GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 282 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 182 232 272 280 281 282 283 284 292 332 382 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.431 - 8.460 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #8431
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tuollaisella olisi kätevä tälläisen epäanalyyttisenkin kuskin kokeilla muutosten vaikutusta.
    Jo vanhassa Canyon Aeroadissani on tuommoinen eli "The rake of the fork can be adjusted by 5mm by reversing the orientation of the small alloy block that is bolted into the dropout."

    Pyörästä siis pitäisi tulla hivenen vakaammin suoraan kulkeva tai herkemmin ohjautuva - mutta minun on tunnustettava etten ainakaan lyhyillä koeajoilla oikeastaan edes eroa huomannut. Voi toki olla että gravelilla eli pikkaisen pehmeällä ja/tai töyssyisellä hiekkatiellä olisin tullut tietoiseksi erosta.

  2. #8432
    K.Kuronen Guest
    Myös Gran Fondo-julkaisu koeajoi Tripster AT:n, jonka uudemmassa painoksessa on Columbuksen flip-chip-haarukka. Testaajat eivät juuri eroa havainneet.

    https://granfondo-cycling.com/kinesi...t-review-2020/

    Ehkä muutos rakessa on liian pieni. Jos käsiin sattuisi sopiva haarukka, jossa rake olisi jotain 65 mm, niin sellaisen kokeilu voisi olla mielenkiintoista.

  3. #8433
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Noista geometrioita ei kannata murehtia liiemmälti... viiden vuoden sisällä kaikki "edistyneimmätkin" nykypyörät ovat täysin ajokelvottomia. Kunhan keksitään taas uudet kulmat ja uudet standardit.
    Onneksi ne muuttuu ajokelvottomiksi vain internetissä, reaalimaailmassa ne toimii ihan yhtä hyvin kuin tänäkin päivänä

  4. #8434
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ joo palstapyöräily on tekniikan suhteen vaativa laji. Tosielämässä moni asia on paljon helpompaa; vannejarruilla pysähtyy oikein hyvin ja vanteetkaan ei kulu silmissä heti, kun jarrukahvaa vähän hipaisee, kiekot ei irtoile itsestään pikalinkuista huolimatta ja watit ei haihdu lämpönä avaruuteen, vaikka alla on löysähkö teräsrunko. Valitettavinta on ehkäpä se, että palstapyöräily määrittää monen ”tarpeet” eikä oikeita tarpeita aina välttämättä osata edes erottaa ”tarpeista”.

    Rake chipistä olen kyllä mieltä, että jos ammatikseen pyöriä testaava henkilö ei juurikaan huomaa 5 millin rake-eron vaikutusta pyörän ohjaustuntumaan, niin melko hyvällä syyllä voi kyseenalaistaa kyseisen henkilön ammatinvalinnan.

    Noin muuten en henkilökohtaisesti ole chippihommeleiden ystävä, koska ne on potentiaalisia niksuvia ja naksuvia osasia, joista pitemmän päälle voi huonolla tuurilla olla enemmän harmia kuin iloa. Keep it simple, stupid, on minusta monessa asiassa edelleen paras ratkaisu, vaikka se onkin tuotekehitysinsinöörihenkilöille tylsä lähestymistapa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #8435
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^
    Rake chipistä olen kyllä mieltä, että jos ammatikseen pyöriä testaava henkilö ei juurikaan huomaa 5 millin rake-eron vaikutusta pyörän ohjaustuntumaan, niin melko hyvällä syyllä voi kyseenalaistaa kyseisen henkilön ammatinvalinnan.
    Siinä muutes olisikin hauska sokkotesti, 5 kierrosta jotain vakiolenkkiä missä palikkaa on joko siirretty tai ei kierrosten välissä.

    Itse en välttämättä tuommoisessa erottaisi pepsiä ja kokista.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  6. #8436
    K.Kuronen Guest
    Hiljattain olin ostanut hyvällä alennuksella vähän vanhemman Spessun satulan. Satula kaipasi kaverikseen 0-setbäckillä varustetun tolpan, jotta saisin satulan oikeaan kohtaan. Hain kuituisen ja tänään kävin vähän rälläämässä, asfalttia, soraa ja metsäpolkuja.

    Tuntui hyvältä ja pyörä, että mies yhteen kuuluvilta. Satula on samalla korkeudella, etäisyys on sama, ja satulan leveyskin, kuin ennen. Sen verran oikealta tuntui, että kurvasin poluille uudestaan, vaikka vähän liukasta olikin.

    Muitakin pieniä muutoksia ajoasennossa on tullut haettua viimeisen viikon aikana, mutta vasta nyt tuntui tavallaan kolahtavan, kysymys vain on, miksi?

    Toki viimeisen vuoden aikana oma paino on pudonnut yli 12 kg, vatsa on pienempi, ja rajoittaa asentoa aikaisempaa vähemmän. Liikkuvuus on myös parantunut.

  7. #8437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...

    Rake chipistä olen kyllä mieltä, että jos ammatikseen pyöriä testaava henkilö ei juurikaan huomaa 5 millin rake-eron vaikutusta pyörän ohjaustuntumaan, niin melko hyvällä syyllä voi kyseenalaistaa kyseisen henkilön ammatinvalinnan.

    ...
    Taisi testissä tämä olla artikuloitu: "...but the difference was almost imperceptibly subtle." eli prinsessa kyllä huomasi herneen patjan alla mutta ei unet häiriintyneet.

    Tästä sitten loikaten hieman väljästi aiheeseen liittyvään: vaimolle saapui Levo SL aiemmin viikolla johon loikkasi Epicistä (HA 72ast --> 66ast, reach aika lähellä mutta stemmi 10mm lyhyempi), olipahan hauskaa katsella kun pyysin harjoittelemaan hitaita kurveja asfaltilla ennen yhteiselle lenkille lähtöä. Wheel flop teki tosiaan tepposia eikä tekniikkaopetuksesta huolimatta vielä oikein sisäistänyt eroa. Tuossa samalla itse huomasi miten on adaptoitunut noihin matkan varrella. Näin sidottuna tämä aiempaan tarinointiin siitä miksi URS gravel istuu omaan hanskaan vaikka palstapyöräily onkin tuominnut tämän harhaiseksi hallusinaatioksi ja varoittavaksi esimerkiksi antautumisesta mainosmiesten viettelyksille ;=)

  8. #8438
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    ^ Kaikenlaisia keulakulmia on, mutta en ole löytänyt täydellistä satulaa. Noita 10 satulaa kokeillaan 10-20 kertaa läpi kesäisin ja ei aiheuta nautintoa..

  9. #8439
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^LIekö aivan täydellistä keksittykään... Klassinen Flite lähenteli täydellistä, samoin Speedneedle mutta aina tulee joku jonka kuvittelee olevan paremman...

  10. #8440
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Siinä muutes olisikin hauska sokkotesti, 5 kierrosta jotain vakiolenkkiä missä palikkaa on joko siirretty tai ei kierrosten välissä.

    Itse en välttämättä tuommoisessa erottaisi pepsiä ja kokista.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
    Krossi-/gravelpituisessa, eli a-c noin 390 mm, keulassa 5 mm muutos rakessa muuttaa trail-mittaa suunnilleen saman verran kuin keulakulman muuttaminen yhdellä asteella. Jonkun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä, että onko keula 71 vai 70 astetta, jonkun toisen mielestä on paljonkin.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #8441
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    ^ Kaikenlaisia keulakulmia on, mutta en ole löytänyt täydellistä satulaa. Noita 10 satulaa kokeillaan 10-20 kertaa läpi kesäisin ja ei aiheuta nautintoa..
    Mistä "hiertää"? Satuloissa on eroa. Tässä taistellessa opin myös sen, että ajoasento vaikuttaa suoraan perstuntumaan.
    Roots, bloody roots

  12. #8442
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Mistä "hiertää"? Satuloissa on eroa. Tässä taistellessa opin myös sen, että ajoasento vaikuttaa suoraan perstuntumaan.
    Ja sopiva satula voikin olla ihan paska jos on väärässä kulmassa. Toki jos ihan istuinluissa se kipu tuntuu niin ei taida kulmat auttaa

  13. #8443
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Mistä "hiertää"? Satuloissa on eroa. Tässä taistellessa opin myös sen, että ajoasento vaikuttaa suoraan perstuntumaan.
    Ehkä ollut liian kapeita satuloita n+1 kpl. Hiertää sieltä ”syvältä”. Sqlab- tyyppinen auttaa jonkun verran mutta jotenkin kiikkerän tuntunen. Nyt on Spec Power levein 168mm. Se ei hierrä mutta tosiaan istuinluut kipeytyy. Pehmikettä lissee niin ehkä tuo paras. Bilteman pehmytsatula sport on tosi hyvä bläskissä ollut. Ei ilkeä sellaista kippurasarvissa kokeillakaan..

  14. #8444
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Tuossa on ihan hyvin ja yksinkertaisesti selitetty yhden valmistajan/Canyonin ajatukset heidän gravel-mallistostaan. Tämä tarkoitettu pääosin henkilöille, joille genre ei ole tuttua.

    Käyttötarkoituksen ja maaston mukaan mennään jatkumolla
    -pääosin maantietä, hiekkateitä jonkin verran, Endurace
    - 50/50 maantietä ja light gravelia Grail
    - pääosin gravelia Grizl
    - pääosin gravelia ja maastoa Exceed, jäykkäperä maasturi
    Käsittääkseni monilla valmistajilla on mallistossa myös gravelpyöriä, jotka "Canyonin luokituksessa" sijoittusi Grizlin ja jäykkäperämaasturin väliin.

    Tuosta voi hyvin verrata oman koon malleja keskenään, ja vähän katsella miten geometriat muuttuu tuolla valmistajalla siirryttäessä mallista toiseen

    Kun itselläni on maantiepyörä, niin valinta osui Grizliin. Jos menisin yhden pyörän taktiikalla, niin silloin valinta olisi Grail, Cervelo Aspero tai vastaava

    Tilasin oman pyörän keskiviikkona, eilen tuli ilmoitus että pyörä perillä ensi tiistaina.

    https://www.youtube.com/watch?v=XVfGvD4h5zo

    edit: oikeastaan valinnan määräsi nyt saatavuus

  15. #8445
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    Ehkä ollut liian kapeita satuloita n+1 kpl. Hiertää sieltä ”syvältä”. Sqlab- tyyppinen auttaa jonkun verran mutta jotenkin kiikkerän tuntunen. Nyt on Spec Power levein 168mm. Se ei hierrä mutta tosiaan istuinluut kipeytyy. Pehmikettä lissee niin ehkä tuo paras. Bilteman pehmytsatula sport on tosi hyvä bläskissä ollut. Ei ilkeä sellaista kippurasarvissa kokeillakaan..
    Mulla vaihtui reiällinen Turbomaticci Brooksin C17 Cambiumiin tälle kesälle. Ihan ok varmaan, pitää mutustella muutama lenkki. Saattaa kyllä vaihtua reiälliseen versioon ja tuo normi siirtyä maasturiin.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  16. #8446
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    369
    GG pyörän geo on aiheena mielenkiintoinen. Muutenkin genre näyttää jakautuvan kahteen koulukuntaan, old skuul - steel is real ja modenia lähestymistä geon osalta ja aeromutoilua.

    En ole itse kyllä hirveän monella gg pyörällä ajanut, mutta kokemusta on molemmista. Nyt ajan BMC URSilla ja oletin sen olevan laiska geometria takia, mutta olin onneksi väärässä. Samassa paketissa on varmuutta, vakautta ja riittävästi näpäkkyyttä.

    En osaa ottaa kantaa insinööritermein wheel flopin tai muun optimimääriin, mutta onneksi joku asiasta tietävä on nuo huomioinut suunnitteluvaiheessa.

  17. #8447
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Tämä Cinellin sorapyörä näkemys on kyllä älyttömän kaunis.

    https://cinelli.it/it/prodotti/nemo-tig-gravel/


  18. #8448
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Millainen pyörä se Pelago on "kunnon harrastuskäytössä"? Itse olen pitänyt niitä sellaisina elämäntapa ja fiilistely pyörinä, mutta olenko väärässä?

  19. #8449
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Millainen pyörä se Pelago on "kunnon harrastuskäytössä"? Itse olen pitänyt niitä sellaisina elämäntapa ja fiilistely pyörinä, mutta olenko väärässä?
    Kampiapina sellaisella veivaa. Aikamoisia reissuja, viimeisenä everesting, 21h ja yli 300 km samaa mäkeä ylös. Että kyllä sillä voi ilmeisesti muutenkin ajaa kuin terassille juomaan artesaani olutta.

  20. #8450
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    50
    Eikös Samuli Mäkinen myös aja Pelagolla? Transcontinental Race ja vastaavat pitkät ajot varmaan lasketaan kunnon harrastuskäytöksi.

    Edit: blogin kuvissa näkyy Pelago https://samulimaekinen.wordpress.com...tal-race-no-7/

  21. #8451
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Ainakin pari vuotta sitten Pelago Stavangerissa oli käytännössä sama geometria kuin 2013-2015 Kona Rovessa, joka taas oli ensimmäisiä tämän buumin gravel-pyöriä. Taipuu soralle, retkeilyyn ja työmatkaan hienosti.

  22. #8452
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.612
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villepolkee Katso viesti
    Eikös Samuli Mäkinen myös aja Pelagolla? Transcontinental Race ja vastaavat pitkät ajot varmaan lasketaan kunnon harrastuskäytöksi.

    Edit: blogin kuvissa näkyy Pelago https://samulimaekinen.wordpress.com...tal-race-no-7/
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Kampiapina sellaisella veivaa. Aikamoisia reissuja, viimeisenä everesting, 21h ja yli 300 km samaa mäkeä ylös. Että kyllä sillä voi ilmeisesti muutenkin ajaa kuin terassille juomaan artesaani olutta.
    Nää on Sibboja, eikä Stavangereita.

  23. #8453
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Kampiapinalla taitaa olla Sibbo maantiepyöränä ja Stavanger bikepcking/gravel -touhuissa. Mutta kyllä ne ihan oikeilta pyöriltä vaikuttaa, ei pelkästään hipstereille. Valmiiden pyörien osat eivät ehkä ihan vastaa aina pyörän hintaa, mutta onhan noissa enemmän sielua ja fiilistä kuin monissa isojen valmistajien pyörissä.

  24. #8454
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Sibboja esiintyi myös Hel CX:ien podiumeilla säännöllisesti siihen aikaan, kun Pelago Team eli Mikko H. ja Aleksi ajeli vielä krossia ja Mikko taisi voittaa koko cupinkin jonain vuonna.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #8455
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Millainen pyörä se Pelago on "kunnon harrastuskäytössä"? Itse olen pitänyt niitä sellaisina elämäntapa ja fiilistely pyörinä, mutta olenko väärässä?
    Mulla on ollut Stava käytössä useamman vuoden ja aika säälimättömästi oon runtua antanut eikä moitittavaa. Kevyitähän ne eivät ole. Vaihdoin omaani kuitukeulan alkuvuodesta ja melkein päästiin alle kymmenen kilon!

    Jos jotain moitittavaa pitäis hakea niin joku vois kaivata läpiakseleita, flat mount -jarruja ja joitain kiinnikepaikkoja lisää.

  26. #8456
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.708
    Flat mount jarruja ei kyllä kaipaa kuin ne, joita markkinamies on vetänyt höplästä. On kai se jarrusatula pienempi, mutta aika vähässä ovat muut hyödyt.

  27. #8457
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Flat mount jarruja ei kyllä kaipaa kuin ne, joita markkinamies on vetänyt höplästä. On kai se jarrusatula pienempi, mutta aika vähässä ovat muut hyödyt.
    Saisiko tähän vaikka sinun plussat ja miinukset flat mounteista? Meinaan, ei ole eka kerta kun näkee FM kriittisiä mutta ei selitystä.

  28. #8458
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Mä olen FM- ja PM -kriittinen. Parasta olisi kun oltaisiin jääty parhaaseen standardiin eli IS2000:een.


  29. #8459
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Flat mount jarruja ei kyllä kaipaa kuin ne, joita markkinamies on vetänyt höplästä. On kai se jarrusatula pienempi, mutta aika vähässä ovat muut hyödyt.
    Suurin ilo rungon ja haarukan flat mounteista on, jos kasaa itse ja ostaa osasarjan, vaikka Ekarin, tai GRX:n.

  30. #8460
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^En tuotakaan perustelua aivan ymmärtänyt? Itse kootessa en ole mitään teknistä eroa huomannut PM:n ja FM:n välillä...

    ^^Myös kriittisyydelle olis kiva saada perusteluja...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •