HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 132

Aihe: Polkujen rakentaminen

  1. #61
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun olet laskemassa laittomassa parkissa ja kaadut ohikulkijan päälle, joka murtaa kätensä ja saa vaikka jotain pysyviä hermo-oireita ja päättää haastaa oikeuteen. Silloin katsotaan, kuka parkin on tehnyt ja on vastuussa. Loppupeleissä tällaiset paikat kaatuvat maanomistajan, eli esimerkiksi kunnan/kaupungin vastuulle.
    Vastuullinen kaivetaan aina esille ja kunta/kaupunki tekee kaikkensa välttääkseen sen vastuun. Vrt. Herttoniemen hyppyrimäki. Ei nyt aloiteta taas keskustelua oliko jaettu tuomio oikein vai ei, mutta siinä asetettiin oikeuden puolelta aika pitkälle suuntaviivat vastuukysymyksiin.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  2. #62
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    125
    Mikä ***** näitä nykyisiä harrastajia oikein vaivaa? Miksi pitää käydä polut tasoittamassa ja rakentamassa kiertotiet vähänkin hankalien paikkojen kohdalle? Opetelkaa ajamaan sillä pyörällä tai pysykää pyörätiellä.

    Suonsilmien kiertämisen minä vielä ymmärrän, mutta miksi pitää mennä rakentamaan siltoja jo kuiviin paikkoihin ja kallioportaidenkin yli? Eilen tuli lenkillä vastaan paikka, jossa on polulla ollut kolmen metrin matkalla yksittäinen kunnon kivipelto, noin nyrkinkokoista pyöreähköä kiveä. Ei mitään hankaluutta ajaa suoraan läpi. Nyt oli joku käynyt parin viikon sisään nostelemassa ne pintakivet aidaksi polun reunalle. Mitä vittua te pullaperseet oikein puuhaatte?

  3. #63
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JRR-1 Katso viesti
    Mikä ***** näitä nykyisiä harrastajia oikein vaivaa?
    Ovat tyhmiä ja laiskoja.
    Noita pilalle helpotettuja paikkoja tulee vastaan melkein joka lenkillä. Oikaisuja mutkissa ja kivien ohi tulee vastaan koko ajan.
    Jengin asenne on ihan hämärää. Jos huomautat näistä virityksistä maastopyöräily facessa niin saat vastaukseksi vittuilua.
    Täällä ei näköjään mitään kommentteja.

  4. #64
    F. Kotlerburg Guest
    No se näille nykyajan velliperseille tuntuu olevan katastrofi, jos joutuu jalkautumaan. Sitten kaikki kivikot kierrellään ja jopa tasoitellaan, kun ei osata ajaa. Sähköllä on sitten vauhtiakin niin paljon, että pitää vetää mutkat suoriksi, kun ei osata tai uskalleta kääntää.

  5. #65
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    121
    Itse toivotan kaikki "featuret" omille reiteille tervetulleeksi. Ei haittaa yhtään, jos jonkun kivikon tai ojan tai puunrungon yli on tehty hyppyri, silta tms.

    Yhtään paikkaa ei ikinä ole tullut vastaan, jossa olisin miettinyt että viddu, pitikö tähänkin nyt tehdä nortsoree. Paitsi ne jossa on sorastettu valtatie polun tilalle.

  6. #66
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Kivien paikaltaan repiminen ei ole feature.

  7. #67
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    121
    Paitsi jos ne asettelee vaikka hyndäksi. Mutta kiviaidan rakentamista en kyllä ymmärrä, ja varmasti on paikkoja jotka voisi jättää koskematta.

  8. #68
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Ikikosteiden paikkojen sorittaminen/silloittaminen/salaojittaminen on mielestäni hyvä asia. Noitakin esim Espoon keskuspuiston valtareiteillä ei ole kuin muutama. Minkään juurien tai kivien tasoittelu turhaa lellimistä. En ihan kiviäkään siirtelis hyndiksi. Mielestäni kiva ku ne pikku nokat löytyy "luonnon" tarjoomina ja kestää monta ajokertaa löytää ne.

  9. #69
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Ikikosteiden paikkojen sorittaminen/silloittaminen/salaojittaminen on mielestäni hyvä asia. Noitakin esim Espoon keskuspuiston valtareiteillä ei ole kuin muutama. Minkään juurien tai kivien tasoittelu turhaa lellimistä. En ihan kiviäkään siirtelis hyndiksi. Mielestäni kiva ku ne pikku nokat löytyy "luonnon" tarjoomina ja kestää monta ajokertaa löytää ne.
    Nuitten kosteiden paikkojen helpotus on kyllä tervetullutta, ainaki semmosissa paikoissa jossa saa suurinpiirtein pakkaa myöden rämpiä hetteessä tms.
    Kona kikapu deluxe 2004

  10. #70
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No se näille nykyajan velliperseille tuntuu olevan katastrofi, jos joutuu jalkautumaan. Sitten kaikki kivikot kierrellään ja jopa tasoitellaan, kun ei osata ajaa. Sähköllä on sitten vauhtiakin niin paljon, että pitää vetää mutkat suoriksi, kun ei osata tai uskalleta kääntää.
    Ei kai sähkömopoilla aja kuin juuri tämä kierrän ***** kaiken porukka. En keksi yhtään syytä moiseen joutavaan romuun kuin vellikermaperseily...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  11. #71
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joni Kani Katso viesti
    Ei kai sähkömopoilla aja kuin juuri tämä kierrän ***** kaiken porukka. En keksi yhtään syytä moiseen joutavaan romuun kuin vellikermaperseily...
    Joo noiden yleistyessä alkoi polkujen leveneminen ja oikoreittien muodostuminen.

  12. #72
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Joo noiden yleistyessä alkoi polkujen leveneminen ja oikoreittien muodostuminen.
    Ja covidilla & yleisellä maastopyöräilyn lisääntymisellä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä? Pyöräliikkeetkin myy ei oota, kun sähköpyöräilijät on ostaneet luomutkin hyllystä kiimassaan.

    On se hienoa, kun kaikkiin maailman ongelmiin on löytynyt syyllinen.

  13. #73
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ja covidilla & yleisellä maastopyöräilyn lisääntymisellä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä? Pyöräliikkeetkin myy ei oota, kun sähköpyöräilijät on ostaneet luomutkin hyllystä kiimassaan.

    On se hienoa, kun kaikkiin maailman ongelmiin on löytynyt syyllinen.
    Kyllä tuo alkoi jo ennen COVIDia. Nyt se on vaan sitten ennestään voimistunut.

  14. #74
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.695
    ^Ja pystyt renkaanjäljistä lukemaan, että sähköpyörä kyseessä? Öisinkö ne ajaa, kun eilenkin olin Mustavuorella ainoa polkujenpilaaja, muut oli akustisia.

    Totta on, että polut ovat kuluneet. En vuoteen ollut ajanut tuolla kaikkia reittejä ja osassa oli kyllä aika rajua levenemää & uutta reititystä. Mutta esimerkiksi nousuissa mun on vaikea uskoa, että sähköpyöräilijät on niitä, jotka tekevät ne helpoimmat reitit.

  15. #75
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Joo noiden yleistyessä alkoi polkujen leveneminen ja oikoreittien muodostuminen.
    Kyllä taas tulee sellasta tuubaa että.
    Voisitko selventää kuinka sähköpyörä leventää polkua saati muodostaa oikoreittejä? Polkuja leventää kyllä yleensä ne kermaperseet jotka ei voi maastopyöräillessään ajaa lätäköstä, vaan kiertävät sen?
    Koska lycrat kastuu ja kuraantuu.

    Sähköllä ei ole mitään tekemistä polkujen muuttumisen kanssa. Lisääntyneellä ulkoilulla on. Tapahtuu se sitten kävellen tai pyöräillen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No se näille nykyajan velliperseille tuntuu olevan katastrofi, jos joutuu jalkautumaan. Sitten kaikki kivikot kierrellään ja jopa tasoitellaan, kun ei osata ajaa. Sähköllä on sitten vauhtiakin niin paljon, että pitää vetää mutkat suoriksi, kun ei osata tai uskalleta kääntää.
    En voi puhua kuin omasta puolestani mutta kyllä mä oon tainnu pysyä 100% polulla sähkölläkin. Vaikka en osaakaan ajaa.
    Luomuläskillä saatoin tosin aiheuttaa enemmän vahinkoa.

    Kivikkoja mä en kyllä kiertele, nehän on kaiken suola! Juurakoiden ja mudan ohella.

  16. #76
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Sähköllä ei ole mitään tekemistä polkujen muuttumisen kanssa. Lisääntyneellä ulkoilulla on. Tapahtuu se sitten kävellen tai pyöräillen.
    Aivan takuulla on sähköllä merkitystä polkujen kulumiseen. Painavat mörssärit jotka kulkee tuplateholla tavispolkijaan nähden ja mutakuokkarenkaat kesät talvet?
    Ongelma pahentaa se että sähkökuskeista iso osa on uusia maastopyöräilijöitä jotka ei ymmärrä "jokamiehen velvollisuuksia" polkujen kunnossa pysymisen suhteen.

  17. #77
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Aivan takuulla on sähköllä merkitystä polkujen kulumiseen. Painavat mörssärit jotka kulkee tuplateholla tavispolkijaan nähden ja mutakuokkarenkaat kesät talvet?
    Ongelma pahentaa se että sähkökuskeista iso osa on uusia maastopyöräilijöitä jotka ei ymmärrä "jokamiehen velvollisuuksia" polkujen kunnossa pysymisen suhteen.
    Juuri näin.

  18. #78
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Aivan takuulla on sähköllä merkitystä polkujen kulumiseen. Painavat mörssärit jotka kulkee tuplateholla tavispolkijaan nähden ja mutakuokkarenkaat kesät talvet?
    Ongelma pahentaa se että sähkökuskeista iso osa on uusia maastopyöräilijöitä jotka ei ymmärrä "jokamiehen velvollisuuksia" polkujen kunnossa pysymisen suhteen.
    Eli jos kuski on 100kg vs 70kg niin se läskimpi/riskimpi tuhoaa polkuja enemmän? Siis painorajat poluille, myös kuskeille!
    Ja läski kuski ei myöskään saa ajaa kuin slickseillä.
    Myös FTP pitää tsekata, saako mennä luomulla poluille.

    Monella kuskillahan on poweria jaloissa enemmän kuin mun painavassa mörssärissä.

    Myös aikaraja pitää asettaa kauanko poluilla saa kerrallaan olla. Hyväkuntoinen FTP400-hemmo ei saa olla metsässä kuin puol tuntia. Eikä myöskään saa käyttää mutakuokkarenkaita.


  19. #79
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Aivan takuulla on sähköllä merkitystä polkujen kulumiseen. Painavat mörssärit jotka kulkee tuplateholla tavispolkijaan nähden ja mutakuokkarenkaat kesät talvet?
    Ongelma pahentaa se että sähkökuskeista iso osa on uusia maastopyöräilijöitä jotka ei ymmärrä "jokamiehen velvollisuuksia" polkujen kunnossa pysymisen suhteen.
    Ja tämä tieto perustuu mihin? Muuta kuin siihen että "minnuu vituttaa sähköpyöräilijät". Painosta sen verran, että enemmän on heittoa kuskin painoissa kuin pyörien. Ei noiden pitkäjoustoisten enskojen ja kevyempien sähköpyörien ero enää niin suuri ole. Painavammassa päässä sähköpyörät painaa 23-24kg. Ja sama koskee renkaita: kannattaa lukea tuolta rengasketjusta mitä renkaita porukat käyttää.

    Katso vaikka parit Samulin videot vuoden kahden takaa ja tule sen jälkeen kertomaan, kuin nätisti luomupyöräilijät ajaa samaa uraa. Eikä jälkiä jää.

  20. #80
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Jopas on laadukasta keskustelua.

    Fakta on se, että kaiken liikunnan lisääntyminen PK-seudun pusikoissa on lisääntynyt ja tulee lisääntymään. Tämä ei ole yksin maastopyöräilijöiden aikaansaannoksia, tätä sanoi HS.ssä hiljattain asiaa selvittänyt kaupunkiekologi. Yleinen syntipukki on kuitenkin maastopyöräilijä. Ongelmaksi tämä muodostuu, kun päättäjät uskovat asian ja tekevät tarvittavat muutokset järjestyssääntöihin. Isoin poru tulee kosteikkojen kulumisesta, kun monet tosijätkät eivät niihin siltoja ym. halua. Tekö niitä siltoja puratte, jolla estetään paikan leviäminen? Jotenkin aidompaa kun perse on kurassa? Tuon uhoamisen lopputulema on, että mtb on kohta sallittu pelkästään hiekkapolulla.

    Toinen juttu on se, että purkamalla helpotukset ohjataan aloittelija kiertämään vaikea paikka. Chicken line on olemassa DH:ssakin, mutta nyt tosimiehille on liikaa sellaiset peruspoluilla, jossa nämä lisääntyneet aloittelevat harrastajat ajavat. Kun ei niiltä voi pääsyä metsään kieltääkään. Ymmärrän turhautumisen, mutta sillä ei ole oikeasti mitään merkitystä. Purkaa tuppea. Helpotuksen purkaminen on tasan yhtä perseestä kuin hevosharrastajien ja koiranulkoiluttajien rakentamat ansat. Joku olettaa helpotuksen olevan paikallaan ja ajaa vanhasta muistista. Omalla vastuulla toki, mutta kannattaako luoda vaaratilanteita tahallaan? Ottakaa pyörä ilmaan ja hypätkää yli?

    Valitettavasti extreme mtb PK-seudulla alkaa olla tiensä päässä väkimäärän lisääntymisen takia. Haluaisin ainakin itse edelleen ajaa edes helpotetuila luonnonpoluilla kuin joutua johonkin merkittyyn reittiin joka sitten soveltuu tosiaan kaikille. Tämä on realistinen uhkakuva, jota vastaan kannattaa kollektiivisesti nähdä vaivaa - vaikka omien kiksien kustannuksella.

    Muoks.

    USA:ssa ollaan sitä paitsi huomattavasti tarkempia trailien kunnosta. Siellä on monesti trailit suljettu sateen jälkeen. Täällä sen sijaan "minulla on oikeus" -paska-ajattelu vallitsee, ja tosimiehet ovat pilaamassa polkuja. Jee.
    Roots, bloody roots

  21. #81
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Minkäs sille mahtaa kun väärinpyöräillään. Kumeissaki liikaa pitoa? Ja vaihteitaki liikaa? Ja joustoaki myös takana?

  22. #82
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Väärinpyöräily ei ole välinekysymys vaan asennekysymys
    Roots, bloody roots

  23. #83
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Jopas on laadukasta keskustelua.
    ja päätit jatkaa samalla linjalla.

  24. #84
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Väärinpyöräily ei ole välinekysymys vaan asennekysymys

    Nimenomaan, asenne niitä kohtaan, jotka valitsemallaan laitteella haluavat pitää hauskaa ja maastopyöräillä poluilla.

  25. #85
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Totta kai. Tätä varten keskustelupalstat ovat olemassa. Luuletko, että täällä jotain asioita oikeasti ratkottaisiin?
    Roots, bloody roots

  26. #86
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Usein kivistä raksatut helpotukset on hasardeja. Leppävaaran kalliolla ne on ollu keikkuvia irtokiviä. Aina eri asennossa tai enemmänkin tiellä.
    Siltoja en vastusta. Kivien polulta repimistä vastustan.
    Mutkat menee suoriksi Stravan takia. Ainakin Itä-Helsingissä pahimmat oikasut on Strava-pätkillä, kts Kasakallio, Salmenkallio...

  27. #87
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Koska lycrat kastuu ja kuraantuu.
    Näino. Kamalaa.

  28. #88
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ja tämä tieto perustuu mihin?
    Olisko tuommoinen 30v maastopyöräilyä tuonut jotain näkemystä?
    Kaikki nykypyörät alkaa olla kyvykkäitä (ja kuskit varsinkin) ja moni ennen "ajamaton" paikka muuttuu ajettavaksi, varsinkin kun sähköä on apuna. Osa uusista kuskeista on sitten vielä sellaisia että suhtautuvat jokamiehen oikeuksilla kuljettavaan maastoon kuin motocross-rataan jossa urat eivät haittaa.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Väärinpyöräily ei ole välinekysymys vaan asennekysymys
    Tämä on hyvä tiivistys.

  29. #89
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Mutkat menee suoriksi Stravan takia. Ainakin Itä-Helsingissä pahimmat oikasut on Strava-pätkillä, kts Kasakallio, Salmenkallio...
    Joo nämä stravaspedet on sitten oma lajinsa. Kusipäitä. Keskiviikkona viimeksi joku mulkku huuteli perään, kun stravasegmentti meni kuulemma pieleen sen takia, että tulin vastaan.


    Minä luulen, että niitä siltoja ja helpotuksia purkaa ihan muut kulkijat kuin maastopyöräilijät luullen, että näin estävät pyöräilyä. Se että jonkun kosteikon yli rakennetaan silta ei minua haittaa jne. mutta se että polkuja aletaan mekaanisesti tasata niin ei ole ok.

  30. #90
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Olisko tuommoinen 30v maastopyöräilyä tuonut jotain näkemystä?
    Ilmeisesti, koska oman oikean maastopyöräni hankin -92, joten mulla on siitä johtuen vielä opittavaa. Toki sitä ennenkin tuli pyöräiltyä, mutta enemmän maantiellä ja kaduilla.

    Tosiaan 30 vuotta sitten ei sähköpyörät olleet riesana. Mutta maastopyörät kyllä paskoivat polut ja metsät. Miksei niitä kielletty?
    [/irony off]

    Kuitenkaan 30 vuoden pyöräily ei ole tuonut mitään perspektiiviä, ainoastaan mutua.

Samanlaisia aiheita

  1. Vantaan polkujen päivän kunto
    By elasto in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 130
    Viimeinen viesti: 18.07.2023, 12.02
  2. Vastaukset: 43
    Viimeinen viesti: 13.07.2020, 11.54
  3. Polkujen siivoaminen ja jokamiehenoikeudet?
    By Portti in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 02.06.2020, 07.45
  4. Polkujen kuvausprojekti
    By Jagge_ in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 29.09.2019, 13.00

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •