HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 46 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 44 45 46 47 48 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.351 - 1.380 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #1351
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Tosiaankin pinnan mutkan pitää sopia laipan kanssa yhteen. Liian tiukka mutka voi rikkoa myös navan laipan.

    Minun tapauksessani pinna katkesi hieman mutkan jälkeen, siis suoran osan alusta. Katkennutta pinnan mutkaa en onnistunut löytämään, mutta katkeamiskohta oli pääteltävissä vertaamalla katkennutta pinnaa ehjäksi jääneisiin pinnoihin.

  2. #1352
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Onko kukaan maalannut pinnoja, ja mikäköhän olisi sellainen maali mikä pysyisi myös teräksessä kiinni? Yksi kiekkosetti itsellä on American Classic, ja olen pitänyt venttiilin ympärillä olevien valkoisista pinnoista. Nyt kun tulee taas yhdet kiekot kasattua, niin ajattelin vastaavat tehdä itse. Pinnoja saa toki valkoisinakin, mutta oikeaa pituutta yksittäiskappaleina on vaikea löytää, tai hinta on postikuluineen useita kymppejä...

  3. #1353
    Pulverimaalaus on joskus ainakin ollut toimiva vaihtoehto. Miten sitten tarttuu esim kiiltävään rosteriin, ei tietoa

  4. #1354
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Aika taas fiilistellä valmiita kiekkoja. Tällä kertaa graveliin. Perinteisesa paikassa ei sopivia kehiä ollut, joten joutui kalliimmat light bicyclen kehät tilaamaan, jotka maksoi yli 250 kipale kun normaalisti on selvinnyt noin 150 kipale. 32mm leveyttä ja Panaracer GravelKing SemiSlick on ensimmäinen kokeilu. Vähän leveet on kun 35mm kumi onkin 37mm. Painoa kiekoille tuli 1550g.

    Ensimmäistä kertaa tuli tehtyä ilman nippelin asennusreikiä olevat kehät niin ei tarvi pelätä tubeless-teipin hajoamista.

    jaaha, kuvat ei toimi, linkkeinä näköjään saa: kuva1 kuva2



  5. #1355
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^^ Pulverimaalaus ei varmaan onnistu kotosalla, pitänee jotain kilikalipulloa kokeilla.

    ^ Samantyyppinen urakka luvassa tässä kuussa. Mitä taktiikkaa/tekniikkaa käytit nippelien houkutteluun, varmaan magneetilla mutta mitä laitoit nippeliin kiinni?

  6. #1356
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Vaihdevaihjeriin taitos päähän ja se nippelin reiästä sisään ja ihmeen helposti sai osumaan sen taitetun pään venttilin aukolle niin että sai napattua sen siitä. Sitten vaijerin pää nippelistä läpi ja veti nippelin paikalleen. Vaijerissa oleva taitos riittää pitämään nippelin vaijerissa vedon ajan.

  7. #1357
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Ok, tuokin kuulostaa siltä että voisi toimia helposti.

  8. #1358
    Mihin kannaisi viedä kuitukiekko navan vaihtoon Turussa? Itse en rupea opettelemaan ainakaan toistaiseksi, joten kokemukset haussa.

  9. #1359
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Voiko dt swissin kiekon rakentamisen laskurissa vanteesta löytyvän 2.5mm asym offsetin huijata pientämällä Flange distance left -2.5mm ja vastaavasti lisätä +2.5mm Flange distance rightiin? Eikö tämä aja saman asian. Vaiikutus aika minimaalinen kyllä pinnojen pituuksiin.

    Kumpi on suositeltavampi 28-pinnaisiin gravel-kiekkoihin 2X vai 3X kuvio? En ole vielä pinnoja tilannut.

    Paljonko se hyväksyttävä pinnojen pituuden +- heitto ehdotetusta sai olla? Harvinaisempia kaupoissa ovat nuo parittomat pinnojen mitat kuin parilliset. Jos laskuri ehdottaa vaikkapa 264.7mm absolute niin vieläkö 266mm pinnassa riittää kierteet?

    Jotenkin hitaasti etenee omat projektit... Lokakuisesta postauksestani ilmenee speksejä vanteista, Spank Flare 24 27.5" sekä navoista Hope RS4.

    Yhdet kiekot olen aiemmin rakentanut, jossa oli Dt Swissin 350 Straightpull navat ja mielenkiintoisesti pinnat edessä ja takana olivat kaikki samanpituisia ja tuo kuvio hoitui itsestään. Oli kyllä helppo projekti aloittelijalle kun sai suoraan keskittyä rihtaamiseen.

  10. #1360
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Voiko dt swissin kiekon rakentamisen laskurissa vanteesta löytyvän 2.5mm asym offsetin huijata pientämällä Flange distance left -2.5mm ja vastaavasti lisätä +2.5mm Flange distance rightiin? Eikö tämä aja saman asian. Vaiikutus aika minimaalinen kyllä pinnojen pituuksiin.
    No ainakin pienellä trigonometrian muistelulla voinet laskea paljonko hypotenuusan pituus muuttuu 2,5mm siirrossa. Eihän se paljoa muutu. Kattoo mihin laskurilla menee muuten pinnojen tarkka mitta ja mihin oikeaan mittaan se pyöristyy ja sitten katsoo ettei ole samaan pyöristyssuuntaan tulossa lisää heittoa niiin eiköhän se riitä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Kumpi on suositeltavampi 28-pinnaisiin gravel-kiekkoihin 2X vai 3X kuvio? En ole vielä pinnoja tilannut.
    Ei väliä. DT swissin 28 reikänen dt240 suoravetokeskiö on 3 ristiin. (Jos osia vasta tilailee niin suosittelen suoravetoa.)

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Paljonko se hyväksyttävä pinnojen pituuden +- heitto ehdotetusta sai olla? Harvinaisempia kaupoissa ovat nuo parittomat pinnojen mitat kuin parilliset. Jos laskuri ehdottaa vaikkapa 264.7mm absolute niin vieläkö 266mm pinnassa riittää kierteet?
    Kyllä tuossa tapauksessa on parempi ottaa 264. Liian pitkät on pahempi korjata. Tosin alumiininippeleillä ei kauhean lyhytkään saa olla. Messinkiset kestää vaikka ei tulisi ihan kantaan asti. Jos on tarkoitus rospuuttoaikana ajaa niin suosittelen Suomeen messinkisiä. Ainakin yhdet alumiiniset suli pois suolatulla tiellä ajosta.

  11. #1361
    Fiilistelyä kiekon rakentamisesta. Kuvaus Olli Bliss, kiekon kasasi Jukka Rouhe, tuotteet Nextie kehä, i9 Hydra napa ja HT-spoke Aero pinnat.



  12. #1362
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Järjettömän määrän kiekkoja ammatikseni rakentaneena ja korjanneena, voin suositella alumiininippeleiden unohtamista. Kyse ei ole siitä, että katkeaako nippeli, vaan siitä, että milloin se katkeaa.

  13. #1363
    Ihan totta. Hiilarikiekossa se vielä korostuu, kun epäjaloa metallia ei ole kuin nippelin ja mahdollisesti venttiilin verran

  14. #1364
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Nooooh jos nyt kyseessä on maantiepyörän kiekot, joilla ajellaan vain kesäkeleillä, niin kyllä alumiinisetkin taitaa kestää kiekon elinajan.
    Sitten kun alkaa tiesuolan kanssa päästä tekemisiin niin alkaa kyllä tapahtua aika nopeastikin.

  15. #1365
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    ^ Rohkenin muutama vuosi sitten kokemuksiani vastaan toimien, tilaamaan maantiekisakiekot alumiininippeleillä. Naks, nippeli poikki kisassa. Aikoinaan paljon korjasin kiekkoja, joista alunippeli katki. Joku tietävämpi voisi korjata luuloni, että ammattilaiset käyttävät hyvin laajasti messinkisiä nippeleitä, koska eivät halua ottaa riskiä.

  16. #1366
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    ^ Rohkenin muutama vuosi sitten kokemuksiani vastaan toimien, tilaamaan maantiekisakiekot alumiininippeleillä. Naks, nippeli poikki kisassa. Aikoinaan paljon korjasin kiekkoja, joista alunippeli katki. Joku tietävämpi voisi korjata luuloni, että ammattilaiset käyttävät hyvin laajasti messinkisiä nippeleitä, koska eivät halua ottaa riskiä.
    Ka aliltako tilasit?

    Itse olen ajellut ffwdn kiekoilla aika paljon ilman minkäänlaisia ongelmia. Edes laakereita ei ole uusittu.

  17. #1367
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    ^ Ihan olivat DT Swissin alunippelit noissa kiekoissa.

  18. #1368
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    ^ Ihan olivat DT Swissin alunippelit noissa kiekoissa.
    Ja alin kiekot.

  19. #1369
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Olen ulkona noista slangisanoista. Mitä lie tarkoittaa?

  20. #1370
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No vinkuheinästä tilatut. Sen nippelin tulisi kuitenkin istua myös sinne koloon. Ja jos tilasit kiekot valmiina, niin et voi kyllä tietää ottiko kasaaja sen dtswissin nippelin a vai b korista.

    Ja toko messinkinen on parempi, mutta kyllä noilla alumiinisillakin on ajettu maantiellä kauan.

  21. #1371
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    ^ Rohkenin muutama vuosi sitten kokemuksiani vastaan toimien, tilaamaan maantiekisakiekot alumiininippeleillä. Naks, nippeli poikki kisassa. Aikoinaan paljon korjasin kiekkoja, joista alunippeli katki. Joku tietävämpi voisi korjata luuloni, että ammattilaiset käyttävät hyvin laajasti messinkisiä nippeleitä, koska eivät halua ottaa riskiä.
    Oon käyttänyt kohta 20 vuotta omissa kiekoissa alumiininippeleitä, eikä yksikään ole hapettumisen takia murtunut. Itse rakennetuilla kiekoilla on tullut tuossa ajassa ajettua varmasti yli 100 tkm. Lisäksi erittäin moni ns. laatuvalmistaja (Shimano, Campagnolo, Fulcrum jne) käyttävät alumiininippeleitä omissa kiekoissaan, enkä ole kuullut kauhutarinoita.

    Eli kyllä mä aion jatkossakin ihan huoletta käyttää alumiininippeleitä ja säästää kiekoista sen 30-40 grammaa pyörivää massaa. Jos kiekot tulevat ympärivuotiseen käyttöön, ml. talven tiesuolassa ajelut, niin siinä tapauksessa voisin harkita messinkisiä.

    Edit: Ja ylivoimaisesti suuri syy alumiininippelien katkeamiseen on liian lyhyet pinnat. Jos pinnoja myydään 2 mm välein niin sitä oikeaa mittaa on yleensä vain yksi. Pykälää lyhyemmällä alumiininippelin kanta ei pitkän päälle kestä. Tämä on nyt vahvasti mutua, mutta VEIKKAAN, että monissa nippeleiden katkeamisissa on lopulta kyse tästä.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  22. #1372
    Onko sulla ollut vain hiilarikiekkoja?

  23. #1373
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    247
    Onko antaa suositusta custom kiekkojen rakentajasta? Olisi tarve kuitukiekoille joissa noin 25mm sisäleveys, 12x100 ja 12x142 Micro Spline navat. Tuollaisia kiekkoja ei valmiina ole missään. Mielellään tukisin kotimaista yrittäjää mikäli avaimet käteen paketin saisi.

  24. #1374
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Mcarbon tsekattu jo?

  25. #1375
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    247
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Mcarbon tsekattu jo?
    Jep ja sieltä löytyi apua.

  26. #1376
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Tulipa ilmi semmoinen jänskä juttu, että American Classicin nippeleillä voi käyttää 2mm liian pitkiä pinnoja. Kuulostaako hyvältä? Noita vain ei tahdo saada erikseen mistään, toisekseen ne todennäköisesti vaativat ne harvinaisemmat 1,8mm kierteellä olevat pinnat. Tuommoiset mun ensimmäiset Classicin pinnat ainakin ovat. Toivottavasti, etteivät ole vielä harvinaisempia. Olisiko pinnoista 95% 2mm kierteellä 4,9% 1,8mm kierteellä ja sitten on vielä eksoottisempia. Sattumoisin toisetkin Classicin pinnat on tulossa, saa nähdä mitä nuo loppujen lopuksi on. Noissahan tulee aina omat nippelit mukana. Vaikea noita pinnojakaan on ylipäätään saada.

    Eli noihin nippeleihin pinnat menevät 2mm normaalia syvemmälle. Jotain tommosia se Lauttasaaren Oka tais laittaa kerran mun kiekkoon, että noita lienee muitakin.

  27. #1377
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    , että noita lienee muitakin.
    Viime viikolla just rakensin kiekon DT SQUORX nippeleillä jotka ovat vastaavanlaisia, Sapimin vastaavat ovat nimellä double square.

    Ihan kätevät oli rakentaa kun nuo DT:t voi torx-hylsyllä kiristää yläpuolelta.

  28. #1378
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Kasasin kanssa joku vuosi sitten kiekot noilla DT:n torx-nippeleillä. Homma stoppasi silloin heti alkuunsa kun en löytänyt naaras torx-hylsyä mikä olisi mahtunut vanteen pinnareikien sisään.
    Piti ostaa se DT:n oma työkalu millä kiristys olikin sitten helppoa.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  29. #1379
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    ^ ja ^^ Mutta siis vaativat 2mm pidemmät pinnat? Se oli se mitä ajoin takaa. Tuo helpottaisi pinnojen tilaamista

  30. #1380
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Mä en itseasiassa tiedä, laskin ne pituudet muistaakseni DT:n pinnalaskimella.

    https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •