GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 286 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 186 236 276 284 285 286 287 288 296 336 386 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.551 - 8.580 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #8551
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Jos se haarukka tehdään kunnolla, kuten omassa ninerissa, niin onhan niistä mounteista haittaa. Kestävyys tarttee laskea laukkujen painon mukaan.

    Kiinan bulkki runkoihin nuo kierremutterit tietystikkin vain niitataan kiinni, eikä ne siellä mitään haittaa.

  2. #8552
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos se haarukka tehdään kunnolla, kuten omassa ninerissa, niin onhan niistä mounteista haittaa. Kestävyys tarttee laskea laukkujen painon mukaan.
    Tässä yksi hyvä syy miksi en hommannut gravelia vaan geoltaan sopivan ja max 40mm renkaita syövän cyclocrossin soratie yms ajeluun.

    Ei ole tarvetta eikä halua retkikamoille, niin turha hommata pyörää joka on tukevoitettu ja lihotettu sellaiseen käyttöön. Ja vielä täynnä rumia ruuveja.

  3. #8553
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Ei kaikissa graveleissa ole noita ruuveja. Jotkut on ihan vaan lenkkikäyttöön ajateltu eikä mihkään vatun retkipyöräilyyn.

    Mulla Ritsin haarukka telinepaikoilla painaa itse asiassa vähemmän kuin edellinen samanlainen ilman ruuvipaikkoja.

    Ihmetyttää kyllä myös hekin, joilla ei jalkaa riitä ajaa haluttua kovaa jos on nyssäkät haarukassa. Siripiriä naamaan ja kammet pyörimään


  4. #8554
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos se haarukka tehdään kunnolla, kuten omassa ninerissa, niin onhan niistä mounteista haittaa. Kestävyys tarttee laskea laukkujen painon mukaan.
    Niin ja mikä se haitta tässä on. Painoa inasen lisää? Ei ihan niin mukava ajaa? Kun ottaa huomioon, minkä verran sen keulan pitää muutenkin kestää painoa vaatimusten mukaan ja siihen vielä levyjarrun vaatimukset päälle niin taitaa laukkujen tuoma vaikutus olla marginaalinen

  5. #8555
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Jos tuon Canyon Grizlin haarukan väitetty paino 430grammaa pitää paikkansa niin eipä noista ruuveista lisäpainoa ole kummosesti tullut kun on kevyempi kun esim Asperon keula.

  6. #8556
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Juu, tuo on todella kevyt. Ninerin vastaava taitaa olla 650gr, jos en väärin muista.

    Runko on jo etupainoinen tuon möhkylän kanssa.

  7. #8557
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    ^ Ei tuohon Grizlin etuhaarukkaan varmaan voi kunnon retkilaukkuja lastatakaan. Standertin haarukan ilmoitettu paino 450 g, joka melko hyvin vastaa todellisuutta. Kyselin, paljonko siihen uskaltaa laittaa ja sanoivat, että 3 kg per puoli on maksimi. Salsan Anything Cagen maksimi sopivasti tuon saman 3 kg. Lienee sellaisille mitoitettukin, kun ruuvinreiät sopivilla kohdilla.

  8. #8558
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu, tuo on todella kevyt. Ninerin vastaava taitaa olla 650gr, jos en väärin muista.

    Runko on jo etupainoinen tuon möhkylän kanssa.
    Mikä siinä painaa? Onko siellä valurautaiset tukipalkit pulteille? Ritsi 430g ja risat. 3 kg per puoli sallittu maksimi.

    No ehkä Ninerin keulaan saa laittaa kunnon tarakan ja laukut.


  9. #8559
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mikä siinä painaa? Ritsi 430g ja risat. 3 kg per puoli sallittu maksimi.

    No ehkä Ninerin keulaan saa laittaa kunnon tarakan ja laukut.
    Joo. Matkalehmän keula. Mä poraan sen reikiä täyteen ja ruuttaan uretaanilla tukkoon...

    No ei. Ei tuo nyt oikeasti ole haitannut. Kiva vaan tietää, että voi huoletta sukeltaa pää edellä valtaojaan. Eikä tosiaan laukkujen kiinnityksessäkään ole mitään ongelmaa. Aika harvaan kuitukeulaan uskaltaa noita kiinnitellä.

    Hmm... Aero-fork-bag... Kai tuollaisia löytyy jo alilta


    Edit: aika hurjia painorajoja tosiaan haarukalle.
    Gravel-tuned 15mm Niner carbon fork with rack mid mounts (45 lb limit)

  10. #8560
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Luulisi tosiaan nuo muutaman kilon laukut keulojen kestävän kun miettii mitä voimia ajossa muuten tulee. Itse ajattelin kiinnittää telineet Space Chickenin keulaan vain teipillä ja nippusiteillä kun siinä ei ruuveja ole. Ei kai siinä muuta ongelmaa pitäisi tulla kuin telineen paikallaan pysyminen?

  11. #8561
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Luulisi tosiaan nuo muutaman kilon laukut keulojen kestävän kun miettii mitä voimia ajossa muuten tulee...
    No niinpä, tuo yksikin ajelee pää edellä valtaojaan! Ja kolme kiloa tavaraa on ihan hiton paljon. Mulla ei mielikuvitus riitä mitä kaikkea pitäisi roudata mukana*. Toiselle puolelle kilon teltta ja toiseen putkeen makuualusta ja/tai -pussi.

    *EDIT: no jos packraft?


  12. #8562
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    No niinpä! Ja kolme kiloa tavaraa on ihan hiton paljon. Mulla ei mielikuvitus riitä mitä kaikkea pitäisi roudata mukana. Toiselle puolelle kilon teltta ja toiseen putkeen makuualusta ja/tai -pussi.
    Mulla on Chickenin keulassa Topeakin VersaCage kopiot kolmella nippusiteellä per teline. Onhan nuo pari reissua kestäneet ihan paikallaankin. Takapäässä on hieman murheellisempaa, ei vetopuolen napaa lähellä olevan M5 pultinreiän kierteet korkkasi. Vatut! Eli ei tarakkaa ,lokarin aisan siihen saa nippusiteellä vahvistettuna kiinni.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  13. #8563
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Canyon Grizln rungossa on noita kiinnityspisteitä, ja ne on suunniteltu yhteensopiviksi Apiduran laukkujen kanssa. Apidura ei tarjoa etuhaarukkaan laukkumallistoa (ainakaan canyonin sivuilla) .Hieman häveliäästi jossain canyonin sivuilla sanotaan haarukan kiinnityspisteeseen sopivaksi Anything caget (jotka Salsan mallistoa). Painorajoitus per kiinnityspiste/puoli on 3 kg, eli etuhaarukka yhteensä 6 kg.

    lisäys: näköjään toistin saman minkä markkut tuossa edellä kirjoitti, no kertaus jne..

    lisäys 2: kevyt runko tuossa on, slx versio lienee mainitut 950 g +- ja haarukka 430-450 g, koko M, painavamman sl version painoa ei ilmoiteta mutta se lienee noin 100 g painavampi kokonaisuudessaan. Oma M koon sl versio shimanon 2 x 10 vaihteilla ilman polkimia 9,47 kg, Vanteet + renkaat ja sisurit yhteensä n. 3,4 kg. Satula yli 300 g
    Kiekkoja ja renkaita ja satulaa, vaihtamalla tuosta saisi alle 8 kg:n maantiepyörän kohtuullisen helposti

  14. #8564
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^ Jos runko noin kevyt ja maantie tai 1x pyöräksi haluaa modata 7kg helppo nakki...

  15. #8565
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Juu. Ajattelin siltä kannalta että jos pitää pyörän tuollaisena ja ostaa seuraksi maantiekiekot ja renkaat, niin ihan hyvä ja monikäyttöinen paketti kohtuullisella rahalla

  16. #8566
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei kaikissa graveleissa ole noita ruuveja. Jotkut on ihan vaan lenkkikäyttöön ajateltu eikä mihkään vatun retkipyöräilyyn.
    Niinkuin kirjoitin niin tuo oli yksi syy.
    Muutamassa muuten kiinnostavassa vermeessä oli just noita turhia kiinnikkeitä kamoille ja lokareille.
    Ja kilo ylimääräistä läskiä vs cyclo, riippui sitten huonosti suunnitelluista kiinnikkeistä ja vahvistuksista tai ei.

    Jos ei tarvi kiinnikkeitä eikä leveitä kumeja, niin cyclo on silloin just hyvä.
    Lisäksi epämuodikas cyclocross vs muodikas gravel näkyi hinnoissa ja saatavuudessa.

  17. #8567
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Jos ei tarvi kiinnikkeitä eikä leveitä kumeja, niin cyclo on silloin just hyvä.
    Lisäksi epämuodikas cyclocross vs muodikas gravel näkyi hinnoissa ja saatavuudessa.
    Se on nimenomaan juuri näin. Varmuudeksi otin asian esiin, ettei vaikka nuorisolle jäisi käsitystä, että ruuvit tekee gravelin.

  18. #8568
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    tuossa gravelia kaikille cx:lle ja muille

  19. #8569
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Juu no voihan sitä vaikka roadie- tai fättistyyppisellä setupillakin ajella kuormaliinojen kanssa tai ilman. Ihan miten kukin haluaa.

  20. #8570
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Jos ei tarvi kiinnikkeitä eikä leveitä kumeja, niin cyclo on silloin just hyvä.
    Lisäksi epämuodikas cyclocross vs muodikas gravel näkyi hinnoissa ja saatavuudessa.
    Minäkin luulin aiemmin näin. Nauroin gravell buumille. Sen jälkeen ajoin syksyn gravellilla ja koetin tuon jälkeen cycloa. Ne eroavat hurjasti.
    Sen gravellin matalamman painopisteen ja rauhallisemman geon oikeasti huomaa.

  21. #8571
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minäkin luulin aiemmin näin. Nauroin gravell buumille. Sen jälkeen ajoin syksyn gravellilla ja koetin tuon jälkeen cycloa. Ne eroavat hurjasti.
    Sen gravellin matalamman painopisteen ja rauhallisemman geon oikeasti huomaa.
    On niitä eroja cycloissakin keskenään.

    Edellisiin (ja nykyisiinkin) omiin Ridleyhin verrattuna nykyinen Scott Addict cx rc on ihan eri peli, ero tuntumassa on just niinkuin sanoit.
    Siinä on muuten sama runko kuin Scottin kuitugravelissakin.

    Ja ei, en ole nauranut gravel buumille sen enempää kuin edeltävälle cyclobuumillekkaan jonka aikana tuli cyckloja hommattua
    Ei se pyörän nimi vaan sopivuus omaan käyttöön.

  22. #8572
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    ei, en ole nauranut gravel buumille sen enempää kuin edeltävälle cyclobuumillekkaan jonka aikana tuli cyckloja hommattua
    Ei se pyörän nimi vaan sopivuus omaan käyttöön
    Just näin, ilman autoa ja syrjässä asuvana tää pyörän hyötykäyttöön sopivuus on mulle tärkeä. Just eilen kuskasin kierrätykseen muovia ja paperia, sivulaukuilla homma hoituu.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #8573
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Sama täällä, ei naurata sähkövaihteet eikä edes sähköpyörät, buumeja pukkaa, sais nauraa mahansa kipeäksi.
    Ei naurata nastalgiabuumikaan, tarkoituksenmukaisuus totisuuteen saakka omissani, sivulaukut väliin kauppatavaraa raskaana kulkee kuin tyhjää vaan verrattuna kantamiseen. Maantiepyörä sitte kun kevyttä tahtoo.
    Auto saa seistä.

    Sopisiko M5 läpipultti mitenkään päin tuohon korkanneeseen paikkaan?
    Taitaa olla hölmö kysymys, arctc biker?

  24. #8574
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    tuossa gravelia kaikille cx:lle ja muille
    Eiks tuo ole asfalttia?

  25. #8575
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    PKS
    Viestit
    62
    Myönnettäköön että kiinnostais tehdä joku nostalgia-gravel. Pitäis keksiä jostain joku passeli vanha teräsrunkoinen retki- tai maantiepyörä aihioksi. Täytyy tarkkailla tori.fitä. Ei tarttis olla kaunis eikä nopea, mutta joku kippurasarvinen leveärenkainen vähän kiihottais ajatuksena. Tosin todnäk tollaseen sopivien vara- ja päivitysosien kanssa loppuu nyypältä osaaminen äkkiä mutta kyllähän projektissa aina pitää hermot mennä.

  26. #8576
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    ^^ No niinpäs onkin. Kuvan oli tarkoitus esittää jotain "kliseegravelia". Ei ihan onnistunein yritys.

    Muuten olen sitä mieltä että gravel on perusteltu ja looginen yläkäsite linjalla maantie-gravel-maasto. Sama koskee gravelpyöriä tai po. maastoon pääasiallisesti tarkoitettuja pyöriä miksi niitä sitten kutsutaankin

  27. #8577
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    ^^ No niinpäs onkin. Kuvan oli tarkoitus esittää jotain "kliseegravelia". Ei ihan onnistunein yritys.

    Muuten olen sitä mieltä että gravel on perusteltu ja looginen yläkäsite linjalla maantie-gravel-maasto. Sama koskee gravelpyöriä tai po. maastoon pääasiallisesti tarkoitettuja pyöriä miksi niitä sitten kutsutaankin
    No näin mä tämän tulkitsinkin ????

    Ja ihan samaa mieltä. Ettei nyt jää epäselväksi tässä mun nillityksessä, niin asfaltilta poistuminen muille reiteille on äärettömän kivaa hommaa. Ja kivointa se on jos sillä alla olevalla fillarilla on taipumuksia toimia siellä minne on menossa.

  28. #8578
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Eilisellä lenkillä huomasin ruvenneeni mitä ilmeisimmin tässä keskustelussa pilkahtaneen mitä jos -kommentin innoittamana semmoista kontrafaktuaalista historiaa että miten olisi käynyt jos nykyisenlaisia gravelfillareita olisi ollut markkinoilla silloin aikanaan kun meillä keksittiin että cyclocross-pyörä on mitä mainioin yleispyörä kun maantiekausi päättyy tai kun halutaan ajaa huonompiakin hiekkateitä tai polkuja

    Kovin tarkkaa vuosilukua en osaa antaa enkä uskalla arvata, mutta voitaneen olla yhtä mieltä siitä että sellainen ajankohta todella on olemassa ja jopa väljästi määriteltävissä ja että silloinen cyclocrossfillariboomi on täysin verrattavissa nykyiseen (ja ehkä yhä voimistuvaan) gravelfillariboomiin (vaikka viimeksi mainittu toki onkin sekä hyvin pitkälti nimeomaan amerikkalaislähtöinen että jossain määrin pyöränvalmistajien masinoima).

    Tulin tykönäni siihen tulokseen että oikeat cyclocross-fillarit olisivat silloin jääneet puhtaasti lajista itsestään kiinnostuneiden ja innostuneiden käyttöön. Me kaikki kurakausi-, talvi-, työmatka- ja/tai retkiajofillaria etsivät olisimme epäilemättä löytäneet itsellemme sopivan gravel-fillareiden tarjonnasta. Cyclocrossareiden geometriassa tai niille spesifisissä muissa ominaisuuksissa ei olisi ollut mitään jota olisi kaivannut tai jota olisi pitänyt gravel-fillareiden vastaavaa parempana.

  29. #8579
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Unboundissa spotattuja uusia gravelpyöriä on käsitelty tuolla ulkomaisilla foorumeilla, mutta nyt velonews on koonnut niitä myös juttuunsa:
    https://www.velonews.com/gallery/new...ted-in-kansas/
    Rule #1: Obey The Rules

  30. #8580
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Luulen Firlefanzin olevan jäljillä päättelyketjussaan. Oli jotenkin vahinko, että markkinavoimat tekivät mutkan CX-kisapyörien kautta. Nämä samaiset "voimat" vaikuttavat toisinaan niin voimakkaita, että ns. järkipyörän kehittäminen ja myyntiin saattaminen on iso "innovaatio". Vähän vastaavaa näkee maasturien keuloissa, jotka loivenevat iteraatiosta toiseen. Jännästi erilaisten pienten käsityöläisten suunnittelemien pyörien keulakulmat ovat sitten paljon maltillisimpia. Näillä putiikeilla ei ole samalla tavalla markkinapainetta tehdä hypen mukaista geometriaa, kun asiakaskunta ei osta/jätä ostamatta pyörää palstatotuuksien mukaan. Luultavasti nämä ovat oikeasti parhaita yleispyöriä ja ihan aidon testaamisen lopputulema. Sama graveliin. Se ei ole erityisen "hyvä" missään tai kääntäen useimpaan ajoalustaan löytyy parempia (maantiepyörä/maastopyörä). Tuossa sen sijaan voi tehdä vähän kaikkea, missä sen viehätys piileekin.
    Roots, bloody roots

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •