Hienoa! Kohta päästään jakamaan kokemuksia. Kävin Lunbergilla katsomassa Expert mallia ja pitihän siitä kaupat tehdä. Pitää laittaa perusvarusteet kiinni ja lähteä keräämään kilometrejä kunhan flunssa hellittää. Pienen lenkin heitin korttelin ympäri ja todella kevyesti liikkuvalta peliltä tuntui.
Olen nyt ajanut GT Grade Carbon Expert pyörällä viikon työmatkat ja yhden kovempivauhtisen gravel-lenkin. Tässä hieman ajatuksia tästä uudesta pyörästä.
Käytän pyörää työmatka-ajoihin ja gravel-lenkkeihin joita ajan hiekkateillä, poluilla ja latupohjilla. Tämä asettaa hieman haasteita koska ajan työmatkat reppu selässä joka lyhentää hieman ulottuvuutta, tai ainakin se siltä tuntuu. Eli jos pyörä olisi vain lenkkikäyttöön, niin pitäisin siinä hieman pidempää reachiä.
Kahden päivän työajot meni ohjaamon säätämiseen. Vaihdoin stemmin 10cm:sta 7cm:n. Pyörä on yllättävän pitkä. Tämän jälkeen se tuntui jo melko hyvältä, mutta tuntui, että en saa aikaan normaalia pedaalipoweria. Ei muuta kuin luotilanka käyttöön ja lopputulos oli se, että vaihdoin setback tolpan sellaiseen jossa setback on hyvin pieni/olematon. Onneksi tolppa löytyi omasta varastosta. Tämän jälkeen ohjaamo oli täydellinen ja voima tuntui menevän oikeaan paikkaan. Jos ajaisin vain lenkkiä niin laittaisin 8/9cm stemmin, mutta tämä on nyt hyvä kompromissi.
Huomasin jo asfaltilla, että Grade kiihtyy todella helposti. Vertailukohtana vuoden 2016 alumiini Grade joka oli minun edellinen gravel-pyörä. Tänään gravel- lenkillä pyörä tuntui erittäin hyvältä. Se on erittäin vakaa kovassakin vauhdissa ja sillä on erittäin helppo ajaa nousuja. Aivan kuin se koko ajan kehoittaisi hyökkäämään kovempaaAlamäessä uskaltaa ajaa kovempaa kurviin ja pitoa tuntuu olevan runsaasti. Osaltaan tähän vaikuttaa todennäköisesti rungon pituus ja teknologia ''Floating stays'' joka joustaa ajaessa ja tekee ajosta sopivalla tavalla ''pehmeää''. Vaikutus on hieman samanlainen kuin Canyon VCLS satulatolpalla. Ero on todella suuri verrattuna 2016 alumiini Gradeen.
Välitykset ovat paremmat maastoa ajatellen kuin vanhan Graden. Tämä on minun ensimmäinen pyörä jossa käytän säännöllisesti kaikkia takapakan lehtiä. Välitykset eivät ole vielä loppuneet kesken työmatkan alamäkiosuuksilla. Tosin käytössä on ollut jo pienin ratas.
Shimanon jarrut tuntuivat ensin tehottomammilta kuin Spyre HY-DR jarrut jotka minulla oli edellisessä pyörässä. Erityisesti takajarru oli heikko. Parin lukkojarrutuksen jälkeen palat heräsivät eloon ja tarvittava pito löytyi.
Flip chipin vaikutusta en ole ehtinyt testaamaan. Se on ilmeisesti tarkoitettu tilanteeseen kun pyörä on täyteen lastattu ja halutaan vielä lisää vakautta ajoon. Tämän pääsen kokeilemaan vasta ensi kesän pitemmillä reissuilla. Kiinnityspisteitä tavaroille on rungossa runsaasti.
Tällä hetkellä minusta tuntuu, että GT Grade Carbon Expert on erittäin hyvä ''yleispyörä'' jolla hoituu työmatkat asfaltilla ja gravel lenkit hiekkateillä ja metsässä.
Nyt alkaa ilmestymään testejä/koeajoja uudesta Gradesta. Tässä yksi tuore.
https://www.feedthehabit.com/gear-re...on-pro-review/
GT on julkaissut myös hienon markkinointivideon
The Grade Escape
https://www.youtube.com/watch?v=5oZr...o#action=share
Road.cc:n arvostelu GT Grade Carbon Expert 2020:sta: https://www.youtube.com/watch?v=VO5oxJT6tpU
Olen pohtinut hankintaa, koska minulla on edellinen malli ja se on erittäin hyvä yleispyörä. Tässä uudessa mallissa on parannettu muutamia yksityiskohtia, joista tärkein on tila leveämmille renkaille. Uuteen malliin mahtuisi ilmeisesti 38-millinen Gravdal-nastarengas, joka ei mahdu edelliseen malliin. Valmistaja lupaa, että 42-millinen rengas mahtuu.
Harmillisesti vaijerivedot ovat edelleen ulkoiset. Viistoputken ja keskiön alla on jokaisen vähänkään kosteissa olosuhteissa ajetun lenkin jälkeen hankalasti puhdistettava sotku: heinää, hiekkaa ja muuta. Voi olla, että ulkoisten vaijerinkuorten vaihto on helpompaa, mutta kuorten vaihdossa säästyvä aika otetaan korkojen kanssa takaisin pesemiseen kuluvana aikana. Vaijerinkuoria ei tarvitse vaihtaa usein, mutta täällä saa pestä pyörää paljon, viimeksi tänään! Minusta myös Pro-mallin Di2:n johtojen ja junction boxin asennus jättää siisteydessä toivomisen varaa. Boksi on nippusiteellä kiinni stemmissä ja sähköjohdot kierretty epämääräisesti jarruletkuun, jepjep.
Kaikesta mainitusta huolimatta 105-osilla varusteltu Expert-malli voisi tulla kyseeseen.
![]()
Olisipa pesupaikka, jossa on juokseva vesi. :/ Vesisangolla ja harjalla mennään toistaiseksi ja tätä on harrastettu jo useita vuosia eli tutuksi on homma tullut. Vaijerinkuoret ovat edelleen alkuperäiset noin 15 000 km:n jälkeen, vaijereita on tullut vaihdettua.
Huomasin myös tuon geometriamuutoksen, joka on mennyt urheilullisempaan suuntaan. Hyvä muutos sekin!
Onhan tuo. Omaani (vuosimallia 2015 carbon Ultegra) kun olen ollut erittäin tyytyväinen ja olen valitellut lähinnä sitä, että jos olisi hieman enemmän rengastilaa. Rukouksiini on vastattu. Toiseksi olen haikaillut etuhaarukkaan kiinnikkeitä pyöräreissuilla ja nyt nekin on sitten hoidettu. Alkaa olemaan ainakin paperilla täydellinen peli omiin tarpeisiini.
Minusta tämä kakkosmalli on kyllä gravelimman oloinen. En ole koskaan pitänyt omaani GG-pyöränä, vaan pikemminkin jokapaikan höylänä, jolla voi ajella maanteillä (joista osa alkaa olla siis todella huonoja) mutta mennä myös mettään. Tai melkein mihin vain aivan vaativimpia maastoja lukuun ottamatta.
Onko Carbon 2020ssä haarukan kruunussa mitään millä siihen saa lokasuojan kiinni? Haarukan takana kierteellinen reikä mikä ei näy missään kuvassa? Esittelytekstissä sanotaan, että "pannier and fender compatible", mutta kuvissa näkyy vain noi pannier-kiinnikkeiden reiät.
Ja millainen tuo takalokasuojan irroitettava kiinnike on? Muovia ja kiinnitetään kuminauhoilla, joitain sellaisia kuvia näin?
Kyllä. Etuhaarukan takaosassa on kiinnityspiste lokarille. Seatstayseihin tulee erillinen kiinnike kuminauhavirityksellä. En ole ihan varma vaatiiko kiinnipysyminen/toiminta tuota. Sovittelen Bluemelsejä lähipäivinä ja voin kertoa miten sopivat paikalleen. Kiinnikettä minulla ei vielä ole. Tulee jälkitoimituksella.
Bluemelsit menivät paikalleen. Etulokarissa olisi voinut olla hieman pidempi etuhaarukkaan kiinni tuleva kiinnike. Lokari jäi hieman "nokalleen". Takalokari vaikuttaa riittävän jämäkältä ilman tuota seatstayseihin tulevaa palikkaa, mutta täytyy vielä ajaa pari lenkkiä jotta näkee miten toimii käytännössä.
Tuli tämä pyörä vastaan kun katsellut käytettyjä torilta. Nyt katsoin että Englannista saisi 2017 mallin Tiagraa 520 punnalla Suomeen. Onko tuossa jotain huomioitavaa miksi ei kannattaisi hommata tuohon hintaan? Rengastila mietityttää ja kiekkojen kestävyys/takuu? Toisaalta tallissa on läski ja hybridi 42mm nastoilla joilla pärjää pahimmat kelit niin tämä voisi ehkä olla hyvä täydennys ja todennäköisesti saisi vielä eteenpäin tarvittaessa jos haluaa hommata isomman rengastilan pyörän.
Onko kukaan ajanu Gradea direct drive smart trainerissa? Grade on itellä ainoa käyräsarvinen, joten luonnollisesti toimii ns. kuntopyöränä. Olis mukava päivittää nykyinen trainer (karvalakki Tacx Blue Matic) vähän parempaan direct driveen, mutta mietityttää tuo takapään calibarin sopiminen moisiin vehkeisiin... Kokemuksia?
Miettinyt mm. seuraavia trainereita: Tacx Flux S/2, Kickr Core, Elite Direto
Oma Grade on 105 2018 alu.
Oma 2020 Carbon Expert kotiutui tällä viikolla. Yritin tänään ruuvailla siihen lokasuojat kiinni, mutta jäi yritykseksi.
Etuhaarukan reikä on tosiaan niin ulhäällä, ettei kiinnike yllä millään. Takahaarukan viistoputkien väliin tuleva asennuspala on puolestaan niin matalalla, että alkperäinen 45mm rengas ei lokasuojan kanssa mahdu pyörimään. Vaatii siis hieman suunnittelua ja kiinnikkden tekoa.
Onko joku ratkonut samat ongelmat?![]()
Onneksi olkoon uuden pyörän johdosta! Hyvä valinta. Minulla on samanlaisessa pyörässä Bluemels 45 lokarit. Etulokarin kiinnike riitti juuri ja juuri kun sitä muotoili sopivasti. Taakse en ole laittanut tuota tukea koska asennuksesta tuli riittävän jämäkkä ilman sitäkin. Mitkä lokarit sinulla on? Oletko ehtinyt jo ajamaan? Mitkä oli ensimmäiset tunnelmat?
Kiitos! Koetin laittaa Motonetin täyspitkät "First Gear" muovisuojat, jotka olemukseltaan todella lähellä tuota Bluemelsia. Näitä olen parissa muussa pyörässä käyttänyt ja olleet hinta-laatusuhteeltaan loistavat. Pitää käydä tutkimassa nuo Bluemelsit jossakin liikkeessa, että eroavatko jotenkin.
Ensi lenkki tällä huomenna. Kasauksen yhteydessä tänään muokkasin hieman voimansiirtoa, edessä 30t ratas --> 36t ja takapakka 11-32 --> 11-28. Lisäksi vaihdoin ohjaustangon, sekä satulan omiin luottomerkkeihin.
Ensitunnelmat toki positiiviset. Olen ehtinyt pyörään tutustumaan melko hyvin ja ostopäätös oli aika selvä. Nyt sattui sopiva tarjous tuossa vuodenvaihteen korvilla kohdalle ja hankinta konkretisoitui.
Laitoin 46-milliset Mpart Primot, siinä on pidempi kiinnike edessä. Ja kun lokasuojakin on pitkä niin pitää roiskeet hyvin kurissa.
Takana melko ahdasta, mutta 42mm Continentaleilla ei vielä ole nuoskalumesta tai kurasta mennyt umpeen. 45mm renkailla tulee ahdasta 46-millisillä lokareilla, ehkä menee jos tota lisäkiinnikettä vetää vaikka nippusiteillä tms. lähemmäs satulaputkea.
Pyöräpaketin mukana tuli muutama osa mille en keksinyt paikkaa.
Mihin mahtaa olla tarkoitettu noi 2 tarraa. Ja sitten pieni metalliläpyskä, missä on pikkutarra takana, mikä se on? Ja minne toi kumitulppa kuuluu?
Kumitulppa on halkaisijaltaan 10mm ja stemmin hatussa on 6mm kuusiokolo, ei kuulu tulppa siihen. Ja tarrat on rungon suojaukseen, joo, mutta takahaarukassa oli jo läpinäkyvä suojateippi ketjupuolella.
Löysin tuon metalliosan, se on Shimanon brazed-on etuvaihtajaan kuuluva backup plate, löytyy täältä https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RAFD001-01-ENG.pdf. Sitä ei GT:hen tule, runko on litistetty juuri tuolta kohtaa ja brazed-on korvake on erilainen kuin linkin kuvassa. Ovat kuitenkin lähettäneet sen pyörän mukana.
GT Grade Carbon Expert 2020 houkuttaa, mutta vähemmän yllättäen olen taas kahden koon välissä. Kumpikohan olisi parempi valinta tuolla uudella geolla ja 187/91 cm mitoilla, 55 vai 58? Järki sanoo, että 58cm olisi turvallisempi valinta, mutta jotenkin houkuttaa tuo pienempi. Lähinnä mietityttää stack, kun se on tuossa 55:ssa headset mukaan laskettuna 16 mm nykyistä pyörää matalampi.
Nykyisessä pyörässä on 10 cm droppi -17°/110mm stemmillä, mutta laskeskelin että Graden droppi olisi maksimi spacereilla +-7 asteen stemmillä jotain 9-6,7 cm:n väliltä, minkä ajattelen olevan ok.
Pyörällä tulisi ajettua gravelin lisäksi paljon maantietä, niin suht aggressiivinen ajo-asento tuskin haittaisi, mutta tuleekohan tässä joku ongelma mitä en hahmota? Satulan korkeus on mulla 81,6 cm, mutta ainakin vanhassa Gradessa riitti 65mm tolppaa rungon sisällä ja ilmeisesti tuossa on vakiona setback tolppa.
Vertailu: https://imgur.com/Ymp6T1x
Missäpäin Suomea vaikutat? Jos onnistuis koeajo jonkun jo omistavan pyörällä. Itse olen 186cm ja 89cm inseam sekä pitkähköt kädet ja päädyin 55-runkoon. Se on M-koon merkinnällä, mikä vähän ihmetyttää, kun on itselle sopiva. Meinasin päätyä 58-kokoon, mutta onneksi tajusin, että pienempi on sopivampi (omaan käyttööni).
Samansuuntaisia kokemuksia. Itsellä mittaa 180cm ja pyörässä kokomerkintä S,
Vaihdoin Gradeen alle 45mm WTB Riddlerit Sipoon Gravel Paradise Solo TT:tä varten. Pehmensi menoa huomattavasti noilla epätasaisemmilla sorateillä. Tuntuvat muutenkin toimivan paremmin kuin tehdasasennetut 37mm. Tuo on melkolailla maksimikoko, jonka 700c vanteelle uskaltaa laittaa. Lokasuojat joduin ottamaan pois. Tilaa noille olisi riittänyt, mutta viistoputkien kiinnike on mielestäni liian alhaalla ja vaatii jonkin patentin keksimistä.
Rengas on todella tiukasti tuossa tubeless vanteen reunassa kiinni ja irroitus vaatii melkoista voimaa. Samoin uuteen renkaaseen täytyy pumpata painetta reilusti ennen kuin napsahtavat vanteelle. Sisärenkaita käyttävänä vähän hirvittää, miten vaihto kenttäolosuhteissa onnistuu.
Myös satulatolppa meni uusiksi. 0mm offset tuntui itselle toimivammalta.
Samaa ennalta vähän mietin, mutta en huomannut kyllä omalla huimalla 70 kilon massalla mainittavaa eroa, joskin samalla menivät renkaat uusiksi, mikä hieman hankaloittaa vertailua. Edelleen vaimentaa. Itselläni oli sama tilanne kiskojen kanssa ja siitä huolimatta tuntui, että lenkin loppua kohden valuin satulan kärkeen.
Onko joku sovitellut 2020 graden 2x versioon isompia eturattaita ? Ajatuksena olisi laitella wattikammet ja sitä myötä pienempi ratas kasvaisi 30t -> 34t, eikä tuolla nyt super paljon ole tilaa tarjolla.
Ilmeisesti 2016 malli on tullut ulos 52/36 rattailla, mutta näistä uudemmista en löytänyt mitään inffoja.
Kirjanmerkit