Nuo eurohinnat on verottomia hintoja, eli niihin saa vielä laskea Suomen alv: n ja tullit päälle.
Nuo eurohinnat on verottomia hintoja, eli niihin saa vielä laskea Suomen alv: n ja tullit päälle.
"I had pains in places where I didn't know I had places"
- Sledge Hammer -
The UK-EU trade deal confirms there will be 14% import duty on bicycles ja sitten 24% tuohon päälle, niinkö se tosiaan menee ? Tuo 14% pyörille oli mulle uutta, mitähän se komponenteille on ?
Periaatteessa noin. Poikkeuksena tullin sivuilta: "Jos tavara on valmistettu Isossa-Britanniassa (alkuperätuote), ja se lähetetään sieltä, tullimaksua ei tarvitse maksaa. Todisteena sinulla on oltava myyjältä saatu kauppalasku, jossa on määrämuotoinen alkuperävakuutus tavaran britannialaisesta alkuperästä." En tiedä onko jossain lopullista tulkintaa siitä että onko kyseessä alkuperätuote jos fillari on kasattu bitanniassa mutta koostuu kokonaan tai lähes kokonaan muualla valmistetuista osista. Kokonaiselle pyörälle ja osille lienee erilaisia tullimaksuja, mutta noihin en ole koskaan edes yrittänyt perehtyä.
"I had pains in places where I didn't know I had places"
- Sledge Hammer -
Serious Gravixista:
https://www.bikester.fi/serious/serious-gravix/
Seriouksen Janne sai ongittua geometriataulukon, kun sähköpostitse kysyin. Vastaavat siis posteihin ja suomeksi vieläpä! Arvelin väärin, seat tuben mitta on kokovalinnassa, esim. m-koko 51 cm. Sehän ois meikäläiselle kuin tehty, 534,5 on vaakamitta horisontaalisesti ja 9 cm stemmikin. Voi olla oivallinen valinta, takuutakin rungolla sen 10 vuotta. Paino unohtui kysyä, senkin voi mahd. ostaja selvittää ennen ostoa.
T. arveluallergikko
https://ibb.co/yqYZmNs
UK hintojen kanssa saa tosiaan olla tarkkana, koska kaupoilla on monenlaisia käytäntöjä. Jotku ilmoittaa hinnat UK VAT:lla, toiset ilman. Jotku kaupat taas ilmoittaa jopa lopullisen hinnan tulleineen päivineen. Luonnollisesti jos UK VAT on ilmoitettu hinnassa, se otetaan pois, jos paketti lähtee Suomeen.
UK:n kaupoissa on ihan hyvät hinnat ja löytyy merkkejä mitä ei välttämättä EU:n alueelta löydy. Ainoa negatiivinen homma on mahdolliset palautukset. Tullimaksua ja ALV:a kun ei makseta takaisin.
Ei ole omaa kokemusta, mutta tullin sivujen mukaan saa haettua takaisin? Mutta tuohon viimeiseen lauseeseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska joillakin nettikaupoilla on erikseen palautussopimus toisen yhtiön kautta. Esim. Wigglen tavarat lähetetään takaisin Ruotsiin kolmannelle yritykselle niin selvttäisin etukäteen mitkä ovat omat oikeudet saada kaikki rahat takaisin.
Edelleen kuitenkin vieroksun kokonaisen pyörän tilaamista Briteistä. Komponenteilla tullimaksu ~4,5 % ja kokonainen pyörä 14 % (viesti #8076).
https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/ne...lautan-tavaran
Hae maahantuontiveron palautusta ajoissa
Voit hakea maksamiasi maahantuontiveroja takaisin (eli oikaisua tullauspäätökseen), jos olet perunut kaupan ja palauttanut tavaran myyjälle EU:n tulli- ja veroalueen tai veroalueen ulkopuolelle määräajassa. Tavara on palautettava ja oikaisuhakemus tehtävä kolmen kuukauden kuluessa tullauksesta. Huomaa, että maahantuontiveroja ei voida palauttaa, jos et ole lähettänyt tavaraa pois EU:n tulli- ja veroalueelta.
Täytyypä testata tuo maahantuontiveron palautus. Yhdet ajolasit vähän aikaa sitten palautin Britteihin.
Pivot Vault Team Foce AXS e-Tap 12s.pyörä tuli eilen hommattua,pienen koeajon jälkeen tuntui juuri sopivalta itselleni kokoa M.tänään eka lenkki ja vaikutelma vahvistui että ostos osui kohdalleen.
tietenkin Force eikä foce
Kysellääs vähän neuvoja rungon hankintaan. Nykyinen pyörä Vitus Substance kolmen vuoden takaa koossa 54 (omat mitat 180/84) ja se tuntuu olevan tarkotukseensa vähän turhan matala (stack 566). Erillinen maantiepyörä kuitenkin löytyy myös, joten vähän rennompi geometria olis kiva. Maastopyörää ei kuitenkaan ole tarkoitus korvata. Ajelut työmatkaa sit joskus, alfalttia, hiekkateitä ja jotain pyöräretkiä. Ajatus olisi siis hankkia uusi runko ja käyttää muut osat tosta vanhasta 650x47 renkaat, läpiakselit, levyjarrut, 1x vaihteet).
Runko mielellään terästä, rengastilaa vähintään 650x47 kumeille ja mielellään hyvin kiinnityspaikkoja lokareille/tarakalle yms. Etutarakka ehkä kiinnostais enemmän. Budjetti rungolle mielellään alle 1000 €.
Kona Rove on kai aika lähellä sitä mitä haen, mutta sitä en löydä mistään. Saatavilla olevista suurimmat suosikit on Surly Midnight Special (onko liian matala tämäkin? Runko mielyttää silmää, mikä lienee iso plussa) ja Nordest Albarda 2 (tässä mietityttää matala keskiö. Loiva keulakulma teoriassa hyvä, mutta ei kokemusta droppitangolla).
Eli jos on hyviä suosituksia rungosta, niin olisin kovin kiitollinen.
^All City Gorilla Monsoon? Foxcompilla näyttäis olevan vielä.
Gorilla Monsoonia olen pitänyt jotenkin liian monsterkrossina omiin tarpeisiin, mutta pitää ehkä tutustua tarkemmin.
Tein vähän vastaavan osien siirron viime syksynä juurikin Surlyn Midnight Special runkoon. Osien luovuttaja oli kuituinen Viner Strada Bianca gravelpyörä ja vaihdosta halusin mukavampaa kyytiä kaikilla alustoilla, kiinnityspaikkoja ja vähän rennomman ajoasennon. Painoa tuli lisää varmaan pari kiloa, mutta eipä sitä hirveästi huomaa tai ajattele. Geometria tuossa taitaa olla aika maantiepyörämäinen, eli jyrkät kulmat, mikä tekee siitä ketterän tuntuisen. Nyt 2tkm jälkeen tuntuu että vaihto oli onnistunut. Ajot on olleet hiekkatietä, asfalttia ja kaikkea mitä vastaan sattuu tulemaan, kun ulos lähtee. Myös työmatkaa tulee välillä ajettua 30km/suunta läppäri+vaihtovaatteet etutarakalla ja ihan vakaasti MS kulkee, jopa talven pahimmat lumikelit sujui kuormattuna ihan mukavasti. Kesällä sitten pääsee kokeilemaan retkikamojen kanssa.
Olen saman pituinen kuin sinä ja otin arpomisen jälkeen 56cm rungon (54 sijaan), tuntuu sopivalta 70mm stemmillä. Pitänee ottaa parempi kuva oikealta puolelta jossain vaiheessa.
![]()
Joo Midnight Special on kyllä ihan tosissaan vaihtoehto. Siihen saa tarpeeks leveet renkaat ja kiinnityksiä vaikka mille, mutta ei kuitenkaan yritä olla liikaa maastopyörä. Jos ei stemmiä slämmää ihan pohjaan niin saa varmaan pysymään riittävän rentona asentona. Ja näyttäähän se hyvältä..
Mites vaikka Kepler? Menee tosin ennakkotilaus hommiksi.
https://www.brothercycles.com/shop/frames/kepler-disc/
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Brother Mehteh olikin jo etsinnässä, mutta sen saatavuus vielä huonompi. Kepler kyllä myös kiinnostava. Kiitos!
Tämä rupesi myös kiinnostamaan https://www.fearlessbikes.com/warlock/
Vaikuttaisi suht hyvältä.
Olisi tarkoitus kasata pyörä pidemmille(2+ viikkoa) pyörämatkoille sekä lenkkiajoon. Maantiepyörä löytyy ennestään, mutta täällä päin tahtoo olla enemmän hiekkateitä, joten aavituksen "gravelimpi" vehje voisi tuoda vaihtelua peruslenkillekin. Vaatimuksena lienee kaikki mahdolliset runkokiinnitykset + rennohko geometria.
Osaatteko suositella runkoa? Tähän mennessä olen katsonut esim. Surlyn mallistoa (Straggler, Midnight Special), Salsaa (Fargo, Vaya), Kona Sutraa ja Genesis Croix de Feriä. Iso osa ajosta tulisi silti ajettua maantiellä, joten mietin onko esim. Fargo turhan jämäkkä maastovehje? Vai onko sillä niin väliä, jos hankkii kaksi kiekkosettiä, kai Fargokin esim. 32mm renkailla pyörii?
Just tuohon ajoon niner rlt rdo9 kuituisena on enemmän kuin nappi. Taitaa vaan runkotarjonta olla heikkoa nyt. Vielä vuosi sitten noita oli r2:lla aika sopivasti.
Eli unohda samantien kaikki teräsrunkoiset hipsterilaitteet. Kuituinen sen pitää olla. Säilyy hauskuus maantiellä, eikä mistään tarvitse tinkiä reissuilla.
Vaan tätä menoa muuta kohta olekkaan, XXL myy minusta tuota jo kahella brandillä; Ridleynä ja Whitenä.
Mullakin kun nyt on tuo ja mitään vikaa siinä ei todellakaan ole, mutta mun on pakko saada joskus vielä teräsrunkonen takaisin lisäksi.
Rakentelin Vayan joku 6-7 vuotta sitten ainoaksi pyöräksi korvaamaan maantiepyörän ja täpärin, sillä ajettu työmatkat ja maantielenkit maantiekiekoilla, poronpolku 27,5 maastokiekoilla(kyseistä reittiä en voi noilla vehkeillä kyllä suositella kenellekään.). Koronan iskettyä tarakka lähti kun ei tarvi kuskata sivulaukkua.
Painaahan tuo kuin synti mutta enpä ole kevyt itsekään.
Silloin mietin Genesiksiä mutta niistä tuli vähän nutturahipsterfiilis, Fargoa kanssa pohdin, mutta hinta ja olisin tuntenut itseni typeräksi kun sillä kihnuttaa maantielenkkiä, varsinkaan kun ei ole hassua partaa mikä olisi pelastanut tilanteen.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Aloin lukemaan ketjua alusta asti ja 150 sivun jälkeen heräsi kysymys, että onko olemassa lankaa, jossa olisi speksattu enemmänkin teräsrunkoisia pyöriä ja/tai käsitelty custom-runkoja? Itsellä on nyt harkinnassa Fairlightin Secan/Strael, mutta pärjäisin ihan v-jarruilla, pikalinkkuakseleilla ja teräshaarukalla. Onko niin, että levari kuituhaarukalla ei mitenkään päästä samaan mukavuuteen kuin teräshaarukalla ilman levyjarruja? Oma paddy wagon on pirun mukava ajaa ja vähän samantyylistä (tietysti vielä parempaa, jos kerran saatavilla on) olisi haussa, mutta ei haittaa jos vähän enemmän olisi rengastilaa ja vaihteet tietysti pitäisi saada.
Custom-runkokin on mahdollista tilata, mutta siitä touhusta en tiedä sitten yhtään mitään eli vinkkejä saa antaa tai linkata vanhoja hyviä keskusteluita.
Pancho muokkasi tätä : 08.04.2021 at 09.35 Syy: typon korjaus
En tiedä langoista, mutta itsellä mennyt pyörän suhteen ajatukset vähän samaan suuntaan. Fairlighteja katselin, mutta menee omasta budjetista yli. Surly julkaisi just Cross Checkin uudelleen flat bar -versiona ja mietin jos hommaisi sellaisen ja sitten ajan kanssa muokkailisi oman mielen mukaiseksi. Kunhan sitä vaan jostain saisi joskus.
Täytyypä lainata itseäni 2 vuoden takaa. Minua selvästi kuultiin jossakin, kun sopiva Domane 2020 mallia tuli kuin ihmeen kaupalla käytettynä markkinoille viime kesänä ja juuri oikeaa kokoakin, joten eihän sitä auttanut kuin laittaa lompakko sanojensa taakse. On tuolla jo ajeltu maantietä mm. Ruska, mutta vasta talven mittaan tuli kasattua gravelkiekot yms, joten nyt on "valmis" graveliinkin. GravelKing semislickit 35mm pullistuikin jopa 39mm noilla vanteilla. Ehkäpä seuraavat pykälää pienemmät. Ja slicksit jos lentelis kiviä vähempi ettei tarvi kuunneella kun kivet kiertää kilisee lokareissa.
Jaaha kuva näin kun ei toimi vieläkään tuo kuvan lisäys
oliko tuohon joku kikka jolla kuvat saa lisättyö ilman tuota nappia?
![]()
Minun on kyllä pakko inttää tässäkin vastaan. Tykkään tosi paljon 40mm slikseistä assullakin. Tuollaisesssa sekuli kelvirallissa ne tuo mukavasti lisää luottoa kanttailuun ja kaikki suojateiden pykälät vaan häviää. 35mm rengas on vähän sellainen välimalli. Ei oikein hyvä missään. Karkeampaa sepeliä sattuu sekaan ja johan paukuttelee pohjaan.
Kirjanmerkit