GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 22 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 1318

Aihe: Tunturi eMax

  1. #631
    Liittynyt
    02/2019
    Viestit
    40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Onko sinulla tietoa mikä on se kampityyppi joka tuohon moottoriin sopii? Ilmeisesti jokin Shimanon oma? Sehän voisi olla jopa jonkinlainen ratkaisu?
    Ei. Shimano ei tee fatbike osia, joten sieltä ei löydy myöskään kampia. Kampivalmistajat ovat tehneet EP8 kammet E8000 kampia muokkaamalla, vaikka niiden pitäisi olla aivan erilaiset. Siksi eivät pysy paikallaan.

    Toinen juttu on kampivalmistajien jakama ohje kiristykseen. Ensin toinen pultti, sitten toinen ja ohje loppuu. Oikea kiristystapa on vuorotellen kireämmälle, kunnes molemmat on momentissa. Jos lopettaa toisen pultin kohdalla niin se ensimmäisenä kiristetty jää löysälle ja ohjeiden mukaan se on juurikin se sisempi, jolla on kaikki voima kampien suunnitteluvirheen takia.

  2. #632
    Tässä on oikein perinteisen vastuunpakoilun ainekset kasassa ja on suuri vaara, että lopulta maksaja ja kärsijä on tuotteen ostaja. Moottorin valmistaja vierittää vastuun kampien valmistajalle ja kampien valmistaja varmaan toisinpäin. Kuluttaja voi aina valittaa myyjälle, joka voi olla samalaisessa pattitilanteessa. Kun selvittely kestää eikä kukaan halua ottaa vastuuta niin paras ajokausi on nopeasti ohi ennen kuin asiasta saadaan jokin selvyys. Tämä vastuu ei varmaan ole kuitenkaan niin itsestään selvä asia, koska en oikein usko mikään tunnettu osanvalmistaja alkaa Shimanon moottoreihin kampia valmistamaan ilman Shimanon tarkkoja mittoja kiinnityksestä. Voi olla, että joudutaan jopa vielä hyväksyttämään lopulliset piirustukset Shimanolla. Tietääkseni Shimano on joitakin moottoreita vaihtanut, eli käytännössä on myöntänyt jonkin virheen, mutta sen lopullisesta maksajasta ei taida olla tietoa?

    Parasta mitä Shimano voisi tehdä on olla avoin ja kertoa, että tällainen ongelma on havaittu ja korjausta etsitään yhdessä osavalmistajien kanssa. Ottaa korjauksesta se tappio mikä siitä tulee ja kiistellä lopullinen maksaja yhdessä osienvalmistajien kesken. Tämä osoittaisi että valmistajat kantavat vastuunsa ja kuluttajien luottamus valmistajaan säilyisi. Muuten on vaarana, että seuraavassa sähköpyörässä on mikä tahansa muu moottori kuin Shimano.

  3. #633
    Liittynyt
    09/2017
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Miksi se on koriste jos kampi tippuu ajossa ilman sen läsnäoloa?
    Mirandan kampi tippuu vaikka tulppa on paikallaan, se vaan hajoaa alta. Ja momenttien tarkastaminen ei pelastanut mitään, 22 km tarkistuksen jälkeen kampi löystyy ja irtoaa käsin vetämällä. Päätytulppa hajonnut ja pultit olin merkannut maalitipalla ja niissä ei näkynyt aukeamisen merkkejä. Kampi vaan liukuu pois paikaltaan. Olen tarkistanut momentin aina ennen tai jälkeen lenkin ja tosiaan vuorotellen kiristystä niin kauan että kumpikaan ei enään kiristy. Kunnon päätypultit ja niistä läpipulttaus , mutta kestääkö akseli. Ja vastuu on pyörän valmistajalla, ainahan voi kauppoja ruveta purkamaan jos ei tule kuntoon.
    Novus Ordo Mundi

  4. #634
    Liittynyt
    02/2019
    Viestit
    40
    Ei shimano vieritä syytä kenenkään niskoille. Pyörävalmistajat ovat vaihtaneet kaikki moottorit ja tiedottaneet asiasta, tiedotteesta myös selviää että vääriä kampia on käytetty. Shimano ei ole myöskään vaihtanut moottoreita. Ongelma tulee siinä, ettei kampivalmistaja ole ilmeisesti tehnyt kampia mittojen mukaan, vaan ovat modanneet niitä olemassaolevia istumaan vähän sinnepäin. En väitä että kaikki olisi näin tehneet, tai että se olisi tilanne tänäpäivänä, mutta ainakin yleisimmissä merkeissä ja alkupään versioissa. Siitä, onko Miranda ja Samox tunnettuja osavalmistajia, voidaan olla montaa mieltä.

  5. #635
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Mun vanhemmassa eMaxissa jossa E8000 on alumiiniset päätytulpat. Ajoin ilman vasemman puolen tulppaa kun se tippui samaan aikaan kun kampi oli löystynyt vähän sen jälkeen kun ebikebrothersilla vaihtoivat moottorin. Onneksi oli multitool mukana ja sain kammen kiristettyä sillä paikalleen. En kiristänyt sitä sen jälkeen, ja hyvin on pysynyt. Nyttemmin kun luin näitä juttuja uuden tulpan kanssa kylläkin. Onko tuossa EP8-sissa siis lyhyempi akseli?

  6. #636
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Boost Katso viesti
    Ongelma tulee siinä, ettei kampivalmistaja ole ilmeisesti tehnyt kampia mittojen mukaan, vaan ovat modanneet niitä olemassaolevia istumaan vähän sinnepäin. Siitä, onko Miranda ja Samox tunnettuja osavalmistajia, voidaan olla montaa mieltä.
    Ainakin Miranda, Samox ja e*thirteen tekevät kampia ko. moottoriin. Kaikki vaan päättivät modata olemassa olevia istumaan vähän sinnepäin?

  7. #637
    Liittynyt
    09/2017
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Mun vanhemmassa eMaxissa jossa E8000 on alumiiniset päätytulpat. Ajoin ilman vasemman puolen tulppaa kun se tippui samaan aikaan kun kampi oli löystynyt vähän sen jälkeen kun ebikebrothersilla vaihtoivat moottorin. Onneksi oli multitool mukana ja sain kammen kiristettyä sillä paikalleen. En kiristänyt sitä sen jälkeen, ja hyvin on pysynyt. Nyttemmin kun luin näitä juttuja uuden tulpan kanssa kylläkin. Onko tuossa EP8-sissa siis lyhyempi akseli?
    Kuinka paljon taivutetut kammet E8000 on ? Ilmeisesti saman verran kuin EP8 jos ne kerran voi mennä sekaisin tehtaalla. Miltä se akselin pää näyttää tulpan alla?
    Novus Ordo Mundi

  8. #638
    Liittynyt
    09/2017
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Ainakin Miranda, Samox ja e*thirteen tekevät kampia ko. moottoriin. Kaikki vaan päättivät modata olemassa olevia istumaan vähän sinnepäin?
    Miranda on kautta aikain tehnyt kampia vähän sinne päin asenteella.
    Novus Ordo Mundi

  9. #639
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Jos ongelma olisi puhtaasti EP8:iin liittyvä, niin eiköhän tästä kirjoiteltaisi enemmänkin. Siis tarkoitan ei-fättejä.

  10. #640
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vesku61 Katso viesti
    Miranda on kautta aikain tehnyt kampia vähän sinne päin asenteella.
    Tuskin meistä täällä kukaan tietää mitä tämän casen takana on, mutta kyllä olisi aikamoinen yhteensattuma jos kolme erillistä valmistajaa tekevät kaikki saman mokan ja suunnittelevat kammen kiinnityksen väärin ja vielä samalla mokalla.

  11. #641
    Liittynyt
    02/2019
    Viestit
    40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Tuskin meistä täällä kukaan tietää mitä tämän casen takana on, mutta kyllä olisi aikamoinen yhteensattuma jos kolme erillistä valmistajaa tekevät kaikki saman mokan ja suunnittelevat kammen kiinnityksen väärin ja vielä samalla mokalla.
    Yhteistä näille on se, että kaikki ovat käyttäneet E8000 kampia pohjana. Sen jälkeen modanneet niitä lähemmäs Ep8 kampia. Aika paljon kertoo se, ettei shimanon kammet ole oikein kiristettynä irronneet.

  12. #642
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Niin kyllä se kertoo noista kampivalmistajista jotain, kun shimanon omat kammet ei irtoile EP8:sta. Itelläki on normi boost peräsessä mirandan kammet kun halusin lyhyemmät. Toiminu toistaseks.

  13. #643
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Nimenomaan kampi liukuu pois eikä mikään momentti sitä estä. Mitä kovempaa ajat, sitä nopeammin. Pelkästään kuoppien keventäminen ja seisominen toisella polkimella aiheuttaa niin ison rasituksen kammen kiinnitykselle, ettei se kauaa pysy paikoilleen. Alumiininen päätylevy auttaa hetken jos sen laittaa kunnolla kiinni.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vesku61 Katso viesti
    Mirandan kampi tippuu vaikka tulppa on paikallaan, se vaan hajoaa alta. Ja momenttien tarkastaminen ei pelastanut mitään, 22 km tarkistuksen jälkeen kampi löystyy ja irtoaa käsin vetämällä. Päätytulppa hajonnut ja pultit olin merkannut maalitipalla ja niissä ei näkynyt aukeamisen merkkejä. Kampi vaan liukuu pois paikaltaan. Olen tarkistanut momentin aina ennen tai jälkeen lenkin ja tosiaan vuorotellen kiristystä niin kauan että kumpikaan ei enään kiristy. Kunnon päätypultit ja niistä läpipulttaus , mutta kestääkö akseli. Ja vastuu on pyörän valmistajalla, ainahan voi kauppoja ruveta purkamaan jos ei tule kuntoon.

  14. #644
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Boost Katso viesti
    Toinen juttu on kampivalmistajien jakama ohje kiristykseen. Ensin toinen pultti, sitten toinen ja ohje loppuu. Oikea kiristystapa on vuorotellen kireämmälle, kunnes molemmat on momentissa. Jos lopettaa toisen pultin kohdalla niin se ensimmäisenä kiristetty jää löysälle ja ohjeiden mukaan se on juurikin se sisempi, jolla on kaikki voima kampien suunnitteluvirheen takia.
    Nyt ollaan asian ytimessä asennusohjeen osalta. Ihmettelinkin tuossa aiemmin mainittua ohjetta, jossa ensin pyydetään kiristämään sisempi pultti 14 Nm ja sitten ulompi 14 Nm. Tällä tavoin ja tässä järjestyksessä kiristettynä tuo tärkeämpi sisempi pultti jää löysälle. Maalaisjärkikin sanoo, että pultteja pitää kiristää vuorotellen, kunnes molemmat ovat momentissa. Ja rasvanpoisto booreista tietenkin auttaa kammen ulospäin liukumisen suhteen. Ja laadukasta kierrelukitetta kannattaa käyttää, myös päätytulpan kierteisiin.

  15. #645
    Samaa vikaa on helkaman FE11 ep8 kanssa. Kammen päätytulppa oli pudonnut ja samoxin kampi oli päässyt muutaman millin luisumaan ulos ennenkuin huomasin löystymisen. Vaimolla Emax ep8 ja kampi pudonnut 2 kertaa vauhdista, nyt viime kiristyksestä noin 300km ja ei ole putoillut. Tilasin muutaman päätytulpan kiinan storesta kun huomasin että kampi luisuu huomattavasti helpommin pois paikaltaan ilman päätytulppaa.

  16. #646
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Kuten aiemmin sanoin, unohtakaa nuo newtonit ja laittakaa tiukkaan hyvillä työkaluilla eikä millään monitoimilinkkarilla. Kestää kammen pultit ihan hyvin 20nm ja päätylevykin 10nm. Ei mitään ideaa tuijottaa kammen momenttia, kun kampi on epäsopiva.

  17. #647
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vesku61 Katso viesti
    Akselissa on booria 12mm ja Mirandan kammessa 15 mm, tuo mikä näkyy on "ylimääräistä". Kuvasta näkee että Shimanon kampi on kapeampi kuin Miranda, ehkä just sen 3mm. Ongelma voisi olla tuo läskin kampien taivutus ja päätypultin hentous. Kammet kyllä saa pysymään mutta kestääkö akseli ?

    Jees. Kuvista voi myös päätellä, että Samoxin ja Mirandan ruuvi ei kiristä "ylimääräisen" osuuden kohdalla juuri mitään, koska se on ikään kuin tyhjän päällä. Näin ollen kampi kiristyy akseliin vain yhdellä ruuvilla ja sillä muovisella päätytulpalla joka sekään ei välttämättä ylety kunnolla akselin kierteisiin. Eipä ihme ettei oikein tahdo pysyä paikoillaan. Kieltämättä paha ongelma fäteissä. Pitää vielä mitata jossain vaiheessa kasitonnisen akselin pituus, että onko kenties pidempi kuin EP8:ssa. Miksi olisivat lyhentäneet, mene ja tiedä?

  18. #648
    Tuon mukaan Canyon Spectral:ON Review | One of the best handling bikes we've tested - Flow Mountain Bike 2021 Canyon Spectral:ON CF 8
    EP8 kokoonpanossa on käytetty Shimano EM600 kampia. Valmistetaan 160 – 175mm pituisina. Olisiko nämä ne kiinni pysyvät kammet?
    FC-EM600 (shimano.com)

  19. #649
    Liittynyt
    02/2019
    Viestit
    40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Tuon mukaan Canyon Spectral:ON Review | One of the best handling bikes we've tested - Flow Mountain Bike 2021 Canyon Spectral:ON CF 8
    EP8 kokoonpanossa on käytetty Shimano EM600 kampia. Valmistetaan 160 – 175mm pituisina. Olisiko nämä ne kiinni pysyvät kammet?
    FC-EM600 (shimano.com)
    Kyllä, mutta eivät sovi fatbikeen.

  20. #650
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Shimanon kammissa on vielä semmonen pieni kynsi joka menee akselissa olevaan reikään. Kokeilin niitä mirandan kampiin, mutta ei ne sinne mahtuneet.

  21. #651
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Ihmettelinkin että miksi siinon reiät... Mun akseli halkesi just siten että alkoi reiän reunasta.

  22. #652
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Todennäköisesti EP8:n akseli on lyhyempi kuin E8000:n. Tästä syystä EP8:iin on sitten eri kammetkin Shimanolla. Muut ovat kopioineet/modanneet vain jo tuotannossa olevia E8000-kampia ja seuraus on tämä. Melkein tuntuisi siltä, että parempaan tulokseen pääsee, jos jättää ulomman pultin kiristämättä tai kiristää pienempään momenttiin kuin sisemmän. Lisäksi väliin sitten vaikka samaa tahnaa kuin satulatoppaankin.

  23. #653
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Shimanohan tekee nykyisin aika kalliita sormuksiakin...


  24. #654
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    70
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hpniemi Katso viesti
    Ihmettelinkin että miksi siinon reiät... Mun akseli halkesi just siten että alkoi reiän reunasta.
    Onko kuvaa tuosta sormuksesta josta näkisi murtumapinnan.
    Onko se mainittu reikä akselissa ihan juuressa vai ulompana ja jää normaalisti kammen boorien sisälle eli maksimijännitykset ei normaalisti kohdistu siihen?

  25. #655
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Tässä kuva toisesta päästä hetkenä, jona toinen pää katkesi samalla tavalla. Kammet oli kireellä, päätylevy paikoillaan ja ilman mitään varoitusta niks kesken ajon ja välys kammessa. Pääsin kotiin rauhallisesti ajaen ja kotipihalla kampi irti.



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SaPeKa Katso viesti
    Onko kuvaa tuosta sormuksesta josta näkisi murtumapinnan.
    Onko se mainittu reikä akselissa ihan juuressa vai ulompana ja jää normaalisti kammen boorien sisälle eli maksimijännitykset ei normaalisti kohdistu siihen?

  26. #656
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    70
    Tuohan näyttää aika selvälle. Kammen tukipinta jää liian pieneksi ja rasittaa tuota akselia sekä kampien akselin tukipintoja liikaa. Akselin epäjatkuvuuskohtaan kohdistuu korkeammat jännitykset, kun tukipinta jää vajaaksi. Kampien materiaalin myötöraja taitaa ylittyä, jos polkimet löystyy ilman ruuvien löysäämistä. Jos itse haluaisi parantaa ko. ongelmaa, niin kokeilisin poistaa materiaalia kammen takapinnalta, että booritus menisi syvemmälle. Lisäksi metallinen "top cap" akselin päähän. Ainakin omassa E8000 eMaxissa on varaa kaventaa polkimia sisäänpäin. Toki kaikki pyörät on vielä takuunalaisia ja luulisi jotain korjaussarjaa tulevan aiheeseen.

  27. #657
    Liittynyt
    09/2017
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Niin kyllä se kertoo noista kampivalmistajista jotain, kun shimanon omat kammet ei irtoile EP8:sta. Itelläki on normi boost peräsessä mirandan kammet kun halusin lyhyemmät. Toiminu toistaseks.
    Shimanon kampia ei ole fäteissä ja fätti 50 mm "leveämpi" kuin boost.
    Novus Ordo Mundi

  28. #658
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    70
    Joo, läskissä kammet leveämmällä, niin sitä kautta kohdistuu suurempi voima tuonne liitokseen. Suurin voima kohdistuu akselissa ihan juureen, tukilaakerin viereen - tai boorituksen juureen - riippuen materiaalivahvuuksista. Hpniemellä akseli on katkennut reiän takia ulompaa.

  29. #659
    Liittynyt
    09/2017
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SaPeKa Katso viesti
    Joo, läskissä kammet leveämmällä, niin sitä kautta kohdistuu suurempi voima tuonne liitokseen. Suurin voima kohdistuu akselissa ihan juureen, tukilaakerin viereen - tai boorituksen juureen - riippuen materiaalivahvuuksista. Hpniemellä akseli on katkennut reiän takia ulompaa.
    Jos joudun tämän laitteen kanssa pisempään arpomaan niin laitan metalliset päätypultit ja vielä läpipulttauksen. Akselissa on reilusti kierrettä ja saattais jo pelkkä pultti riittää ja samalla se lieventäisi reiän vaikutusta.
    Novus Ordo Mundi

  30. #660
    Liittynyt
    09/2017
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Todennäköisesti EP8:n akseli on lyhyempi kuin E8000:n. Tästä syystä EP8:iin on sitten eri kammetkin Shimanolla. Muut ovat kopioineet/modanneet vain jo tuotannossa olevia E8000-kampia ja seuraus on tämä. Melkein tuntuisi siltä, että parempaan tulokseen pääsee, jos jättää ulomman pultin kiristämättä tai kiristää pienempään momenttiin kuin sisemmän. Lisäksi väliin sitten vaikka samaa tahnaa kuin satulatoppaankin.
    Sisempi pultti 15 Nm ja ulompi 10 Nm ja ihan puhtaaseen ja kuivaan akseliin laitettuna on pysynyt jo jonkin aikaa . Tuolla tapaa on eräs henkilö löhtenyt kokeilemaan, taisi olla Samoxin kammet.
    Novus Ordo Mundi

Samanlaisia aiheita

  1. E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat
    By MRe in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 788
    Viimeinen viesti: 09.02.2025, 13.22
  2. eMax ja e275 (Fat >> Plus)
    By villariveijari in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 17.06.2019, 11.14
  3. Tunturi emax läskipyörä
    By Seppo Hernesniemi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 27.01.2019, 08.41

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •