Jaa mitkä renkaat talveksi? Riittääkö pelkkä vaihtajan ja liipasimen päivitys, vai myös takapakka? GX siis vähintään sitten.
No ripulia se on GX:kin. X01 vähintään, jos noita vaihtajia alkaa vaihtamaan. Pakan ajaa loppuun ja vaihtaa sitten parempaan.
Pakkaa vaihtaessa joutuu xD-vaparin vaihtamaan niin saattaisin harkita suoraan Microsplineen ja Shimano XT:hen siirtymistä ja jättää nuo Sramin ripulit muille.
Joo xttä tilalle. Mutta tää on perus harrastajalle vähän niin ja näin. Mutta ekana kannattaa ajaa orkkis kamppeet loppuun ja sitten toteaa onko vaihto tarpeellista..
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Canyon Dude 2021
Specialized S-Works Epic
Specialized S-Works Tarmac SL7
Mahtuuko tuon uuden Duden haarukoihin leveämmät renkaat, vaikka 4.5 tuuman Barbegazit, jotka on Farleyssa?
Muutaman viikon ajanut Farleylla ja onhan se hieno laite. Vaikka hinta on korkea, niin sitä tuntuu saavan vielä Trekin vanhalla hinnalla hieman yli 3100e. Trek nosti siis hintoja noin 5% tammikuun lopussa. Farley on valmis paketti metsään. Ainoa mitä tarvitsee tehdä on litkuttaminen, mutta muuten tuolla kyllä pärjää varsin hyvin. Toki otan sahan ja kavennan tankoa koska 750mm on liikaa. Pienenä yksityiskohtana rungon maalaus on upea ja näkyy kunnolla vasta auringonpaisteessa: raaka kuidun päälle on vedetty tumman sininen lakka ja se kuidun kuvio näkyy läpi.
Farleyn renkaaksi tuo ensiasennus Bargegazi 27,5 x4,5 on aika lailla maksimi kokoinen. Kesäksi täytyy etsiä Hodagit tai vastaavat 3.8-4.0 leveät 27,5:set. Kenties silloin voisi mietti jotain 65-70mm leveää kiekkoa ?
edit: typo korjattu
Muistaakseni 12spd Sram ja Shimanon pakassa on noin 1mm ero kokonaisleveydessä, mutta ainakin Shimanon vaihtajalla toimii Sramin pakka ok.
Oma pää ei kestäisi ajaa sekasin noita.![]()
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Toimii shimanon vaihtaja sramin pakalla, paremmin kun sramin vaihtaja sramin pakalla.
Pääsin kuumesta, käväsin Hi5bikessa. Tarttui tietenkin kaikkee muutakin mukaan, muistutus taas siitä kuinka on paras pysyä poissa noista karkkikaupoista :-)
Salsa Beargreasea tässä nyt ajanut,enemmän ja vähemmän. Uusi,Foxcompista saa tuohon 2.5ke hintaan. Hyvä laite ollut kaikenpuolin, 4.0"/27.5" rengastus on nopea mutta askeettinen. Eli jos haluaa hieman nopeutta ,hyvä kombo renkaana mutta ei se pidemmän päälle kovin mukava. Salsahan on kuitua,kierrekeskiöllä mitä taas Farley ei ole keskiön kohdalta. Pikkasen taisi olla myös keulakulma parempi Salsassa, oliko 68.5 vs 69. Pieniä juttuja mutta kuitenkin. Lumikeleille hain hieman isompaa rengastusta ja tilasin Barbegazit, koska netin juttujen mukaan ne ovat noin 4.2" ja kyllä ne mahtui hyvin Salsaan. Kuten mahtunevat myös uuteen Dudeen vissiin, kuvan näin jossakin. Salsaan vei myös valinta koska Farleyn runkoja on porsinut,kuten myös vapaaratas ei ole myöskään hyvässä maineessa. Jarrut on Salsan heikkous mutta saksasta saa asiallista jarrua 150e hintaan. Vaihteistona on 1x11 deore 51p limpulla joten välitystä on.. Vaihteisto ollut ihan hyvä ,ajan loppuun vaikka hienostuneisuus siitä loistaa kyllä poissaolollaan. Toki virvelitehdas tekee mukavia vaihteistoja silti,tykkään liipaisimesta noissa shimpoissa.
Ehkä kuitukiekkoa ja I9 vapaaratasta jos hulluttelemaan lähtee,mutta ollut hyvä noinkin.
Täällä Farley 9.6 vm.2016 eikä ole runko porsinut vaikka kuinka kovaa on tullut ajettua. Keskiö kylläkin meni vaihtoon nyt syksyllä mutta hyvin oli siihen asti palvellut. Että jos vaan laatu pysyny samana, niin suosittelen. Mahtuu myös 27,5x4,5" barbegazi heittämällä. Liekö geo juuri muuttunut viidessä vuodessa?
Voimansiirtokeskusteluun: ainakin 1x11 GX toiminut vallan hyvin kaikki vuodet. Ainoastaan rissat ja kerran pakka mennyt vaihtoon kun lohkesi hampaita ja tilalle XO. Garbarukia kattelin myös, mutta sram olikin vielä hintsun kevyempi.
Takanapa sekin ajoi pitkään asiansa vaikka harva onkin. Vaan vasta viime syksynä alkoi reistaamaan siihen malliin, että DT big ride tilalle.
Eri asia sitten Eaglet mutta enpä kyllä läskiin eaglea ottaisikaan kun kerta 1x11 ja sopivan pienellä eturattaalla pärjää täysin. Vauhtiajoon sitten muut vehkeet![]()
Mahtuu. Pari viikkoa ollut Dude CF8, originaali kiekoilla ja 4,5” Barbegazit. Mahtuisi leveämpikin.
Itse halusin täysjäykän pyörän talviajoon, joten kaikista tässäkin esitetyistä vaihtoehdoista CF8 tuntui parhaalta hinta/laatusuhteeltaan. Alkuperäisen vannenauhan tilalle laitoin litkutista varten heijastinteipin ja gorilla teipin yhdistelmän sekä ohjaamoa hiukan päivitin. Muuten mennään vakiona. SX voimansiirtoa varmaan päivitän hiukan, kun hyllystä löytyy NX/GX osaa. Kooksi otin M (pituuteni 179cm) ja ehkä olisi voinut ottaa L:n.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tervehdys vain kaikille.
Ensimmäisen läskin osto edessä ja tiedonjano tietysti kova. Tarkoitus on ostaa itselle ja tyttärelle(13v) pyörät samalla kertaa. Käyttö tulee olemaan pitkälti rauhallista retkeilyajoa suht hyvillä poluilla ja toki hiekka/asvalttitietäkin. Hintaluokka siellä 1-1,5kiloeuron haarukassa. Eihän tuolla vielä ihmeitä saa mutta kohtuu laatuisen hinnat alkaen mallin uskoisin irtoavan.
Eri merkkejä on tässä tullut tutkittua ja mielenkiintoa on herättänyt suomen urheilupyörän valmisteet, näistä ei vain tahdo kovinkaan paljoa juttua netistä löytyä. Ainakaan sellaista hiukan kriittisemmin kantaa ottavaa. Sen verran ollaan aloittelijan saappaissa ettei pelkkä pyörien osalistan tuijotus juuri anna infoa suuntaan tai toiseen.
Mahtaisiko foorumilta löytyä mielipiteitä ja vaikka ihan käytännön kokemusperäistä tietoa kyseisistä laitteista?
https://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-fatbike
https://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-fat-deore
Kyllä tuohon hintaan saa jo hyvän pyörän, Supilla ei mielestäni ole kovin kaksinen hinta-laatusuhde. Läskissä on pari komponenttia joiden vaihtaminen/korjaaminen voi tulla hyvinkin kalliiksi, navat ja kammet. Loput osista on tavallista maastopyöräosaa, jonka korjaaminen ja vaihtaminen on ns. normaalihintaista. Noissa Supeissa pistää etenkin silmään pikalinkkunavat, eli akseli on vain 9mm paksu, navat ja kammet on omaa tuotantoa, eli jotain halpaa kiinalaista olettaisin. Keulatkin ovat alumiinia.
Verokkina vaikka Kona Wo, Silverback Scoop, White 8FAT LTD, kaikki lähtee alta 1.5ke jos vain sopivaa kokoa löytyy. Näistä kaikista löytyy läpiakselit, Silverbackissa hiilikuitukeula, Konassa Raceface kammet, Whitessä Silverbackissä Sun Ringlen kiekot.
I'm a cowboy on a steel horse I ride.
No niin, hyviä huomioita ja palautetta.
Tuota akselijuttua en ollutkaan huomannut. Onko tämä kuinka suuri ongelma? Tietty jos/kun tubelekset tulisi ajankohtaisiksi niin kiekot vaihtoon ja silloinko ongelma viimeistään konkretisoituu?
Tuolla kaupan sivuilla näemmä olikin hieman huonommat tiedot kuin valmistajan sivulla. Samoin 1x11 vanneleveys eri, kaupassa 100mm ja tuolla 80mm.
1X11 https://www.supcycles.fi/sup-x-fat-1-x-11
1X10 https://www.supcycles.fi/copy-of-sup-x-fat-1-x-11
1x11 kammet olisi sram nx eli ilmeisesti ei ihan kuraa?
1x10 taas joku samox 30T. Tämä lienee joku halpatuote.
Samoin molempien navat quantanan valmisteet joka johtanee myös kiinan suunnalle eikä näytä olevan hinnalla pilattu.
Alumiinikeula, mikä tästä tekee huonon?
Noista verrokeista konaa on tullut katseltua, vakuuttava paketti mutta varsinkaan s-kokoisia ei oikein ole tarjolla. Juniori nipin napin 160 senttinen niin isompi tuskin tulee kyseeseen. Itselle sitten L tai XL.
Silverbackin kanssa hiukan sama tilanne. Tosin olen ehkä myös aliarvioinut sitä laadullisesti ja siksi jäänyt vähemmälle tarkastelulle. Pitänee tutustua tarkemmin.
White ei oikein sytytä, johtuu ostopaikasta ja aiemmista kokemuksista takuu/varaosa asioissa, heitän ennemmin rahani ilmaan kuin xxl:n tiskille.
Nyt on varmaan syytä istua alas mietiskelemään. Sinällään harmittaa tuo esille tullut akselijuttu, supin ulkonäkö istuu omaan silmään hyvin. Varsinkin tuo mutkalla oleva yläputki poikkeaa mukavasti valtavirrasta ja antaa omanlaistaan näköä.
Hyvä saatavuus oli kanssa houkuttimena tuohon suuntaan. Vaan pitää miettiä ja tutkia noita muitakin vaihtoehtoja.
^Kyllä ne pikalinkut notkuu aikalailla. Mulla oli vanhassa scoop fatissä pikalinkut ja vaihoin pyörää ihan pelkästää sen takia että saa läpiakselit (uudempaan samalta lafkalta).
Ei saa joustokeulaakaan pikalinkulle.
En minä ainakaan moista pyörää enään ottas ainakaan maastoajoon
Itse en ole pitänyt pikalinkkuja minään avainkysymyksenä. (painoa 85-90 kg ja XL-pyörät. välillä paljonkin tavaraa mukana)
Tosin olen ajanut vain (pikalinkku)pyörillä joissa on tuon vanhan standardin mukainen 170 mm napa takana ja 135 mm edessä.
Voi tietenkin olla että kaksi senttiä pitempi pikalinkku takana toisi jo jotain muutosta huonompaan.
Pikalinkuissakin on eroja, Pienestä joustosta voi tulla jopa mukavuuslisä.
Enemmän ärsyttää esim. joissakin keuloissa oleva irrallinen vastakappale, johon läpiakseli kierretään kiinni.
Tuo tuppaa tippumaan, tosin varmaan keinot siihenkin löytyy. Näitä vastakappeleita on löytynytkin maasta joskus reiteiltä...
Toinen mikä ärsyttää on nuo etunavan sisällä olevat irtonaiset "jäykistys"-holkit, jotka pitää olla oikeassa paikassa että saa läpiakselin sisälle.
Muutenkin tuo läpiakselin ja navan sovitus on turhan tiukka monesti.
Pikalinkku pysyy koossa jos sitä ei liikaa avaa ennen kiekon irroitusta, on helppo laittaa paikoilleen ja laadukas versio esim Salsa on kestävä.
Vahvajalkaisella kisaajalla ja kurveissa vääntäjälle voi olla isompi ongelma, mutta tällaiselle retkeilijälle ja normiläskipyöräilijälle tuskin on pikalinkku kynnyskysymys.
Edessä tuo läpiakseli toki lisää tarkkuuta ajoon.
En ole koskaan törmännyt ongelmaan, että läpiakselinavassa on jotain holkkeja sisällä...Kuulostaa kyllä erikoiselta ratkaisulta, koska eikös akselin tule levätä laakerien sisäosan varassa pääosin? Läpiakseli on muussa tapauksessa nykypäivää, kunhan ei sorru edellämainittuun ratkaisuun.
Lomareissulla kävin pari kertaa hakemassa Polen Taigan vuokralle, M-koko ja alla 2XL snowshoet ja vetelin Levin rinnettä ylös ja alas ja nyt iski vähän päivityshinku kun oma Specialized Fatboy tuntuukin nyt vähän esihistorialliselta. Pitäisi tietysti päästä samoja mäkiä ajelemaan vuorotellen mutta sellainen fiilis jäi että Polella pääsin ylös aivan karmean jyrkkiä nousuja ja taas toisaalta alamäkiin saa jysäyttää todella lujaa ilman että hirvittää. Onkos Polea vastaavaa geometriaa vielä millään muulla valmistajalla? Mondrakerilla on pitkiä pyöriä mutta keula- ja penkkikulma on aika perinteinen? Kona Wozo olis myös vähän sinne päin mutta siinä tosi lyhyt perä ja joustokeula? Mitäs muita näitä onkaan?
Jos pikkupuljun tekele kelpaa, niin Runtelin Mörri ainakin omaa loivaa keulaa.
https://runtelibike.com/
Mun laihan kokemukseni mukaan lapin rinteiden taika on nuo Snowshoe 2XL. Lumessa ylivoimaiset mihinkään muuhun ajamaani.
Siellä mainitaan suomenkielisessä osuudessa 26x4.8" ja 29x3.0". Asennettuna paikalleen sanotaan olevan 3.8" ja sama mainitaan mahtuvan runkoon ja keulaan. Enkun kielisessä tekstissä on 26x3.8" ja siellä lukee myös, että maksimi on 3.8".
Runko kun ei ole muuttunut ja barbi on vähän alimittainen niin pitäis sen mahtua.
Minä en hommais Dudea noilla isommilla kiekoilla. Saa lisää painoa, huonomman rengasvalikoiman ja joustavaa menoa pehmentävää kumia on vähemmän. Lose-lose tilanne.
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Kirjanmerkit