BikeshopLostInLaplandElectrobikeGiant
Sivu 13 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 711

Aihe: Fillarifoorumin yksivaihteiset; speksaus, fiilistely ja vinkit.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Hieno peli.
    Tota noin, voisko eturatas olla isompi?
    Kiitos. Ei voisi, koska Middleburn on kaput eikä noihin kampiin saa enää rattaita Onneksi mulla on muistaakseni yksi tavallinen ja yksi NW-ratas vielä jemmassa, niin ei tartte luopua "ikuisesta" BB UN72-keskiöstä.

32-piikkinen eturatas on vähän niin kuin "standardi" 1-vaihteisissa maastureissa. Juontaa varmaan ajalta 3x-vaihteiset, jolloin simppelein tapa sinkuloida etupää, oli ottaa pieni ja iso ratas pois. Mitään teknistä estettä isomman rattaan käyttämiselle ei ole, mutta 32 edessä ja 17 tai 18 takana on mulle hyvä ja molempien rattaiden kokoa kasvattamalla vaan ketju pitenisi ja voimansiirron paino kasvaisi. 16-piikkisestä pienempään voimansiirron hävikki alkaa kasvaa reilummalti, joten sen kokoisena eturatas kannattaa pitää, että takana voi käyttää vähintään 16-piikkista ja mieluiten 17.

Lisäksi on maavarapointti; mitä pienempi eturatas on sitä enemmän keskiön alla on tilaa esim. kaatuneita puita ylittäessä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Mää eilen illan pimetessä alijäähtyneessä tihkusateessa Laajasalon ja Hertsikan VPCX-ratoja noinniinq soveltuvin osin hurvittelin. Vaatteet ja kaikki jäässä, mut ZenBliss ei siitä hiipunut. Rolleri 42*17 fix, edessä 38mm Griswold, takana 42mm Gravdal ja valoa trpeeksi. Alustat monin paikoin semmoisia että jalkautuminen hyvin vaarallista. Lähes brakeless kun vannejarrun tehot kovin vähissä ja silti, ai jehna miten oli hyvät 3h siinä.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Omalla kohdalla raja menee tismalleen siinä, että liikkeellelähdössä 42:17 tuntuu tahmealta, mutta pyörä muuttuu eloisaksi ja hauskaksi, kun taakse saa yhden piikin lisää.

Shimpan maastokammetko ja ratas keskipaikalla? Mikä keskiö ja tuliko suora ketjulinja?

Pääseekö ketjuohjurilla/kiristimellä samoille zeneille kuin ketjuohjurittomalla. Jos pääsee, mikä olisi hyvä ohjuri?

Mulla oli ninerin sir 9 jolla harrastin polkuajoa sinkuloiden täysjäykkänä. Kaipaisin samaa keveyttä maastoon - koska jalkapäivät skipanneena en ole samoihin fiiliksiin päässyt täpärillä.
    Voi olla että aika on kullannut muistot..

Nickname Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    No niin, talviproggis Paddy Wagon sai ensiajot tänään

..Taas tuli todistettua: tee se itse, säästä selvää rahaa...
    Hieno Kona, aika nopean näkönen satula.
    Se on taitolaji tuo tee-se-itse-ja-säästä, minun projektissa meni enemmän kuin piti ja oli järkevä käyttää sellaiseen pyörään, mutta tulipahan tehtyä, ei kyllä siltikään kaduta.

Yllättävän raskas ajaa 42/17 välityksillä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Omalla kohdalla raja menee tismalleen siinä, että liikkeellelähdössä 42:17 tuntuu tahmealta, mutta pyörä muuttuu eloisaksi ja hauskaksi, kun taakse saa yhden piikin lisää.
    Itsellä on paddy wagonissa 42:16 tällä hetkellä ja kun työmatkalla on aika paljon ajorataa niin tuo ei tahdo riittää. Takana on suht uusi 16/18 white ind. vapaaratas, jossa 18 on kaupunkilomareissuja varten, joten jos jotain vaihtaa niin se pitää tehdä etupäähän. Sitten kun vielä jostain keksisi sen pisteen, jossa vielä pystyy ylämäessä lähtemään liikkeelle mutta tasasella miellyttävää vauhtia.

Muuten tuo akselin lyhennys siirtää ratasta melkoisen vähän, vastapuolelta enemmän, katso kampien etäisyyttä takahaarukan alaputkeen, jos vaikka tekisi kuitenkin hyvää siirtää kampia tasaetäisyydelle ja lähemmäksikin. Omissani olen minimoinut kampien välimatkan kuin vaan mahdollista.

Välityksistä, 42/17 on melkoisen iso, noin 5,26 m kampikierroksella, Lahden ympäristössä rutosti mäkiä, 18 piikkinen taa ja putoais 4,97 m etenemä, saattais olla parempi ajomielialan kannalta, kampien pitää pyöriä, joutaahan noita koipia pyöritellä...

Hurjan pitkiltä teidän välitykset tuntuu. Ajatteko poluilla myös noilla välityksillä? Mulla on gravel-käyttöön suunnatussa 29” maasturissa 35/16 välitys ja itselle se tuntuu liian pitkältä maastossa ajamiseen. Noilla, millä metsässä ajan, on välitys luokkaa 30/18.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Omassa gravel/yleiskäyttösinkulassa on 42:17 välitys ja kieltämättä se on vettyneillä hiekkateillä tai huonona päivänä aika tahmea. Uskoakseni seuraavaksi kokeilen 19 piikkistä takana, joka laskurien perusteella keventää menoa merkittävästi. Toki tmt tappioiden riski kasvaa samalla.

Kammet ovat 170mm pitkät ja se on polvien rasituksen kannalta plussaa. Vaihdepyörieni 175mm kampia ei huvittaisi edes kokeilla.

Yleensä kaikki halvemman pään 120mm kiekot tuppaa olemaan sen noin 15mm leveitä. DT Swiss T 1800 on 18mm tubeless kehällä, mutta alkaa olemaan hieman hintava. Mä oon kasaillut Novatecin napoihin Mavic Open Pro UST (19 mm) ja DT Swiss R460 (18mm) kehillä kiekot omiin pyöriin. Renkaina ollut 28-35mm, leveämpääkin voisi toki laittaa kun ennen tuon levyisiä kehiä oli maastureissakin.

Wanhaan aikaa vanteiden piti olla kapeat, mulla 26x2,3" renkaat vanhassa mutta hyvässä täysjäykässä, vanteiden sisäleveys 15 mm! Normaali soratieasfaltti sunmuu tieajo toimii hyvin keveillä taittuvakylkisillä renkailla alle kakskiloa paineita. Tommi voi hyvin asentaa nykyisille vanteille haarukoihin mahtuvat renkaat tällä lisenssillä.

Onko muuten leveämmälle kumille sopivaa 120mm valmistakakiekkoa olemassa? Funtsin kun gravel tms. henkiset yksivaiheiset ovat yleistyneet, mutta olen itse käsityksessä että valmiskiekot 120mm takakiekolla ovat suht kapealla vanteella, 25mm kumille lähinnä.
    Tuollaisen 130 navan saa pienellä aherruksella sovitettua 120 haarukkaan, tässä vähän tuosta, omissani tuota tapahtunut 135 > 130 tapaan hyvällä menestyksellä.
    https://www.sjscycles.co.uk/wheelswh...ilver/?geoc=FI

Etsin "rotevaa" sinkulaa kokoa M, jotakin Kona Unit tyylistä, mutta näyttää, että kaikki on loppuunmyyty.
    Onko jossakin EU-kaupassa vielä jäljellä jotakin?

OT. pitääkö ensi talviloman Kanarian matkan jo varata?
    Ei aika kulu; me kulumme.

Foxcompissa näyttäisi olevan Karate Apinaa M-koossa sekä kompliittina että runkona. Kompliitista vaan vaihteet vex ja sinkulasetti tilalle.

Viikonlopun yli speksailin ensifiksiä Steamrollerista ja äsken töräytin rungon tilaten. Sitten jatkuu muiden osien speksailu

Mistä tilasit? Eli mistä löyty?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juuserneim Katso viesti
    Mistä tilasit? Eli mistä löyty?

Bike24:stä tilasin. Samaa 59 cm runkokokoa näytti löytyvän myös Bike-componentsista ja Goldsprintistä, eli juuri tämän koon suhteen tilanne oli kohtalaisen hyvä!

Hieno juttu

Bikeshoppiin näyttäs olevan tulossa https://www.bikeshop.fi/Kona-Unit/ekauppa/pKOUN/
    Joo, kiitos - tulossa 15/5.
    Ei aika kulu; me kulumme.

Ahh...Steilacoomit, kesävälit ja rapaa rungossa.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Maastossa on menty 2015 lähtien 34/32t Absoluteblackin ovaali edessä ja saman firman 18t takana. Pyöränä 2013 Kona Honzo 29". Just sopiva välitys kaikkeen Oon ajanut tolla mm. Tahko 120 ja 180km.

Äläs nyt. Vedin mä tolla peräkärryäkin yhden perheen Ahvenanmaan viikon pyöräreissun ja siinä oli 4 hengen kaikki kamat..

Ha, täällä kolmas honzoilija, 32*18.
    Vuosikerta 2012 ja juuri palautettu alkuperäisille osille pl.stemmi, tanko ja satula. Sekä kumit. Sanoisinko että tämä on pyörä jota en hävitä. Jossei se hävitä itseään, sen verran oli keskiön pesässä ruostetta

Lähetetty minun Pixel 4a laitteesta Tapatalkilla

Mä oon porannut keskiön alle 5mm reiän. En kyllä tiedä auttaako, mutta kun ekan kerran otin keskiön irti oli siellä aika mahtavasti ruostetta.

Tollaisen tein:

Tolta siellä näytti 2015 (2013 siis ostettu)

Tossa pyörä uudehkona (ei ole Absoluteblackin rattaita näköjään vielä tossa. Edessä Velosolo 32t ja takana 18t Chris King):

Ton näköinen Tahko 180km jälkeen:

Ja se retkikäyttö

Ja vielä yks vähän tuoreempi kuva Fiskarsista

Onkos kukaan testannut laittaa sinkula hubiin kiinni fiksi ratasta? Kierteethän pitäisi kai olla samat, ainoastaan ei pysty kiertämään lukitusrengasta kiinni.
    Jarruttelu ei onnistu, mutta sujuisiko muuten ettei se ratas ole koko ajan irtoamassa, kun vähän antaa mennä vapaasti pyörien?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Onkos kukaan testannut laittaa sinkula hubiin kiinni fiksi ratasta? Kierteethän pitäisi kai olla samat, ainoastaan ei pysty kiertämään lukitusrengasta kiinni.
    Jarruttelu ei onnistu, mutta sujuisiko muuten ettei se ratas ole koko ajan irtoamassa, kun vähän antaa mennä vapaasti pyörien?
    En sinkulahubiin, mutta mulla on jarrulevyn paikalle laitettava ratas. Se lienee paras ratkaisu, jos haluaa fiksiä kokeilla

Ja eipä ole Honzoa enää, kun se varastettiin viime yönä. Prkl. Siinä meni paljon muistoja ja pyörää. Vaikkei toi enää säännöllisessä ajossa ollut, niin harmittaa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    En sinkulahubiin, mutta mulla on jarrulevyn paikalle laitettava ratas. Se lienee paras ratkaisu, jos haluaa fiksiä kokeilla

Ja eipä ole Honzoa enää, kun se varastettiin viime yönä. Prkl. Siinä meni paljon muistoja ja pyörää. Vaikkei toi enää säännöllisessä ajossa ollut, niin harmittaa...
    On valitettavasti ihan vannejarrullinen vehje.

Mistäs tuo Honzo vietiin? Kuvista päätellen et kerrostalossa asu ja näinollen epäilys että pyörä ei ollut missään julkisessa fillarikellarissa. Pahoittelut ja osaanotot.

Tässä tosta vaparin kierre ideasta nähdäkseni https://www.bikeforums.net/singlespe...-question.html . Osuva nimi, suicide hub...
    Löysinkin asiasta juttua ulkomailta. Ilmeisesti erittäin hyvät mahdollisuudet tuhota kierteet, jos ratas päättää lähteä. Se pitäisi asentaa loctitella ja on sitten ilmeisesti aika pysyvä asennus. Tässä vaiheessa hieman harmittaa etten ottanut aikoinaan sinkula/fixed yhdistelmää, vaan kummallakin puolella on sinkula.

Samanlaisia aiheita

1. Yleinen fiilistely (kuva)ketju
    By Sambolo in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 4002
    Viimeinen viesti: Tänään, 10.39
  2. Virallinen™ Fatbike -fiilistely ketju
    By HC Andersen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11453
    Viimeinen viesti: 05.03.2025, 19.12
  3. Vastaukset: 70
    Viimeinen viesti: 24.09.2022, 00.08
  4. Parhaat vinkit aloittelijalle (HKI)