GiantElectrobikeBikeshopLostInLapland
Sivu 15 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 711

Aihe: Fillarifoorumin yksivaihteiset; speksaus, fiilistely ja vinkit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sak Katso viesti
    ^
    Tuota 27,5plus takasta kerkesin jo miettiä itsekkin. Talvella voisi sitte koittaa ängätä fätfreddietä, mahtuuko?
    Omassani tosiaan oli paikaalla surlyn sunrise 820 leveenä ja 60mm stemmi.
    Nyt 75 stemmi ja 780 tanko matalalla nousulla.
    Ajattelin myöskin että pidän tämän flättipyöränä mutta kykyni eivät oikeen siihen riitä
    Jääköhän täpäri huilaamaan seuraavatkin puoli vuotta...
    Fat Freddietä en omista, joten en uskalla luvata mitään, kun tuohan on aika korkea rengas. Mutta ainakin 27,5"x2,8" Continental Cross King sekä 27,5"x3,0" 45Nrth Wrathchild (joka on oikeasti vähän pienempi kuin tuo Cross King) mahtuvat niin että tilaa jää yllin kyllin.

Oma täpäri ei ole paljoa lenkillä käynyt tämän hankkimisen jälkeen, se on jäänyt lähinnä alamäkirälläyspyöräksi.

Puhuit että oma Unittisi on enemmän juna kuin superpallo, minä taas olen yrittänyt (ja mielestäni onnistunutkin) tekemään tästä juuri sen superpallon, jolla tekee mieli loikata kaikesta eteen sattuvasta ilmaan. Vakaa juna ei oikein itseäni innosta lenkillä, mutta onneksi Unitista on moneksi

^^ FF mahtuu ainakin plussarengas Unittiin (vuosimallit 2017 - 2019). Niissä riittää vielä haarukoiden tila - varsinkin edessä, johon menisi myös 29+. Ainoastaan vaihteiden kanssa voi ottaa ketju kiinni takarenkaaseen, kun ei ole boost-mitoitusta. Uudemmassa Unitissa on puolestaan lyhyempi perä (CS 442 -> 430), mutta vissiin leveämpi alahaarukan mitoitus Boostin ansiosta. Varmaan dropoutit taakse laitettuna mahtuisi tuohon uudempaankin malliin, jos Freddien siihen välttämättä haluaa (omat kokemukset renkaasta vähän ristiriitaisia ).

Unitin omassa ketjussa piisaa myös lisää juttua vuosien varrelta, jos jaksaa lonia läpi: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...8510-Kona-unit

Mitkähän olisi hinta/laatu -suhteeltaan hyvät navat kiekkoprojektille? Flip Flop pitäisi olla. Hintaakin saa olla, jos sillä tosiaan saa myös laatua. Nykyiset on paddy wagonin originaalit ja kehät alkaa olla kaluttu loppuun, joten samalla voisi uusia koko helahoidon. Valmiita kiinnostavia kiekkosettejäkääm kun ei juurikaan ole.

Tuossa kauppa josta tuon suuntaista tavaraa pääsee penkomaan, kaippa sieltä vielä lähettävät, jos passelia löytyy.
    https://www.sjscycles.co.uk/hubs-oth...130mm/?geoc=FI

Mä hommasin ensifiksiin Halon Aerotrackit Goldsprint-nimisestä saksalaisesta verkkokaupasta. Taitavat olla sellaiset "hinnat alkaen" -tyyppiset kiekot, mutta toistaiseksi olen itse ollut ostokseeni tyytyväinen

Näemmä mm. Velobiasta ja joistakin ulkomaisista nettikaupoista löytyy Aventon-merkkiset ratakiekot, joiden mukana tulevat myös renkaat, sisurit ja rattaat. https://www.velobia.fi/aventon-push-ratakiekot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Eikös tää Velobia ole ihan ookoo, Stenu tais tuntee ton pitäjän, joka ilmeisesti on foorumillakin? https://www.velobia.fi/navat
    Joo tai mä tunnen niitä ex-lähettejä, kun on siellä duunissa ja silloin kun mä kasasin rolleria, mulle suositeltiin Halon ratanapoja. Laakerit ovat kestäneet nyt jo kaksi Hesan suolatalvea ja vielä pyörivät yhtä hyvin kuin uutena. Mun mielestä mutterilla kiristettävät on parempia kuin kuusiopultilla, mutta tuo lienee makuasia ja toisaalta mutterinavat edellyttää lenkkiavaimen kuskaamista mukana.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Omaan pyörään joutuu ainakin vetämään mutterit niin tiukkaan, että epäilyttää kaikki kuusiokoloratkaisut.

Mun mielestä perus Novatecit on hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset ja merkittävään parannukseen saa varmaan pistää aika paljon lisää rahaa. Eroaakohan ne mitenkään huollettavuudeltaan Haloista? Mulla on Halon navat odottamassa laakerien vaihtoa ja nyt ollut muutaman vuoden ajossa kiekot Novatecin navoilla (tai toinen on On-One, mut olettaisin senkin Novateciksi).

Nickname Guest
    ^ Antaa soittaa vaan jos on tullakseen, kaikki sisältö on tervetullutta, etenkin jos on kuvia .

Kyllä pyöräilyyn on kehitetty sitten paljon alalajeja, tracklocross sora ovaalilla ajetaan kilpaa? Vai jossain pumptrackillä?

Kyllä tuostakin kohta kehitetään gravel versio, gravelocross tai tracklogravel, välillä kaikista näistä symbioosi muodoista lukiessa tulee mieleen että kyllä tuostakin jotain uutta kohta keksitään ja samalla muistuu mieleen tuo Sami Hedbergin "helikopterin heittoistuin" sketsi, "pari markkinointi spedeä on siellä että -joo kyllä toi on hyvä idea hei"
    Enkä sano pahalla kun joku kuitenkin tulkitsee taas väärin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Kyllä pyöräilyyn on kehitetty sitten paljon alalajeja, tracklocross sora ovaalilla ajetaan kilpaa? Vai jossain pumptrackillä?

Kyllä tuostakin kohta kehitetään gravel versio, gravelocross tai tracklogravel, välillä kaikista näistä symbioosi muodoista lukiessa tulee mieleen että kyllä tuostakin jotain uutta kohta keksitään ja samalla muistuu mieleen tuo Sami Hedbergin "helikopterin heittoistuin" sketsi, "pari markkinointi spedeä on siellä että -joo kyllä toi on hyvä idea hei"
    Enkä sano pahalla kun joku kuitenkin tulkitsee taas väärin.
    Traclocrossista taitaa kyllä olla markkinointispedehommelit kauempana kuin missään muussa pyörälyn alalajissa.

Tommi: VPCX (rip) oli traclocrossin Suomi-versio ennen kuin tracklocrossia oli edes keksitty.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Dirtrollerin tämänhetkinen setup. Getawayt ja loppuunajettu voimansiirto päivitetty uuteen. Se täysin äänettömän voimansiirron autuus. Epätracklocrossisesti jarru kiinni pääsääntöisesti, mutta esim. muutama viikko taakaperin brakeless #kepusatku.

^ Oma Unitti siirtyi aika lailla vastaavaan ajoon, kun tuli hankittua Solaris. Kädet ei oikein tykkää juurakko- ja kivikkotäryytyksestä, niin parempi säästellä, kun on joitain niveliä vielä jäljellä . Unitilla mennään sitten metsäautotiet, hiekkatiet ja huonokuntoiset asfalttitiet. Ei kai vaan joku sanonut että flatbar gravel?

Innerbarendsit olleet ainakin itselle nappi valinta kesäajoihin, loistavat juurikin sellaisessa staattisemmassa ajossa kuten asfaltilla ja kovapintaisilla hiekkateilla. Ei puudu kädet pidempienkään lenkkien jälkeen, vaikka ohjaamoon ei juuri muita muutoksia ole tehnyt. Kapeampi ohjaustanko ja suurempi taivutus voisi varmaan tuoda vastaavan mukavuusedun, mutta Innerbarendseilla näyttäisi tulevan hieman lisää nopeuttakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    Mitkähän olisi hinta/laatu -suhteeltaan hyvät navat kiekkoprojektille? Flip Flop pitäisi olla. Hintaakin saa olla, jos sillä tosiaan saa myös laatua. Nykyiset on paddy wagonin originaalit ja kehät alkaa olla kaluttu loppuun, joten samalla voisi uusia koko helahoidon. Valmiita kiinnostavia kiekkosettejäkääm kun ei juurikaan ole.
    No, eipä ole kokemusta mistään muista navoista kuin Surlyista ja niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Itselläni vielä sitä vanhaa mallia, missä oli säädettävät laakerit, uudet pitäisi olla senkin puolesta huolettomammat. Surlyn napa nyt ainakin on niin yksinkertainen, että jos vain rattaiden kierteet pysyy eikä pinnat mene rei-istä läpi, niin sehän on ikuinen. En tiedsä sitten onko edes olemassa niin huonoja napoja ettei noi kriteeri täyty. Toki varmaan, jos ylikiristää pinnat, niin joku antaa periksi, joko vanne tai napa.

^ Ens kuussa pitäisi tulla Mash steel erä https://shop.mashsf.com/mash-steel-frameset-2021.html.
    Mässyjen kysyntä on taitaakin olla aikamoinen, kun instan mukaan ovat päätyneet sellaiseen ratkaisuun, että arpovat ne ketkä saavat rungon ostaa. Edellisen erän kanssa olivat pississä, kun verkkokauppa meni tukkoon eikä ehtinyt päivittämään varastotilannetta sitä mukaa, kun runkoja meni ja myivät vahingossa useampia kuin mitä oli tarjolla.

Maailman tumpeloin asentaja avautuu: sain Surlyn navan rikki.

Oli nahkea pyörimään, tuntui pykäläimäisyyttä, laakerien huolto tarpeen. Lähdin tämän näköisestä tilanteesta (toiselta puolen)

Voiko tuon nyt sitten korjata? Millä osilla? Mistä niitä saa, tarkat linkit oikeisiin tuotteisiin, kiitos. Mulla ei ole kuulia tai mitään tohon hole-puoleen.

Lähetetty minun HRY-LX1T laitteesta Tapatalkilla
    Olen nimimerkkini veroinen, joten en tiedä. Mä vaan en omassa navassani pääse edes akselin irroittamisiin ennen kuin otan rattaan irti, joten olisiko sulla sitten sitä uudempaa mallia vai onko tuo fiksi napa?

Mutta eihän tossa mun silmin näyttäisi olevan mitään hajalla, joten sillä navan muunnossarjalla sen ainakin luulisi saavan kuntoon. Todennäköisesti et tarvitse niitä kaikkia osia, joten halvemmallakin luulisi selviävän.

https://foxcomp.fi/surly-ultra-newhu...-fixfree-black

Toki oikealla navalle pitäisi ostaa, jos on vaikka 130 millinen, niin tuo 120 millinen ei tietenkään käy siihen.

^No niin, vaikket tiennyt, sain silti kaipaamani vastauksen, meinaan näyttää todellakin että tolla sarjalla tulee kuntoon. Hyvä homma, kiekko on muuten ihan iskussa, siinä on Halo Clickster vapaarataskin. Pieni riski on että tuo on sitä vielä vanhempaa mallia ja sarja on turha. Täytyy funtsia.
    Toi sarjahan käy kumpaankin tarkoitukseen, olet hajottanut jonkun sisuskalun uudesta navasta tai teet vanhasta navasta uuden navan. Tai olet hajoittanut vanhasta navasta jotain. En ole varma, mutta käsittääkseni surly ei taida myydä vanhaan napaan mitään korjaussarjoja. Tosin eihan vanhassa navassa voi oikein muuta tapahtua kuin että se akseli menee kieroon tai siitä hajoaa kierteet.
    Sen saattaisi voida pystyä korjaamaan ihan vain laittamalla akselin paikalle kierretangon.

Kunhan siis vain se navan runko on kunnossa, jos sen on jotenkin hajottanut, niin täytyy hommata uusi napa.

Tässä muuten sitten ton ultra new hubin räjäytyskuva, niin tietää mitä on häviksissä, jos sulla on sellainen.
    Ja mitat, niin voi mittailla, että mikä se on, jos ei ole jossain muistissa.
    https://surlybikes.com/uploads/downl...structions.pdf

Yksivaihde-kisakatsomossa yksinäistä.
    SM kisat pakettiin.
    Hyvä Henttala!

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lammy Katso viesti
    Yksivaihde-kisakatsomossa yksinäistä.
    Mä olin perjantaina yksivaihdekatsomossa katsomassa aika-ajoja ja eilen naisia. Kuvia (itsestäni) ei tosin tullut todisteeksi.

Ei mulla kyllä tollasta ole... mulla on kierreakseli ja pultit. Taitaa olla parempi jättää tuo huolto. Nythän mä hokasin että tuo on vieläpä maastonapa 135mm akselilla.
    Eli sulla on siinä tapauksessa mitä ilmeisimmin se vanha napa etkä sä kai periaatteessa tarvitse siihen mitään muuta kuin uuden laakerin. Näin ulkomuistissa siinä vanhassa navassa ei tosiaan pitäisi mitään muuta olla kuin akseli ja kaksi mutteria. (edit:siis kaksi mutteria napojen kummallakin puolella eikä sitä tosiaan pitäisi voida avata poistamatta ensin sitä bmx freewheel ratasta, joten olisiko laakerin tuho johtunut siitä, että ne mutterit ovat avautuneet?)
    oikea laakeri siihen 7901.
    ulkomailta saa halvemmilla, mutta vaikkapa foxcompista löytyy sellaisiakin:
    https://foxcomp.fi/enduro-max-7901-s...tridge-bearing

Hiukan huono video, mutta kyllä siitä pitäisi nähdä napa on syönyt:
    https://youtu.be/iNJhJOhA35w

Tässä on jotain juttua säätämisestä:
    https://www.mtbr.com/threads/adjusti...w-hubs.582585/

Siinä moni tekee sen virheen, että säätää liian tiukalle. Ilmeisesti sitä klappia ei aivan täysin kuulu saadakaan pois, mutta ei se toki millikaupalla saisi lonksua.

Omahan pyörä on Focxompilla rakennettu sinkula Surlyn navoilla, joten jos sattuu asumaan Turussa, niin siellä ainakin osaavat huoltaa. Vaikka ei kai tuo kauhean vaikea homma ole, kun itsekin olen sen suunnilleen oppinut. Itse vaihdetulla laakerilla on jo tuollaiset 5000 kilsaa ajettu eli ei asennus ainakaan täysin epäonnistunut ollut.

Okei. Täytyy opiskella. Näyttää siltä, että osa osista on tippunut jonnekin. Mä avasin sen toisen puolen ja silloin koko akseli liukuu irti, joten tässä on voinut tippuminen käydä. Mä en ollut kauheen tarkka tosta, koska luulin rikkoneeni sen täydellisesti. Kiitoksia avuista.
    Aivan joo, sullahan on tossa ilmeisesti levyjarrullinen napa ja levyjarrun puolelta pääsee avaamaan mutterit. Mulla on flipflop-napa ja molemmilla puolilla rattaat.

Ei sieltä mitään pitäisi päästä tippumaan, kun siinä tosiaan ei ole kuin se akseli ja ne kaksi mutteria, millä sisemmillä säädetään välys ja ulommilla se lukitaan paikoilleen. Tarvitse kuitenkin sen bmx freewheel-irroitustyökalun joka tapauksessa, että asennettaessa pääset vääntämää muttereita kummaltakin puolelta.
    Tämäntapaisen, halvempiakin löytyy:

https://www.velo-oxygen.fi/vapaaratt...styok-bmx.html

Huhhellettä! Hel-Por(kkala)-Hel FGGG 115 km eilen. Kiinteet gravelhommat on kyllä ihan parasta pyöräilyssä just nyt. (Vaimon kanssa tehtyjen luottokorttibikepackingretkien lisäksi.)

Sivuaa aihetta.
    Ajat muuttuvat ja uskoisin olleeni Tahkolla ainoa sinkulakuski. Kun viimeksi 2014 olin mukana, niin silloin yksivaihteisia oli useita sekä 60km että 120km matkoilla. Nyt kanssakilpailijat lähinnä ihmettelivät, että mikä idiootti tuo on. Blogista voi lukea lisää: https://kauasjapitkalle.blogspot.com...20km-2021.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Katso viesti
    Sivuaa aihetta.
    Ajat muuttuvat ja uskoisin olleeni Tahkolla ainoa sinkulakuski. Kun viimeksi 2014 olin mukana, niin silloin yksivaihteisia oli useita sekä 60km että 120km matkoilla. Nyt kanssakilpailijat lähinnä ihmettelivät, että mikä idiootti tuo on. Blogista voi lukea lisää: https://kauasjapitkalle.blogspot.com...20km-2021.html
    Jösses miten raskas välitys, 32/17 (ilmeisesti 29x2.6" renkaan kanssa)! Pakko olla kiitettävästi potkua reisissä.

^^ kova veto ja kuuluu kyllä tänne ehdottomasti. Mä olen ajanut 60 km n. 3 h 50min parhaimmillani, eikä Grande ole mennyt ihan kokonaan ajamalla 32/18-väleillä koskaan. Kunto saattaa kyllä mahdollisesti olla tänäpäivänä vähän parempi kuin tuolloin. Olin Tahkolla vikan kerran vuonna 2015 ja tuskin enää menen, mutta who knows.

Mä ajoin eilen Ylläksen Maisematien, Kukastunturin yli ja Ylläksen ympäri SSCX:llä 38/18 ja tunsin itseni voittajaksi

Tää on ihan hurja temppu! Mä vedin 60km ja pääsin El Granden just viimeisillä voimilla ylös 30/50 välityksellä ja aika muutaman minuutin sun ekaa kiekkaa hitaampi. Kuinka hemmetin lujaa sä oot siellä poluilla mennyt kun oon taatusti päässyt ne tieosuudet vaihdepyörällä reippaasti lujempaa? Tollasella yksvaihteisella pitää varmaan metsässä ajaa putkelta aika iso osa ajasta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Katso viesti
    Sivuaa aihetta.

^^ siinäpä on Pomppis elementissään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Tää on ihan hurja temppu! Mä vedin 60km ja pääsin El Granden just viimeisillä voimilla ylös 30/50 välityksellä ja aika muutaman minuutin sun ekaa kiekkaa hitaampi. Kuinka hemmetin lujaa sä oot siellä poluilla mennyt kun oon taatusti päässyt ne tieosuudet vaihdepyörällä reippaasti lujempaa? Tollasella yksvaihteisella pitää varmaan metsässä ajaa putkelta aika iso osa ajasta?
    Kyllähän sinkulalla pääsee aika hyvää kyytiä kyllä. Itse ajoin 2015 mutarallissa Honzolla 180km, edessä 32/34 ovaali ja 18t takana. Eka kiekka meni 3:40, 120 jo reipas 8h ja koko hommaan menikin 13h+

Edellisenä vuonna 2014 samalla pyörällä joku 7:30 120km. Putkelta ajo tulee kyllä tutuksi tossa hommassa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Kyllä se suurin ero tuli ylämäissä. Pidemmissä nousuissa eroa tulee vaikka kuinka paljon, kun itse vedän putkelta keuhkot pihisten ja muut kitkuttelee perse satulassa 30/50 välityksillä. En usko, että siirtymillä olet ajanut kovin paljon lujempaa, sillä kyllä mä ne täysiä ajoin. Tai sitten olet tykittänyt todella kovaa. Aina, kun välitykset antoi myöden polkea, poljin ja muuten rullasin matalassa ajoasennossa. Tasaisen polkuvaudista en osaa sanoa enempää kuin että sinne välitys oli sopiva ja en jäänyt kenenkään jalkoihin. Eli vauhti lienee ollut ihan ok. Putkelta tuli ajettua kaikki ylämäet, maastoalamäet ja teknisemmät/mutkaisemmat polkuosuudet. Eli satulasta toisin sanoen vain siirtymät ja helpot polkuosuudet. Sanoisin että 70/30 putkelta/satulasta

Löytyykö droppitankoisia sinkuloita/fixejä valmiina kokonaisuuksina? Jotenkin en vaan EU alueen kaupoista löydä niitä. No poikkeus Bikester mutta lieneekö nuo investoinnin arvoisia. Jotenkin alkanut tuntumaan että voisi oman Kona unitin rinnalle päivittää kalustoa. Tätä keskustelua seuranneena olen ymmärtävinäni että HC harrastajat kokoavat itse pyöränsä. Mikä taas itseäni ei oikein viehätä.

Samanlaisia aiheita

1. Yleinen fiilistely (kuva)ketju
    By Sambolo in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 4002
    Viimeinen viesti: Tänään, 10.39
  2. Virallinen™ Fatbike -fiilistely ketju
    By HC Andersen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11453
    Viimeinen viesti: 05.03.2025, 19.12
  3. Vastaukset: 70
    Viimeinen viesti: 24.09.2022, 00.08
  4. Parhaat vinkit aloittelijalle (HKI)