ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 145 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45 95 135 143 144 145 146 147 155 195 245 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.321 - 4.350 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4321
    K.Kuronen Guest
    ^Itsellä jotkut halvemmat Shimanot: halpa satula, halpa levy ja halvat palat oireili välillä -ei pitoa, vaan ääntä. Bräkleeniä ja kunnon laahaukset alamäkeen polkien hoidoksi. Muistini mukaan sillä tavalla kitka taisi uudelleen löytyä.

  2. #4322
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eiks noissa alle 10spd ollu kaikissa sama vetosuhde eli mikä tahansa kävis?
    Shimano ennen 10s pitäisi olla sama vetosuhde takavaihtajalla niin sen puolesta ne käy ristiin, mutta liipasimet vetää niissäkin eri määrän kaapelia. Lisäksi SRAMilla eri vetomäärät. Pitää siis olla Shimanon 7 speed liipasin Shimanon 7-vaihteisen pakan kanssa.

  3. #4323
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^Itsellä jotkut halvemmat Shimanot: halpa satula, halpa levy ja halvat palat oireili välillä -ei pitoa, vaan ääntä. Bräkleeniä ja kunnon laahaukset alamäkeen polkien hoidoksi. Muistini mukaan sillä tavalla kitka taisi uudelleen löytyä.
    Juu tuolla tavalla on aiemmin löytynyt pito, mutta se toimii vain hetkellisesti tässä tapauksessa. Kaupassakäynnin jälkeen (=jäähtymisen jälkeen?) sama ongelma ilmenee taas uudelleen. Eikä viitsisi joka puolen tunnin kohdalla ajaa uudelleen sisään jarruja. Tarvis hirveet reidet tai loputonta alamäkeä. Tai molempia.

  4. #4324
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    65
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Shimano ennen 10s pitäisi olla sama vetosuhde takavaihtajalla niin sen puolesta ne käy ristiin, mutta liipasimet vetää niissäkin eri määrän kaapelia. Lisäksi SRAMilla eri vetomäärät. Pitää siis olla Shimanon 7 speed liipasin Shimanon 7-vaihteisen pakan kanssa.
    Eli valikoima lähes nolla.

  5. #4325
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Jos takapyörä "tahmautuu" ajossa niin että lisääntynyt vastus on selvästi havaittavissa, ilmassa ollessa rengasta kun pyörättää kohtuullisella vauhdilla niin pyörii ehkä pari-kolme kierrosta ennen kuin pysähtyy. Tuntuu kuin jarru kokoajan laahaisi kevyesti päällä, mutta varmistettu useampaan otteeseen että levyjarru ei osu jarrupaloihin eikä minkään muunkaan osan pitäisi hangata minnekkään. Mitään isompaa ääntä ei kuulu ajossa eikä ilmassa pyöritettäessä, eikä mitään varsinaista "klappiakaan" näy eikä tunnu.
    Tilanne tule omien havaintojen perusteella yhden ajolenkin aikana kun satoi ihan kohtuullisen paljon ja asvaltiltta runsaasti vielä hiekkaa talven jäljiltä jota roiskui veden mukana runsain määrin pyörän takaosaan.
    Eilennä tehty pyörään hieman huoltoa, mutta takapään osalta ei ole thty muuta kuin putsattu takapakka sekä ketjut.
    Osaako kukaan sanoa mitä todennäköisesti käynyt ja miten selvittää eteenpäin?

  6. #4326
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Jatketaan vielä edelliseen viestiin liittyvällä toisella kysymyksellä.
    Ei ole tullut ikinä joutuneeksi uutta vannetta pyörään tilaamaan, joten uusi "aihealue" itselleni.
    Mikäli päädyn uuden takavanteen tilaamiseen, niin mitä asioita pitää ottaa huomioon että tulee oikeanlainen vanne vanhan tilalle.
    Ne asiat mitä tällähetkellä tiedän vanteesta ovat:
    -27,5" MTB vanne.
    -9V. Shimano HG-400 takapakka.
    -6pulttinen levyjarrukiinnitys.
    -Pikalinkkukiinnitys.

    Ilmeisesti vielä jotain mittoja pitäisi saada/mitata että oikeia vanne tulisi hankittua?

  7. #4327
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tuosta vaatimuslistasta puuttuu oikeastaan vain vanteen sisäleveys, joka selviää nykyiseen vanteeseen merkitystä luvusta, voi olla vaikkapa 584x19c, jälkimmäinen luku on se ja edellinen vanteen halkaisija siltä kohtaa mihin rengas asettuu.
    Kotimaan kaupoistakin noita "kiekkoja" saa mutta tässä yksi ehdokas:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...r-wheel-510780

    Jos nykinen takakiekko ei ole vanha ja loppuunajettu, niin navan laakeroinnin huolto ilmeisen tarpeellinen homma.

  8. #4328
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^^Pyöriikö kammet samalla, kun pyörittää ilmassa takakiekkoa? Veikkaisin tosiaan samaa kuin yllä, eli navan laakerien tai vapaarattaan huollon tarvetta, jos kammet pyörivät mukana.

  9. #4329
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^^^ Tai kokeile ilman ketjua (kiekko irti pyörästä ?) , pyöriikö hyvin? Entä jos tartut kiinni rataspakasta, muuttuuko selvästi?

  10. #4330
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    ^^^ Tai kokeile ilman ketjua (kiekko irti pyörästä ?) , pyöriikö hyvin? Entä jos tartut kiinni rataspakasta, muuttuuko selvästi?
    Eilennä kun testailin ilman ketjuja, niin nimenomaan pyöri erittäin huonost, ketjujen kanssa ei tullut testattua, kun ensimmäinen homma varastolle tullessa oli ottaa ketjut pois.

  11. #4331
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^^Pyöriikö kammet samalla, kun pyörittää ilmassa takakiekkoa? Veikkaisin tosiaan samaa kuin yllä, eli navan laakerien tai vapaarattaan huollon tarvetta, jos kammet pyörivät mukana.
    Kävin juuri työpaikan varastolla testaamassa.
    Kun takakiekkoa pyörittää eteenpäin (työntää pyörää eteenpäin) Kammet ovat paikallaan, mutta kun pyörittää taaksepäin (työntää pyörää taaksepäin) kammet pyörivät taaksepäin.

  12. #4332
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tuosta vaatimuslistasta puuttuu oikeastaan vain vanteen sisäleveys, joka selviää nykyiseen vanteeseen merkitystä luvusta, voi olla vaikkapa 584x19c, jälkimmäinen luku on se ja edellinen vanteen halkaisija siltä kohtaa mihin rengas asettuu.
    Kotimaan kaupoistakin noita "kiekkoja" saa mutta tässä yksi ehdokas:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...r-wheel-510780

    Jos nykinen takakiekko ei ole vanha ja loppuunajettu, niin navan laakeroinnin huolto ilmeisen tarpeellinen homma.
    Näyttäisi nykyisestä takavanteesta löytyvän merkintä ETRTO 584*21
    Nopeasti etsittynä tuollaista kokoa ei löytyisi varastoista suoraan (siis ainakaan alle 100€:n "budjettihintaan").
    Toimiiko vaikka seuraava, jossa kokona 584*24C
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...r-wheel-690288

    Tai sitten toisena vaihtoehtona tuollainen:
    https://www.alltricks.com/F-11941-ro...___6tr_9x135mm

  13. #4333
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Käy kumpikin leveys, joko 19c tai 24c, voisi olla parempi tuo jälkimmäinen, pyörässähän lienee melkoisen leveät renkaat, päälle 40 mm leveät kuitenkin.
    Tuo vanteen leveysero ei ole edes ulkonäkövirhe mielestäni.
    Eikä tuo Mavikin kiekkokaan ihan ulkona ole.

  14. #4334
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Kävin juuri työpaikan varastolla testaamassa.
    Kun takakiekkoa pyörittää eteenpäin (työntää pyörää eteenpäin) Kammet ovat paikallaan, mutta kun pyörittää taaksepäin (työntää pyörää taaksepäin) kammet pyörivät taaksepäin.
    Juu eli onkelmaa ei liene vapaarattaassa. Napa sitten seuraavaksi tarkasteluun. Jos kyseessä on cup&cone tyyppinen rakenne, voi olla, että laakerit ovat liian tiukalla ja siksi ahdistaa pyörimistä. Tai sitten vain möhnää liikaa väärässä paikassa.

  15. #4335
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Käy kumpikin leveys, joko 19c tai 24c, voisi olla parempi tuo jälkimmäinen, pyörässähän lienee melkoisen leveät renkaat, päälle 40 mm leveät kuitenkin.
    Tuo vanteen leveysero ei ole edes ulkonäkövirhe mielestäni.
    Eikä tuo Mavikin kiekkokaan ihan ulkona ole.
    Kiitoksian neuvoista, vaikka pari-kolmevuotta olen hieman koittanut opetella näitä eri pyriin liittyviä asioita, niin jostain syystä noihin kiekkojen "saloihin" ei ole tullut oikeastaan juuri yhtään tutustuttua, niin pitää neuvoja kysellä.
    Tuo Bike Discountin kiekko lähti tänäin tilaukseen (sopivasti tuli viikonloppuna tilattua myös uusi takapakka, minkä saa sitten samalla kiinnitellä paikoilleen).

  16. #4336
    Moi! uusi täällä foorumilla ja ajattelin kysyä jos joku vois vähän ohjeistaa mitä osia joudun pöyrääni hankkimaan jotta saisin sen ajokuntoon.
    Kävi meinaa niin että pyörä varastettiin ja löysin sen somen kautta rikkinäisenä takaisin.
    kaikki runkolukot ja lukot nussittuna suomeksi

    pöyrä löyty naamioituna:
    - Uusi vanne uudella renkaalla
    - 9 lehtinen takapakka, aikaisempi oli 8 lehtinen
    - Shimano altus vaihtaja täysin paskana roikkuu, ilmeisesti kuitenki " tämä korvake rungossa " ehjä ja suora.
    - Taka levyjarru irti, puuttuu 2 pulttia niin sais paikalleen

    Mitä osia katsoisin et saan toimii nykyisten vanhojen kamppeiden kanssa?
    katsoin että shimano altus vaihtajan sais n.20e mutta sit tämä takapakka tuottaa tuskaa että mikä siihen sopii, pitääkö vanteessa jotain huomioida esim laakerointia?
    Ilmeisesti myös erikoistyökaluja pitää ostaa


    nii ja en ole pölliny fillaria jos joku sitä rupee epäilee , oli tarpeeksi nöyryyttävää taluttaa fillaria tossa kunnossa kun ihmisiä kyseli olenko varas, piti todistella vähä väliä kuvien kera mikä sinänsä hyvä että ihmiset ovat valveilla kun näitä tuntuu olevan jatkuvasti!

    Nopeita oli kaverit ku paris tunnis lukot kaikki poissa, uuden vanteen takarenkaineen vaihtaneet.

  17. #4337
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Shimano ennen 10s pitäisi olla sama vetosuhde takavaihtajalla niin sen puolesta ne käy ristiin, mutta liipasimet vetää niissäkin eri määrän kaapelia. Lisäksi SRAMilla eri vetomäärät. Pitää siis olla Shimanon 7 speed liipasin Shimanon 7-vaihteisen pakan kanssa.
    Pakalla ei ole kyllä mitään väliä, se ei tiedä kenen vaihtaja siellä on.

    Mutta tosiaan voi olla niinkin että pitää olla shimano 7spd liipasin. Kyllä kai niitä on? Olihan siis ketjuvaihtaja eikä napavaihteet?

  18. #4338
    Mulla on ollut pyörässä kiinni Tekro 521A dual pivot long reach 47-57mm.
    Siis tällainen:
    https://www.harriscyclery.net/produc...lipers-706.htm

    Minusta se ei ole edes uutena toiminut mitenkään hyvin, tahtoo jäädä vähän laahaamaan. Nyt sitten se alkoi laahaamaan kunnolla ja kun otin renkaan pois ja vähän painoin jarrua, niin jousi hyppäsi pois.

    Ajattelin, että helpommalla pääsen, kun ostan vaan uuden jarrun tilalle. Millaiset jarrut olisi yhteensopivat?

    Suosituksia ja vaikka suoraan linkkiä jonnekin.

  19. #4339
    Onnistuuko avoimen vaihdevaijerin vaihtaminen suojaputken sisällä kulkevaksi? Jos onnistuu, niin onko iso operaatio?

  20. #4340
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Onnistuu. Ja ei ole. Yksinkertaisimmillaan ostat täyspitkän vaijerinkuoren, katkaiset sopivaan mittaan juuri sinun pyörääsi ja laitat tuon osuuden missä kulkee vain vaijeri näkyvissä muutamilla nippusiteillä kiinni runkoon.

  21. #4341
    Vaihdoin cycloon uudet eturattaat 52-38 ja vanhat olivat 50-34. Samalla uusiksi ketju ja takapakkia. Mielestäni näppäränä korjaajana kaikki meni OK ja pyörän ollessa huoltotelineessä tiputtaa nätisti pienemmälle ja sama toisinpäin. No lähdin koeajamaan niin isommalla eturattaalla kaikki toimii ja kun tiputan pienemmälle niin muutaman polkaisun jälkeen ketju ns. hirttää kiinni ja vetää itsensä solmuun. Vähän niinkuin takertuisi kiinni rattaaseen ja matka loppuu siihen. Paremmin en osaa ongelmaa sanoiksi muuttaa

  22. #4342
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Pienemmässä rattaassa on jotain työstöstä jäänyttä pursketta, tunnustele sormin ja pyyhkäse viilalla pois, puukollakin lähtee, ei sitä ole kuin hyvin hyvin vähän.

  23. #4343
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Pakalla ei ole kyllä mitään väliä, se ei tiedä kenen vaihtaja siellä on.

    Mutta tosiaan voi olla niinkin että pitää olla shimano 7spd liipasin. Kyllä kai niitä on? Olihan siis ketjuvaihtaja eikä napavaihteet?
    Luultavasti parhaiten löytyy 7v ja 8v Shimanon low-end vipuja, Altus tms.
    7v ja 8v pakassa on sama ratasväli, vaijerin vetosuhde siis sama. Eli 8v vivuista jää yksi pykälä käyttämättä 7v pakalla, voi rajoittaa ettei mene yli.
    SRAMilta kävi 7v Shimpan tilalle 8v Rocket (tai Attack), joka oli Shimanon vetosuhteella. 1:1 vetosuhteen SRAMit ei käy.

  24. #4344
    Kysymys ketjujen irroittamisesta... Opettelen irroittamaan ketjuja putsausta varten. En löytänyt ketjuista erillistä liitoskohtaa/-palaa, joten joutunen avaamaan jonkun satunnaisen linkin ketjutyökalulla. Kysymys kuuluu, että saako tuon ketjutyökalulla irroitetun linkin takaisin, vai pitääkö aina hankkia uusi ketju tai sellainen liitospala?

  25. #4345
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti willow Katso viesti
    Kysymys ketjujen irroittamisesta... Opettelen irroittamaan ketjuja putsausta varten. En löytänyt ketjuista erillistä liitoskohtaa/-palaa, joten joutunen avaamaan jonkun satunnaisen linkin ketjutyökalulla. Kysymys kuuluu, että saako tuon ketjutyökalulla irroitetun linkin takaisin, vai pitääkö aina hankkia uusi ketju tai sellainen liitospala?
    Osta oikealle vaihdemäärälle tarkoitettu pikaliitin/quicklink/missinglink/masterlink/powerlink ja voit irroitella ja yhdistellä ketjuja monia kertoja.

    https://youtu.be/Bb1Kve645G8

  26. #4346
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Salmonella Katso viesti
    Vaihdoin cycloon uudet eturattaat 52-38 ja vanhat olivat 50-34. Samalla uusiksi ketju ja takapakkia. Mielestäni näppäränä korjaajana kaikki meni OK ja pyörän ollessa huoltotelineessä tiputtaa nätisti pienemmälle ja sama toisinpäin. No lähdin koeajamaan niin isommalla eturattaalla kaikki toimii ja kun tiputan pienemmälle niin muutaman polkaisun jälkeen ketju ns. hirttää kiinni ja vetää itsensä solmuun. Vähän niinkuin takertuisi kiinni rattaaseen ja matka loppuu siihen. Paremmin en osaa ongelmaa sanoiksi muuttaa
    Onko ketjun pikalukko varmasti kunnolla kiinni? Joskus pyörää huoltaessa on hätäinen ja sitä ei huomaa tarkistaa.

  27. #4347
    Tuore foorumilainen kyselee Shimanon 8-rattaisesta Acerasta.

    Ongelma on sellainen, että vaihteet klonksuvat vaihdettaessa. Jos ajaa rauhallisesti/keventää polkemista vaihteen vaihdon aikana, ei ongelmia, mutta "täysiä" ajaessa vaihtaminen aiheuttaa klonksahduksen.

    Vaihtajan sivuttaisliikerataa olen säätänyt, ja se on mielestäni ok, ainakin rissa on asiallisesti linjassa isoimman ja pienimmän rattaan kanssa. Olisiko vian syy vaijerissa vai kuluneessa rataspakassa/ketjussa?

  28. #4348
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    55
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skyof Katso viesti
    XT M8100 12v alko rutisemaan lenkillä kun käyttää keskimmäisiä-isointa ratasta mutta pienillä rattailla ei kuulu ääntä.
    Yritin vaihdevivusta säädellä vaijeria mutta ei auta.
    Vaihtajaa ei ole kolautettu mihinkään ja korvake on suora.
    Pyörällä ajettu 150km.
    Mitäs seuraavaksi kannattaa tsekata?
    Vielä sama ongelma jatkuu vaikka pyörä pesty,ketjut puhdistettu ja öljytty.
    Vaihteet säädin kokonaan uudestaan ja takapakan myös irrotin ja asensin uudestaan.
    Polkimissa tuntuu selvästi että jotain häikkää on.
    Pakan hampaat on suorat.
    Onko seuraava vaihe sitten ketjun vaihto vai mitä vielä voisi tarkistaa?

  29. #4349
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    73
    Toimiiko tämä bleed kit SRAM Rivaliin? Sivun mukaan ei, mutta en löydä mitään omaa kittiä Rival/Apex/Force -osastolle?
    https://www.bike-components.de/en/SR...-Fluid-p69075/

  30. #4350
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skyof Katso viesti
    Vielä sama ongelma jatkuu vaikka pyörä pesty,ketjut puhdistettu ja öljytty.
    Vaihteet säädin kokonaan uudestaan ja takapakan myös irrotin ja asensin uudestaan.
    Polkimissa tuntuu selvästi että jotain häikkää on.
    Pakan hampaat on suorat.
    Onko seuraava vaihe sitten ketjun vaihto vai mitä vielä voisi tarkistaa?
    B-ruuvi varmaankin on tsekattu vaihteita säädettäessä? Onko korvake varmasti suora (tarkistettu)? Etuleipä oikealla offsetilla?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •