GarminElectrobikeGiant
Sivu 14 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 523

Aihe: Keskiö naksuu

Hiilaritahnaa. Sillä hiljeni Cruzin tolppanarinat.

Mistäs moista löytyy?

Vaikka Hi5:stä
    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/456...on-gripper-75g

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä mulla olis keskiön vasen laakeri ihan jumissa. Vaihtoon meni. Raceface ei kauan kestänyt. Koitan luonnollisesti samaa merkkiä uudelleen, kun en kerralla opi ikinä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Villetre Katso viesti
    Mistäs moista löytyy?
    Fillarikaupoissa hyllytavaraa.

Mulla alu ja alu.

Park toolsin vastaavan sotkun esitteestä:

″Helps create a tighter grip between two slippery surfaces. Ideal for carbon, aluminum and steel seatposts, handlebars and stems.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Itsellä alumiinitolpat teräsrungoissa... ei varmaan hiilaritahna ole se optimaalisin, vai onko se jotain yleishyvää stuffia?
    Mä laitoin yhteen ongelmatolppaan (alutolppa, teräsrunko) kokeeksi hiilaritahnaa ja jämähtikin sitten ihan kunnolla. Voipi toki olla, että muutenkin olisi.

Muovipyörässä taas alutolppa valuu ilman tuota tahnaa. Kerran vuodessa pitää uusia.

Minkälaista elinikää voi kohtuudella odottaa BB30 pressfit keskiölaakereille? Alle 2.000km vaihdosta alkoi naksua ja muutama satku myöhemmin toinen laakeri korkkasi ajossa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 2wheelfever Katso viesti
    Minkälaista elinikää voi kohtuudella odottaa BB30 pressfit keskiölaakereille? Alle 2.000km vaihdosta alkoi naksua ja muutama satku myöhemmin toinen laakeri korkkasi ajossa
    Itselläni ei ole ikinä ollut noin lyhyt ikäistä BB30 pressfit keskiötä, helposti on mennyt 20000km ja enemmänkin. Tämä kokemus maantiefillarilla.

Nyt olisi hyvät vinkit tarpeen...Kuukauden vanha Kona Sutra LTD, ajettu noin 600 km ja perkeleellinen naksuminen käynnissä yhtäkkiä. Pyörässä RaceFacen Aeffect -kammet rattaan cinch-kiinnityksellä. Naksahtaminen tuntui aluksi tapahtuvan vasemman kammen ollessa noin klo 19 suunnassa, mutta myöhemmin on tuntunut että naksahtaa myös muissa asennoissa ja välillä kovempaa, välillä hiljempaa.

- Naksuu putkelta ajaessa ja istuen
    - Naksuu vaihtopolkimella
    - Naksuu myös ilman klossien kiinnilaittoa
    - Naksuu selkeämmin ylämäkeen ajaessa, mutta en ole tunnistanut korrelaatiota poljinvoimaan muutoin
    - Olen rasvannut polkimien akselit ja tarkistanut kaikki polkimien ruuvit
    - Olen ottanut kammet irti ja rasvannut akselin
    - Avasin keskiön tiivisteet ja laitoin uudet rasvat laakereille
    - Olen puhdistanut ja rasvannut satulatolpan ja pannan
    - Olen irrottanut kaikki pultit pyörästä ja rasvannut ne
    - Olen käynyt edestä ja takaa kaikki pinnat soittamalla läpi, ei ole löysiä
    - Olen ottanut edestä ja takaa kiekot irti ja rasvannut läpiakselit
    - Rattaan muttereissa ei kiristämisen varaa, koska cinch ja 1 x 11 voimansiirto

Keskiömuhvin alapuolella oli esiasennettuna vaijereiden ohjuri ja se tukki sen muhvin reiän. Nyt kun katson reikää, näyttää se hieman ruosteiselta. Ensimmäistä kertaa kampia irrottaessani akseli näytti vähän kuivan oloiselta ja rasva oli jotenkin kummallisesti kerrostunut vasempaan päähän akselia. Voiko tuonne muhviin muhimaan jäänyt vesi jotenkin päästä keskiön sisään ja vaikuttaa siten akseliin? Akseli oli myös aivan järkyttävän tiukalla, ei meinannut raavas mies auki saada ilman apuvarsia.

Vinkkejä eteenpäin? Taidan mennä huomenna ostamaan uuden keskiön ja avaimen...

No jos kaikki muut kohteet on huolella tsekattu, niin uutta keskiötä vaan. Bsa tuossa taitaa olla, eli vaihtaminen on helppoa.

Mikäli paikallaan on 30mm kammet ja cinch bsa30 keskiö, niin noihin voi kaiketi vaihtaa myös pelkät 6806 laakerit. Ei maksa paljon mitään. Itse tekisin varmaan näin. Bb kuitenkin varulta myös irti, ettei nakse kuulu kierteen välistä.

Tuollainen konelaakereille rakennettu keskiö on hyvin rullaava ja helppo huoltaa. Monasti suojaus ei vaan ole kovinkaan hyvä. Eli hyvät ulosvetäjät ja puristin ostoon ja vitosen laakerit aina sisään kun laakeri pyörii yhtään karheasti. Itse ajan maantiepyörällä pelkillä laakereiden kumisuojilla ja vaihdan vaan laakereita tarvittaessa.

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osa...acket-68-73mm/

Edit: Nuo kammet taitaa olla 24mm akselilla. Tsekkaa mitkä ovat. Jos shimanon bsa keskiö käy, niin sellainen on halpa ja kestää todistetusti kuraa todella kauan. Mulla ollut niitä 30e dura-aceja. En tiedä ovatko parempia mitä ultegrat.

Kerran kävi itselleni niin, että polkimien suunnasta kuulunut naksuna hävisi vasta voitelemalla kevyesti etuhaarukan ja etunavan rajapinta. Valitettavasti en muista millä tuli voideltua..

Itse vaihdoin keskiön laakereita myöten kaiken kunnes vaihdoin taakse takaisin orkkis pikalinkun ja kiristin kunnolla. Nakse loppui.

Eri asia kun läpi akseli mutta pitäähän sekin kiristää?

Ihmenakseet syö polkijaparkaa ja kavereita.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Kiitos vinkeistä!

24 mm poljinakseli siinä on ja alustavasti kattelin että paikallisesta sais esimerkiksi Shimanon XT-keskiötä BSA-kierteellä. Pitänee kokeilla sitä.

Onhan tässä vielä sellainen muuttuja, että päivää ennen nakseen alkamista vaihdoin eteen sisuskumin...toisaalta luulisi tuollaisten pyörivien asioiden nakseen kuuluvan ilman polkemistakin, mutta mistä näistä tietää. Etuakselin ottanut kuitenkin pariin otteeseen irti viikonlopun aikana.

Entäs ohjaukseen liittyvät pultit?

Tuli mieleeni myös Velogin kaksi videota jossa hän pohti erilaisten äänien paikantamista jossa hän pohti myös omaan Konaansa ilmentynyttä ääntä. Toisessa videossa hän teki takanapaan huollon ja vaihtoi vapaarattaan. Ensimmäisessä videossa tuli yksi hyvä vinkki paikallistaa äänet, tuleeko ääni kiekon pyörimisen tahtiin, ketjun pyrimisen tahtiin vaiko kammen pyörimisen tahtiin. Nuo kaikki liikkuu vähän eri tahtiin. Voi olla hankalaa välillä, myönnetään.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ohjaukseen liittyvistä olen katsonut vasta kannattimeen ja tankoon liittyvien kireyden, mutta en ole ohjainlaakeria alkanut vielä ropata.

Nakse kuuluu mielestäni kammen pyörimisen tahtiin ja jotenkin liittyen tuohon vasemman kamman tahtiin vieläpä. Välillä naksahtaa kerran, välillä ei muka ollenkaan ja välillä ikäänkuin kahteen kertaan eri kammen asennoissa tai saapuessaan siihen pahimpaan kohtaan.

Käsin pyörittelemällä en saa ääntä kuuluviin, ja kampia vääntelemällä ei kuulu naksetta, eikä välyksiä.

Täytyy kertoa oma tarina. Alkoi jo viime syksynä outo satunnainen naksuminen. Olin varma että keskiön laakeri naksuu -> en löytänyt mitään vikaa. No irrotin seuraavaksi eturattaan ja kiinnitin uudestaan -> ei auttanut. Koitin ajaessa paikantaa ääntä ja mielestäni keskiön kohdalta tulee polki tai ei. Aloin jo epäillä että jokin hitsisauma on pettänyt ja koko runko on paskana. Tunnin kääntelyn ja tiiramisen jälkeen totesin että ei löydy viallista hitsisaumaa. Alkoi vituttamaan. Siinä pyörää katsellessa kiristin ajattelematta sen enempää myös hiukan ohjainlaakeria ja ajoin koeajon, vaikka olin aivan varma että naksuu edelleen. Ihme tapahtui!! Naksuminen oli kadonnut ja pyörä oli aivan hiljainen. Oli jotenkin epätodellinen tunne ajaa pyörällä kun ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut.

Kolmeen kertaan parin vuoden sisään olen maasturini ikävästi naksuvan keskiön onnistunut korjaamaan. Ensimmäisellä kertaa korjasin keskiön kiristämällä satulatolpassa kiinni olleen heijastimen. Toisella kertaa keskiö hiljeni rasvaamalla polkimia. Kolmannella kerralla keskiö korjaantui puhdistamalla normaalia huolellisemmin ketjut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lammy Katso viesti
    Itse vaihdoin keskiön laakereita myöten kaiken kunnes vaihdoin taakse takaisin orkkis pikalinkun ja kiristin kunnolla. Nakse loppui.

Eri asia kun läpi akseli mutta pitäähän sekin kiristää?

Ihmenakseet syö polkijaparkaa ja kavereita.

Mun pyörän piti lämmetä noin puoli tuntia ennen kuin aloitti nakseen.

Raportoin suoraan paikan päältä: uusi Shimanon keskiö korjasi ongelman ja naksetta ei ainakaan tuossa lyhyellä lenkillä kuulunut (koputtaa puuta).

Ihmetyttää tuon vanhan keskiön kanssa, että kammet oli kiinni todella tiukassa, mutta keskiö itsessään oli molemmin puolin todella löysällä? Keskiö oli myös ruosteinen/paskainen ja koko paketti jotenkin kuivan oloinen, eli voisiko juurisyynä olla sitten tuon löysyyden takia sisäänpäässyt ryönä?

Kiitos kaikille hengessä myötäeläneille!

Siis oliko kierteet vain löysällä? Sehän tuon nakseen on sitten aiheuttanut.

Minkä merkkinen keskiö siellä oli? Tosiaan osa noista on heikosti suojattuja ja konelaakerit voivat mennä tosi nopeastikkin rikki hiekkavellissä ajaessa. Jos vielä sisällä oleva väliputki falskaa, niin keskiö on äkkiä entinen.

Minulla on ninerissa umpinainen reikä rungossa, eli keskiön voi asentaa ilman väliputkeakin, eikä mistään pääse vettä sisään. Tarttee vaan valita hyvin ulkoa suojattu keskiö. Shimanon bsa:t kestää ihan hyvin. Mitenkään herkästi rullaavia nuo ei kyllä ole.

Katselin tuota Race Facen kammen asennusohjetta ja siinä oli että kiinnitysruuvin tiukkuudeksi oli merkattu 61Nm joka on aika paljon jos pitää paikkansa, varsinkin jos keskiö on ollut löysällä niin siinä voi kierteetkin olla kovilla rungossa ja keskiössä, ainakin tuo tuli mieleen. Kierteellisten keskiöiden tiukkuudet on jossain 35-40Nm paikkeilla, ainakin mitä itselleni on vastaan tullut.

En tiedä mitään race facen kammista, mutta sen tiedän, ettei ne missään nimessä voi painaa tuolla voimalla päittäin laakereita.

^ Ei niin, vaan oikea kampi kiristyy kammen akselin viistouksiin samaan tyyliin kuin nelikanttikampi. Sivusuuntaisen välyksen poistosta ja keskiölaakerin esijännityksestä pitää huolen elastomeeri spacer.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    En tiedä mitään race facen kammista, mutta sen tiedän, ettei ne missään nimessä voi painaa tuolla voimalla päittäin laakereita.
    Ei toki, kammet ei pyörisi. Lähinnä tuli ajatus että onko tehty niin älytön asennus että preload säätö on tehty keskiölaakereita löysäämällä jos kerta löysällä olivat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Siis oliko kierteet vain löysällä? Sehän tuon nakseen on sitten aiheuttanut.

Minkä merkkinen keskiö siellä oli? Tosiaan osa noista on heikosti suojattuja ja konelaakerit voivat mennä tosi nopeastikkin rikki hiekkavellissä ajaessa. Jos vielä sisällä oleva väliputki falskaa, niin keskiö on äkkiä entinen.

Minulla on ninerissa umpinainen reikä rungossa, eli keskiön voi asentaa ilman väliputkeakin, eikä mistään pääse vettä sisään. Tarttee vaan valita hyvin ulkoa suojattu keskiö. Shimanon bsa:t kestää ihan hyvin. Mitenkään herkästi rullaavia nuo ei kyllä ole.
    Molemmin puolin keskiö lähti rullautumaan auki, kun sille edes näytti avainta. Ei se siis siinä hölskynyt, mutta ei mielestäni kyllä kovin tiukasti kiinnitettykään. Keskiö oli Race Facen X-team XC BSA 68/73mm.

Kammet oli tosiaan pirullisen tiukalla aluksi ja en meinannut saada niitä irti ilman jatkovartta avaimessa. Kokeilin nyt kiristystä hieman toisin, eli keskiö ja kammet keskinapakasti ja katsotaan mitä tapahtuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokki Katso viesti
    Kammet oli tosiaan pirullisen tiukalla aluksi ja en meinannut saada niitä irti ilman jatkovartta avaimessa. Kokeilin nyt kiristystä hieman toisin, eli keskiö ja kammet keskinapakasti ja katsotaan mitä tapahtuu.
    Nämä Aeffect -kammet on tosiaan tiukat ja se 61Nm on paljon. Ja irroittaessa voi tehdä vieläkin tiukempaa.

Nuo kupit pitää tosiaan olla kunnolla kiinni ja niissä lukinta-ainekin jo tehtaan lähettämänä on kierteessä mukana, hyvä juttu kun paljastui eikä kierteet rungosta vahingoittuneet.
    Useimmiten nuo nakseet harmittomia kiusoja mutta joskus kertovat vioistakin, siksi on hyvä yrittää eliminoida pois.

Kyllä ne bsa kupit tosiaan kiinni kuuluu olla. Jos ovat olleet löysässä, niin varmasti naksuu ja hajoaa laakerit, tai naksaa sieltä kierteen välistä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •