GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 278 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 178 228 268 276 277 278 279 280 288 328 378 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.311 - 8.340 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Ekar- ja Di2-versiot etenkin aika hyviä, kun noita komponentteja ei tällä hetkellä juuri mistään saa erikseen...
    Cyclingtipsin mukaan Grizlien komponentit ym.varustelu on aluekohtaista. Esim.ekaria saa Euroopassa, mutta ei jenkeissä. Jutussa on myös mainittu, että shimpan osasarjoihin olisi mahdollisesti tulossa lähikuukausina päivityksiä, jotta paremmin pystyisivät kilpailemaan Ekarin ja SRAMmin sarjojen kanssa.
    Rule #1: Obey The Rules

Ei Canyon ole kuitenkaan laatuongelmiaan saanut korjattua kun vakiona tulee jo ruuvattava pressfit keskiö. Yleensä sen ovat vasta takuuna antaneet narisevan keskiön korjaukseen
    Mutta muutenhan tuo on kyllä perfecto. Nopeasti meni, mikä ei yllätys. Siellä oli ynnätty, että kaikille ei biplane-tangot maistu.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Melko sporttinen geometria, että ei ehkä suunnattu ihan taviksille toi. Menee varmaan tynkästemmejä hyvin kaupaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Melko sporttinen geometria, että ei ehkä suunnattu ihan taviksille toi. Menee varmaan tynkästemmejä hyvin kaupaksi.
    Moderni. Nämä on suunniteltu lyhyille jo alunperin.

Minä olen 178cm. Ninerista jouduin valitsemaan s-koon ja stemmiksi 130/-10deg. Uudesta canyonista kävisi sama s-koko ja stemmin mitta pysyisi järkevänä n.100millisenä.

Uudet geot on hyviä.

F. Kotlerburg Guest
    70-100mm stemmillähän nuo koosta riippuen tulee, että ei kai siinä stemmi kaupoille tartte lähteä. Selkeästi karkeampaan käyttöön tehty kuin Grail.

Itsehän koitin moista työsuhdepyöräksi tilata, mutta ehtivät loppua ennen kuin palveluntarjoaja käsitteli tilauksen.

Koko noissa riippuu jalan sisämitasta isosti kun ei tuo kaksilehtinen satulatolppa toimi jos sitä ei ole tarpeeksi näkyvissä.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Moderni. Nämä on suunniteltu lyhyille jo alunperin.
    Ennakoin vaan sitä, että kun näitä kohta suositellaan defaulttina ensimmäistä "kippurasarveaan" hankkiville, niin monelle asento jää liian "makaavaksi" 70mm stemmilläkin.

Tuollakin arvostelija mieltä, että tää on enempi kilpapyörä, eikä mikään bikepacking-löllytin.
    https://bikepacking.com/bikes/canyon-grizl-review/

Itseäni hiukan kiinnostaa Grizl sekakäyttöön eli työmatkaa, ihan asfalttilenkkiä ja joskus jopa soralenkkiä, mutta tuskiin koskaan matkailua. Se hiukan kummaksuttaa kun asfalttikäytössä pidetään hitaana tai siihen jopa rajoitetun ominaisuuksin olevan, kuten esim gran fondo sanoo.
    Pyörähän kevyt, geo ei ihan pysty ja välitykset passaa ihan hyvin asfaltile ainakin 2*11 mallissa ja kumit vaihtamalla vaikka 32 mm niin luulisi asfaltilla kulkevan ihan riittävän ripeästi omaa kivaa silmällä pitäen. Maatiepyörällä ne sunnuntain aurinkolenkit sitten kuitenkin ajetaan.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Omaan makuun tarvisin Grizlistä XXS rungon vaakaputken ja M rungon stackin. Ja olen 175cm lyhyillä raajoilla.

Omaan vanhan sukupolven s-kokoisen Canyonin Ultimateen ohjaamon pituus olisi lähes sama vaakaputki on 25 mm ja reach 23 pidempi ja sitten stemmi 20 mm lyhyempi. Emäputki on 20 lyhyempi eli kaikkia avaruudettimia ei tarvitse poistaa kuten on poistettu Ultimatesta. Stack on Grizlissä sentin korkeampi. Kyllä mä luulen että
    s tuosta mulle sopisi.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Ennakoin vaan sitä, että kun näitä kohta suositellaan defaulttina ensimmäistä "kippurasarveaan" hankkiville, niin monelle asento jää liian "makaavaksi" 70mm stemmilläkin.

Tuollakin arvostelija mieltä, että tää on enempi kilpapyörä, eikä mikään bikepacking-löllytin.
    https://bikepacking.com/bikes/canyon-grizl-review/
    Eikä jää. Pyörällä ajetaan pyörän asennossa. Loistava geometria. Oma ninerini on bikepacking pyörä ja ajaisin sillä vaikka Inariin ja takaisin samalla asennolla.

On oikeasti tosi hienoa, että kiinnikkeitä löytyy myös fillareista, jossa on geometria kunnossa. Useinhan se menee juuri noin mitä sanot.

^ tuossa näkökulmassasi nyt ei tietty ole mitään uutta; Oikea pyöräilijä ajaa tottakai makaavassa asennossa ja eläkeläispyörät/pyöräilijät erikseen. Sun subjektiivinen mantra. "Pyörällä ajetaan pyörän asennossa". "Ajaa vaan".

"monelle asento jää liian "makaavaksi""
    -tässä kun ei viitattu sinuun... ja yleisesti ottaen ihan relevantti arvio.

No kerrankin fiksu geometria ja heti ollaan mollaamassa liian pitkäksi. On oikeasti hienoa, ettei kaikki touring-grävellit ole tehty maasturin geometrialla.

Nineria hankkiessani valinnanvaraa oli aika vähän. Jos halusit roadin asentoa, niin jouduit tinkimään kiinnityspaikoista. Tuo niner on siis myöskin lähes maasturi, jos olisin valinnut oikean koon.

^Tuo ilmoitus on ihan jees, että vastaa sun Omia mieltymyksiä.
    Sen sijaan tyrmäät heti arvion, että yleisesti ottaen vaikkapa ekaa kippurasarvista tai erilaisen fysiikan ja ulottuvuudet omaavalle voi olla haastava.

Tyrmään idean jonka mukaan ensimmäistä pyörää ostavan pitää ostaa selkäsuorana ajettava Grävelli. Ei ole mitään järkeä ostaa 2ke pyörää ja ostaa hetken päästä toista.

Facebookista voi katsella näitä ylöspäin tiltattuja stemmejä ja ihasteluja fantsusta selkää rasittamattomasta asennosta. Kaikilla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa. Normaaliin asentoon kyllä tottuu. Tuo grizl ei siis todellakaan ole mikään kisamainen geometrialtaan.

^Toisaaltaan ekaa maantietankoista voi haluta myös sporttisen matalan asennon joten miksi ne olisivat haastavammat kuin muut?

Mä oon tämmönen keskimääräisen suomalaisen ruuminrakenteen omaava, vähän persjalkainen 180-senttinen (oikeasti 179,5 mutta se pyöristetään ylöspäin ) ja mulle toi kokosuosituksen mukainen M-koko näyttäisi äkkiseltään harvinaisen passelilta.

Alkuperäisen tangon reach näyttäis myös olevan lyhyt (70 mm) eli jos on aikomus vaihtaa tanko, kannattaa se huomioida mitoituksessa.

Retkikäytössä pitäisi stemmi kääntää plussakulmaan, jotta tangon ja eturenkaan väliin jäisi tarpeeksi tilaa järkevän kokoiselle nyssäkälle, mutta se ei olisi mulle ongelma ja mulla on nykyisessäkin pyörässä -6 tai 0-asteinen stemmi käytön mukaan. Lenkkiajossa epätasaisella alustalla setämiehen selkäkin väsyy paljon vähemmän kun ei ole liian pysty ajoasento ja liikaa painoa selkärangan päällä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^^ "Kaikilla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa"
    No tässä ollaan asian ytimessä. Kun on kaksi kättä kaksi jalkaa niin kaikille sopii sama huolimatta jalkojen/käsien mittasuhde-eroista tai muunlaisista fyysisistä ominaisuuksista. Ok.
    ^ Voi sopia matala ja pitkä tai voi olla sopimatta. Riippuu fysiikasta. Yleistämistä vastaan tässä kirjoitinkin.
    Mun mielestä on ihan asiallista tuoda esiin että tuo Canyon on geometrialtaan tietynlainen. Pitkänomainen, matala.

Ja jos polvia oikein kolottaa, niin kannattaa muistaa, että grizl on suunniteltu lyhyille stemmeille. Todennäköisesti tuo toimii ihan hyvin vaikka 50mm stemmilläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^^ "Kaikilla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa"
    No tässä ollaan asian ytimessä. Kun on kaksi kättä kaksi jalkaa niin kaikille sopii sama huolimatta jalkojen/käsien mittasuhde-eroista tai muunlaisista fyysisistä ominaisuuksista. Ok.
    ^ Voi sopia matala ja pitkä tai voi olla sopimatta. Riippuu fysiikasta. Yleistämistä vastaan tässä kirjoitinkin.
    Mun mielestä on ihan asiallista tuoda esiin että tuo Canyon on geometrialtaan tietynlainen. Pitkänomainen, matala.
    Tuokin on enimmäkseen ihan urbaania legendaa. Siis venyvyys. Itselläni sormet jäävät 30cm päähän lattiasta. Perinteinen koukkupolvi. Siltikään normaalissa asennossa ajaminen ei tuota tuskaa.

Ohjaamon paikka määrää ainoastaan käsien kulman. Voin itse siirellä sitä +-3cm joka suuntaan ja asento on siltikin sama.

Lisäksi liian korkealla pyörällä ajetaan vain enimmäkseen dropeilta. Tuotahan moni näillä matkagrävelleillä tekee.

I rest my case.
    Sovitaan, että oikeasti tarvitaan vaan yhdenlaisella geometrialla tehtyjä graveleita/maantiepyöriä. Reach/stack yms. voidaan vakioida maailmanlaajuisesti, koska "pyörällä ajetaan pyörän asennossa" riippumatta siitä onko pitkä selkä/lyhyt selkä, pitkät jalat/lyhyet jalat.
    Over and out.
    Hyvä fillari tuo Canjoni on.

Tuokin on enimmäkseen ihan urbaania legendaa. Siis venyvyys. Itselläni sormet jäävät 30cm päähän lattiasta. Perinteinen koukkupolvi. Siltikään normaalissa asennossa ajaminen ei tuota tuskaa.

...
    Sulta jäi mainittematta sun pituus ja haaroväli (inseam)....
    Venyvyys ei ihan sama, jon mulla pituutta 187cm ja haaroväli 94cm. Kuin sellaisella ns.' persjalkaisella'.

^Menneinä vuosina tuli työmatkailtua kohtuu usein rapakon takana Piilaakson kulmilla ja siellä maantiefillarointi oli teknologiapiireissä paljon golfia suositumpaa, joten tuli niissä porukoissa sitten päästyä töiden ohessa myös lenkeille. Ekan kerran kun ajoin vuokrafillarilla kokoontumispaikalle niin auts, ottipa silmään ihan huolella, porukalla oli käytännössä kaikilla S-Works tai vastaavat hipo-mallit joissa stemmin alla iso pino spacereita ja sitten vielä ylöspäin sojottava stemmi. Maut on monia, mutta kyllä noista porukoista ihan sujuvasti ylämäkiä ylös kinnaaviakin löytyi, tuolla seudulla ei kovaa tasaisella ajettu käytännössä ollenkaan.

Tökkäsin nuo johonkin geometria-laskuriin ja pakittelen nyt vähän, eli omaan hyvin keskimääräiseen pyörään verrattuna S -28mm stäkkiä ja +9mm reachia / M -5mm stäkkiä ja + 14mm reachia. Ei tuo kovin paljon ole, jos esitäytetyt tiedot pitää paikkaansa ja saisin tuommosen vielä itelleni säädettyä. Toisaalta sitten tuolla Rove-ketjussa moni mun pituinen tuntuu säätävän ajoasentoa merkittävästi lyhyemmäksi kuin millä itse ajan. Olen omasta mielestä tosi kankea, mutta melko pitkäkätinen. Keväällä pyörä tuntuu aina vähän pitkältä, kunto- ja notkeushuipussa lokakuussa taas lyhyeltä.
    Sitten on tosiaan vielä nuo itelleni vähän tuntemattomat muuttujat eli tangon (ehkä 80mm) ja kahvojen (rival vs grx) reach.

Ja jos polvia oikein kolottaa, niin kannattaa muistaa, että grizl on suunniteltu lyhyille stemmeille. Todennäköisesti tuo toimii ihan hyvin vaikka 50mm stemmilläkin.
    Näiden piti olla sitten 1 1/4" -kaulaputkelle. En tiiä onko vaikea löytää, mut ainakaan Canyonin omasta kaupasta ei moista löydy, kun maastostemmit on taas 1 1/8''.

Tökkäsin nuo johonkin geometria-laskuriin ja pakittelen nyt vähän, eli omaan hyvin keskimääräiseen pyörään verrattuna S -28mm stäkkiä ja +9mm reachia / M -5mm stäkkiä ja + 14mm reachia. Ei tuo kovin paljon ole, jos esitäytetyt tiedot pitää paikkaansa ja saisin tuommosen vielä itelleni säädettyä. Toisaalta sitten tuolla Rove-ketjussa moni mun pituinen tuntuu säätävän ajoasentoa merkittävästi lyhyemmäksi kuin millä itse ajan. Olen omasta mielestä tosi kankea, mutta melko pitkäkätinen. Keväällä pyörä tuntuu aina vähän pitkältä, kunto- ja notkeushuipussa lokakuussa taas lyhyeltä.
    Sitten on tosiaan vielä nuo itelleni vähän tuntemattomat muuttujat eli tangon (ehkä 80mm) ja kahvojen (rival vs grx) reach.

Näiden piti olla sitten 1 1/4" -kaulaputkelle. En tiiä onko vaikea löytää, mut ainakaan Canyonin omasta kaupasta ei moista löydy, kun maastostemmit on taas 1 1/8''.
    Tosiaan itse olen vähän sitä mieltä, että koko pyöräteollisuus on mennyt näiden "rove-miesten" perään. Aiemminhan oli vain cyclocross, joka on geoltaan tosi lähellä normaalia maantiepyörää. Tuon jälkeen tuli gravelli, joka oli alkuun aika sama kuin crossari, mutta matalammalla keskiöllä. Nyt viime vuosina on tullut näitä hervottoman pitkällä emäputkella ja lyhyellä reachilla varustettuja runkoja. "Rove-miehet" kiittaa facebookissa ja taputtelevat toisiaan selkään.

No joo. Ymmärrän kyllä, että fillaria voi valita käyttötarkoituksen mukaan. Eli on esimerkiksi tullut luokka maastureiden ja gravellin välimaastoon. Nuo ovat takuulla hauskoja laitteita. Mutta jos on enimmäkseen tarkoitus ajaa hiekkaa ja maantietä, niin se perinteinen maantiepyörän ajoasento on edelleen toimiva. Samalla asennolla on ajettu jo kohtuullisen kauan, vaikka pyörämallit ovat muuttuneetkin.

Sehän riippuu just vähän mistä suunnasta lajiin tulee ja mitä kukin painottaa. Maantietaustaiset on tottuneita makaavampaan asentoon ja maastopuolelta siirtyvät vähän erilaiseen.
    Toisaalta on hyväkin että ravistellaan maantigeomegriaa, se saattaa jopa heilumisen jälkeen asettua parempaan jamaan kuin mistä lähdettiin liikkeelle.

Vaihtoehtoisessa menneisyydessä missä asvaltti olisi keksitty vasta 2000-luvulla, niin soratalebanit manaisi kun yhtäkkiä kaupat täynnä tarmac-pyöriä jyrkkine keulakulmineen ja 130mm kannatimineen.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Sora talebaanit ovat vetäneet oikeassa asennossa hiekkaa, ennenkuin grävellit on edes keksitty

^Tuohon aikaa oli pyörät ja miehet rautaa ja vielä lienee ilman vaihteitakin...

Mitä nyt olen pyörälenkeilläni nähnyt niin suurin osa "oikeilla" hipo-maantiepyörillä ajavista "maantiepyöräilijöistä" ajaa pystymmässä kuin minä endurance-geometrisella fiilarillani, jossa on se järkyttävä 15cm! emäputki. Olisin valmis suosittelemaan näkemilleni maantiefillaristeille samanmoista peliä, koskapa he pro-fillareillaan ajavat selkä pystyssä ja kädet tikkusuorina. Ilmeisesti siksi, että keskivartalossa ei ole lihaksia, joilla kannatella ylävartaloa ja painon kannattelu käsivarsilla vaatii lukkoon laitetut kyynärnivelet. Makaaminen pitkän pyörän päällä lienee sittenkin vaikeaa joillekin? Itselläni käsivarret ovat enimmäkseen rennosti enemmän tai vähemmän koukussa. Alas kyllä pääsee kun taittaa olkavarret / kyynärvarret riittävään kulmaan ja pituuskin vaihtelee tilanteen mukaan; välillä kämmenet ovat kahvojen nupeilla, toisessa paikkaa taaempana. No anyway, asennot vaihtelevat kun en ole maantiepyöräilijä vaan katupyöräilijä.

^tuon talebanin fillarissa ei kovin iso reach näytä olevan...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •