ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 14 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 783

Aihe: Sähköpyörään valot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hpniemi Katso viesti
    Kyllä E-baikkien valojen hinnat on kohtuuttomat. Yli 300e pienestä fillarin valosta ei kerro niinkään teknologisesta hyvyydestä tai kompleksisuudesta vaan ennemminkin siitä että on momentum myydä ja se käytetään hyväksi.
    Ehkä se vanha totuus taas pilkistää esiin, ettei se ole tyhmä joka pyytää? Itse jos ajelen pimeällä kelvillä ja tehokas otsalamppu päällä, niin helppohan se on kääntää näyttämään alaspäin kohdatessa vastaantulijoita. Sitten taas vääntää "pitkät päälle". Saman luulisi pätevän ohjaustankoon kiinnitettäville malleillekin.

Sähköpyörään valot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hpniemi Katso viesti
    Kyllä E-baikkien valojen hinnat on kohtuuttomat. Yli 300e pienestä fillarin valosta ei kerro niinkään teknologisesta hyvyydestä tai kompleksisuudesta vaan ennemminkin siitä että on momentum myydä ja se käytetään hyväksi.
    Onhan ne hinnat kovia. Kaikissa pyörien osissa. Läskipyörän kumit maksaa enemmän kuin auton renkaat.

Lupinen valossa toki on hyvä melko tasainen keila joka ei häikäise vastaantulijaa, silti itse näet hyvin.
    Pitkätkin löytyy, kytkimellä ohjaustangosta.
    Myös valoautomatiikka on. Päivänvalon voi pitää aina päällä, "parkit" siis. Vaihtuvat automaattisesti lähivaloille kun itse kalibroimasi hämäryystaso saapuu.

Että on sille hinnalle nyt sentään jotain katetta. Kovahan se silti on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PuMan Katso viesti
    Ja pääasiassa kyllä tulee ajettua ihan muualla kuin kelveillä. Kelvillä voi tiputtaa kirkkauden alimmalle tasolle tai laittaa vilkkumoodin. Eipä pääsääntöisesti siellä valolla ole muuta virkaa, kuin että muut kulkijat näkevät minut.
    Eli tarkoituksesi on olla vieläkin mulkumpi. Hienoa, että tuollaisella asenteella liikkuvia pyöräilijöitä liikkuu tuolla yleisillä teillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Eli tarkoituksesi on olla vieläkin mulkumpi. Hienoa, että tuollaisella asenteella liikkuvia pyöräilijöitä liikkuu tuolla yleisillä teillä.
    Nyt en ymmärrä...Anteeksi jos olen pahoitanut mielesi. En ole mielestäni kyllä yhtään mulkumpi kuin muutkaan tuolla liikkujat.
    Tuo tuollainen turhan päiväinen mulkuttelu kyllä kertoo sinusta melko paljon.

^tervetuloa Fillarifoorumille!

Kiitos! Olen kyllä huomannut, että täällä ei paljoa suvaitsevaisuutta löydy. Kaikki asiat lytätään heti ja joka esitykseen löytyy jonkin sortin vittuilu aspekti.

Nyt en ymmärrä...Anteeksi jos olen pahoitanut mielesi. En ole mielestäni kyllä yhtään mulkumpi kuin muutkaan tuolla liikkujat.
    Tuo tuollainen turhan päiväinen mulkuttelu kyllä kertoo sinusta melko paljon.
    Kerroit laittavasi vilkkuvalo moodin päälle kelvillä. Eli sen lisäksi, että paahdat täydellä teholla vastaantulijoita silmiin, niin teet sen vielä jollain vilkutaajuudella, jotta haitta olisi mahdollisimman suuri. Kohtaaminen jossain pimeällä kelvillä on aika ikävä kun vastaantulijalla on ei stvzo standardin mukainen keinoaurinko vieläpä vilkkumassa päin vastaantulijaa.

Edit: Näköjään vilkku toiminto on vähän himmeämpi kuin tehokkain asetus, mutta joka tapauksessa sama homma. Oma mielipiteeni on, että saisi tulla laki, jossa vain stVZO standardin mukaiset valot (ilman vilkkutoimintoa) ovat sallittuja, muuten sakkoja.

Nyt en ymmärrä...Anteeksi jos olen pahoitanut mielesi.
    Harrastajien keskuudessa on lähes täysi konsensus, että tehokkaat strobot kuuluvat vain hälytysajoneuvoihin. Strobojen etäisyyttä on hyvin vaikeaa käytännössä arvioida, eli aiheuttavat vaaratilanteita. On myös tyypillistä, että strobot voivat olla etuvaloista punaisinakin ja tehokkaat kiinanstrobot suunnattuna yläviistoon. Lisäksi ne saattavat aiheuttaa terveysvaaroja joillekin. Eikä lakejakaan kannata unohtaa, vilkkuvalo ei ole vaadittava jatkuva valo, eli poliisi saattaa aiheellisesti sakottaa pelkistä vilkaista.

Kelvillä voi tiputtaa kirkkauden alimmalle tasolle tai laittaa vilkkumoodin.
    Enpä ole sanonut ajavani täysillä tehoilla tai vilkulla, vaan kannattaa huomata sana "VOI" tuolla välissä.
    Olen aika monella foorumilla mukana ja tämä on kyllä ainoa jossa tuntemattomat nimittelevät tuosta vaan Urpoksi ja mulkuksi. Voisi olla teillä vähän peiliin katsomisen paikka.

Olen aloitteleva, mutta ymmärrän jo nyt hiukan paremmin tätä usein uutisoitua pyöräilyraivoa. Kait se on sukua laturaivolle, että jokaiselle nyanssille on omat kirjoitetut tai kirjoittamattomat lakinsa ja pyöräilijät niitä sitten toisiltaan kyttäävät?

Eikö voisi järjestää sellaisia turnajaisia, missä suljetulla alueella voisi kaksi pyöräilijää ajaa toisiaan vastaan sopivin asein (kirkas valo, kovaääninen töötti esim) ja koittaa tyrmätä toisensa, niin saisi paineita purettua...

Ei saksalainen normi ole mitenkään velvoittava Suomessa. Nämä virkaintoiset keyboard warriorit voisi edes viitata paikalliseen lainsäädäntöön ja normeihin jos on pakko larpata jotain poliisia täällä internetissä.

Ei tällaisille palstoille kuulu alatyylinen nimittely, asiansa voi esittää hienovaraisemminkin. Vilkkuvien valojen pitäisi kuulua vain hälytysajoneuvoille ja hätätilanteisiin, muuten niiden huomioarvokin voi hämärtyä. Iltapyöräilyillä näitä valoillansa häikäiseviä tulee usein vastaan, eikä heillä tunnu olevan mitään ymmärrystä valojensa häikäisevyydestä ja niiden mahdollisesti aiheuttamista vaaratilanteista.

Kun uuden sähköpyörän hankin, niin minulle oli itsestään selvää, että varustan pyöräni saksanormisilla valoilla. Ja muutenkin edustan sitä kantaa, että Suomessa pitäisi pyörien valoille olla samantapaiset säännöt kuin Saksassa. Vaikka tieliikennelakeja muutama vuosi sitten uudistettiin, ei päättäjien ymmärrys valitettavasti riittänyt säätämään sellaisia lakeja, jotka huomioivat nykypyörät ja niiden usein autojen valojakin kirkkaammat lamput.

Sais nyt edes jokaisen pyörään ne valot, tuntuu monella olevan vielä sekin hakusessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarskiAi Katso viesti
    Sais nyt edes jokaisen pyörään ne valot, tuntuu monella olevan vielä sekin hakusessa.
    Juuri näin. Tosin on tilanne lähivuosina onneks hiukan jo parantunu tuon suhteen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lezyne lähtee itelläkin tilaukseen, kohtuuhintainen lamppu. Luomuläskissä itellä Fenix jota aina painan alemmas kelvillä ja pienemmälle teholle, ei se sen monimutkaisempaa ole.

On kyllä älytöntä nimittelyä tuossa edellä, asialla jolla ei ole minkään asteista lakisääteistä pohjaa. Kun tuollaisiin pitää himona tarttua kiinni niin aattelen että Suomessa on kaikki hyvin. Todella hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeppo Katso viesti
    Lezyne lähtee itelläkin tilaukseen, kohtuuhintainen lamppu. Luomuläskissä itellä Fenix jota aina painan alemmas kelvillä ja pienemmälle teholle, ei se sen monimutkaisempaa ole.

On kyllä älytöntä nimittelyä tuossa edellä, asialla jolla ei ole minkään asteista lakisääteistä pohjaa. Kun tuollaisiin pitää himona tarttua kiinni niin aattelen että Suomessa on kaikki hyvin. Todella hyvin.
    #yksittäistapaus vai miten se meni.

Aikuisten oikeasti, toisia foorumeilla nimittelemällä mulkuksi tms. voi samalla hankkia itselleen uuden tunnuksen millä jatkaa keskustelua, kun ekan tunnarinsa on ryssinyt idioottimaisuudellaan...

En oikein ymmärrä tuota raivopäistä intoa stVZO-normin mukaisten valojen ihannoimiseen ja kaikkien muiden lyttäämiseen. Lähdetään nyt siitä, että lamppu on fiksusti suunnattu ja teho aseteltu oikein, kun kelvillä ajetaan. Ei muuten pelasta edes sakujen normien mukainen lamppu, jos suuntaus pielessä.

Edellä mainitussa Lezynessä saa 300lm moodin päälle ilman vilkkua ja stemmiasennettuna sitä on näppärä korkeussäätää. Uskoisin, että häikäisyn määrä on silloin jo aika vähäinen, jos ei vastaantulija ehdon tahdoin lamppuun tuijota.

Itselläni on ollut Nitecoren BR35 kelvillä, posottaen vain alalampulla sen 150lm tai 285lm ja suunta alaviistoon. Yksikään vastaantulija ei ole valittanut tai reagoinut häikäisyn merkiksi.

Ei lamppu miestä pahenna, jos ei mies lamppua. Onneksi tulee kesä.

Ostin viime syksynä Herrmans H-Black Pro E valon: https://herrmans.eu/products/front-l...o-e/?pdf=18836

"Kyllä E-baikkien valojen hinnat on kohtuuttomat. Yli 300e pienestä fillarin valosta ei kerro niinkään teknologisesta hyvyydestä tai kompleksisuudesta vaan ennemminkin siitä että on momentum myydä ja se käytetään hyväksi"

Me myydään just niitä kohtuuttoman hintaisia valoja ilman vilkkumoodia, joka muuten on suomen laissa kielletty. Jos joku pyöräilee lähinnä kelveillä tai maantienlaitaa, niin kyllä mä yritän kovasti vakuuttaa, että ostaa mieluummin sen stvzo:n mukaisen valon, kuin Bettyn tai Wilman.

Paha sanoa kun ite istuu sen takana.
    Ottamatta mitenkään kantaa juuri tähän (hieman henkilökohtaisuuksiinkin menneeseen) keskusteluun, niin itse olen omien valojen kohdalla tehnyt ihan testin, että olen laittanut pyörän tolppaa vasten nojaamaan, ja testaillut edestäpäin katsoen miten mikäki valo käy vastaantulijan silmiin milläkin voimakkuudella sekä milläkin kallistuskulmalla. Osaa sitten paremmin ottaa huomioon miten valoja käyttää metsässä vs. liikenneväylillä.

Vaikuttaa hyvältä, tilasin kokeeksi Saksasta hintaan 60e posteineen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Ostin viime syksynä Herrmans H-Black Pro E valon: https://herrmans.eu/products/front-l...o-e/?pdf=18836

Sähköpyörään valot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ottamatta mitenkään kantaa juuri tähän (hieman henkilökohtaisuuksiinkin menneeseen) keskusteluun, niin itse olen omien valojen kohdalla tehnyt ihan testin, että olen laittanut pyörän tolppaa vasten nojaamaan, ja testaillut edestäpäin katsoen miten mikäki valo käy vastaantulijan silmiin milläkin voimakkuudella sekä milläkin kallistuskulmalla. Osaa sitten paremmin ottaa huomioon miten valoja käyttää metsässä vs. liikenneväylillä.
    Näin kannattais jokaisen tehdä. Saa vähän viitettä missä mennään.
    Saksan normien mukainen valo on hämmentävän miellyttävä katsoa vastapalloon 900 lumenin valoksi.

Vs. vaikkapa Exposuren Sixpackiin. Sama miten pienelle sen ohjelmoi niin näkö lähtee.

Sähköpyörään valot

Konsonanttivalaisin pitkät päällä. Oli kallis, mutta olen tyytyväinen.

Näppärää, kun päivävalo vaihtuu automaattisesti kirkkaammaksi lähivaloksi päivän hämärtyessä tai ajaessani pimeään tunneliin. Napista peukalolla pitkät päälle ja vastaavasti yleisillä väylillä lyhyet valot tilalle.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Lupine SL SF on hieno valo, mutta dokumentointi ja ohjeistus on tyypilliseen insinööritapaan jätetty jollekin toimistoharjoittelijalle. Maksimivalovirta on Lupinen dokujen mukaan 1300 lm 12 voltilla, lyhyet valot 16 W max ja samoin pitkät valot 16 W sekä päivänvalot 1,5 W.

Surkean ohjekirjan mukaan lyhyiden tehdasasetus 8 W, jonka voi ohjelmoida 16 W:ksi, minkä muutoksen olenkin tehnyt. Nyt on epäselvää, että oliko jo tehdasasetuksilla kokonaisteho lyhyet 8 W + pitkät 16 W = 24 W, vai oliko sisältyikö tuohon pitkien max tehontarpeeseen 16 W jo lyhyiden tehdasasetus 8 W???? Kun olen lyhyet asettanut 16 W:lle, niin onko nyt kokonaistehontarve 32 W, eikä silloin Shimanon moottorille ilmoitettu antoteho 12V*2A=24W riittäisi. Tällöin valot voisivat ylikuormittaa moottorin valolähtöä, ellei tätä lähtöä ole mitenkään elektroniikalla rajoitettu. Ja lisäksi Lezynen takavalokin vaatii hiukan tehoja. Tietenkin asiat selviäisivät mittaamalla, mutta ei viitsisi moottorin suojuksia ja johtoja alkaa irroitella.

On se kumma, ettei speksejä viitsitä kunnolla laatia, aina kaikki hommat on arvailua ja vastausten etsintää netin keskusteluista yms. Ei Lupinelta olisi paria tuntia enempää kulunut kunnollisten speksien laatimiseen, mutta ilmeisesti sekin oli liikaa vaadittu.

Eihän Shimanon valoportista tule kuin 6 volttia ja 2 amppeeria eli 12 W max.

Nuo ovat E8000-moottorin arvoja, muissa Shimanoissa 12V ja 2A eli 24W.

Juu. Seiskatonninen on jostain syystä 12 volttinen. Uudesta EP8:sta ei tietoa.

Ep8 on 12v

Johtuu siitä, että E7000 on uudempi konstruktio. Shimanoita on muitakin uudempia kuten se EP8 sekä E5000, E6000 ja E6100, niissä 12V ja 2A.

Samanlaisia aiheita

1. Tee-Se-Itse valot
    By troh in forum Varusteet
    Vastaukset: 4197
    Viimeinen viesti: 12.12.2024, 14.38
  2. Sähköpyörien valot
    By kuokkaz in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 30.09.2020, 22.32
  3. Valot päivällä
    By Jani73 in forum Varusteet
    Vastaukset: 46