GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 102 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 52 92 100 101 102 103 104 112 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.031 - 3.060 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

  1. #3031
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    PPPP ja mitattu aerokynnys... Täällä kun on monilta kynnykset määritetty asiallisesti testaamalla, niin miten huomaatte ne käytännössä? Esim. kun hengitys alkaa muuttua selvästi raskaammaksi, niin mitä näyttää sykemittari? Ollaanko juuri ylitetty aerokynnys, vai ollaanko jo lähempänä anakynnystä?

    Tämä tuli tuosta alpha1-askartelusta mieleen, kun Polar on arponut minulle aerokynnykseksi (jos se Z2 yläraja nyt se on) 124 ja tätä olen käyttänyt PK:n rajana. On vain niin hidasta menoa... Alpha1-viritykset viittaisivat jonnekin 140 suuntaan. Käytännössä hengitys muuttuu raskaammaksi jossain 145 tienoilla. Silläkin teholla jaksaa vielä painaa ja kuluttavan tuntuista meno on sitten jossain 155 jälkeen. Pystyykö tällä tavalla tuntumaa arvioiden haarukoimaan kynnyksiä oikeaan suuntaan?
    Kokeile niin että hengität nenän kautta. Niin kauan kun se onnistuu niin olet todnäk aerokynnyksen alapuolella.

  2. #3032
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    ^ Näin touhutippa-lämpötiloissa ehkä esteettisesti vähän arveluttava metodi, mutta pistän kokeiluun. Kiitos tästä, en ollut aiemmin kuullut.

  3. #3033
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    ^ Näin touhutippa-lämpötiloissa ehkä esteettisesti vähän arveluttava metodi, mutta pistän kokeiluun. Kiitos tästä, en ollut aiemmin kuullut.
    Niin tai jos pystyy olemaan 30s hengittämättä, niin on varmasti alle kynnyksen.

  4. #3034
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Voisiko arvioida niin, että aerobisesti ajaen ei jää happivelkaa niin syke tulee pikana alas kun lopettaa polkemisen ?. Toki 8h jälkeen jää vähän koholle En ole kokeillut, mutta pitäisi ks joskus.

  5. #3035
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Tää MAF (alphan haastaja ) antaa mulle aikas kohilleen sykerajan, mites muille Want Speed? Slow Down! | Dr. Phil Maffetone:

  6. #3036
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Tää MAF (alphan haastaja ) antaa mulle aikas kohilleen sykerajan, mites muille Want Speed? Slow Down! | Dr. Phil Maffetone:
    No sinne 140 huitteillehan se menee tuollakin kaavalla. Jos vielä yllämainittu räkä rinnuksilla -metodi antaa saman, lukitsen vastauksen.

  7. #3037
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    11
    ^ tuolla mennään n. 10 lyöntiä metsään, vaikka lisäis sen kovakuntoisen vitosen tulokseen

  8. #3038
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Tää MAF (alphan haastaja ) antaa mulle aikas kohilleen sykerajan, mites muille Want Speed? Slow Down! | Dr. Phil Maffetone:
    Miksi taman teorian mukaan sykeraja liittyy ikaan... ei mun kynnys ainakaan ollu +10 vuonna 2011 verrattuna siihen mita se on nyt, siita olen aivan varma.

  9. #3039
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Eiköhän nämä iästä laskettavat kaavat ole aina tilastollisia ja yksilöillä voi vaihdella suurestikin. Ikään liittynee siten, että noin tilastollisesti ihmisillä iän myötä tulee kaikenlaista muuta elämää ja kremppoja ym. haittaamaan harrastuksia ja sitä kautta kunto heikkenee ehkä enemmän kuin pelkkä ikääntyminen haittaisi.

    Itse en edes tarvitse tarkkoja kynnyksiä, vaan lähinnä vahvistusta omalle perstuntumalle, että PK-lenkkien sykkeitä voisi ainakin sen kymmenisen, ehkä jopa 15, pykälää nostaa.

  10. #3040
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Voisiko joku selittää sitten LTHR sykealueet. Tai mihin se perustuu. Ymmärrän että se perustuu anaerobiseen kynnyssykkeeseen, mutta esimerkiksi omalla kohdalla tuolla kaavalla laskettuna mun zone2 nousisi noin kymmenen lyöntiä nykyiseen verrattuna.

  11. #3041
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    No onko sulla watit? Ajat sen 3h tasateholla ja katsot tuloksen. Viimeisellä tunnilla syke ei saisi karata paljoa.

    Eikä ole tarkoitus ajaa aina siellä aerokynnyksellä, ei edes useimmiten.

  12. #3042
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Jos ajatellaan, että aerokynnys olisi lähellä 3h maksimia, niin ei sillä normaalisti tietystikkään ajeta pitkiä lenkkejä. Eli jatkat ihan niinkuin ennenkin. Lyhyemmät lenkit voi tietysti ajaa ylärajallakin.

  13. #3043
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Tarkoitinkin että mikä tuossa on ajatuksena? poikkeaa aika paljon kaikista muista laskennallisista sykealueista. Toki kaikki laskennallinen nyt on vähän suuntaa antavaa, mutta tuo nyt kuitenkin perustuu sykkeeseen mikä selvitetään ihan ajamalla.

    Mä kyllä tiedän missä se mun aerobinen kynnys menee ja olen sitä hengityksen ja alpha1 mukaan tarkistellut. Tiedän myöskin anaerobisen kynnykseni. Mutta tosiaan tuo anakynnykseen perustuva kaava nostaisi oma pk-aluetta sen 9-10lyöntiä.

    Eikö aerokynnyksen alapuolella nimenomaan ajeta se 80% ajoista, tjsp

    Ja ei ole watteja(vielä), ja ftp:kin tiedossa vain yhden max ramp testin perusteella.

  14. #3044
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Itse en edes tarvitse tarkkoja kynnyksiä, vaan lähinnä vahvistusta omalle perstuntumalle, että PK-lenkkien sykkeitä voisi ainakin sen kymmenisen, ehkä jopa 15, pykälää nostaa.
    Vähän tätä samaa haen takaa tuolla LTHR kysymyksellä.

  15. #3045
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Miksi katsella noita valmiita kaavoja. Tai ainakin useita sellaisia. Ne on yleistyksiä ja arvioita. Voi sen kynnyksen arvioida itsekkin.

  16. #3046
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Miksi katsella noita valmiita kaavoja. Tai ainakin useita sellaisia. Ne on yleistyksiä ja arvioita. Voi sen kynnyksen arvioida itsekkin.
    Ei ollut hajuakaan kyseisestä kaavasta, ennen kun kirjauduin intervals.icuun tässä viikko tai kaksi sitten. Ja sitten vaan ihmetellyt asiaa että miksi niin monta eri tapaa laskea sykealueet, jotenkin kuvittelisi että 2021 mennessä oltaisiin jo päädytty yhteen. Joe Friel taitaa tuon kaavan takana olla.

  17. #3047
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Kokeile niin että hengität nenän kautta. Niin kauan kun se onnistuu niin olet todnäk aerokynnyksen alapuolella.
    Tällä prinsiipillä kaikki ison klyyvarin omaavat ovat vahvoilla Turkish man with longest nose; 8.8cm - WeirdNews - Dunya News

  18. #3048
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Ei riitä herneet tohon klyyvariin!

  19. #3049
    Liittynyt
    10/2016
    Viestit
    64
    Onkohan mulla sit joku krooninen nenän tukkoisuus, kun nenän kautta hengittäminen on jotenki hankalaa jo hyvin alhaisella teholla. Pystyn kyllä hengittää, mutta se on jotenki vaivalloista verrattuna suun kautta..

  20. #3050
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti UKP Katso viesti
    Onkohan mulla sit joku krooninen nenän tukkoisuus, kun nenän kautta hengittäminen on jotenki hankalaa jo hyvin alhaisella teholla. Pystyn kyllä hengittää, mutta se on jotenki vaivalloista verrattuna suun kautta..
    Joo mulla on kanssa. Ajan aina suun kautta, kun mennään yhtään pk1 tason yli. Tuon vuoksi vähän naurattaa aerokynnyksen määrittely nenähengityksen perusteella, mutta ehkä tuonkin lajin oppisi ajamalla TMT:tä tarpeeksi paljon

  21. #3051
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti UKP Katso viesti
    Onkohan mulla sit joku krooninen nenän tukkoisuus, kun nenän kautta hengittäminen on jotenki hankalaa jo hyvin alhaisella teholla. Pystyn kyllä hengittää, mutta se on jotenki vaivalloista verrattuna suun kautta..
    Jos sulla on nenän väliseinä vino? Onko allergiaa yms?

  22. #3052
    kyllä se nenä saattaa hyvinkin virrata kun vähän totuttaa. Semmoistakin voi koittaa että alkulämmön jälkeen / aikana ajaa lyhyen pätkän kevyttä PK tahtia mutta hengittämättä (niin että jaloissa alkaa huomata) niin voi nenä aueta.
    henk kohta nenähengityksen rajat tulee siinä kohti kun nenä alkaa mennä ikäänkuin kasaan sisäänhengityksessä. Muistelen, että jonkun 5-6min grävel segmentin ajoin kesällä noin 150 sykkeellä / 300W nenän kautta. Lopussa oli kyllä jo melko haastavaa.
    etenkin keväällä pahimman pölyn aikaan voinee olla fiksua ajaa näitä ns turpa kii PK lenkkejä

  23. #3053
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Tää MAF (alphan haastaja ) antaa mulle aikas kohilleen sykerajan, mites muille Want Speed? Slow Down! | Dr. Phil Maffetone:
    Taas yksi laskennallinen lisää.

  24. #3054
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    kyllä se nenä saattaa hyvinkin virrata kun vähän totuttaa. Semmoistakin voi koittaa että alkulämmön jälkeen / aikana ajaa lyhyen pätkän kevyttä PK tahtia mutta hengittämättä (niin että jaloissa alkaa huomata) niin voi nenä aueta.
    henk kohta nenähengityksen rajat tulee siinä kohti kun nenä alkaa mennä ikäänkuin kasaan sisäänhengityksessä. Muistelen, että jonkun 5-6min grävel segmentin ajoin kesällä noin 150 sykkeellä / 300W nenän kautta. Lopussa oli kyllä jo melko haastavaa.
    etenkin keväällä pahimman pölyn aikaan voinee olla fiksua ajaa näitä ns turpa kii PK lenkkejä
    Sinä ajatkin länsiväylänvartta työmatkaa.

    Mutta joo, samaa on tullut mietittyä nyt pölyisenä aikana.

  25. #3055
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Ja sitten vaan ihmetellyt asiaa että miksi niin monta eri tapaa laskea sykealueet, jotenkin kuvittelisi että 2021 mennessä oltaisiin jo päädytty yhteen.
    Eipä taida olla raja-arvojen määrittely yleisestikkään helpottunut, ehkä ennemmin toisin päin. Vanha/nuori, sairas/terve, rikas/köyhä, pk/vk...
    Kaikki tunnistaa isot erot, mutta rajan veto vaikeaa.
    Ennemmin vuonna 21 vois alkaa löytyä raja-arvojen politisointia. Vihervassarikynnys, kestävän kehityksen syke ja rajat kiinni raja.

  26. #3056
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Aamun juoksulenkillä klyyvaritestiä. Ensin lämmöt kevyesti ja sitten vain nenän läpi hengittäen vauhtia kasvattaen. Vielä 150 ja vähän päälle sykkeillä pystyin nenähengityksellä menemään, mutta oli jo aika tukalaa. Tiputin tuosta vauhtia niin, että alkoi tuntua siedettävältä ja pidin siinä 10 minuutin ajan. 140 ja vähän päälle oli sellainen, mitä tuntui pystyvän pitämään pidempäänkin, 145 alkoi olla selvästi epämukavampi. Kun huomioidaan sukuni miehille tyypillinen kookkaanpuoleinen tuulenhalkoja, säädän Polarin asetuksiin kynnykseksi 140.

  27. #3057
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Aamun juoksulenkillä klyyvaritestiä. Ensin lämmöt kevyesti ja sitten vain nenän läpi hengittäen vauhtia kasvattaen. Vielä 150 ja vähän päälle sykkeillä pystyin nenähengityksellä menemään, mutta oli jo aika tukalaa. Tiputin tuosta vauhtia niin, että alkoi tuntua siedettävältä ja pidin siinä 10 minuutin ajan. 140 ja vähän päälle oli sellainen, mitä tuntui pystyvän pitämään pidempäänkin, 145 alkoi olla selvästi epämukavampi. Kun huomioidaan sukuni miehille tyypillinen kookkaanpuoleinen tuulenhalkoja, säädän Polarin asetuksiin kynnykseksi 140.
    Pyöräilyssä voi olla taas eri kun vähemmän lihaksia käytössä

  28. #3058
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    ^ Joo, tässä tulikin tuskallisen selväksi, että Polarissa säädetään kynnykset lajikohtaisesti (sporttiprofiilit eivät päivittyneet, kun päivitti kynnyksen käyttäjäprofiiliin). Täytyy sitten joskus ottaa pyöräilylle oma testinsä ja säätää lajiprofiili sen mukaan.

  29. #3059
    pulmark Guest
    Säikeessä oli juttua jaksottamisesta ja kilpailuun valmistautumisesta. Ohessa Pezcyclingnews tuore juttu aiheesta:

    https://pezcyclingnews.com/toolbox/h...aining-part-2/
    https://pezcyclingnews.com/toolbox/g...e-variability/

    Kovempien harjoitusten jaksottaminen on aikojen kuluessa kehittynyt niin että keskimääräisestä 1-2 tehotreeniä viikossa on edetty blokkeihin jossa ajetaan esim. kuukaudessa 5-1-1-1 eikä vaikka 2-2-2-1.

    https://pezcyclingnews.com/toolbox/t...ation-results/

    Kovalla harjoitusblokilla työnnetään elimistö hetkelliseen ylirasitustilaan josta sitten kevyempien viikkojen kautta kautta saavutetaan parempi harjoitusvaste.

    Siinä vaiheessa kun sykevälimittaus tuli kaikkien ulottuville on sitten alettu käyttämään esim. aamuista sykemittausta jonka tuloksia käytetään arvioinnissa, että pitääkö levätä, ajaa hiljaa vai tehdä kovempi harjoitus. Ennen oli käytössä ortostaattinen testi aamulla jossa katottiin minkälaisen käppyrän se tuottaa, nykyään sen tilalla sykevälivaihtelumittaus jonka tuloksia vähän helpompi tulkita.

    Tehoharjoitusten jaksottamista voi käyttää myös kilpailuun valmistautumisessa jos kisoja harvoin. Esimerkiksi kuukauden valmistautumisessa: 2vko superblokki - 8-10 kovaa tehoharjoitusta jonka jälkeen helpompi, palauttava viikko ja sitten kilpailua edeltävä viikko joka sisältää myös muutaman lyhyen kovan harjoituksen. Suurin virhe kilpailuun valmistautumisessa on se että viimeinen viikko ennen kilpailua on liian kevyt ja unohdetaan kovaa ajaminen. Kilpailua edeltävänä päivänäkin voi vielä ajaa muutaman lyhyen kovan vedon.

  30. #3060
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Joo tuosta kevyt viikko aikaisemmin ja sit taas kroppa uudestaan vireeseen ideasta olen lukenut kanssa juttuja, mutten ole itse uskaltanut kokeilla. ideana ihan maalaisjärkinen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •