^meillä käänty toista päin valinta, tuli lokasuojat, tavarateline, takavalo ja lyhkäsillä ja pitkillä etuvalo.
Tänään ensimmäisen kerran pääsin ajamaan kunnolla.
Ladattu akku 500Ah näytti Eco moodilla 69km range, n. 7km hiekkatietä avustuksen lopetuksen rajalla ajoa, niin näytti 153km rangeksi, elikkä jotenkin laskee ajotavan mukaan.
2h ajelin, osan maasto reittiä emtb:llä ja turbolla.
Palatessa melko kova vastatuuli, niin vetelin turbolla kotia, kotona tosiaankin 2h ajon jälkeen oli 73km Ecolla rangea jäljellä. Siis enemmän näytti mitä lähteissä. Akusta lähti 1/5 tolppaa.
Pyöränä Canyon pathliten7, missä Bosch performance line cx gen4, 2021 malli.
Avustus loppuu 26.7km nopeudessa mittarin ja garmin gpsmap mukaan.
Tervehdys,
Olen ensimmäistä sähkömaastopyörääni hommaamassa ja nyt tarvitseisin kokeneempien apua. Kumpi noista?
Molemmat pyörät lienee ihan hyviä, mutta onko jotain mikä kallistaa vaakakuppia jommalle kummalle?
Trek Powerfly 5
Helkama XE10
Moottori
- Boch Performance line CX (85Nm) vs. Shimano steps E7000 (60Nm)
Akku
- Boch PowerTube 625 vs. Shimano E8035 LI-ION 504WH, 14Ah
Vaihteet
- Sram NX Eagle vs. Shimano RD-M6000 GS Deore 10-V
- Toinen on toki 10-vaihteinen ja toinen 12-vaihteinen, mutta onko suurempaa merkitystä?
Jarrut
- Shimano MT-420 vs. Shimano MT-400
- Onko paljon eroja käytännössä?
Keula
- RockShox Recon Silver RL 120mm vs. Manitou Machete 120mm
Joo Trek aivan ehdottomasti. Bosch pyyhkii lattiaa tuolla Shimanon moottorilla. Lisäksi toi isompi akku on ehdoton plussa.
Trekiä tuskin saa tälle kesälle, luulen. Itse luovutin ja peruin varauksen.
Virheellistä tietoa.
Avustustasoja pystyy säätämään, jos pyörässä on nyon näyttö/ajotietokone.
https://www.bosch-ebike.com/au/servi...ing-modes-5302
Eikä maksa paljon ; ) Harvassa taitaa olla vakiona.
Jos vertaat Bosch Performance Gen4 vs Shimano E7000 ja valitset E7000:n sen takia että pääset säätämään avustuksia niin en kyllä ymmärrä.
Oikea verrokkipari kun on Gen4 Vs EP8 ja siinä vertailussa tajuan jos päätyy tuon muokattavuuden takia EP8:iin mutta että valitsisi E7000:n niin sitä en tajua...
Se on paljon. Ottaen huomioon vielä että kovin on rajoitetut mahdollisuudet säätää. Ei jatkoon.
Osta nyt vaan kiltisti Shimano tai Brose niin ei tarvi katua. Ajoporukastani 7/9 Boschilaista on jo siirtynyt tuon takia muihin merkkeihin.
Samat kokemukset on täälläkin. Tosi moni on vaihtanut Boschilaisen muuhun juurikin tuosta syystä.
Kommenttini on mielipide mutta saattaa joskus sisältää myös pienen määrää faktaa.
Mutta ei ehkä kuitenkaan Shimanon 7 tonnista maastopyörään. Kannattaa katella kasitonninen tai EP8.
Vilpittömästi kyselen, mikä lisäarvo avustustasojen säätämisessä konkreettisesti on? Itselläni oli aiemmin Purion ja nyt Nyon ja olen hieman avustuksia säätänyt. Tunnistan ainoastaan alimman avustustason säätämisen alhaisemmaksi, mutta en pidä sitä kovin isona lisäarvona. Mikä on siis se juju? Samaan aikaan Boschin emtb-moodia pidetään parhaana yksittäisenä ohjelmallisena avustuksena.
Itse en kanssa ymmärrä tuota "säätämisen tarvetta". En ole kertaakaan kaivannut, että tarvisi Bosch:ä säätää mihinkään suuntaan. eMTB vaan toimii pirun hienosti. Omassa kaveri porukassa on lähtenyt Brose vaihtoon koska uusimmassa Brose softassa on rajoitettu huipputehoja (jotta kone kestäisi). Ei vaan pärjää enää Boschin kyydissä kun samoja polkuja ajellaan. Onhan tuo hieno säätää ihan säätämisen innosta mutta mitään oikeaa hyötyä en ainakaan omassa ajossa ole kaivannut. Mielipiteitähän nämä kaikki.
Moni sitä tuntuu kuitenkin kaipaavan kun Boschit lähtee liukkaasti vaihtoon. Ja jos ei ole paremmasta kokemusta niin eihän sitä osaa kaivatakaan.
Selvä. Kerrotko, mitä sillä säädettävyydellä saavutetaan? Sinun ajoporukassa tästä lienee tietoa, kun kerran liukkaasti lähtee Boschit vaihtoon. Mitä ne ajokaverit kehuvat saavansa tilalle? Kiinnostaa, koska itsekin pystyn ajoprofiileja nyt säätämään. Turhat kiertelyt pois ja kokemukset tiskiin, kun seitsemän kaveriasi on boschin takia vaihdon tehnyt.
Itselleni konkreettisin hyöty on avustuksen määrän pudottaminen (vakiona eco 70%, asetin mode1 40%), niin reidet pääsevät enemmän hommiin. Muuta hyötyä en tunnista.
En tietenkään voi vastata kenenkään puolesta mutta arvelisin että luonnollisemman ajotuntuman. Siis sen juuri itselle sopivan. Sen minkä voi itse täysin päättää. Tämähän siitä puuttuu.
Boschissa eco on liian heikko ja muut liian äkäisiä. Näin minulle on kerrottu ja olin samaa mieltä kun kokeilin.
Onpa jännä, mä vaihdoin Boschista Broseen ja vääntöö on enemmän.
Nimenomaan sitä kontrolloitua vääntöä(kiitos myös säätöjen) ja kadenssista riippumatta lähes(toisin kuin Boschilla).
Brose toimii maastossa paremmin kuin Boschin eMtb. Joka kyllä hyvä sekin.
Tämä siis mun kokemus.
Muoks: tuossa yllä toi edellisen kirjoittajan tekstin viimeinen kappale kiteyttää omatkin ajatukset.
Kiitos, tämä avasi asiaa. Ihmiset ovat erilaisia, itse pidän ecoa liian avustavana, kun haluan kunnolla jalkareeniä. Tour toimii aika hyvin vähän joka paikassa, kun taas emtb käytän vauhdikkaassa ajossa. Näin me olemme erilaisia.
Boschin avustukset:
Eco 60%, 40 Nm
Tour 140%, 50 Nm
eMTB 140-340%, 85 Nm
Turbo 340%, 85 Nm
Täysin totta, että econ ja tourin välissä on selvä hyppäys. Itse säädin Nyonilla avustustasot seuraavasti:
Mode1: 40-50%
Mode2: 100-115%
Mode3: 200-250%
Mode4: 250-340%
Mode2 on jees, mutta en isoa eroa huomaa touriin. Nyonilla pystyy vaihtamaan vakioavustuksien ja itse säädettyjen välillä ajaessa, joten vertailu on helppoa.
Edit: Fillari 2/2020 s.56-69 on eri moottorien vertailu. Shimanon EP8:a ei ollut mukana. Brose ja Bosch taisivat pärjätä parhaiten.
Ei ole hirveän hedelmällinen keskustelu mikä moottori on paras.
Se mikä sopii omaan ajotyyliin, tapeisiin ja maastoon selviää vain testaamalla.
Itse olin alunperin hankkimassa EP8 olevaa pyörää.
Koska nettikeskustelujen konsensus on että se on se luonnollisin, hiljaisin ja kaunein
En oikein löytänyt sopivaa mallia, mitä olisi saanut täksi kaudeksi.
Sitten bongasin sopivalla geolla ja alustalla olevan pyörän, jota oli saatavilla.
Se tosin oli boschin moottorilla, mutta kävin rohkeasti koeajamassa ja sen jälkeen tein kaupat pyörästä.
Ei ole ainkaan vielä tullut paineita vaihtaa toiseen järjestelmään.
Pelkästään nettikeskustelujen perusteella "väärän" moottorin takia en mitään pyörää suoraan hylkäisi.
Näinpä, sitä parempi tehdä valintoja mitä useammalla moottorimallilla on päässyt ajamaan/testaamaan.
Itse olen päässyt isointa osaa tämän hetken käytössä olevista valtavirta moottoreista testaamaan ainakin pienen hyvin pienen testilenkin verran ja nyt jos pyörä vaihtuisi toiseen ja muita eroja ei pyörissä olisi, niin isolla todennäköisyydellä myös uudessakin pyörässä olisi tämän hetken moottoreista tuo Bosch:n Gen4, mutta makukysymyksiähän nämä, toinen tykkää toisenlaisesta avustuksesta kuin toinen.
Itse olen itseasissa muokannut (tai siis tehnyt vaihtoehtoisen "moottorikartan", koska noita asetuksia voi vaihtaa Nyon:in ohjaimesta kesken ajon niin halutessaan) tuossa vanhemmassa Bosch Gen2 Performance (ei CX) moottorillisessa pyörässäni asetuksia niin, että nostanut Eco tason avustusta alkuperäisestä 75%:sta -> 100%:iin, Tour:ia 145% -> 160% ja kaksi isointa tasoa olen pitänyt alkuperäisessä tasossa (itselläni Sport 220% ja Turbo 290%), vaan siinä tuntuu avustustasot omaan makuuni suhteellisen oikeilta, etenkin maastossa tuo eMTB on itselleni se ylivoimainen suosikki.
En näe Fillarilehden tuloksissa ristiriitaa netistä löytyvien muiden testien tuloksiin. Bosch sai ansaitusti haukkuja suljetusta järjestelmästä ja mahdottomuudesta säätää avustuksia Purionilla tai Kioxilla. Moottorien wattimittaukset vastuksen suhteen olivat mielenkiintoisia.
Lienee syytä perustella puolueellisuus, jos sellaisesta syyttää. Totta on, että esim. Levoja on esitelty joka lehdessä, mutta tuosta moottoritestistä ei minulle paistanut puolueellisuus tai johonkin suuntaan veto.
Yleensä silloin kuin "oma suosikki" ei ole testissä se paras, niin testiä pidetään vääristeltynä, maksettuna, ammattitaidottomasti tehtynä yms. eikä nyt koske pelkästään (sähkö)pyörätestejä, vaan eri tahojen tekemiä testejä muutenkin, on sitten kyse autoista, kännyköistä taikka vaikka työkaluista.
Tämä nyt lähinnä yleisenä huomiona vuosien varrelta koettuna.
Kirjanmerkit