinkin kun olen enempi vaihteiden kelaaja. Mutta olisko tottumiskysymys?

  17. #8717
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Joo, mulla on nyt 48/34 edessä ja 12-28 takana. Ihan keveimpiä välityksiä en juuri tarvi. Eli periaatteessa ääripäiden osalta 40 eteen ja 11-32 voisi mennä. Mutta sitten väliin jää aikamoiset portaat... Varsinkin kun olen enempi vaihteiden kelaaja. Mutta olisko tottumiskysymys?
    Kyllä siihen varmaan tottuu. Ei tuossa kuitenkaan niin isot pomput ole kuin varsinaisissa 1x gravelseteissä.

  18. #8718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ^Paitsi Campagnolo Ekarissa. Se tuntuu ajossa hyvin samalta kuin 2x11 maantiesarja. Sramin 1x11-systeemissä vaihteiden hypyt kyllä häiritsivät.
    SRAM Force AXS 1x12 “mullet build” niin ei (ainakaan minua) hairitse…. 42x edessa + 10-50t:10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50

  19. #8719
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.404
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti o55i Katso viesti
    SRAM Force AXS 1x12 “mullet build” niin ei (ainakaan minua) hairitse…. 42x edessa + 10-50t:10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50
    Jep. Noi ovat niin henkilökohtaisia että kannattaa kokeilla, jos mahdollista, eri kompoja niin löytää sen itselle parhaan.
    Vähän aikaa sitten olin täältä etelästä keskisuomessa viikon hiekkateitä ajelemassa. Vaihdoin 11-28 pakan 12-25 tilalle kun maasto on mäkisempää. On se vaan niin baska omiin ajoihin että heti kotiin tultua vaihtui takaisin. Mutta vain minun, jollekin toiselle se voi olla ihan ok.

  20. #8720
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Jep. Noi ovat niin henkilökohtaisia että kannattaa kokeilla, jos mahdollista, eri kompoja niin löytää sen itselle parhaan.
    Vähän aikaa sitten olin täältä etelästä keskisuomessa viikon hiekkateitä ajelemassa. Vaihdoin 11-28 pakan 12-25 tilalle kun maasto on mäkisempää. On se vaan niin baska omiin ajoihin että heti kotiin tultua vaihtui takaisin. Mutta vain minun, jollekin toiselle se voi olla ihan ok.
    Joo, tuolla 12-13-14-15-16-17-18-19 -ratastuksella on varmaan kiva treenata. Tietty jos ajelee rauhallisemmin ja naatiskellen , niin ei vaikka 12-30 pakan vaihteiden hyppäykset haittaa.

  21. #8721
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Käytössä SRAM 1x12, 46/ 10-28. Alunperin piti tulla 10-26 mutta tuohan passaa omaan käyttöön todella hyvin. Mietin kyllä kun vakkari fillarissa on 50-34/ 12-25. Rouvan Roadlitessa 46-36/ 11-28. Tykkäsin tuostakin joka antoi vähän osviittaa siihen että uskaltaa laittaa. Passaa myös talvikeleillekin.

  22. #8722
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ^Paitsi Campagnolo Ekarissa. Se tuntuu ajossa hyvin samalta kuin 2x11 maantiesarja. Sramin 1x11-systeemissä vaihteiden hypyt kyllä häiritsivät.
    Joo, mulla on hyvin vahvasti sama fiilis. Ekarin 10-44-kasetissa on rattaat 11-19 samoilla väleillä kuin useimmissa Shimanon ja Campan 11-lehtisissä maantiepakoissa. Eli se nopea ja helppo ajo menee kuin maantiepyörässä. Mutta lisäksi löytyy 10-hampainen (tai jopa 9), ja pakan kevyessä päässä välit kasvavat sitten selvästi.

    Käytännössä Ekarin välitykset ovat palvelleet omassa ajossa ihan fantastisesti. Pari kertaa ihan törkeässä myötätuulessa oon yrittänyt vaihtaa 10-hampaiselta yli. Ja lyhyimmällä välityksellä pystyn ryömimään vähän reilua kävelyvauhtia omien lenkkien jyrkimmät n. 25 % nousut. Hypyt ei häiritse missään vaiheessa.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  23. #8723

  24. #8724
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Jos kysyjä hakee mahdollisesti maantiepyörää niin mihin ihmeessä niitä ääripäitä tarvitaan?

  25. #8725
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Jos minuun viittaat niin peli ei ole vielä selvä!

    Pitäis olla hiekkatiekelpoinen endurance-maantiepyörä taikka sitten maantiekelpoinen graveli...

  26. #8726
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Tuohon käyttötarkoitukseesi sopii molemmat, lähtökohtaisesti ollaan endurancen omimmalla alueella

    Suurella penselillä maalaten:

    -ajoasentogeometria on endurancepyörissä ja graveleissa samanlainen
    - muussa geometriassa (maantiepyörän kaltainen gravel) ; gravelit akseliväliltään 3-5 cm pidempiä, joka ero syntyy pidemmästä chainstaystä 1-2 cm, pidemmästä rungosta/toptubesta (1-2 cm, jota kompensoidaan/voidaan kompensoida lyhyemmällä stemmillä) ja keulakulman noin asteen erosta 73 vs 72
    jolloin gravelin pitäisi näin ollen olla hieman vakaampi, mutta ei niin herkkä/eloisa, omaa kokemusta ei ajotuntumasta ole
    - graveliin menee renkaat minimissän 40-50 mm saakka, endurancessa 32 tai hieman yli

    Gravelin hyödyt ja optiot rengasvalinnan ja rungon/monipuolisuuden osalta ovat sen verran suuremmat kuin mahdolliset haitat, että valitsisin kuitenkin sen endurancenpyörän tilalle. Gravelissa asennettuna olevat renkaat "pitäisi" kyllä todennäköisesti vaihtaa

    edit: kokemusta on maantiepyörämäisestä gravelistä parin viikon ajalta ja olen yllättynyt miten hyvin se toimii myös asfaltilla,
    edit 2: continentalin terra speedeillä (40 mm), ei toki maantiepyörän veroisesti mutta oikealla rengastuksella ollaan aika lähellä/lähes samoissa

  27. #8727
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^Kiitos!

    Osaako joku intternet-ekspertti kaivaa CicliB Cross Trekking Discin geometriatiedot? Olis ollu kiva verrata miten geometria on muuttunut tähän vanhukseen verrattuna...

  28. #8728
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Kaikkea ei saa samassa paketissa. Tietenkin kahdet kiekot parantaa tilannetta sopivalla rengastuksella. Graveleitakin löytyy monenmoista ja moneen hintaan, osassa määritelmä hyvin hämärän rajamailla. Itse kuitenkin tullut siihen tulokseen että jos max. 10% ajaa hiekkatiellä niin kyllä 28mm:n renkaita paksumpia itse tarvi, tietenkin jos poluille menee niin aivan eri juttu...

  29. #8729
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Ympärivuotinen käyttö on yksi kriteeri. Että siis on sen verran rengastilaa, että saa järjelliset nastat alle. Eli joku 35mm ainakin, mieluummin enempi.

    Ja että ei ole mekaanisia jarruja jäätymässä talvella.

  30. #8730
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    35mm:n "järjellisiä" nastoja lie olemassakaan varsinkin jos esim. työmatka ajosta kyse. Sitten kannattaa hakea jotain johon ISP tai vastaava mahtuu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •