Alkujaan tämän lähetti
Laroute
^ Rohkenin muutama vuosi sitten kokemuksiani vastaan toimien, tilaamaan maantiekisakiekot alumiininippeleillä. Naks, nippeli poikki kisassa. Aikoinaan paljon korjasin kiekkoja, joista alunippeli katki. Joku tietävämpi voisi korjata luuloni, että ammattilaiset käyttävät hyvin laajasti messinkisiä nippeleitä, koska eivät halua ottaa riskiä.
Oon käyttänyt kohta 20 vuotta omissa kiekoissa alumiininippeleitä, eikä yksikään ole hapettumisen takia murtunut. Itse rakennetuilla kiekoilla on tullut tuossa ajassa ajettua varmasti yli 100 tkm. Lisäksi erittäin moni ns. laatuvalmistaja (Shimano, Campagnolo, Fulcrum jne) käyttävät alumiininippeleitä omissa kiekoissaan, enkä ole kuullut kauhutarinoita.
Eli kyllä mä aion jatkossakin ihan huoletta käyttää alumiininippeleitä ja säästää kiekoista sen 30-40 grammaa pyörivää massaa. Jos kiekot tulevat ympärivuotiseen käyttöön, ml. talven tiesuolassa ajelut, niin siinä tapauksessa voisin harkita messinkisiä.
Edit: Ja ylivoimaisesti suuri syy alumiininippelien katkeamiseen on liian lyhyet pinnat. Jos pinnoja myydään 2 mm välein niin sitä oikeaa mittaa on yleensä vain yksi. Pykälää lyhyemmällä alumiininippelin kanta ei pitkän päälle kestä. Tämä on nyt vahvasti mutua, mutta VEIKKAAN, että monissa nippeleiden katkeamisissa on lopulta kyse tästä.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Kirjanmerkit