ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 428 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 328 378 418 426 427 428 429 430 438 478 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.811 - 12.840 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12811
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Karhusaaresta Hanasaareen siltaa polkiessa olin kerran ottamassa Sports-tracker kuvaa siinä reunalla polkiessa ja sitten havahduin kun jonkun piti väkisin tulla vastaan samaa reunaa .. siinä olisi helposti voinut vaikka ajaa päin ja heittää puhelimen mereen

    Rinnakkain tuolla kapeilla rantaraiteilla tms vastaan tulevat ei häiritse niin kuin ne ketkä lähtee ohittamaan juuri kohdalla

  2. #12812
    Oikean puoleinen liikenne kelvillä myös kävelijöillä olisi hyvä, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu. Mutta lain mukaan jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kelviä kävelee, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu, näin olen ymmärtänyt.

  3. #12813
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Kyllä se keskellä väylää kävely on yleisintä, pelkäävät varmaan putoavansa rotkoon, vaikka sellaisia ei olisikaan.

    Pariskunnatkin pitävät niin hyviä koronavälejä keskenään, että tehokkaasti täyttävät koko kelvin.

  4. #12814
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Oikean puoleinen liikenne kelvillä myös kävelijöillä olisi hyvä, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu. Mutta lain mukaan jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kelviä kävelee, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu, näin olen ymmärtänyt.
    Ja lain kirjaimen mukaan ajoneuvon kuljettaja väistää - olettavat ajoneuvon seuraavan väistävää kuljettajaa.
    Parasta olisi, jos jalankulkijoilla olisi vasemman puolen käyttöpakko muualla kuin jalkakäytävillä - jalkakäytävien oikeanpuoleinen liikenne onneksi lopetettiin tovi sitten.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  5. #12815
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Oli vähän kaksijakoiset tunnelmat tämänpäivän lenkillä. Viilarintietä ajaessani kyllä otti päähän kun sitä ei varmaan ole hoidettu koko talvena. Kaiken huippu oli kun pikkutraktori jolla oli kauha edessä tuli vastaan eikä edes aurannut. Se riputtuli sepeliä siihen sohjon päälle mistä ei ole hevon v***n hyötyä.

    Sitten fiilikset parani kun huomasin Itäväylän kelviä ajaessani jotain outoa. Olivat harjanneet jo sepeliä pois. Hertsikassa, Hakaniemessä, Töölössä ja baanalla myös. Kyllä oli nasta ajella kun ei ollut sepeliä. Mietin kyllä kun on luvattu pakkasia loppuviikolle, kylvääkö ne uudet sepelit tilalle. Joka tapauksessa tässä pitää jo harkita kesärenkaihin siirtymistä.


  6. #12816
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Sahaajankatu-Roihuvuorentie risteys. Tulin Itäväylän alta Roihuvuorentietä kohti. Valot vaihtui vihreille joten tien yli. Sahaajankadulta kääntyvä meinaa jyrätä päälle mutta pysähtyy vähän mun eteen. Kuskin reaktio: armotonta tööttäystä, keskisormea ja huutoa naama punaisena. Kuskin vieressä noin 5-6v poika sai hyvää mallia liikennekäytöksestä.

  7. #12817
    Minulle on aivan samassa paikassa autoilija ruvennut uhittelemaan. Kai ne nyt tuossa kääntyvänä ajoneuvona ovat väistämisvelvollisia.

  8. #12818
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Tuttu paikka ja tuttuakin tutumpi tilanne kaikille jotka Sahaajankatua ajavat. Jotenkin tuntuu että tietyntyyppinen kuski uskoo jo olevansa Itäväylällä tai kokee pienenkin viivästyksen ennen liittymää niin vastenmieliseksi ettei kykene noudattamaan päivänselvää ja täysin kiistatonta väistämisvelvollisuuttaan: https://goo.gl/maps/ANyjV23KNYi9oYe58

    (Entisen bussivarikon suunnasta tullessa ennen itäväylän alitusta on toinen kuuliaisesti kelvillä ajavan pyöräilijän kannalta kokemusperäisesti mäntti paikka, kun Itäkeskuksen suunnasta tulevat autoilijat tulevat Itäväylältä alas Sahaanjankadulle; fillaristina ei ole syytä luottaa siihen että autoilija väistäisi tai ymmärtäisi pysähtyä ennen kelviä.)

  9. #12819
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Suurim osa autoista ei noudata stop-liikennemerkkiä kun tulevat Itiksen suunnalta Itäväylää alas Sahaajankadulle. Havainnot tehty pyöräilijänä ja autoilijana.

  10. #12820
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Eikö tuo koko alue ole muutenkin nyt raivostuttava levittäytyvien Jokeri-työmaiden takia? Tuossa ensin mainitussa risteyksessä kävi kerran niin, että edelläni mennyt mies, kulkupeliä en enää muista, jäi siihen keskikorokkeelle ja viittoili kääntyvän auton menemään ensin. En sitten itsekään enää päässyt yli niillä valoilla. Ehkä hänelläkin oli huonoja kokemuksia, mutta silloin oli vaikea pitää mölyt mahassa.

  11. #12821
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Hyviä uutisia kaikille Lahdentien kelvin käyttäjille välillä Päiväkumpu - Nikinmäki. Pomppusuora on korjattu. Sinne on tullut molempiin päihin muu vaara merkit ROUTAVAURIOITA lisäkilvellä.

    Hyvä homma!

    PS Itse en huomannut mitään eroa routavaurioissa verrattuna 10 viime vuoteen.

  12. #12822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Hyviä uutisia kaikille Lahdentien kelvin käyttäjille välillä Päiväkumpu - Nikinmäki. Pomppusuora on korjattu. Sinne on tullut molempiin päihin muu vaara merkit ROUTAVAURIOITA lisäkilvellä.

    Hyvä homma!

    PS Itse en huomannut mitään eroa routavaurioissa verrattuna 10 viime vuoteen.
    Tätä korjausmallia toteutetaan Vantaalla aktiivisesti. Ilmeisesti on se kustannustehokkain tapa korjata. Päiväkummun autoilun pääväylä Laurintie on Rekolan päästä kauhea routakuoppainen perunapelto. Se korjattiin vuosi pari sitten samalla tekniikalla, eli päällystevaurioita kyltit molempiin päihin ja sillä on nyt menty pari vuotta eteenpäin ja todennäköisesti mennään vielä pitkään.

  13. #12823
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Ei nyt ihan kelviasiaa liki liippaa: asuinalueen pikkukatu, jossa 2 autoa pystyy juuri ohittamaan toisensa ja vieressä kanttari erottaa ajokaistan jalkakäytävästä. Ajan pyörällä kadulla, kuten kuuluu ja 7v poikani jalkakäytävällä. Vastaan tulee auto ja auton puolella on pysäköitynä auto. Ja sopivasti kohtaamme pysäköidyn auton kohdalla. Jarishan on aikeissa lähteä ohittamaan autoa ja on tulossa tukkimaan kaistaani. Kuski viittoilee minulle, että jalkakäytävälle. Ikkunan toiselta puolelta huudan, että jalkakäytävällekö pitäisi mennä? Ja kuski jatkaa viittoiluaan jalkakäytävän suuntaan... Mikäs sääntö se nyt onkaan, jossa pyöräilijän pitää väistää autoilijaa jalkakäytävälle?

  14. #12824
    Päiväkummun suunnalla Vantaalla on eräs cyclokuski, jolla tuntuvat olevan väistämissäännöt hakusessa ja pipo liian kireällä. Viimeksi joitain viikkoja sitten olin juuri ylittänyt suojatien Peijaksentiellä, kun tämä kaveri kävi mölisemään jotain epämääräistä ajellen jalkakäytävällä tuhatta ja sataa (mulla oli kuulokkeet korvilla, mutta huomasin kuskin kyllä ajoissa). Tänä aamuna sama episodi toistui läheisessä puistossa, joen varressa. Kumpikaan väylä ei ole mitenkään dedikoitu pyöräilijöille. Tänä aamuna kaverilla oli muistaakseni sini-musta takki ja tosiaan joku cyclo alla.

    Suosittelen lämpimästi perehtymään liikennesääntöihin ja löysäämään pipoa sekä hankkimaan soittokellon. Vaihtoehtoisesti kannattaa siirtyä ajelemaan jonnekin, missä ei ole jalankulkijoita, jos keskisykkeet tms. ovat noin tärkeitä.

    Kyllä, ajan itsekin ja kyllä, tunnen liikennesäännöt. Seuraavan kerran en uhallanikaan väistä.

    T. Vihreätakkinen mies ja pieni musta koira.

  15. #12825
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti keto Katso viesti
    Päiväkummun suunnalla Vantaalla on eräs cyclokuski, jolla tuntuvat olevan väistämissäännöt hakusessa ja pipo liian kireällä.
    En tunnusta - ja todisteeksi taloudessa ei ole yhtään cycloa - olen toki nähnyt saman tyypin, mutta en tunnista henkilöä :-)

  16. #12826
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^ ja ^^ Kynäniskan paluu?

  17. #12827
    Käytöksen perusteella saattaa ollakin...

  18. #12828
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    719
    Kävin surffailee hesa-keskustassa, uudet fillariväylärakennelmat alkavat valmistua. Kaivopuisto-Eira alueella Telakkakatu voi olla toimiva, näkee sitten kun on valmis. Mutta miten liikenneympyrän Eiranrannassa olisi tarkoitus toimia
    https://asiointi.maanmittauslaitos.f...y%22:100%7D%5D
    En löydä onko tästä juteltu aikaisemmin ja varmaan tyhmän ihmettelyä, mutta pyörätie päätyy suoraan ympyrään? Onko tarkoitus, että fillarit pyörivät siellä autojen kanssa?

    Toinen kohta on Kulosaaressa. Uusi Puistotie voi olla toimiva järjestely, ei tiedä ennenkuin on enemmän ajanut. Mutta jos kääntyy Tupasaarentielle ja siitä vasemmalle Itäväylän suuntaisesti pyörätielle
    https://asiointi.maanmittauslaitos.f...y%22:100%7D%5D
    niin hassu liikennejakaja hahmoteltu tähän kohtaa. Jos lähestyy Puistotien suunnasta, niin siinä on jonkinlainen avonainen mutka, joka tarjoaa mahdollisuuden kääntyä tien yli suoraan kadulta. En osaa paremmin selittää ilman kuvaa. Kuitenkin jäi ihmettelemään, että jos tulee Tupasaarentietä katua pitkin ja samaan aikaan vasemmalta lähestyy pyöräilijöitä vastakkaiseen suuntaan, niin vasemmalta tulevat väistävät? Vanha järjestely blokkasi tällaisen mahdollisuuden, oli oikeastaan pakko ajaa Tupasaarentien pyörätietä pitkin.

    Ehkä nämä eivät ole lopullisia rakennelmia, mutta monessa kohdassa johtui mieleen että entiset rakennelmat olivat yksinkertaisempia ja siksi intuitiivisempia. Mulle ja mun mielestä vastapelureille on ollut 99.99 % tapauksissa selvää, että miten liikenneohjaimien mukaan on pitänyt ajaa sekä ryhmittyä. Nämä nyt oli kaksi esimerkkiä, mutta on muitakin kohtia uusissa pyöräreiteissä, jotka tuntuvat turhan monimutkaisilta

  19. #12829
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti justus6969 Katso viesti
    Kävin surffailee hesa-keskustassa, uudet fillariväylärakennelmat alkavat valmistua. Kaivopuisto-Eira alueella Telakkakatu voi olla toimiva, näkee sitten kun on valmis. Mutta miten liikenneympyrän Eiranrannassa olisi tarkoitus toimia
    https://asiointi.maanmittauslaitos.f...y%22:100%7D%5D
    En löydä onko tästä juteltu aikaisemmin ja varmaan tyhmän ihmettelyä, mutta pyörätie päätyy suoraan ympyrään? Onko tarkoitus, että fillarit pyörivät siellä autojen kanssa?
    Itse olen ajanut siellä ympyrässä autojen kanssa. Ajoneuvohan se on se pyöräkin. Ei tuossa niin paljoa ole liikennettä, että asia a) haittaisi tai b) olisi pyöräilijällekään kovin vaarallista.

    Sen sijaan sitä en oikein ymmärrä, että miten pitäisi ajaa järkevästi ja mielellään laillisesti, jos haluaa mennä Telakkakatua pitkin Ruoholahteen (Ruoholahden kanavan rantaa pitkin). Itse olen koukannut siitä huoltoaseman kohdalta kadun yli ja huoltsikan takaa sitten pyörätielle. Virallinen reitti kai menisi lukuisten jalankulkuvalojen ja suojateiden kautta ties mistä. Eipä ole auennut mulle.

    Toinen kohta on Kulosaaressa. Uusi Puistotie voi olla toimiva järjestely, ei tiedä ennenkuin on enemmän ajanut. Mutta jos kääntyy Tupasaarentielle ja siitä vasemmalle Itäväylän suuntaisesti pyörätielle
    https://asiointi.maanmittauslaitos.f...y%22:100%7D%5D
    Ensimmäisen kerran kun ajoin tuosta, niin meinasin vetää liikenteenjakajaa päin, kun ajoin ns. vanhoilla kuvilla.

  20. #12830
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Se on Telakkakatu on pilattu. Ennen pääsi Ruoholahdesta Eiranrantaan saakka ja takaisin samaa puolta sulassa sovussa vastaantulijoiden kanssa ja autoliikenteestä eri tasossa. Nyt joutuu ajamaan autojen kanssa samassa tasossa ja pysähtymään liikennevaloihin. Pyöräteiden yksisuuntaistaminen on mennyt yli äyräiden. Tässä pienessä Helsingissä otetaan mallia jostain Amstedamin liikenteestä. Ei mitään järkeä. Yksisuuntaisen pyöräliikenteen ymmärrän vaikka Bulevardilla, kun on niin ahtaat tilat. Nyt yksisuuntaistaminen on jo edennyt provinsseihin. Hei haloo.

  21. #12831
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Samaa mieltä. Telakkakatu pilattiin noilla muutoksilla aika huolella. Ennen se oli pyöräilijälle täysin turvallinen ja omalla tavallaan hienokin reitti. "Pikkubaana".

  22. #12832
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    ^ Helsingin liikennesuunnittelu, mukaan lukien pyöräilykoordinaattori ja pyöräilijöiden äänellä (en tiedä kenen valtuuttamana) puhuva HePo taitavat olla melkolailla pihalla pyöräilyn todellisuudesta.

  23. #12833
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Oskari Kaupinmäki on koordinaattorina Helsingissä, en tiedä kuinka paljon menee hänen piikkiinsä. Kai siinä on paljon myös politiikkaa mukana. https://pyoraliikenne.fi/blogi/kohti...ri-kaupinmaki/

  24. #12834
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    719
    OK yhdyn edellisiin, Telakkakatu oli ennen parempi. Piti aloittaa rakentava kritiikki positiivisesti ja muuta en keksinyt Yksisuuntaistaminen on esimerkki liian monimutkaisista järjestelyistä, luulevatko pyöräilijöiden oppivan tai välittävän Ogelin yksisuuntaväylistä?

    Liikenneympyräjärjestelyistä, ympyrä toimii niin kauan hyvin kun siellä ajetaan yhdellä kaistalla. Autoille on toimivia monikaistaympyröitä, mutta Eiranrannassa voi fillarilla ajaa auton kanssa yhtaikaa ympyrään omalla vuorollaan. jos muutama fillari jatkaa ympyrässä ja auto haluaa kääntyä ensimmäisestä ulos, niin ihmeellisiä tilanteita saadaan aikaiseksi? On selvempää, että kevytliikenne pyörii ympyrässä omia kevyenliikenneväyliään ja suojateitä pitkin. Eiranrannan risteys on kesäisin vilkas, itsekin saatan käydä kaiffareiden kanssa fillarilla carusellissa ja laiturilla Kiuasta tms. löylyä boikotoidaan

    Kulosaaren jakaja on jännä yksityiskohta, ei ole intuitiivisen oloinen jos nopeasti täytyy keksiä miten siinä ajetaan. Periaate täytyy olla, että risteävää liikennettä minimoidaan. Ennen vastaantulevien fillareiden reitit eivät risteäneet, uudessa virityksessä risteävät reitit ovat todennäköisiä. Ellei lopullinen ratkaisu ole, että Herttiksen suunnasta tulevat fillaristit ohjataan oikealla Itäväylän ali Tupasaarentielle katua pitkin?

    "Maailman toimivin kaupunki", jotenkin liikenteen kokonaissuunnittelu tuottaa kamalan monimutkaisia härdellejä. Suuri osa on vielä keskeneräistä, mutta jos lopputulos on täynnä tällaisia toinen toistaan monimutkaisempia yksityiskohtia niin koordinaattoreiden ja hepojen palauteboxit alkavat täyttyä

  25. #12835
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti justus6969 Katso viesti
    Liikenneympyräjärjestelyistä, ympyrä toimii niin kauan hyvin kun siellä ajetaan yhdellä kaistalla. Autoille on toimivia monikaistaympyröitä, mutta Eiranrannassa voi fillarilla ajaa auton kanssa yhtaikaa ympyrään omalla vuorollaan. jos muutama fillari jatkaa ympyrässä ja auto haluaa kääntyä ensimmäisestä ulos, niin ihmeellisiä tilanteita saadaan aikaiseksi? On selvempää, että kevytliikenne pyörii ympyrässä omia kevyenliikenneväyliään ja suojateitä pitkin.
    Aika näyttää miten tuo toimii, mutta itse ajattelen, että autot ajavat tuossa kuitenkin sen verran hiljaa (toivottavasti), että kaikki pääsevät kulkemaan. Aina voi toki jalkautua...

    Mut joo, Telakkakadun remonttia lienee ajanut pakottava tarve ulottaa spårakiskot sinne. Kaatoivat ne omenapuutkin...

    Eiranrannan risteys on kesäisin vilkas, itsekin saatan käydä kaiffareiden kanssa fillarilla carusellissa ja laiturilla Kiuasta tms. löylyä boikotoidaan
    Suosittelen Birgittaa. Mun suosikkipaikka. Himasta 20km, juuri sopiva matka hörpätä virvokkeet ja nauttia kesästä. Laituri on sitten toinen suosikkipaikka, yleensä vaimon kanssa pysähdytään siinä.

  26. #12836
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    719
    ^kiitos vinkistä, ollaan temmottu birgitasta vain ohitse

  27. #12837
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    334
    Nuo yksisuuntaiset pyöräkaistat eivät toimi kaikkialla vaikka liikennesuunnittelijat niin kuvittelevat. Nyt kun tuota tukirahaa on virrannut kuntiin niin ovat alkaneet pienemmätkin kylät rakentaa näitä näytösluontoisia yksisuuntaisia pyöräkaistoja. Ongelma vaan on siinä, että ne tehdään kuolemanhiljaisille kadunpätkille ja sitä ei huomioida ollenkaan että joku voisi haluta asioida sen kaistan puolessavälissä olevassa liikkeessä ja mennä takaisin samaa reittiä. Tällöin pyöräilijä pakotetaan ajamaan sakkolenkki seuraavasta risteyksestä tai ajamaan se pätkä takaisin vastakarvaan.

    Muutenkin ihmettelen suuresti miksi jossain 50-70k asukkaan kaupungissa keskustoissa menee kaksikaistaisia teitä lähes joka paikassa vaikka liikennemäärät ovat todella vähäisiä (oli jo ennen coronaa). Muuttaisivat suosiolla ne kaikki tuplakaistaiset keskustan tiet 50/50 pyörille ja autoille. Kukaan tuskin huomaisi eroa paitsi silloin "ruuhkassa" joskus keskipäivällä kun eläkeläiset ryntäävät teatteriin jolloin tulee 15 minuutin ajaksi kymmenen auton "ruuhka".

  28. #12838
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Ongelma vaan on siinä, että ne tehdään kuolemanhiljaisille kadunpätkille ja sitä ei huomioida ollenkaan että joku voisi haluta asioida sen kaistan puolessavälissä olevassa liikkeessä ja mennä takaisin samaa reittiä. Tällöin pyöräilijä pakotetaan ajamaan sakkolenkki seuraavasta risteyksestä tai ajamaan se pätkä takaisin vastakarvaan.
    Ajetaanko se sakkolenkki? Jos vaihtoehtoina on ajaa esim 30 m vastakarvaan tai esim 200 m sakkolenkki niin kumman ihmiset valitsee?
    Kannattaisi huolellisesti miettiä mihin noita laittaa ja missä niistä on todella hyötyä.

  29. #12839
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    33720
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Muutenkin ihmettelen suuresti miksi jossain 50-70k asukkaan kaupungissa keskustoissa menee kaksikaistaisia teitä lähes joka paikassa vaikka liikennemäärät ovat todella vähäisiä (oli jo ennen coronaa). Muuttaisivat suosiolla ne kaikki tuplakaistaiset keskustan tiet 50/50 pyörille ja autoille. Kukaan tuskin huomaisi eroa paitsi silloin "ruuhkassa" joskus keskipäivällä kun eläkeläiset ryntäävät teatteriin jolloin tulee 15 minuutin ajaksi kymmenen auton "ruuhka".
    Täysin biasoituneiden havaintojen perusteella näissä kaupungeissa on aina paperitehdas tai muu teollisuuskombinaatti keskustan tuntumassa. Joko tästä on seurannut ylenpalttisesti rahaa kunnan kassaan tai sitten henkisiä vinoumia infran suunnittelutarpeisiin.

  30. #12840
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Nuo yksisuuntaiset pyöräkaistat eivät toimi kaikkialla vaikka liikennesuunnittelijat niin kuvittelevat. Nyt kun tuota tukirahaa on virrannut kuntiin niin ovat alkaneet pienemmätkin kylät rakentaa näitä näytösluontoisia yksisuuntaisia pyöräkaistoja. Ongelma vaan on siinä, että ne tehdään kuolemanhiljaisille kadunpätkille ja sitä ei huomioida ollenkaan että joku voisi haluta asioida sen kaistan puolessavälissä olevassa liikkeessä ja mennä takaisin samaa reittiä. Tällöin pyöräilijä pakotetaan ajamaan sakkolenkki seuraavasta risteyksestä tai ajamaan se pätkä takaisin vastakarvaan.
    Täällä Vuosaaressa on hieman kuvatun kaltainen tilanne Vuosaarentien Kallvikintien puoleisessa päässä. Lisäksi näiden teiden risteys on melko ainutlaatuinen, siinä yksisuuntaiset pyörätiet sulautuvat paikoin ajorataan ja lisäksi siinä on muutakin "härdelliä", sananmukaisesti. Risteyksessä lainmukaisesti ajaminen vaatii kohtuullisen hyvää huomiokykyä ja lain tuntemusta.

    Asun kyseisessä risteyksessä, joten on tullut nyt muutama vuosi seurattua pyöräilijöiden ajovalintoja siinä. Olen nähnyt yhden (1) pyöräilijän osaavan ajaa risteyksessä oikein. Kyseinen risteys on melko vilkas kevyen liikenteenkin risteys, joten tuo yksi ei ole kovin hyvä saavutus.

    Syitä voi olla paljona, mutta uskon yleisimpien syiden olevan: osaamattomuus, laiskuus, piittaamattomuus, huomiokyvyttömyys, kapina. Järjestys voi neljän jälkimmäise nkohdalla olla mikä hyvänsä, mutta hdottomasti suurimman osan virheellisistä ajosuorituksista kuitenkin henk. koht. uskon johtuvan osaamattomuudesta/tietämättömyydestä. Eivät nämä paikalliset mummot, vaarit, mamut, syrjäytyneet ynnä muuta ole koskaan edes kuulleetkaan yksisuuntaisesta pyörätiestä.

    En usko tilanteen muualla poikkeavan merkittävästi kuvatusta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •