GiantCanyonLostInLaplandAjopyoraElectrobike
Sivu 13 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13
Näyttää tulokset 361 - 389 / 389

Aihe: GT Grade

  1. #361
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    Mulla on ollut 105 50/34 kammet paikallaan ilman ongelmia. Vähän reilu 3mm jää näköjään chainstayn ja pikkurattaan väliin. 4mm kuusiokoloavain ei mennyt enää suosiolla.
    Nice kiitos! Tämä vastaa juuri noihin kysymyksiin mitä on tullut funtsittua. Tuo P2M mittari/kampi-satsi mitä ajattelin, on juurikin shimanon spekseillä.

  2. #362
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    879
    Reilu puolitoista tonnia vaihtelevaa ajoa takana Gradella joten ajattelin kirjoittaa hiukan ajatusten tonavaa ja käyttökokemuksia. Aina ollaan menty yhden kippurasarven taktiikalla ja fillarilla ajetaan kaikki maantieajosta, hiekkatielenkkien kautta poluille. Varsinaiset maastolenkit ajetaan kuitenkin eri pyörillä.

    Tarkoitus oli päivittää viime marraskuussa ikäloppu Kona Jake The Snake uudempaan samanlaiseen, mutta Ajopyörässä totesivat, että ei oo eikä myöskään tuu. Noh, eteläisen Suomen kivijalkaliikkeitä tuli kierrettyä ja lopulta Grade Expert (2021 malli) löytyi Pyöräpalvelu Berggreniltä Turusta. Nopealla koeajolla fillari ei tuntunut oikein omalta, reagoi hitaammin ja hiukan löysemmin kuin jaska the käärme. Tiagran hydrauliset jarrut, upeasti toimiva GRX:n vaihteisto ja muutenkin pyörien huono saatavuus ajoivat kuitenkin ostopäätökseen. Oli myös hyväksyttävä se, että kohtuuhintaista crossaria en saanut ja astelin gravelien maailmaan.

    Ensilenkeillä oli hieman samanlaiset fiilikset kuin koeajolla. Geometriaan totuttelu vei itsellä todella pitkään. Erityisesti jyrkissä alamäissä poluilla tuntui, että etupyörä karkaa helposti alta. Nyt tilanteen osaa ennustaa ja siihen varautua. Riddlerit lensivät vesilintua kohti (lintua ei vahingoitettu) parinsadan kilometrin kohdalla. Syksyn märillä keleillä olivat jopa vaaralliset saippuaisuudessaan ja olemattoman sepelinjyvän aiheuttaman litkun kelville valumisen seurauksena renkaat vaihtuivat omaan ajoon paremmin sopiviin cx-proihin. Talven tullen ollaan menty w240:sillä, jotka ovat olleet suosikkinastani jo pitkään.

    Sohvamaisuus tuntuu erityisesti talvella, joka on tosin noilla jäisillä kelveillä vain hyvä asia. Lisäksi talvipoluilla ominaisuus on myös mukava ja tuntuu että nasta puree paremmin jäähän kuin vaikka jaskalla. Vaimentaa pienet epätasaisuudet hienosti. Maantienreunassa ominaisuudesta en osaa sanoa.. Tanko vaihtuu maantieajoa ajatellen kapeammaksi jossain kohtaa.

    Kilsojen karttuessa pyörä tuntuu lenkki lenkiltä enemmän omalta. Tekniikka on hyvin perusvarmaa ja toiminut hyvin kurassa ja loskassa. Päivitystätarpeita ei renkaita ja aiemmin mainitsemaani tankoa lukuunottamatta ole ollut. Kaiken kaikkiaan hyvä fillari hintaisekseen vaikka geoon tottuminen vie oman aikansa.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  3. #363
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    879
    Keskiön speksit? Netistä ei löydy muuta kuin, että nelikantti on. Pois nappaamallahan se selviäisi, mutta kun ei ole työkaluja niin ei huvittaisi kahta reissua kauppaan tehdä. 58cm alurunko kyseessä ja tämän vuoden malli.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  4. #364
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    Tuskin mikään nelikantti ole Gradessa... Kyllä se löytyy kun haet ko. mallin tiedot.

  5. #365
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Tuskin mikään nelikantti ole Gradessa... Kyllä se löytyy kun haet ko. mallin tiedot.
    https://www.gtbicycles.com/gbr_en/grade-expert-3082

    "Bottom bracket: Cartridge, Square Taper". 68mm näemmä. Tarvitseeko vielä tuohon tietää joku akselin mitta? Hiilikuitumalli syö pressfitin... Nöösi näissä asioissa, mutta kiinnostaisi alkaa pyöriä myös vähän enemmän itse huoltamaan eikä aina viedä liikkeeseen kun esim. keskiö vähän naksuu.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  6. #366
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Kammet on FSA tehtaalta nelikantit, mutta tietoa ei ole akselinpituudesta noille kammille ilmoitettu, koska runkokin vaikuttaa. Hullu veikkaus akaselinpituudeksi 110 mm.
    https://shop.fullspeedahead.com/en/c...o-pro-crankset

  7. #367
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    ^^Aika outoa että tuon hintaluokan pyörässä vielä moinen vaikkei nelikantti pyörästä huonoa tee... Eikös vanhasta saa mittaa otettua?

  8. #368
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Kammet pitäisi irroittaa, ei uudesta mielellään, ne vedetty "maksimipotenssiin", eipä noita turhaan ole kiva avata.
    Kerran minulle tuli uusi cressu ja tuota akselinpituutta uudekseltaan arvuuttelin, s-posti oli jo käytössä niin panin maahantuojalle kysymyksen ja vähän pitkin hampain vastasivat - muuten ihan oiken kuten myöhemmin totesin. Tässä oli 110 mm akseli kyseessä.
    Kysyjä tässä hyvillä teillä kun aikoo ottaa laitettaan haltuun syvemmin

  9. #369
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    Voi olla että 110mm aika yleinen maantierungossa... Tietty jos kivijalasta hakee niin saa varmaan vaihdettua...

  10. #370
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    879
    Pitänee varmaan kokeilla tuolla 110 ja vaihtaa jos on väärä. Jos olisi työkalu kampien irrotukseen, ottaisin mitan tönärillä enkä kyselisi tyhmiä mutta tosiaan puuttuu niin kampien ulosvedin kuin keskiötyökalukin. Tai sitten vain teen suoraan kaksi reissua fillariliikkeeseen, lähitulevaisuuden murheita...
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  11. #371
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Eikö tämä GT ole vielä melkoisen ajamaton, miksi keskiö vaihtoon?

  12. #372
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Eikö tämä GT ole vielä melkoisen ajamaton, miksi keskiö vaihtoon?
    On sillä parituhatta kilsaa rullailtu joista suurin osa tiesuolassa, kurassa ja/tai loskassa. Oireina tyypillinen rutina. Saattaisi lähteä toki putsaamalla, mutta uusi osa on sen verran halpa että ajattelin laittaa uuden samalla vaivalla
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  13. #373
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.826
    Ei kait mikään nelikantti mene vaihtokuntoon noilla kilsoilla?

  14. #374
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.798
    ^samaa aattelin. Olisko vaan löystynyt?

    Onko keskiömuhvin pohjassa vedenpoistoreikä? Jos ei ja keskiö muhinut suolavedessä niin ehkä voinut ottaa itteensä.

  15. #375
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    879
    Pitänee tutkia paremmin. Tuo löystyminen kuulostaa myös varsin järkevältä. Vedenpoistoreikä löytyy
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  16. #376
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Pyöritä vähän kampia kettinki pos päältä, jos rutina tuleekin muualta?

    Kun aikanaan keskiö vaihtoon, suosittelen kampien ja keskiön vaihtoa HT ll compact tyyppiin, ketjurattaiksi tavallisemmat BCD 110 mm.
    Siis tää on suositushuiskaus vaan...

  17. #377
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tavira, Portugal
    Viestit
    130
    Minkä seuraavista päivittäisitte omaan Gradeen:

    - Vaihteet, nykyinen on 2 x 8
    - Jarrut, nykyinen on mekaaniset levyjarrut
    - Renkaat, nykyinen on 33mm
    - vanteet, nykyisissä ei vikaa mutta ei tietoa paremmastakaan

    Kaipaisin hiukan enemmän kevyempään päähän, ylämäet voisivat mennä kevyemmin ylös.
    Jarrut, lievää tehottomuutta.
    Renkaat, voisivat olla mukavemmat ja paremmat polulla.
    Vanteet....
    Pyörämatka:
    Italian Follina - Sähköpyöräilyä Proseccon sydämessä

    https://onactive.fi/pyorailymatkat/italia-garda-ja-prosecco/

  18. #378
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    He, kaikkihan nuo menee uusiksi, vaihteet kympiksi tai peräti ykstoista, samalla kahvat tietenkin nestejarruille joten jarrut kokonaan uutta, renkaat varmaan kuluneet ja vanteet tietenkin menee uusiksi, kun pakka vaatii uuden vaparin!

  19. #379
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    Kuulostaa siltä, että tarvitset uuden pyörän

  20. #380
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tavira, Portugal
    Viestit
    130
    ^Taisi mennä pyöräjuna tältä kesältä ohi joten mennään tämä kesä sitten tällä.
    Mietitään asiaa uudestaan syksyllä
    Pyörämatka:
    Italian Follina - Sähköpyöräilyä Proseccon sydämessä

    https://onactive.fi/pyorailymatkat/italia-garda-ja-prosecco/

  21. #381
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Jos runkosarja on täysin sopiva ja tyydyttää muutoinkin, tuota tuskin tarvitsee epäillä kun pyörä sieltä kaukaa kulkenut mukana lappiin saakka, niin päivitys voimansiirron osalta kympiksi tai jopa ykstoista on vielä ihan järkevää. Osat jostain saksalaiskaupasta ja itse ruuvailu, ja jos vielä voi nestelevareista tinkiä eikä noita muitakaan ryhdy päivittämään, kun toimivia ovat, niin tuota muutaman kauden hyvin paljon mukavampi ajaa tiheämpiportaisilla välityksillä. Ei vielä sikakallis päivitys.

  22. #382
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tavira, Portugal
    Viestit
    130
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Jos runkosarja on täysin sopiva ja tyydyttää muutoinkin, tuota tuskin tarvitsee epäillä kun pyörä sieltä kaukaa kulkenut mukana lappiin saakka, niin päivitys voimansiirron osalta kympiksi tai jopa ykstoista on vielä ihan järkevää.
    No, noinhan se vähän on. Ei sitä huvittanut muuten vaan saarelta tänne raahata.
    Oikeastaan voimansiirrossa ei ole muuta ongelmaa kuin että kaipaisin lisää kevyempään päähän ja nopeammat välitykset tuntuvat turhilta. Ei ole tarvetta polkea 60km/h alamäkeen.
    Vaihdoin isoimman takarattaat pykälää isompaan mutta voisi vieläkin hiukan kasvattaa.
    Pyörämatka:
    Italian Follina - Sähköpyöräilyä Proseccon sydämessä

    https://onactive.fi/pyorailymatkat/italia-garda-ja-prosecco/

  23. #383
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.826
    ^Oletko harkinnut vaihtaa kampisettiä välityksiltään kevyempään, esim tuossa ehkä nykyistä vastaava mutta 46/30 rattailla: https://www.bike24.com/p2310541.html?menu=1000,4,29

  24. #384
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tavira, Portugal
    Viestit
    130
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Oletko harkinnut vaihtaa kampisettiä välityksiltään kevyempään, esim tuossa ehkä nykyistä vastaava mutta 46/30 rattailla: https://www.bike24.com/p2310541.html?menu=1000,4,29
    Kiitos loistavasta vinkistä! Kuinka itsestään selvää!!!!! Miksi ei tullut tämä mieleen.....
    Pyörämatka:
    Italian Follina - Sähköpyöräilyä Proseccon sydämessä

    https://onactive.fi/pyorailymatkat/italia-garda-ja-prosecco/

  25. #385
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Tieajosta nauttii enemmän, kun välityksen portaat ovat melkoisen pienet, sanoisin tuonne parinkympin lähelle pakka yhden piikin nousulla ja sen saa kun pakassa on riitäväsi lehtiä ja kun valitsee pakan huolellisesti omiin ajonopeuksiin ja kun vielä valitsee kammen rattaat samalla huolellisuudella. Kasipakalla jostain on tingittävä.

    Tuulisilla tasangoilla pääosin omat ajoni, täällä korostuu välitysten merkitys, tehtaat asentavat alppivälitykset pyöriin, sopiihan ne jotenkin jos ajaa mäkisuomessa enimmäkseen.

  26. #386
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LeeK Katso viesti
    Kiitos loistavasta vinkistä! Kuinka itsestään selvää!!!!! Miksi ei tullut tämä mieleen.....
    Ennen hankintaa kannattaa tutkailla myös, saako etuvaihtajaa alemmas.

  27. #387
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Samoin millaisia rattaita saa nykyisiin Kamppiin...

  28. #388
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Ennen hankintaa kannattaa tutkailla myös, saako etuvaihtajaa alemmas.
    Hyvä pointti. Eroa rattaiden halkaisijassa on 16mm, eli siitä puolet 8mm (?) pitäisi saada vaihtajaa alemmas. Nykyisiin kampiin, jos 110bcd, taitaa pienin mahdollinen ratas olla 33t.

  29. #389
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    879
    Unohdin päivittää, mikä siinä mun fillarissa lopulta oli. Takanapa tai vapaaratas oli antautunut, joka aiheutti ko. hyvin ärsyttävän äänen. Ei parantunut perus putsailulla ja uusilla vaseliineilla. Ei ainakaan amatöörin silmään sieltä mikään varsinaisesti ja isosti rikki ainakaan ollut. Ostin uuden kiekon (Shimpan rs370) ja taas pyörä kulkee äänettömästi. Vanha kiekko menee jossain vaiheessa noista enemmän ymmärtävän käsittelyyn...
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •