ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 20 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 18 19 20 21 22 30 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 571 - 600 / 1055

Aihe: Sähköpyörä hakusessa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaneli Katso viesti
    Kyllä Bosch gen 3 on pikkurattaalla. Nelosessa on iso ratas.
    Jaksaisi tätä asiaa kokoajan oikoa, mutta varmastikkin pakko, koska oleellinen asia sen tiedon kannalta mikä kone on missäkin pyörässä.

Eli Bosch esitteli vuonna 2011 ensimmäisen nykyisenkaltaisen sähköavusteisen polkupyörän moottorinsa (50Nm, neljä avustustasoa, max25km.), tätä luonnollisesti alettiin kutsumaan ensimmäisen sukupolven, elin GEN1 moottoriksi.

Sitten vuonna 2014 esiteltiin kakkos-sukupolvi eli GEN2, performance Line, jossa 60Nm. max vääntö, 5 avustustasoa ja max25km. Tässä moottorissa on sitten tuo sisäinen välityssuhteen muutos jonka paras tuntomerkki ulospäin on tuo pieni (14-20T) eturatas.
    ja vuonna 2015 tästä performanceline moottorista esiteltiin tehokkaampi, etenkin maastopyöriin tarkoitettu Performance Line CX joka perustui hyvinkin pitkälti tuohon edellisenä vuotena esiteltyyn "normaaliin" Performance Line moottoriin ja sisäisesti mallit ovat hyvin samankaltaisia, voisi sanoa että tuo CX malli on "tehdasvirittety versio" tuosta perus performance line moottorista. Tuon CX:n arvot ovat 75Nm. max 5 avustustasoa ja max25km/h. Mutta pitää huomioida että tuo kyseinen moottori on yhä GEN2 moottori EI GEN3.
    Parin-kolmen vuoden sisällä tuo "perus" performance line:n moottori tippui kuvioista pois (ilmeisesti joko vuonna 2016 taikka 2017 koska itselläni on pyörässä vielä tuollainen "perus" performance moottori ja pyörän mallivuosi pitäisi olla 2017) ja maastopyöriin tarjottiin enään ainoastaan tuota Performance Line CX mallia ja kaupunkipyöriin sitten noita Active Linen moottoreita.

No, sitten mallivuodeksi 2020 nuo Bosch:n maastopyöräpuolen moottorit menivät uusiksi. Tuli "Citymaastureihin" tarkoitettu max65Nm. oleva Performance Line moottori jota alettiin kutsumaan kolmannen sukupolven (GEN3) Performance Line moottoriksi ja tuli 75Nm Performance Line CX moottori joka sitten päivittyi kesällä 2020 ohjelmistollisesti max85Nm. versioksi. Tätä CX moottoria alettiin kutsumaan Performance Line GEN4 moottoriksi. (ja sitten vielä hieman pakkaa sekoittaakseni, niin vaikuttaa että tuo GEN3 on tullut todellisuudessa myöhemmin saataville kuin tuo GEN4 vaikka voisi toisinpäin luonnollisesti ajatella ja tuota GEN3 moottoria on ollut saatavilla isommassa määrin vasta mallivuoden 2021 pyöriin...)

Eli pitää käsittää se että tuo pienellä eturattaalla oleva GEN2 moottori oli valmistuksessa 2014-2019 ja ei ole mitään pienellä eturattaalla olevaa GEN3 moottoria olemassakaan. Vaan tuon Performance Line GEN2 moottorin korvasi kaksi eri moottoria hieman eri käyttötarkoituksiin, pienempitehoinen (65Nm) oleva Citymaastureiden GEN3 ja varsinaisiin maastopyöriin tarkoitetty täysitehoinen (75/85Nm) oleva Gen4 moottori. Nämä molemmat mallit ovat taas toteutettu tuolla "perinteisellä" isommalla eturattaalla tuo välityssuhteen muutos jäi tuon GEN2:n ominaispiirteeksi.

Ja sitten asiaa sotkee vielä se että myös Active Linen moottoreista on myös eri sukupolviversioita.

Tiedän että monella nuo versiot menevät sekaisin, ja monesta henkilöstä kuulostaa varmasti luonnolliselta että jos uusin malli on GEN4 niin edellinen olis GEN3, mutta pitää tajuta se että tuon Performance Line GEN2 mallin seuraajaksi tulikin kaksi eri mallia joista toinen on GEN3 ja toinen GEN4

Tuossa vaikka esimerkki meidän talouteen mahdollisesti tulossa olevasta "citymaasturista" joka varustettu juurikin tuolla Performance Line Gen3 moottorilla (ja ihan isoa eturatasta siellä on...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Ymmärtääkseni Boschilla Gen3-moottoreihin kuuluvat Active Line and Active Plus. Itselläni on tällainen Gen3 Active Line Plus ja siinä on iso eturatas (38t, kuva). Performance CX kai hyppäsi gen 2:sta suoraan gen 4:ään. Gen2:ssa pieni eturatas ja Gen4:ssä suuri.

Tätä pakkaa hämmentää lisää se, että myös tuosta Performance Linestä on olemassa tuo miedompi 65Nm malliversio mitä kutsutaan Perfoemance Line GEN3 malliksi.
    Eli myynnissä on yhtäaikaa kahta eri Performance moottoria.

Samalla tavalla kuin GEN2 moottorin alkuaikoina oli Performance Line (60Nm) ja Performance Line CX (75Nm) mallit. Jotka tosin olivat yhdessä tuon GEN2 mallisukupolven alla.

Onpas vaikeaa, pieni viidakko on Boschin mallisto. Mutta tuota yllä olevaa Santtu75:n perusteellista viestiä voisi linkittää varmaankin jatkossa, jos asia nousee esille. Ei taida olla FAQ- eli usein kysytyt kysymykset -osastoa Fillarifoorumilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Onpas vaikeaa, pieni viidakko on Boschin mallisto. Mutta tuota yllä olevaa Santtu75:n perusteellista viestiä voisi linkittää varmaankin jatkossa, jos asia nousee esille. Ei taida olla FAQ- eli usein kysytyt kysymykset -osastoa Fillarifoorumilla?
    Ettei homma mene liian helpoksi, niin nythän tuli käsiteltyä vain noita lähinnä maastopyöriin terkoitettuja Performance Line moottoreita.

Boschillahan on noiden Performance Line moottoreiden lisäksi mallistossaan tällähetkellä myös:
    2kpl Active lIne Moottoreita, Active Line (max 40 Nm) ja Active line Plus (max 50Nm), jotka tarkoitettu lähinnä kaupunkipyöriin.
    2kpl Cargolinen moottoreita (max 85Nm 25kmh/45kmh), tarkoitettu raskaisiin tavarapyöriin yms.
    Ja sekä nuo
    2kpl Performance Line Cruise moottoreita (Max 65Nm 25kmh / 45kmh) tämä on se Performance GEN3 moottori, tarkoitettu "citymaastureihin".
    1Kpl Performance CX moottori (Max 85Nm), varsinaiseen maastoajoon.

Ja osasta on vielä mallierot käytettävän vaihteiston suhteen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dbster Katso viesti
    Mahdatko sotkea tuon motin nyt tuohon Boschin gen2 performance cx:n, jossa pieni eturatas ja "seinä" 25kmh jälkeen? Tuo kolmonen on ihan eri motti ja isolla eturattaalla.
    Noissa gen3 Boscheissa on sellainen takapotku, kun lopettaa polkemisen. Kokeilin kahta eri pyörää ja molemmissa
    moottori halusi jatkaa pyörimistä kun polkemisen lopetti, joka johti jalan nykähtämiseen eteenpäin.

Moottori ei siis ollut sulava. Minua ainakin kyseinen asia ketutti ja oli koko ajan polkiessa mielessä.

Mitä olen jutellut asiantuntijoiden kanssa, sama vaiva on kaikissa gen3 Boscheissa. Jossain määrin sitä voi
    kuulemma säätää menemällä moottorin säätöihin, mutta kokonaan sitä ei saa pois.

EDIT: Ja nämä takapotkut oli siis gen3 Performance Line moottoreissa ei CX, jota en ole kokeillut.

Sähköpyörää haen itselleni sekalaiseen ajoon. Jonkin verran varmaan metsässä tulee ajeltua, mutta ei mitään pomppuja ja hyppyjä. Pääsääntöisesti asfalttia/soratietä.

Kumpaa te suosittelisitte. Toisessa Boschin moottori, toisessa Shimano. Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan.

Cube Stereo Hybrid 120 Pro 625
    https://www.cube.eu/en/2021/e-bikes/...5-petrolnblue/
    Canyon Neuron:ON 8
    https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopy...nfarbe=GY%2FBK

Itse olen tosi huono näissä pyörien osien vertailuissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Limetic Katso viesti
    Sähköpyörää haen itselleni sekalaiseen ajoon. Jonkin verran varmaan metsässä tulee ajeltua, mutta ei mitään pomppuja ja hyppyjä. Pääsääntöisesti asfalttia/soratietä.

Kumpaa te suosittelisitte. Toisessa Boschin moottori, toisessa Shimano. Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan.

Näistä kahdesta pyörästä Canyonissa on pikkaisen paremmat osat, mutta varmasti hyviä pyöriä molemmat, päädyit kumpaan tahansa. Itsellä tuosta Cubesta Race versio, jossa foxin alustaa ja kiox-näyttö, joiden vuoksi itse päädyin tuohon malliin.

Moottorina Bosch on kyllä tehokas ja tehokkaan tuntuinen, Shimano kuulemma puolestaan luonnollisempi ja säätömahdollisuudet hyvät, jos se puoli kiinnostaa. Hyviä moottoreita molemmat, aika uusia myös(Shimano vielä tuoreempi), joten pidemmän ajan kokemukset on vielä aika vähissä.

Tuon Cuben geometria on todella outo, lyhyt etukolmio ja tosi pitkä takakolmio. Chain stay 490mm!
    Jo yli 460 pidetään pitkänä...
    Canyonin geo vaikuttaa paljon tasapainoisemmalta paperilla. Tosin soratie-käytössä ei tuolla ole niin paljon merkitystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dbster Katso viesti
    Näistä kahdesta pyörästä Canyonissa on pikkaisen paremmat osat, mutta varmasti hyviä pyöriä molemmat, päädyit kumpaan tahansa. Itsellä tuosta Cubesta Race versio, jossa foxin alustaa ja kiox-näyttö, joiden vuoksi itse päädyin tuohon malliin.

Moottorina Bosch on kyllä tehokas ja tehokkaan tuntuinen, Shimano kuulemma puolestaan luonnollisempi ja säätömahdollisuudet hyvät, jos se puoli kiinnostaa. Hyviä moottoreita molemmat, aika uusia myös(Shimano vielä tuoreempi), joten pidemmän ajan kokemukset on vielä aika vähissä.

Tuon Cuben geometria on todella outo, lyhyt etukolmio ja tosi pitkä takakolmio. Chain stay 490mm!
    Canyonin geo vaikuttaa paljon tasapainoisemmalta paperilla. Tosin soratie-käytössä ei tuolla ole niin paljon merkitystä.
    Kiitoksia. Juurikin tällaisia apuja ja neuvoja itse kaipailenkin kun näistä niin ymmärrä.

Itseäni Cubessa kanssa tuo Kiox näyttö on kovasti kiinnostanut ja täytyykin vilkaista myös tota Race mallia kun niistä ilmeisesti se siis löytyy "vakiona".
    Moottoreissa taitaa olla vähän sama juttu että toiset tykkää ajaa dieselillä ja toiset bensalla. Makuasioita, mutta molemmilla pääsee tarvittavat matkat eteenpäin.

Mites tämä geometria. Jos tosiaan itse ajelee suurimman osan asfaltilla/soratiellä ja joskus sitten metsänpuolella. Ja metsässä ajaminenkin itselle on varmasti pelkkää opettelua ja ihmettelyä kun koskaan siellä pyörällä tullut liikuttua. Ei taida tässä tilanteessa olla Cubella tai Canyonilla niin väliä?

Eipä taida olla huono valinta pääty sitten kumpaan tahansa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hakpas Katso viesti
    Mä ymmärsin jostain arvosteluista, että Cube on tarkoituksella sovittanut tuota geometriaa käyttötarkoituksen ja jousituksen suhteen. Eli jos vertaa 140 ja 160 malleihin, niin esim. tuo chainstay lyhenee jousituksen pituuden kasvaessa. Pitkä chainstay tuo taas vakautta vauhdeissa, mutta ei ole niin ketterä kuin lyhyempi.

Kiitoksia. Juurikin tällaisia apuja ja neuvoja itse kaipailenkin kun näistä niin ymmärrä.

Itseäni Cubessa kanssa tuo Kiox näyttö on kovasti kiinnostanut ja täytyykin vilkaista myös tota Race mallia kun niistä ilmeisesti se siis löytyy "vakiona".
    Moottoreissa taitaa olla vähän sama juttu että toiset tykkää ajaa dieselillä ja toiset bensalla. Makuasioita, mutta molemmilla pääsee tarvittavat matkat eteenpäin.

Mites tämä geometria. Jos tosiaan itse ajelee suurimman osan asfaltilla/soratiellä ja joskus sitten metsänpuolella. Ja metsässä ajaminenkin itselle on varmasti pelkkää opettelua ja ihmettelyä kun koskaan siellä pyörällä tullut liikuttua. Ei taida tässä tilanteessa olla Cubella tai Canyonilla niin väliä?

Racessa tosiaan kiox vakiona, johon saa navigointia ja dataa ulos esim. nopeudesta, kadenssista yms. Tärkeimpänä itselle se kuinka paljon itse tekee töitä vs. moottori ja kalorikulutukset ajosta, ettei mene ihan istumiseksi. =)

Itselle tuo L kokoinen Cube sopii tosi hyvin käteen ja hauska ajaa niin tiellä kuin poluillakin, oma pituus 183cm.

Molemmat varmasti hyviä pyöriä, mutta saatavuus voi olla haaste, tai ainakin pientä viivettä voi olla.

Jos pyöristä on vähemmän kokemusta niin tuo Canyon on varmempi valinta. Ja vielä korostan tuota geometriaa! Jos ei hyvästä tiedä, voi tuo Cube tuntua ihan OK, mutta usko pois tuo ero on iso tuossa takahaarukan pituudessa.
    Useat valmistajat valitsevat haarukan pituuden väliltä 430-455mm, lyhyemmällä ketterämpi ja pidemmällä vakaampi.

Pari selkeää eroa myös osissa Canyonin hyväksi.
    - Voimansiirto on ihan eri tasoa. Shimanon Deore Xt vaihtaja on erittäin hyvä. Sramin SX erittäin huono.
    - Cubessa ei ole hissi tolppa, iso puute maastopyörässä.

Sähköpyörä hakusessa..

Mulla on Stereo hybrid pro 120 ja ei huomaa kyllä poluilla mitään ongelmia.
    Nopea ja ihan tarpeeks ketterä pyörä.
    Taipuu siinä missä kaikki entisetkin pyörät on taipunu.
    Ja pysyy nousuissa nokka maassa hienosti.
    Toki mun ajot on setämiespuuhailua.

Kohta 900km takana ja en kyllä keksi moitittavaa. 120mm jousto on yleispyörään just hyvä. Tällä ajetaan siis myös työmatkat vuoden ympäri.
    Toki Recon keulalla tulee ehken päivitettyä, ei omaa tarpeeks progressiota "kovemmassa" kyydissä.
    ruuduntakaa muokkasi tätä : 27.03.2021 at 18.48

Mietin ensin omalta kohdaltani että eihän se oli millään noin pitkä, eli 490mm. kunnes tajusin että itsellä on tuon Stereo Hybrid 140 malli ja tarkastinkin että siinä on eri pituus, eli 457mm. Mutta tuo asia sitten selittääkin muutamia asioita mitä arvosteluissa lukenut ja itse hieman ihmetellyt.

Me nöösit ostetaan pyörä loppupeleissä aina pelkästään värin perusteella ja halutaan että meille suositellaan sitä pyörää mikä meistä on paremman värinen. Ei sillä ole merkitystä että noista Canyon on kaikin puolin selkeästi parempi.

Cubea en ostaisi. ~4000€ maastopyörä ilman hissitolppaa, täysi vitsi. Hissitolppa varmaan merkittävin kehitysaskel maastopyöräilyssä viimesen 10v ajalta omasta mielestä.

Canyonissa on näistä kahdesta paremmat osasarjat, mutta jos pistää muutaman euron lisää, eli verrataan samanhintaisia pyöriä, niin Cubelta löytyy hyviä vastineita 120 ja 140 mm joustavina. Käyttötarkoitus se varmasti on se tärkein, ei ne pyörävalmistajat ihan hatusta noita mittoja ja geometrioita heitä.

Paljon näkee myös näillä palstoilla, että sekalaiseen työmatka-ajoon suositellaan min 160mm joustolla olevia alamäkipainotteisia pyöriä, vaikka oikeanlainen konkeli olisikin jotain ihan muuta. Kannattaa myös muistaa, että monta osaa näissä voi päivittää, mutta rungon ja moottorin pitäisi sopia omaan käyttöön.

Näiden kahden pyörän kohdalla itse olen kokoajan ollut enemmän Canyonin kannalla. Vaikka osista en niinkään mitään ymmärrä, mutta jotenkin se on vaan tuntunut "oikeammalta".
    Ja teidän enemmän näistä tietävien kommenteiden perusteella ratkaisu alkaa olemaan selvä.
    Hämmennetään vielä pakkaa sen verran, että olisiko tällaiselle nöösille mielessä jotain hyvää vaihtoehtoa Canyonin kilpailijaksi? Vai pitäydytäänkö tässä mikä nyt tuntuu hyvältä?
    Pahin maasto missä tulee varmasti poljettua, on perus metsäpolku, mutta ei mitään alamäkiränniä tule laskettua alas.

Vaikka osista en niinkään mitään ymmärrä
    Xt vaihtaja on erittäin luotettava se mitä itselläni on ollut käytössä.
    Takavaihtajaa olen joutunut säätämään, kun on muutaman kerran mennyt risun ja hankeen uppoamisen takia pinnojen väliin. No häkki suoraksi ja säätö taas pelaa.
    Noista Sramin SX-GX ei ole oma kohtaista kokemusta, mutta mitä täällä olen lukenut niin negatiivista palautetta ovat saaneet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti virkpe Katso viesti
    Takavaihtajaa olen joutunut säätämään, kun on muutaman kerran mennyt risun ja hankeen uppoamisen takia pinnojen väliin. No häkki suoraksi ja säätö taas pelaa.
    Noista Sramin SX-GX ei ole oma kohtaista kokemusta, mutta mitä täällä olen lukenut niin negatiivista palautetta ovat saaneet.
    Mulla on Sram SX. Toimii kuin kello. Ei mitään moitittavaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti virkpe Katso viesti
    Onko näissä nykypyörissä takavaihtajien jarrujen yms paikat ns standardi kiinnityskellä? Eli jos sattuu jotain hajoamaan pari vuoden päästä niin voi ostaa parempaa tilalle ja sopii se paikalle? Tietenkin tuskin kaikki palikat sopii, mut yleisesti ajateltuna.

Onko näissä nykypyörissä takavaihtajien jarrujen yms paikat ns standardi kiinnityskellä? Eli jos sattuu jotain hajoamaan pari vuoden päästä niin voi ostaa parempaa tilalle ja sopii se paikalle? Tietenkin tuskin kaikki palikat sopii, mut yleisesti ajateltuna.
    On ne kyllä standardoita suht hyvin, ainakin jarrujen osalta. Vaihtajan kiinnityskorvake runkoon (eli se osa, johon vaihtaja kiinnitetään) ei välttämättä ole mikään standardi, eli vain kyseisen valmistajan kyseiseen malliin sopiva. Korvakkeen tehtävänä on hajota ennen varsinaista vaihtajaa, kun vaihtaja ottaa osumaa. Eli ostaessa kannattaa yksi korvake laittaa myös mukaan. Jos korvake on kunnossa, niin siihen kyllä saa minkä tahansa takavaihtajan vaihdettua.

Standardit on kuitenkin pyörämaailmassa horjuva asia, eli ne tuppaa vuosien saatossa vaihtumaan.

Minäkin pähkäilin neuronin ja cuben stereo hybrid 120/140 mallien välillä. Cube 140 race tuli ostettua. Reilu 2000km ajettu. Ei valittamista paitsi äänekkäästä moottoriyksilöstä, joka lähti Boschille huoltoon. Minulla suurin osa maastoajoa. Maastossa toimii loistavasti kivikoista nopeisiin polkuihin. Maantielläkin menettelee mutta koko olisi ehkä voinut olla pykälää isompi. Minä 178cm, pyörä M. Vaihteina on Sram NX, joka on toiminut kuin kello eikä säätöihin ole tarvinnut koskea alkusäädön jälkeen.

Tää jäi vielä mietityttämään.
    Miten toi pitkä CS suhteessa akseliväliin? Kumpi vaikeuttaa elämää poluilla enemmän; pitkä akseliväli vai "normaali" akseliväli+pitkä CS?
    Lähinnä siis mietin just tota Cuben lyhyttä etukolmioo+pitkää CS= tavallinen akseliväli?

Esim Polessahan on molemmat; pitkä CS ja pitkä toptube? Ja loiva keula=superpitkä akseliväli?
    Eli mikä on minkäkin vaikutus mihin?

Sähköpyöräkuume iski. Saisiko täältä viisaita neuvoja?
    Tilanne:
    Haussa pyörä moneen käyttöön. Käyttäjinä minä (185cm/88cm, 90kg) ja vaimo (173cm/81cm). Itse käyttäisin pyörää talvikeleillä (etenkin lumi ja sohjo) päivittäin työmatkaan (n. 9 km / suunta). Kesäisin pyörällä vedettäisiin kahta lasta pyöräkärryssä (kärry+lapset+varusteet noin 50 kg). Bonuksena mahdollisuus vaimolle maastossa ajamiseen. Mietin alkuun retkipyörää tuon pyöräkärryn vetämisen vuoksi. Nyt alkoi kuitenkin houkuttaa jäykkäperä sähkömaasturi.
    Itsellä entuudestaan ympärivuotisessa työmatkakäytössä 10v vanha Focuksen cyclocross ja kesän maastoiluihin täpäri (Spessun Stumpjumper). Vaimoa ei ole pyöräilykärpänen aiemmin purrut, mutta nyt sähköpyöriä koeajaessa selvästi innostui.

Pienen lueskelun jälkeen Shimanon EP8 moottorilla varustetut vaihtoehdot vaikuttavat houkuttelevilta.

Vaihtoehtoja:
    Canyon Grand Canyon:ON 9
    https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopy...nfarbe=BU%2FBU
    Miinuksena koeajon mahdottomuus. Laskurin mukaan vaimolle sopiva M, mulle L. Onkohan M toivottoman pieni.

Merida eBig Nine 400
    https://www.surgebikes.co.uk/shop/e-...ig-nine-400-2/
    Tätä koeajoimme kylläkin ylisuuressa koossa (XL). Vaikutti hyvältä ajaa. Keula lienee kehno.

Tunturi e290
    Tätä koeajoimme. 19" runkokoossa. Oli ketterämpi kuin Merida, ero johtui oletettavasti suurelta osin runkokoosta.

Canyon Pathlite:ON 7
    Vetokäyttöön suunnitellumpi. Painava. Boschin moottori (ei ehkä niin hyvä kuin EP8). Oletettavasti hyvin raskas ilman avustusta.

Olisiko muita hyviä vaihtoehtoja jäykkäperämaasturi tai retkipyöräkategoriasta?

Kysymykset:
    Saako jäykkäperämaasturilla hyvin vedettyä kaksirenkaista pyöräkärryä (Thule Chariot Cross), jonka kiinnitys taka-akseliin?
    Oletettavasti täysjousto ei toimi vetopyöränä hyvin?
    Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja (jos maastokäyttö ei ole pakollista), gravel?

Budjetti noin 3600 e. Ajatuksena hyödyntää työsuhdepyöräetua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Tää jäi vielä mietityttämään.
    Miten toi pitkä CS suhteessa akseliväliin? Kumpi vaikeuttaa elämää poluilla enemmän; pitkä akseliväli vai "normaali" akseliväli+pitkä CS?
    Lähinnä siis mietin just tota Cuben lyhyttä etukolmioo+pitkää CS= tavallinen akseliväli?

Esim Polessahan on molemmat; pitkä CS ja pitkä toptube? Ja loiva keula=superpitkä akseliväli?
    Eli mikä on minkäkin vaikutus mihin?
    Jatkoin tänne tähän geometria kysymykseen ettei tämä mene ihan ohi aiheen:https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...34#post3046934

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juha_s Katso viesti
    Sähköpyöräkuume iski. Saisiko täältä viisaita neuvoja?
    Tilanne:
    . Vaimoa ei ole pyöräilykärpänen aiemmin purrut, mutta nyt sähköpyöriä koeajaessa selvästi innostui.

Pienen lueskelun jälkeen Shimanon EP8 moottorilla varustetut vaihtoehdot vaikuttavat houkuttelevilta.

Vaihtoehtoja:
    Canyon Grand Canyon:ON 9
    https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopy...nfarbe=BU%2FBU
    Miinuksena koeajon mahdottomuus. Laskurin mukaan vaimolle sopiva M, mulle L. Onkohan M toivottoman pieni.

Tunturi e290
    Tätä koeajoimme. 19" runkokoossa. Oli ketterämpi kuin Merida, ero johtui oletettavasti suurelta osin runkokoosta.

Canyon Pathlite:ON 7
    Vetokäyttöön suunnitellumpi. Painava. Boschin moottori (ei ehkä niin hyvä kuin EP8). Oletettavasti hyvin raskas ilman avustusta.

Budjetti noin 3600 e. Ajatuksena hyödyntää työsuhdepyöräetua.
    Vaimolle tuli Giantin sähköpyörä ja on tosi tyytyväinen. Lähti lenkkikaveriksi eilen, tänään lähti tytär. Aika kovalla tempolla sain maasturilla ajaa että pysyy vauhdissa mukana.
    Väittäisin että tuo Canyonin M on sinulle liian pieni, kun minä olen 178cm ja minulla on tuo M(ei tosin tuo mainitsemasi Canyon mutta Canyon kuitenkin) koko käytössä ja tykkään että on minulle sopiva.
    Bosch moottorissa Gen 4 oli kriteeri mikä vaimon pyörässä piti olla. Tosin tuo Giantti mihin päädyttiin, on Yamahan moottori jossa on se 70Nm vääntö.
    Shimanon ja Yamahan moottoreja voi kännykkä apilla räätälöidä, kun taas Boschissa ei ole tuota mahdollisuutta.

Terve!
    Tässä kova pohdinta kahden cuben mallin väliltä jotka eroaa spekseiltään täysin toisistaan, hinta käytännössä sama. Eli cube stereo hybrid 140 hpc sl vai 160 hpc sl? Eka sähkötäpäri kyseessä.

Cube Stereo Hybrid 140 HPC SL 625 iridium´n´green | E-Bike Fully Shop (bike-discount.de)

4549e, 29", 140/140mm joustolla, fox 34 rhythm keula, fox float dps evol iskari, shimano xt m8120/m8100 jarrut, shimano xt 12s vaihtaja

Cube Stereo Hybrid 160 HPC SL 625 27.5 olive´n´black | E-Bike Fully Shop (bike-discount.de)

4449e, 27,5", 170/160mm joustolla, RS zeb charger (38) keula, RS deluxe select takaiskari, magura mt thirty (mt5) jarrut, sram nx eagle 12s vaihtaja

Ajo maastossa on lähinnä juurakkoa ja kiinteäkivistä polkua, mihin tuo 29" soveltuu paremmin. Siinä mietityttää tuo jousituksen riittävyys (140mm) ~25kg pyörässä jos vähänkin koittaa jostain hypätä. Toisaalta tähänkään asti en oo isommin hyppimään uskaltautunut, tuskin painavempi pyörä siihen kannustaa kun nykynen on luomutäpäri. Kumpikohan noista keuloista on herkempi terävissä iskuissa? Jarrut ja vaihteet varmasti toimii molemmissa, sen puolesta ei oo väliä. Ehkä aavistuksen kallellaan shimanoon, vaikka on sram nx nykysessä läskissä ollut täysin toimiva. Onkohan maavarassa eroja ? Cuben sivuilla ei ole ilmoitettu kummallekkaan etäisyyttä keskiöstä maahan.

Saataville tulee kun tulee, ei ole viikon päälle millon saan kunhan malli on päätettynä. Ja ei, kumpaakaan en pääse koeajaan - eikä pääse täällä peräkylällä mitään muutakaan täysjoustosähköpyörää koska niitä ei ole, no L kokoisena olis mahdollista vuokrata haibike mutta se on liian iso itselle eikä muutenkaan vertaudu millään tavalla näihin kuutioihin.

Itse varmaan miettisin miten alamäkipainotteisesti haluaa ajaa? Jos on tarkoitus lähteä painamaan alamäkiä kovaa fullface päässä, niin ottaisin tuon 160-mallin. Perus trail-ajoon varmaan riittää tuo 140, jossa tuosta Shimanon vaihteista plussaa. Joustomatkaa saa Fox 34 varmaan pidennettyä aina 160mm asti, mutta kovassa ajossa voi olla vähän hepponen keula ainakin jos tuohon 38 Zebiin vertaa, pyörällä kuitenkin painoa jo se 25kg. Sinänsä sähköpyörässä lisäjoustosta ei ole haittaa, sillä sähkö työntää jos polkemistehokkkuus vähän kärsiikin. Mahtuukohan tuohon 27.5 malliin halutessa 29-kiekot? Jos mahtuu niin silloin ainakin itse päätyisin siihen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Itse varmaan miettisin miten alamäkipainotteisesti haluaa ajaa? Jos on tarkoitus lähteä painamaan alamäkiä kovaa fullface päässä, niin ottaisin tuon 160-mallin. Perus trail-ajoon varmaan riittää tuo 140, jossa tuosta Shimanon vaihteista plussaa. Joustomatkaa saa Fox 34 varmaan pidennettyä aina 160mm asti, mutta kovassa ajossa voi olla vähän hepponen keula ainakin jos tuohon 38 Zebiin vertaa, pyörällä kuitenkin painoa jo se 25kg. Sinänsä sähköpyörässä lisäjoustosta ei ole haittaa, sillä sähkö työntää jos polkemistehokkkuus vähän kärsiikin. Mahtuukohan tuohon 27.5 malliin halutessa 29-kiekot? Jos mahtuu niin silloin ainakin itse päätyisin siihen.
    Mitä näin äkkiseltään googletin tuota zeb keulaa, niin 27,5 ja 29 on eri mallit mutta molemmille max rengaskoko 2,8". Johtuuko renkaan leveydestä sitte, en tiedä. Mutta jos korkeudessa eroa niin 27,5 keulaan ei varmaankaan mene 29 kiekko 2,8 vanteella, muutenhan se olis sama keula vannekoosta riippumatta..?
    Tuota just ajattelinki että ei tuosta lisäjoustosta haittaa olis painavassa pyörässä, kun ite ei tarvi kaikkea energiaa tuottaa. Mutta sitten taas kun kiihottais tuo 29 kun täällä polut on juurakkoa ja kivikkoa. Kaikkea ei voi saada ????

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •