Jaksaisi tätä asiaa kokoajan oikoa, mutta varmastikkin pakko, koska oleellinen asia sen tiedon kannalta mikä kone on missäkin pyörässä.
Eli Bosch esitteli vuonna 2011 ensimmäisen nykyisenkaltaisen sähköavusteisen polkupyörän moottorinsa (50Nm, neljä avustustasoa, max25km.), tätä luonnollisesti alettiin kutsumaan ensimmäisen sukupolven, elin GEN1 moottoriksi.
Sitten vuonna 2014 esiteltiin kakkos-sukupolvi eli GEN2, performance Line, jossa 60Nm. max vääntö, 5 avustustasoa ja max25km. Tässä moottorissa on sitten tuo sisäinen välityssuhteen muutos jonka paras tuntomerkki ulospäin on tuo pieni (14-20T) eturatas.
ja vuonna 2015 tästä performanceline moottorista esiteltiin tehokkaampi, etenkin maastopyöriin tarkoitettu Performance Line CX joka perustui hyvinkin pitkälti tuohon edellisenä vuotena esiteltyyn "normaaliin" Performance Line moottoriin ja sisäisesti mallit ovat hyvin samankaltaisia, voisi sanoa että tuo CX malli on "tehdasvirittety versio" tuosta perus performance line moottorista. Tuon CX:n arvot ovat 75Nm. max 5 avustustasoa ja max25km/h. Mutta pitää huomioida että tuo kyseinen moottori on yhä GEN2 moottori EI GEN3.
Parin-kolmen vuoden sisällä tuo "perus" performance line:n moottori tippui kuvioista pois (ilmeisesti joko vuonna 2016 taikka 2017 koska itselläni on pyörässä vielä tuollainen "perus" performance moottori ja pyörän mallivuosi pitäisi olla 2017) ja maastopyöriin tarjottiin enään ainoastaan tuota Performance Line CX mallia ja kaupunkipyöriin sitten noita Active Linen moottoreita.
No, sitten mallivuodeksi 2020 nuo Bosch:n maastopyöräpuolen moottorit menivät uusiksi. Tuli "Citymaastureihin" tarkoitettu max65Nm. oleva Performance Line moottori jota alettiin kutsumaan kolmannen sukupolven (GEN3) Performance Line moottoriksi ja tuli 75Nm Performance Line CX moottori joka sitten päivittyi kesällä 2020 ohjelmistollisesti max85Nm. versioksi. Tätä CX moottoria alettiin kutsumaan Performance Line GEN4 moottoriksi. (ja sitten vielä hieman pakkaa sekoittaakseni, niin vaikuttaa että tuo GEN3 on tullut todellisuudessa myöhemmin saataville kuin tuo GEN4 vaikka voisi toisinpäin luonnollisesti ajatella ja tuota GEN3 moottoria on ollut saatavilla isommassa määrin vasta mallivuoden 2021 pyöriin...)
Eli pitää käsittää se että tuo pienellä eturattaalla oleva GEN2 moottori oli valmistuksessa 2014-2019 ja ei ole mitään pienellä eturattaalla olevaa GEN3 moottoria olemassakaan. Vaan tuon Performance Line GEN2 moottorin korvasi kaksi eri moottoria hieman eri käyttötarkoituksiin, pienempitehoinen (65Nm) oleva Citymaastureiden GEN3 ja varsinaisiin maastopyöriin tarkoitetty täysitehoinen (75/85Nm) oleva Gen4 moottori. Nämä molemmat mallit ovat taas toteutettu tuolla "perinteisellä" isommalla eturattaalla tuo välityssuhteen muutos jäi tuon GEN2:n ominaispiirteeksi.
Ja sitten asiaa sotkee vielä se että myös Active Linen moottoreista on myös eri sukupolviversioita.
Tiedän että monella nuo versiot menevät sekaisin, ja monesta henkilöstä kuulostaa varmasti luonnolliselta että jos uusin malli on GEN4 niin edellinen olis GEN3, mutta pitää tajuta se että tuon Performance Line GEN2 mallin seuraajaksi tulikin kaksi eri mallia joista toinen on GEN3 ja toinen GEN4
Tuossa vaikka esimerkki meidän talouteen mahdollisesti tulossa olevasta "citymaasturista" joka varustettu juurikin tuolla Performance Line Gen3 moottorilla (ja ihan isoa eturatasta siellä on...)
![]()








Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit