Tässä pistää kyllä silmään, miten hyvin 50mm G-one Speed pärjää tuossa testissä Rene Herseille. 30-millisellä ajoin yhden kesän muutama vuosi sitten ja mielikuvat on ok, mutta ei ylisanojen arvoista. Puhutaanko tässä nykyversiosta, kun 50-millinen on jo 550g kumi ja 35-millisestä kerrotaan internetissä tällaista:
https://www.bikeradar.com/reviews/co...e-tire-review/Alkujaan tämän lähetti Bikeradar
Tässä juuri pohdin seuraavaa kumivalintaa Paceriin - 35mm Gravelking slick on jo toisena kautena sen verran löysempi, että alkoi jo liikkua vanteella. Maantielenkin jälkeen ihmettelin eturenkaan asennuksen huolimattomuutta kun venttiili on logojen suhteen missä sattuu, kunnes muistin tässäkin ketjussa olleen samoja kokemuksia. 100km asennuksesta oli venttiilin kohta siirtynyt jo n. 10cm. Ajellaan näistä pinta pois ja odotellaan milloin Bon Jon Passia saisi Euroopasta, vai koittaisko peräti G-onea uusiksi halvempana vaihtoehtona.
Nuo ovat valmistajan omia testejä. En luottaisi lainkaan vertauksia muihin renkaisiin. Tuo endurance/standard vertaus on kiinnostava.
Edelleen harmi, kun siitä nopeimmasta runkoversiosta ei löydy mistään todellista rullausdataa.
^Tom Anhalt (rullausgurun maineessa jenkeissä) on tehnyt jonkin verran rullausmittauksia ja siellä on tuo Snoqualmie Pass EL ja standard versiot mitattuna. EL versio pärjäsikin varsin hyvin. Ei tule Contin GP-sarjalle enää paljon turpiin. Ero standardin ja EL välillä näytti olevan 5w/pr 30km/h nopeudessa. Steilacoom EL ei sitten pärjännyt ihan niin hyvin...
https://docs.google.com/spreadsheets...gid=1991044987
(tuolta ccr results table)
Michelin power gravel 40mm leveänä tänään ekaa kertaa ajossa. Mukava, nopea ja helppo tubeless. Täytti kaikki kolme odotustani, joten olen tyytyväinen. Contin terra speedit on varmaan aika vastaavat kumit, kun katsoo kuvioa ja tietää contien tubelesslaadun, joten niitäkin voisi kokeilla joskus.
Snoqualmie Pass std kävi ensimatkalla. Enimmäkseen oli paljasta pintaa, mutta jonkin verran sepeliä ja hiekkaa. Ei pahaa sanottavaa, lähinnä vaan ihmetteli rullausta. Tuo ei ihan 44 mm yllä i23 vanteella, mutta kasvaneen ilmatilan kyllä huomaa vaimennuksessa. Ihan sama onko hipsterirengas tai kallis, se ainakin ajaa asiansa kunnolla. Pieni hinta pyörän hintaan verrattuna kuitenkin.
Roots, bloody roots
^Joo, aavistuksen ehkä alimittainen tuo 44mm. Minulla EL versiot i25 kehällä 45mm. Standard jäisi varmaan hiukan alle. Kun taas 42mm Hurricane Ridge EL on nimellismittaansa leveämpi, nyt samalla kehällä hiukan päälle 44mm.
Kyllä, pääasiassa slikseillä olen ajanut Rambleria lukuunottamatta ja sinänsä olen pärjännyt soralla hyvin näinkin. Mutta ajattelin pelata varman päälle, kun noiden nappuloiden rullausta on niin kovin kehuttu. Että jos saisi molempien parhaat puolet. No, paino ainakin nousee nappuloilla huomattavasti, 330g vs 470g. Jos nappulat tosiaan toimii tahkeutta lisäämättä, niin jätän sliksit maantiekäyttöön ja siihen kun pitää joku gravel-segmentti käydä noutamassa![]()
Assulla kovempa ajaessa sliksi on kyllä ykkönen. Ihan sama mitä nuo rullaustestit näyttävät. +40 vauhdissa tuollainen hurricanen nappula työntää ilmaa väärään suuntaan ylälaidassa jo aika kovaa.
1x välityksillä ei onneksi tarvitse noista +40 vauhdeista murehtia kuin alamäissä. Nyt näyttää siltä, että kesä mennäään sliksit 700c-kiekoissa ja Senderot 27.5-kiekoissa. Tykkään kyllä senderoista enemmän kuin noista slikseistä ajovarmuuden ja pehmeyden takia, mutta rullaus on ihan eri planeetalta noilla sileillä. Vaihdan kiekkoa suunnitellun lenkin mukaan.
Roots, bloody roots
Minulla on siksi juuri 46t edessä, että maantielläkin riittää vedoissa välitykset. 40t takana ja sekin on piisannut näille töppyröille.
Eli Continentalilla asiallisia tubelessejä? Tuo Terra Speed ja tubelessiin siirtyminen vähän kiinnostelisi. Jotenkin olen nyt lukkiutunut ajatukseen, että sopiva renkaan leveys on 37-38 mm ja tuosta renkaasta ei sellaista kokoa löydy. Jostain luin, että Terra Speed olisi ollut 39 mm asennettuna, että ehkä vähän kapean puoleinen ilmoitettuun nähden. En tiedä onko tällaisessa millin-kahden takia vatuloinnissa mitään järkeä, kun ajo on pääasiassa ihan nautiskelua ja enimmäkseen yksin tai lapsenvaunu perässä, niin ei tarvitse porukan vauhdissakaan pysyä. Sen olen kyllä huomannut, että kapeaa sliksiä ei enää kannata laittaa, kun maantielenkeilläkin sitä aina löytää itsensä jostain pöpeliköstä.
Itselläni on täysjäykkä 29" jonka käyttö on oikeasti lähempänä suoratanko gravelia kuin maastopyöräilyä. Ja nyt filossa on kyljistä tihkuvat Thunder Burtit. Joten katselin uusia tarjokkaita Maxxis kattauksesta.
Niin millainen ero mahtaa käytännössä olla 50 mm Ramblerin ja 2.25" Aspenin välillä? Painoeroa ei ole kuin n 50 g.
https://www.maxxis.com/catalog/tire-512-139-rambler
https://www.maxxis.com/catalog/tire-280-140-aspen
Ps. Pistin tänne enkä XC-rengas ketjuihin, koska ajeluni on kuitenkin lähempänä gravelia.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Sekin vielä. Edessä minulla DT GR531 kehä, jossa käsittääkseni hookit on. Takana hookless Easton ARC 24. No, voihan sitä aina unohtaa koko tubelessin, jos eivät toimi. En onnistunut guuglella löytämään tuohon vastausta, että onko terra speedin suhteen sama suositus kuin GP5000:ssa.
Minun Terra Speedit taas tihkuu ja ei pidä kunnolla ilmaa. Muuten kyllä hyvät renkaat, mutta kun nämä on ajettu loppuun(mihin ei kauaa mene????), en uusia samanlaisia enää hanki.
En tiedä, onko minulla huono tsäkä Maxxisten suhteen. Joku vuosi sitten Rambler meni tokalla lenkillä korjauskelvottomaksi. Päätin pysytellä erossa. Sunnuntaina Velocitat olivat ensilenkillä, maantietä ja hiekkatiepätkiä, tuntuivat hyvin rullaavilta ja mukavilta, sitten litkusuihku eturenkaasta sotki pyörän. Positiivista oli, että litku paikkasi ja pumppaamatta eteenpäin, luottamus kuitenkin kärsi. Eikä mennyt ihan kotiin saakka, lopun ylämäessä meni pienempi eturatas soikeaksi ja kasaan. Se ei ole Maxxiksen vika, ehkä vanhan miehen supervoimien
WTB:n Resoluten ja Hutsun Overiden kanssa en ole aikaansaanut minkäänlaisia ongelmia.
Hieman vaikea käsittää Contti-intohimoja mäitä juttuja kuunnellessa. Mitä Maxxis-negoihin tulee, niin väitän rohkeasti kyseessä olleen maanantaikappaleen. Olen mtb-puolella asti ajanut lähes pelkästään heidän kumeilla ongelmitta. Gravelissa menin viime kauden Ravagereilla ongelmitta kaikenlaisessa ajossa. Sliksit tule alle tälle kaudelle tavoitteena helpottaa pidempien lenkkien ajamista, Ravagereissa ei sinänsä ollut mitään vikaa (toimivat niin kuin ovat tarkoitettu eli pitävät kuin tauti ja rullaavat kostoksi huonosti).
Roots, bloody roots
Kirjanmerkit