GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 271 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 171 221 261 269 270 271 272 273 281 321 371 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.101 - 8.130 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #8101
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Tuon perän pituus se merkittävin ero varmaan maantiepyörään on.

  2. #8102
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Itseä hämää nuo käsitykset maantie/cyclo/gravel, Kun esim. Warbirdiä katselee niin ei omasta mielestä paljoa maantiepyörästä poikkea, ei ainakaan jostain rennomman geometrian omaavasta. Jos laittaa vaikka 28mm:n renkaat alle niin onkos enää gravel?
    No on todellakin. Oletko nähnyt maantiepyörää? Noiden paino kunnon osilla alkaa kutosella.

  3. #8103
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Gravellit ovat selvästi tuhdimpaa tekoa. Onneksi nykyään saa näitä lyhytperäisiä ja mataliakin gravelleita, jotta ajettavuus on järkevä.

    Mutta ero roadiin on edelleen huikea, kun ajetaan kovaa.

  4. #8104
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Tuossa tuollainen seisoo ja täyttää tuntomerkit...

  5. #8105
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Gravellit ovat selvästi tuhdimpaa tekoa. Onneksi nykyään saa näitä lyhytperäisiä ja mataliakin gravelleita, jotta ajettavuus on järkevä.

    Mutta ero roadiin on edelleen huikea, kun ajetaan kovaa.
    Mutta kummallako ajaa mieluummin? Jos ei ole tarvetta ajaa sikakovasti?
    Nuo teidän ultrakeveät pyörät on kummiskin aivan kaameita ajaa verrattuna lepposampiin pyöriin. Tulee kaupanpäälle vielä lepposampi viilis.

  6. #8106
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ei se pelkästään painosta tule. Gravellit on tehty kestämään ajoa karkeallakin soralla.

    Maantiepyörä on takuulla leppoisampi maantiellä, mutta tottakai saa ajaa ihan sillä pyörällä mikä vaan kivalta tuntuu. Siksihän noita on erillaisia. Osa ajaa jopa mummiksilla maantietä.

    Mutta on ihan turhaa väittäa, että gravelli on roadia vastaava. Ei se ole.

  7. #8107
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Ei maantiepyörä ole soralla gravelin tasoinen, ihan turha väittää niin
    Pyöräily on kivaa!

  8. #8108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    Mutta kummallako ajaa mieluummin? Jos ei ole tarvetta ajaa sikakovasti?
    Nuo teidän ultrakeveät pyörät on kummiskin aivan kaameita ajaa verrattuna lepposampiin pyöriin. Tulee kaupanpäälle vielä lepposampi viilis.
    Toihan riippuu fiiliksistä. Ei nopea ja kevyt maantiepyörä ole mitenkään erityisen kaamea ajaa. Ajoasennonkin voi päättää siinä vaiheessa ku ostaa pyörän. Ihan leppoista touhua porukkalenkeillä, varsinkin aurinkokannella. Maantiepyörä toki rajoittaa reittejä, mutta niin tekee gravelpyöräkin. Ei sillä gravelilla tee oikein mitään, jos haluaa ajaa ajaa täpärille soveltuvaa polkua.

    Jos viime vuosia katsoo, niin soolona tulee lähinnä ajettua gravelia tai maastoa. Maantiepyörällä pitäis ajaa 200+km lenkkejä et sais jotain uutta tietä alle. Sorajyrällä pääsee toisinaan seikkaileen lähempänäkin. Isoin plussa on autojen puute. Hiekka/sorataipaleilla ei ole vielä tullut vastaan vaikeita ihmisiä ratin takana. Maantiepuolella on joskus päässyt tilanteisiin, joista ei tule kenellekkään hyvä mieli.

  9. #8109
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Toihan riippuu fiiliksistä. Ei nopea ja kevyt maantiepyörä ole mitenkään erityisen kaamea ajaa. Ajoasennonkin voi päättää siinä vaiheessa ku ostaa pyörän. Ihan leppoista touhua porukkalenkeillä, varsinkin aurinkokannella. Maantiepyörä toki rajoittaa reittejä, mutta niin tekee gravelpyöräkin. Ei sillä gravelilla tee oikein mitään, jos haluaa ajaa ajaa täpärille soveltuvaa polkua.

    Jos viime vuosia katsoo, niin soolona tulee lähinnä ajettua gravelia tai maastoa. Maantiepyörällä pitäis ajaa 200+km lenkkejä et sais jotain uutta tietä alle. Sorajyrällä pääsee toisinaan seikkaileen lähempänäkin.
    Niinhän se on, ajattelin vain liekö se gravelpyörä mukavampi ajettava muantielläkin kuin maantiepyörä? Riippuu varmaan pyörästä ja asennosta. Ja on ne ylämäet ja kiihdytykset toki kevyemmällä vehkeellä kivempia ajaa.
    Sitten taas nuo polkuajot, jos esim. jäykkäperään vertaa gravelia. Maastopyörällä pääsee kivikotkin alas jos haluaa oikasta jne.

  10. #8110
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^
    "vain liekö se gravelpyörä mukavampi ajettava muantielläkin kuin maantiepyörä..."
    Sileämpää ja mukavampaa baanaa monella hiekkapolulla sinänsä löytyy kuin roudan runtelemilla railoisilla ja kuoppaisilla asfalttiteillä eli sikäli...
    ... ja 28mm renkaat riittää kovalla hiekkapolulla, mutta kaduilla kanttikivien ylittelyssä rassaa.

  11. #8111
    F. Kotlerburg Guest
    Läskipyörä on mukavampi kuin vellipyörät.

  12. #8112
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ja entäs bäfäng täysjoustolla. Tuolla ei tule edes hiki.

  13. #8113
    Maalla asuessa on graveli aivan ehdoton voittaja vs. Maantiepyörä. Ajan autoa ammatikseni, enkä todellakaan uskaltaisi mennä maantien reunaan pyöräilemään. Kyllä semmosia dick for head tyyppejä näkyy, joskin suurin osa väistää pyöräilijää kunnioittavan etäisyyden päästä. Mulla on se onni, et tuosta kilometri asfalttia ja sitten on parisataa kilsaa soraa pitkin mettiä harhailtavaks

  14. #8114
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Joo noin se on. Pyöräily on pelottava harrastus. Kannattaa pysyä hiekalla ja hypätä aina ojan puolelle, jos näkee auton edes kaukaa. Autotiet kuuluu autoille!

  15. #8115
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    669
    Eiköhän se luokkien välinen ero ole melkein veteen piirretty viiva. Hyvää siinä on itselleni, että löydän varmaankin vihdoin retkipyörälleni kunnollisen korvaajan, sillä kun tulee ajettua eniten. Huono on itselleni(kin) se, että aika tarkkaan saa tutkia pyörien speksejä, että saa haluamansa laisen. Monelle vähemmän asiaa tuntevalle tää voi tuottaa isojakin vaikeuksia.

  16. #8116
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Mitä tuosta mokomasta asiasta vaikeaa tekemään. Gravel pyörään mahtuu vähintään 40 mm renkaat. Se on ainut must juttu. Geometria voi olla tai olematta maantiemäinen.

    Ja mitä tulee siihen kumpi on mukavampaa niin vastaus on tietenkin molemmat. Jos graveli pyörässä on graveli renkaat, maantiet ovat siirtymiä ja ilo alkaa soralla. Ja kun tuota soraa on taas aikansa jyystänyt niin höyhenen kevyt ärhäkästi reagoiva tuulta nopeampi maantiepyörä on... Ai että, parhautta. Ja muutaman lenkin jälkeen taas kiva mennä ajamaan soralle.

  17. #8117
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    Itsellä nyt tuollainen alle seitsenkiloinen maantiepyörä, kakkoskiekot 28 millisillä ja tulee toimeen läntisen Suomen hiekkateillä hyvin. Jotenkin olo että jos kaipaa paksumpia niin sitten mennään täysjäykällä maastopyörällä...
    Ps. Köhler, läskit tuossa ajossa h..jen hommia...

  18. #8118
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Joo minäkin ajelen 28mm kesällä maantiepyörällä sorateillä ja hyvin tulee toimeen.

    Mutta graveleita tai maantiepyöriä ei määritellä sen mukaan millä me ajellaan. Jokaisella pyörällä voi ajella melkein missä vaan, itsestähän se on kiinni. Markkinatalous on vaan siitä kummallista että tuotteita tehdään joka makuun eikä tarvitse tyytyä pelkästään armeijan pyörään. Silläkin ajelee kyllä ihan missä vaan. Ja jostain syystä en tykkää ajella soratiellä maastopyörällä vaikka täysjäykkäkin löytyy, hiton tylsää. Ei tarvitse olla edes läski, siis pyörän.

  19. #8119
    K.Kuronen Guest
    On käynyt mielessä, että siihen missä gravelin hauskuus alkaa vähetä, voisi hankkia täysjäykän. Maantiepyörän laitoin taas ajokuntoon, että olisi kiva ajaa myös spektrin toisessa päässä.

    Täysjäykkä<-graveli->maantiepyörä

    Alueet limittyvät, mutta graveli voi käydä vähän täysjäykän ja vähän maantiepyörän alueella. Mutta samoin kuin täysjäykällä on matkaa maantiepyörämäisyyteen, niin maantiepyörällä on matkaa maastopyörämäisyyteen.

    Itse en ole tullut gravelin pariin maantiepyöräilystä, vaikka sellainen pyörä onkin, enkä maastopyöräilystä vaikka maastosellainen on ollutkin.

  20. #8120
    ^Ihan uteliaisuutta, miksi täysjäykkä eikä etu- tai täysijousitettu maastopyörä? Makuja on yhtä monia kuin harrastajia, mutta omassa maailmassa BMC URS täyttää niin tehokkaasti maantiefillari ja 130/120mm trail-täpärin välin että en ole keksinyt siihen pyörän mentävää väliä. Maantiefillarikin taitaa olla tuomittu pysyvään traineriin kiinnitykseen jollei sitten kesällä tule jotain kovempivauhtisia porukkalenkkejä ajettua maantiellä, muuten kyllä vauhtiero on niin pieni graveliin ja kun hintana maksaa reitinvalinnan rajallisuuden että ei oikein motivoi.

    Gravelin geometriasta opittua: lenkillä +35kmh vauhdeissa pitempään "sorahautaan" kuntopolulla loivassa kurvissa. Oli varsin mukavaa että URS on junamaisen vakaa eikä maantiefillarin tyyppisesti leikkisän herkkä...

  21. #8121
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    166
    Itselläni täysjäykän suhteen jonkinlainen nostalgiafiilis, joskus ysärin alkuvuosina noilla aloitettu ja sama hauskuus löytyy yhä. Toinen tekijä voisi olla helppous eli itse pystyy koko pyörän huoltamaan, iskarit itselleni mysteeri. Joskus aikanaan oli myös Cannondalen Jekyll enkä oikein innostunut täpäristä vaan ajelu suuntautui hyvin nopeasti jäykkäperäiseen.

    Maantiefillari tällä hetkellä puuttuu ja välillä on ollut pientä kipinää hankintaan gravelin rinnalle. Suunnitteilla on ollut, että jos harrastuu jatkuu tasaiseen tahtiin hankin palkinnoksi unelmieni maantiepyörän viisikymppislahjaksi, tuohon vielä muutama vuosi..

  22. #8122
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ^Ihan uteliaisuutta, miksi täysjäykkä eikä etu- tai täysijousitettu maastopyörä? ...
    Ihan hyvin voisi edessä olla jousto. Oikeastaan vain omista lähtökohdistani laitoin täysjäykän ja koska kaksi muutakin ovat itsellä vailla jousitusta.

  23. #8123
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Mullakin löytyy tallista aika kevyt maasturi ja ihan sillä voisi ajella gravel lenkit. Minusta maasturilla vaan katoaa osa sorateiden hauskuudesta. Siinä missä ainakin teknisemmällä tiellä (=huonokuntoinen) gravel pyörä vaatii jo aktiivista ajamista maastopyörällä voi ainakin vakio rengastuksella ajelle vaan menemään. Kyse ei ole nopeudesta vaan fiiliksestä. Asfaltilla maasturilla jyystö on jo kuolettavan tylsää mutta gravel pyörällä (ja renkailla) sentään siedettävää.

    Tosin vaikka ajelin aikoinaan lähinnä maastossa niin nykyään iso osa ajoista (esim talvella lähes kaikki) tulee ajeltua kippurasarvella. Kona Rovella, mikä ei ainakaan kevyempi ole kuin mun hiilikuitu maasturi Joten tottuminen ajoasentoon saattaa olla myös yksi syy...

  24. #8124
    Jep, täysjäykkää on helppo perustella nostalgialla, itsensä kituuttamisella ja helpolla huoltamisella, mutta jos kriteereinä ovat etenemisen tehokkuus ja mukavuus niin en sille ainakaan itse keksi oikein mitenkään paikkaa tallissa (korkeintaan fattina talveksi). Ja vähänkään rullaavammalla alustalla maasturi on yllättävän paljon gravelia hitaampi, ero on aivan eri luokkaa kuin gravel vs. maantiefillari.

  25. #8125
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Mun kokemuksen mukaan täysjäykkä maasturi, jossa ei ole jousituksen tuomaa ylimääräistä painoa ja jousituksesta johtuvaa korkean etupään aiheuttamaa huonoa aerodynamiikkaa, voi hyvinkin olla gravel-pyörää nopeampi hiekkatiellä (jopa yksivaihteisena). Enkä mä maastossakaan sellaisella ajamista kutsuisi kituuttamiseksi. Silti gravel-pyörällä on hauskempaa hiekkateillä, double trackeillä ja helpommilla single trackeilläkin, joten mä en hankkisi täysjäykkää maasturia vaan sillä ajatuksella, että ajaisin sillä hiekkateitä. Sen sijaan, jos uskoo nauttivansa myös maastossa ajamisesta sellaisella, voisi täysjäykkä maasturi korvata sekä gravel-pyörän että järeämmän maastopyörän.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #8126
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Markkinatalous on vaan siitä kummallista että tuotteita tehdään joka makuun eikä tarvitse tyytyä pelkästään armeijan pyörään. Silläkin ajelee kyllä ihan missä vaan...
    Minä ymmärrän nämä nimitykset ja kategorisoinnit ihan vaan asioiden ymmärtämiseksi. Kun sanoo myyjälle olevansa vailla gravelia, niin tietää suunnilleen mitä sieltä tarjotaan. Mutta se mihin niitä pyöriä sitten käyttää on ihan toinen juttu. Ei niihin luokituksiin kannata hirttäytyä. Itselläni on vanhan liiton täysjäykkä XC-pyörä, mutta minulle se on gravel-pyörä. Muun muassa.

  27. #8127
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    Itsellä myös täysjäykkä maastopyörä nopealla rengastuksella. Hyvin hauska ja nautinnollinen yleisajossa, asvaltilla, soralla ja poluilla. Kuitupyörälläkin soralla pärjää hyvin ja 28mm:n rengas rullaa kiitettävästi myös...

  28. #8128
    F. Kotlerburg Guest
    Soraa soraa soraa. Sitä on niin monenlaista ja monen tyyppistä tarjolla, mutta onneksi yleistietäjät tietää, että kaikkialla soralla pärjää 28mm nakkikumilla.

  29. #8129
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mun kokemuksen mukaan täysjäykkä maasturi, jossa ei ole jousituksen tuomaa ylimääräistä painoa ja jousituksesta johtuvaa korkean etupään aiheuttamaa huonoa aerodynamiikkaa, voi hyvinkin olla gravel-pyörää nopeampi hiekkatiellä (jopa yksivaihteisena). Enkä mä maastossakaan sellaisella ajamista kutsuisi kituuttamiseksi. Silti gravel-pyörällä on hauskempaa hiekkateillä, double trackeillä ja helpommilla single trackeilläkin, joten mä en hankkisi täysjäykkää maasturia vaan sillä ajatuksella, että ajaisin sillä hiekkateitä. Sen sijaan, jos uskoo nauttivansa myös maastossa ajamisesta sellaisella, voisi täysjäykkä maasturi korvata sekä gravel-pyörän että järeämmän maastopyörän.
    Ihan mielenkiinnosta, paljonko lyhyemmällä a-c mitalla jäykkä keula on verrattuna kyseiselle rungolle sopivaan joustokeulaan verrattuna?

    Jotenkin tuntuu että omaan maasturiin paljon lyhyemmän keulan vaihtaminen olisi pelkästään veren kaivamista nenästä. Kirjaimellisesti.

  30. #8130
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Oman keulan A-C mitta vastaa kyllä 100millisen joustokeulan mittaa...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •