Tervehdys tuoreelta pyöräharrastelijalta.
Ostin juuri ensimmäisen "kunnon" pyöräni, joksi valikoitui Merida Silex 400. Kyseessä on siis Shimanon grx 400 groupsetillä varusteltu gravelpyörä. Tilasin pyörän tehdaspaketissa osittain siksi että halusin päästä kasaamaan ja säätämään sen itse, ja siten oppia tärkeitä perusjuttuja ihan käytännössä eikä pelkästään netistä.
Kasaus sujui hyvin, kunnes (yllätys yllätys) päästiin vaihteiden säätöön. Kaksi portaisen etuvaihteiston säätö ei sitten millään tunnu osuvan kohdilleen. Vakuuttavan oloisen youtube videon mukaisesti aloitin ensin tarkastamalla etuvaihtajan korkeuden ja kulman, jotka olivat mielestäni täysin kohdillaan. Seuraavaksi aloin säätää l-ruuvia, koska ketjun ollessa takana ylimmällä vaihteella ja edessä alemmalla, ketju laahasi etuvaihtajan sisäreunaan. L-ruuvin säätö ei kuitenkaan riittänyt koska vaijeri oli niin kireällä että vaihtaja makasi sen päällä. Löysäsin siis vaijeria, jolloin vaihtaja laskeutui l-ruuvin päälle ja sain ketjun laahauksen pois. Ajattelin että ok, l-ruuvi säädetty, tämähän menee hyvin. Seuraavaksi siirryin h-ruuviin, eli yritin siirtää ketjun takaa alimmalle vaihteelle ja edestä ylimmälle. Noh, etuvaihde ei noussut ollenkaan joten ajattelin että olin löysännyt vaijeria liikaa. Kiristin vaijeria ja vaihde nousi mutta todella hitaasti ja vaivalloisesti. H-ruuvia reilusti kiristämällä sain etuvaihteiston toimimaan tässä kohtaa todella nätisti. Ei laahannut ja etupää vaihtui ylös ja alas näpsäkästi. Tässä vaiheessa päätin tarkastaa uudelleen myös ketjun toisen ääripään, eli takaa isoimmalle vaihteelle ja edestä pienemmälle, ja perkele. Ketju laahasi etuvaihtajan sisäreunaan aivan pirusti. Ainoa konsti jolla sain laahauksen pois, oli säätää h-ruuvia löysemmälle, jolloin jälleen olin tilanteessa että etuvaihtaja ei nostanut vaihdetta kunnolla.
TLDR:
En onnistu löytämään tasapainoa jolloin ketju ei laahaa etuvaihtajan sisäreunaan, ja etuvaihde nousee nätisti isommalle kiekolle. Molemmat onnistuvat yksittäin.
Epäilen että etuvaihtajan vaijeri on reilusti liian löysä, mutta koska olen vielä todella noviisi näissä hommissa, niin haluaisin vähän inputtia kokeneemmilta konkareilta ennen kuin irrotan vaijerin. Vaijerin kiinnitys on tässä grx 400 setissä suhteellisen monimutkaisen näköinen, enkä haluaisi sörkkiä sitä ellei ole pakko.
Kirjanmerkit