Hyvä pyörä varmasti, mutta kuvasta inspiroituneena..
https://oupo.fi/2014/04/26/lukitse-oikein/
Hyvä pyörä varmasti, mutta kuvasta inspiroituneena..
https://oupo.fi/2014/04/26/lukitse-oikein/
Krossikommuuni / Syöte MTB
Nyt sitten täälläkin paukahti pinna takakiekosta ja veti kehän niin vinoon että kumi alkoi hankaamaan runkoa. Onneksi huomasin tuon parin sadan metrin ajon jälkeen. Kiekko on alkuperäinen Alexrimin kehälle koottu 32-pinnainen(?) vakiokiekko. Täällä tuo kesti 82 kiloisen kuskin alle 4000km kelvillä ajoa.
Harmi kun muuten hyvä pyörä (AL/Shimano 105) on varustettu tuollaisilla. Napoja herkistelin muistaakseni viime kesänä eikä nekään silloin aivan herkiksi tulleet, joten täytyy varmaan ostaa heti suosiolla toiset kiekot alle.
Ei huono homma ollenkaan toisille kiekoille, mutta saa tuostakin toimivan uudelleen pinnaamalla huolellisen tasaiselle kireydelle, vielä kun uusii kaikki pinnat. Tuossa on täytynyt jäädä tehtaan kasaus vaihtelevaan kireyteen, kun noin paljon yhden pinnan katkeaminen aiheutti heittoa. Napa on hyvä ja vannekin kestää monta kertaa tuon ajetun matkan. Jaa eipä napa tainnutkaan olla 105.
https://www.bikeradar.com/news/gt-grade-2020/
Uutta pukkaa.
Menee vähän offtopic, mutta eilen meni sisäkumi ensimmäistä kertaa ja olen pohdiskellut tubeleksien laittamista. Alla vakio alexrimit ja continentalin ulkokumit mitkä eivät tainneet olla tubeless ready.
Tarkoitus on ajaa ympärivuotisesti pyörällä. Olisiko minun fiksua tehdä nykyisistä originaalikiekoista talvi/gravel pyörät? Tulee silloin tällöin heitettyä pientä lenkkiä lähi maastopoluilla ja innostaisi enemmänkin lähtemään, jos olisi sopivat kiekot siihen alla. Talven tullen sitten vaihtaa nastat, kun ei enää gravel renkailla pärjää.
Ja hankkisin sitten erikseen uutena köykäisemmät vanteet 25-28 mm renkailla hyvän kelin työmatka-ajoon ja maantiereissulle. 95% työmatkasta on kuitenkin polkupyöräkaistaa Helsingissä. Viikonloppuisin silloin tällöin teen sitten maantiellä vähän pidempää reissua kotiseudulle.
Ehdotuksia ja hyviä neuvoja otetaan vastaan kun melko noviisi näissä asioissa vielä olen![]()
Kahdet kiekot on erittäin hyvä ratkaisu, tuota myös toteutan, tosin noita on kasauntunut enemmänkin kun vannejarrulisia ovat ajokit. Levyjarrullisten hankinnassa en varsinaisesti osaa auttaa, mutta noille renkaille 15 mm tai enintään 17 mm sisäleveydeltään on ihan hyvät vanteet. Noista jossain täällä on keskusteltukin.
GT Grade saapui taloon ja tänään ensimmäistä kertaa alla. Ensifiilikset varsin hyvät.
Kiitokset tähän ketjuun avusta erityisesti runkokoon arvonnassa, valinta 58cm - pituutta 192cm ja inseam 90cm luokkaa ja vaikuttaisi toimivan. Kuvassa säädöt "vasta koottuna", eli voi olla että elää tosta vielä.
![]()
En muista avustinko sinua (tai ketään muutakaan) mutta ollaan samoja mittoja miestä ja pyörää myöten.
Pyörästä: hieno peli ja väri sopii myös mun silmiini. Kuten olen täällä monesti todennut, tämän otsikon pyörä on meikäläisen tallin ajetuin värkki.
Missään ei taida vielä olla ihmeteltävänä tuota 2020 mallia pyörästä. Olisi kiinnostavan oloinen ja vaikuttaa melko kivasti hinnoitellultakin. Tuo geometria on vaan hieman erikoinen. Koot pomppaavat 51cm --> 55cm. 51 rungossa vaakaputki 55,9cm ja 55 rungossa peräti 57,4, mikä kuulostaa todella pitkältä omaan korvaan.
https://www.gtbicycles.com/int_en/gr...on-expert-1986
1500 km nyt AL Gradella takana ja täytyy todeta, että hieno fillari on kyseessä. Stemmi oli aikaslailla ylipitkä itselle ja vaihdoinkin 6 senttiseen ja pyöräytin vielä ylöspäin, niin sai aikaiseksi hieman rennomman ajoasennon kun tuppasi hartiat kipeytymään.
Fillari oli kyllä telakalla kuukauden päivät kun 105 etuvaihtajan vipu meni särki. Takuuhommat hoitui Cyclestoren kanssa kyllä mutta hitaasti ja maasturilla työmatkojen kinnaaminen oli tuskaa.
Tästä pyörästä taitaa tulla pitkäaikainen ystävä.
Jälkikommentteja on mukava kuulla, ne pukkaa unohtumaan innostuksissaan, enempi ongelmista.
Hymyä huuleen runsaiden kilometrien myötä, onnea hyvälle valinnalle!
Olen ollut huomaavinani pientä hakemista maantiellä ajaessa, eli ei pysy ihan vakaasti suunnassa varsinkaan vauhdin kasvaessa. En ole itse tuota pitänyt kovinkaan häiritsevänä, mutta pikkasen joutuu tien sivussa ajaessa keskittymään tarkemmin hommaan. Tai sitten tämä kaikki on vain aloittelijan touhuun kuuluvia ominaisuuksia.
Ketterähän tuo on, johtuen juuri tuosta lyhyestä stemmistä. Voisi ihan piruuttaan koittaa jollakin lyhkäsellä lenkillä vaihtaa alkuperäisen stemmin ja kääntää ylöspäin, josko olisi riittävän rento asento omaan tyyliin ja toisi hieman vakautta lisää.
Jos alkuperäinen on 110-120mm ja käytössä 60mm, niin voi olla hyvä kokeilla mahdollisuuksien mukaan jotain siitä väliltä. Jo sentin ero vaikuttaa stemmissä yllättävän paljon. Itse sain kiikkeryyden kuriin kuitenkin sopivalla reachillä 80mm stemmillä.
Onkos Grade kuinka passeli peli pitkäjalkaiselle? 186 cm ja inseam 89cm ja olin tätä pyörää harkinnut, mutta koko vähän mietinnässä. 55cm liian pieni ja runkokoossa 58cm karkaa ohjaamo liian kauas, kun on lyhyt selkä?
Noista 2020-malleista en suoralta kädeltä osaa sanoa, koska niissä on geometriaa muutettu. Itse 187/90 ja vanhan GT Grade Carbon -mallin koko 56 on sopiva.
Itse graden valitsin juuri pitkille jaloille sopivan geon vuoksi. Paljon stäckiä ja maltillinen reach. 180 ja 89cm, kokona 55. Sopii hyvin, tosin ajoasento ei mitenkään leppoisimmasta päästä.
Sulla on Larss vanhempi malli vai 2020?
Vertailin geometriataulukkoa pariin jo tallista löytyvään pyörään ja sinne hujakoille se 55cm runko osuu. Vielä pitää päättää onko ultegran di2 ja parempi väri hintansa väärti verrattuna pykälää edullisempaan malliin 105:lla ja ihan ok värillä.
Edit. muutamilla foorumeilla kirjoittavat, että vuodelle 2020 geo olisi muuttunut poispäin pitkäjalkaisille sopivasta. Vähemmän stackia ja enemmän reachia ilmeisesti kuin aiemmissa pyörissä.
Vanha malli 105 osasarjalla. Eipä ole valittamista toiminnassa ollut. Jos sähkövaihteisiin riittää pätäkkää niin kannattaa ottaa, et taida löytää ketään joka valintaa katuisi.
Kysyin vanhaa/uutta mallia geometrian takia. Täytyy koeajaa molemmat, sekä 105- että ultegra-versio. Ei tuo vihreäkään nyt paha ole, kun vähän tuijottelee. Musta ehkä jopa tylsempi.
Jos sitä sähkövaihdetta jossain saattaa katua, niin retkihommissa kun tulee ongelmia?
Onko porukalla jo 2020 mallin pyöriä?
Carbon Expert kiinnostelis kovin. Saatavuus on vaan täällä sysisuomessa ongelma. Mistä jengi on tilannut/ostanut omansa? Ja millä hintaa? Suomesta ei taida vielä saada???
Lundbergilla Keravalla kävin itse koeajamassa eli suht hyvä saatavuus täällä sysisuomessa.
Kiitos Pancho!
Kas kummaa, hinta näyttäisi olevan kansainvälisestikin oikein kilpailukykyinen.
Tosin keravalle on täältä "oikeasta" sysisuomesta matkaa reilusti yli 300km, joten koeajo jää haaveeksi.
Vakavasti harkinnut 2020 grade carbon experttiä seuraavaksi pyöräksi. Mikähän koko olis sopiva? Mitat 180 ja 85.
Seuraava kysymys... Saako grade carbon expert 2020 kampia muutettua 1x11 ovaalille eturattaalle? Kammethan on FSA omega adventure. Jos olis vielä linkkiä sopivaan rattaaseen.... Kiitos!
Vilk.E joko ostit Graden? Ostitko kivijalasta vai netistä ja joko pystyt antamaan arviota ajo-ominaisuuksista? Itseäni kiinnostaa myös kyseinen pyörä. Minulla on käytössä alumiininen Grade joka on edellistä vuosikertaa.
Kirjanmerkit