HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 110 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 60 100 108 109 110 111 112 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.271 - 3.300 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

  1. #3271
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Watit, syke ja fiilis. Noita kun katselee ja tunnustelee muutaman vuoden, niin kondiksen oppii kyllä arvioimaan.

  2. #3272
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    86
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    No tuo 35km/h PK lenkki oli enemmänkin kieliposkella heitetty heitto ja pointtina lähinnä, että miten paljon kalusto (ja toki reitti) vaikuttaa vauhteihin.

    Katsoin tuosta kuitenkin tarkistukseksi yhden reilun satkun PK-lenkin TT-pyörällä ja keskari 36.8km/h keskitehon ollessa PK:n alarajalla 210wattia.
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä alle 200w tehot on, jos 210w on pk alarajalla?

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk

  3. #3273
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -Sammy- Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä alle 200w tehot on, jos 210w on pk alarajalla?

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk
    Palauttavaa.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  4. #3274
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    86
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Palauttavaa.
    Eli jos ajat vaikka 5 tuntia 190w, niin se on palauttavaa?

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk

  5. #3275
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.117
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -Sammy- Katso viesti
    Eli jos ajat vaikka 5 tuntia 190w, niin se on palauttavaa?

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk
    Ei. Tästä taisi olla puhetta pari sivua sitten.

    M
    ä en juurikaan kattele mittareita PK lenkillä ja fiiliksellä PK osuu aika hyvin sinne 200-220 watin ja 120-130 sykkeen haarukkaan. Keskinopeus on mitä on.
    6.7 WTF/kg


  6. #3276
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -Sammy- Katso viesti
    Eli jos ajat vaikka 5 tuntia 190w, niin se on palauttavaa?

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk
    Ei, tuo on munkkilenkki. Se on tärkeä osa-alue peekoon ja palauttavan välillä.

  7. #3277
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    649
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -Sammy- Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä alle 200w tehot on, jos 210w on pk alarajalla?

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk
    Riiippuu toki myös lenkin pituudesta. Itse mieltänyt tuollaisen 3 tunnin lenkin jossa tehot ~50w alle aerobisen kynnyksen kevyeksi PK-lenkiksi. Tuossa lenkissä oli oma keskisyke 126 joka sekin 12 lyöntiä alle mitatun aerobosen kynnyksen, eli selvästi sen alle.

    Jos ajaa 7tuntia samalla teholla niin ei se sitten enää ole kevyt.

    Samaa mieltä kun Paaton, että fiiliket on hyvä mittari, mutta kyllä se varmaan muutaman vuoden vaatii mittarien kanssa ajamista jotta oppii miltä mikäkin pitäisi tuntua.

  8. #3278
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    86
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Riiippuu toki myös lenkin pituudesta. Itse mieltänyt tuollaisen 3 tunnin lenkin jossa tehot ~50w alle aerobisen kynnyksen kevyeksi PK-lenkiksi. Tuossa lenkissä oli oma keskisyke 126 joka sekin 12 lyöntiä alle mitatun aerobosen kynnyksen, eli selvästi sen alle.

    Jos ajaa 7tuntia samalla teholla niin ei se sitten enää ole kevyt.

    Samaa mieltä kun Paaton, että fiiliket on hyvä mittari, mutta kyllä se varmaan muutaman vuoden vaatii mittarien kanssa ajamista jotta oppii miltä mikäkin pitäisi tuntua.
    Joo näin. Lenkin pituus täytyy ilman muuta ottaa huomioon myös. Minusta pklle ei ole varsinaisesti alarajaa. On se palauttava tehoalueella liikkuminenkin pkta.

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk

  9. #3279
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Onko kukaan seuraillut miten pienillä tehoilla Dylan Johnson ajelee pk:ta, monesti lähellä 200w tai allekkin. FTP kuitenkin 370w pintaan. Mutta kovat päivät onkin sitten ihan käsittämättömiä. Noilla tuntimäärillä tietty pakko ajaa hiljaa.

    https://www.strava.com/athletes/207526

  10. #3280
    r.a.i Guest
    https://www.researchgate.net/publica...ctive_Analysis

    Tässä on ihan mielenkiintoinen tutkimus, jossa on analysoitu Pro ja WT-kuskien harjoitustiedostoja 4-vuoden ajalta. Tuosta nyt kukin saa ottaa mitä eväitä tahtoo, itse vertailin omia av-hr ja av-tehoja. Tuossa tutkimuksessa miesammattilaisten kaikkien harjoitusten keskiteho oli 191w (max 20 min teho 389+-27w) ja keskisyke 65% max hr.

  11. #3281
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    ja keskisyke 65% max hr.
    Todella alhainen keskisyke. Ilmeisesti pitkät PK:T mennään sitten tosi rauhallisesti.

  12. #3282
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouko Katso viesti
    Todella alhainen keskisyke. Ilmeisesti pitkät PK:T mennään sitten tosi rauhallisesti.
    Pro tasolla niitä ajetaan paljon. Tosin tuollainen kaikkien ajojen kesksyke on vähän turha. Tuossahan on mukana kaikki intervalli setitkin.
    Melkein voisin väittää, että jos jostain näkisin omien ajojeni datan, niin keskisyke olisi varmasti samassa luokassa.

    Edit: Löytyihän se 65.7% viimeisen vuoden ajalta ja nyt olen treenannut joulukuusta asti poikkeusellisen kovia settejä.

  13. #3283
    r.a.i Guest
    ^Mites keskiteho?

  14. #3284
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta ajan kuitenkin paljon fiiliksen mukaan. Itselläni syke vaihtelee päiväkohtaisesti paljon. Välillä tuolla 130hr pääsisi uskomattoman kovaa ja välillä syke on 140 vaikkei tehoja ole oikein mitään.
    Tätä tukee myös omakohtainen havainto siitä että leposyke hyvin ja huonosti nukutun yön välillä saattaa vaihdella jopa 15bpm ja HRV samoin. Tämän tietäen tuntuu järjenvastaiselta että huonojen yöunien jälkeen (a) lenkki kulkisi yhtä hyvin kuin hyvin nukutun yön jälkeen ja (b) treenivaste ja adaptaatio lenkin jälkeen olisi näillä sama. Silloin voi unohtaa sekä tehot että sykkeet ja ajaa pk-lenkit fiiliksen mukaan.
    The older I get the faster I was

  15. #3285
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    ^Mites keskiteho?
    En osaaa kyllä sanoa katsonko nuo oikein. Se näyttää nimittäin olevan 200w. Katsoin vaan wko5:sta power ja hr histogrammista sen keskikohdan.

  16. #3286
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Tätä tukee myös omakohtainen havainto siitä että leposyke hyvin ja huonosti nukutun yön välillä saattaa vaihdella jopa 15bpm ja HRV samoin. Tämän tietäen tuntuu järjenvastaiselta että huonojen yöunien jälkeen (a) lenkki kulkisi yhtä hyvin kuin hyvin nukutun yön jälkeen ja (b) treenivaste ja adaptaatio lenkin jälkeen olisi näillä sama. Silloin voi unohtaa sekä tehot että sykkeet ja ajaa pk-lenkit fiiliksen mukaan.
    Jep. Tästä oli juurkin kaverin kanssa puhetta. Onneksi fiksummatkin ovat tuon tajunneet. Trainingpeaksiin ja moneen muuhunkin softaan on tullut aivan viime vuosina mukaan oma tuntemus kohta, johon voi lisäillä rukseja ajon jälkeen. Se tuntemus kertoo paljon kunnosta. Eli jos se 20min veto tuntuu helpolta, niin kunto on noussut, vaikka watit eivät sitä näytäkkään.

    Tuon fiiliksen olen huomannut oikein toimiviksi pitkissä aerokynnyksen lenkeissä. Niitä on ihan suotta lähteä vääntämään jotain aiemmin katsottua wattia vasten. Toki niistä suuntia saa, mutta uskon vasteen olevan parempi, kun kuuntelee vaan kroppaa. Itse tosiaan ajelen ehkä puolisen tuntia fiiliksellä, jonka jälkeen tsekkaan sykkeen ja keskitehon. Tuon jälkeen pidän keskitehon samana ja ajan niin pitkään kuin tuntuu helpolta. Yleensä en siis aja edes mitään täsmällistä aikaa, koska aika/teho kulkeva suhteessa. Fiilis ja syke kyllä kertovat milloin ajoaika on täynnä ja ollaan jo vk:n puolella.

  17. #3287
    r.a.i Guest
    ^Aika tiukkaa settiä siis verrattuna tuohon pro-miesten harjoitteluun jossa selkeästi suurin osa treenistä on Z1 ja Z2 -alueella, yli 50% Z1, mikä tarkoittaa näillä alle 55% FTP (alle 200 w). Määrällisesti taisi olla noin 850h/vuosi.

    En ole ihan varma onko oikea lähestyminen se, että jos määrää lasketaan vaikka 400-500 tuntiin, joka varmaan aika monella vähänkin enemmän ajavalla tulee vuodessa, niin vastaavasti intensiteettiä nostetaan.

    Tuossa tutkimuksessa naisten harjoittelua verrattin miesten harjoitteluun ja siitä tehtiin sellainen päätelmä, että naiset harjoittelevat vähemmän mutta kovemmalla intensiteetillä...

  18. #3288
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Super domestiquen pk-lenkki. Ko. proffaa pari vuotta seuranneena sanoisin että tämä on aika tyypillinen lenkki, keskitehot ehkä vähän tavallista korkeammat.

    The older I get the faster I was

  19. #3289
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    86
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    ^Aika tiukkaa settiä siis verrattuna tuohon pro-miesten harjoitteluun jossa selkeästi suurin osa treenistä on Z1 ja Z2 -alueella, yli 50% Z1, mikä tarkoittaa näillä alle 55% FTP (alle 200 w). Määrällisesti taisi olla noin 850h/vuosi.

    En ole ihan varma onko oikea lähestyminen se, että jos määrää lasketaan vaikka 400-500 tuntiin, joka varmaan aika monella vähänkin enemmän ajavalla tulee vuodessa, niin vastaavasti intensiteettiä nostetaan.

    Tuossa tutkimuksessa naisten harjoittelua verrattin miesten harjoitteluun ja siitä tehtiin sellainen päätelmä, että naiset harjoittelevat vähemmän mutta kovemmalla intensiteetillä...
    Pro-kuskeilla hurja kisapäivien määrä varmaan pakottaa myös pitämään suurimman osan harjoittelusta melko kevyenä. Muuten on lähtöviivalla jo ns. overcooked.

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk

  20. #3290
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    ^Aika tiukkaa settiä siis verrattuna tuohon pro-miesten harjoitteluun jossa selkeästi suurin osa treenistä on Z1 ja Z2 -alueella, yli 50% Z1, mikä tarkoittaa näillä alle 55% FTP (alle 200 w). Määrällisesti taisi olla noin 850h/vuosi.

    En ole ihan varma onko oikea lähestyminen se, että jos määrää lasketaan vaikka 400-500 tuntiin, joka varmaan aika monella vähänkin enemmän ajavalla tulee vuodessa, niin vastaavasti intensiteettiä nostetaan.

    Tuossa tutkimuksessa naisten harjoittelua verrattin miesten harjoitteluun ja siitä tehtiin sellainen päätelmä, että naiset harjoittelevat vähemmän mutta kovemmalla intensiteetillä...
    Joo, niin se on. Pro-äijät vetävät selkeästi enemmän iisiä, koska niiden ei tarvitse käydä duunissa välillä. Kun määrää on paljon, niin prosentteina kovien treenien määrä laskee, vaikka niitäkin ajetaan selvästi enemmän.

    Itse olen nimenomaan muuttanut tänä vuonna ajoja noin. Eli olen jättänyt ylipitkät setit pois ja pyrin ajamaan kehittävän pk:n aina lähellä aerokynnystä ja suht lyhyinä setteinä. Aiemmin tuli ajettua paljonkin brevet painotteista ajoa. Katsellaan miten käy. Ainakin ärsyke on erillaista.

  21. #3291
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.033
    Tutkimuksessa olevilla miehillä kisapäiviä 70-100 ja naisilla 45-60 per vuosi

  22. #3292
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    Tuollainen pro-kuskin 6h ja 200-250W ap lenkki voi sisältönsä puolesta olla suht kaukana pk:sta. Näyttävät harvemmin olevan tasatehoista jynkytystä alusta loppuun, varoen nostamatta sykettä ja tehoa. Välillä saattaa olla monenmoista intervallia ja pitkän mäen (vuoren) kiipeämistä. Sitten lasketellaan mäkeä pitkään alas nollat taulussa ja muutenkin kevyitä jaksoja välissä. If voi hyvinkin olla vaikka 80% koko lenkin ajalta.

  23. #3293
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    https://www.researchgate.net/publica...ctive_Analysis

    Tässä on ihan mielenkiintoinen tutkimus, jossa on analysoitu Pro ja WT-kuskien harjoitustiedostoja 4-vuoden ajalta. Tuosta nyt kukin saa ottaa mitä eväitä tahtoo, itse vertailin omia av-hr ja av-tehoja. Tuossa tutkimuksessa miesammattilaisten kaikkien harjoitusten keskiteho oli 191w (max 20 min teho 389+-27w) ja keskisyke 65% max hr.
    Katsoin 5 viimeisen vuoden datat GoldenCheetahissa ja keskisyke 68% max (AeK 79% max) sekä kaikkien lenkkien keskiteho 53% suhteessa 20min max vetoon. Vähän korkeammat kuin ammattilaisilla. Harjoitustunteja pyörällä vuodessa keskimäärin n. 420h. Kaikki pyöräily suurin piirtein mt-pyöräilyä, muutama lenkki mtb.

    Ammattilaiset harjoittelee paljon 3x enemmän ja sitten runsas kilpaileminen vaikuttaa myös harjoitusten intensiteetteihin kun tuossa 49% keskitehossa ei ole kai kilpailut mukana. Mulla kovien harjoituskertojen suhde pk-harjoitteluun on myös vähän isompi kuin 20:80 jakauma.

    Mun pk-ajeluiden sykealueista sen verran että AeK alapuoli n. 10 napsua (PK2 yläosa) on mulle vähän sellainen "kielletty" alue eli tarkoituksella en oikeastaan aja pitempiä aikoja koskaan tuolla alueella. Normaalit pitemmät PK-lenkkien keskisykkeet 63-70% maksimista.

  24. #3294
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Tuollainen pro-kuskin 6h ja 200-250W ap lenkki voi sisältönsä puolesta olla suht kaukana pk:sta. Näyttävät harvemmin olevan tasatehoista jynkytystä alusta loppuun, varoen nostamatta sykettä ja tehoa. Välillä saattaa olla monenmoista intervallia ja pitkän mäen (vuoren) kiipeämistä. Sitten lasketellaan mäkeä pitkään alas nollat taulussa ja muutenkin kevyitä jaksoja välissä. If voi hyvinkin olla vaikka 80% koko lenkin ajalta.
    Just noin. Siellä voi olla mukana harrastelijan viikon vedot yhdessä lauantain setissä ja lisänä vielä 5h kevyttä, jolloin sykkeen mukaan ollaan oltu kevyellä peekoolla.

  25. #3295
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    Kestävyysurheilun perusteet

    Piti GC:sta katsoa oma statistiikka 2020 vuodelta noiden keskiarvojen suhteen. 185W ap 59,8% vs. 20min max. Keskisyke 145bpm 73% vs. max. (Tuo 145 on 15 lyöntiä alla laktaateista määritetyn aerk:n). Paino 66kg. Mutta tunnit jäi sentään alle puoleen tuosta 850h keskiarvosta. Se pelastaa

  26. #3296
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Just noin. Siellä voi olla mukana harrastelijan viikon vedot yhdessä lauantain setissä ja lisänä vielä 5h kevyttä, jolloin sykkeen mukaan ollaan oltu kevyellä peekoolla.
    Nostaa ne kovat vedot kuitenkin sekä ka-tehoja että ka-sykettä ammattilaisellakin. Ymmärtääkseni tuossa tutkimuksessa laskettiin keskiarvoja neljän vuoden ajalta.

  27. #3297
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulmark Katso viesti
    Nostaa ne kovat vedot kuitenkin sekä ka-tehoja että ka-sykettä ammattilaisellakin. Ymmärtääkseni tuossa tutkimuksessa laskettiin keskiarvoja neljän vuoden ajalta.
    Joo, mutta erona on monasti juuri tuo, että pro kuskit ajavat vetojen lisäksi samana päivänä vielä paljon peekoota. Tuolla se määrä taiotaan. Ei ole mitään 3x15min+lyhyt siirtymä päivää.

  28. #3298
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Onkohan sillä oikeastaan sinänsä väliä, että vetääkö sitä rauhallista PK:ta samalla lenkillä kuin vetoja? Aikoinaan, kun juoksin kilpaa, niin juostiin joskus pitkän PK lenkin sisään kova intervallitreeni tai sitten aamulla hölköteltiin kymppi ja iltapäivällä intervallit tai toisinpäin. Mietin juuri tuossa, että mielekkäin harjoittelumuoto itselle onkin vauhtileikittely, jossa erilaiset harjoitteluelementit vedetään yhden harjoituksen sisään. Liekö tehokkainta sinänsä, mutta henkisesti se on kuitenkin sellaista, että sitä jaksaa veivata.
    Jouko muokkasi tätä : 15.05.2021 at 00.23 Syy: Lisäys

  29. #3299
    r.a.i Guest
    Kisaaminen ei kuitenkaan tod.näk. ihan älyttömästi muuta noita intensiteettijakaumia, varsinkin kun niissä on varmasti mukana pitkiä etappikisoja. Ei siellä kukaan vedä koko ajan täpöllä.

  30. #3300
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Viimeinen 9kk 510h ja keskisyke 67% maksimista eli reipas 20bbm aerokynnyksestä. Tässä kaikki liikunta punttia lukuun ottamatta. AIka linjassa

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •