Alkujaan tämän lähetti
Rawjunk
Jännän pitkä reach tuossa Pässilässä. Tuleekohan gravelit menemään tuohon suuntaan, että rungot pitenee ja stemmin lyhenee, niin kuin yhdessä Bikeradarin artikkelissa mainittiin.
On tämä mun mielestä ollut pitkän aikavälin trendi, että siirrytään pois maantiepyöristä periytyvästä geometriasta. Jos ajetaan teknistä pätkää niin pidemmällä vaakaputkella ja lyhyemmällä stemmillä on merkittäviä etuja. Pienissäkin runkokoissa päästään eroon siitä, että rengas voi osua kenkään. Painoa on vähemmän eturenkaalla ja kuski ei mene niin herkästi tangon yli.
Mutta ei tuo kaikkien makuun ole. Myös oma käsitys soratiepyörästä on sellainen, että se on maantiepyörä, jossa on pari senttiä leveämpi tanko sentin-pari lähempänä/ylempänä. Renkaan osuminen kenkään hitaissa vauhdeissa ei haittaa, sillä mulla on ollut tuo ominaisuus jokaisessa maantietangolla varustetussa pyörässä.
Tuo Pässilän runko on kallis. Painosta päätellen se on ohentamatonta putkea, enkä mä haluaisi noin tarpeettoman painavaa runkoa yhtään kalliimpaan pyörään. Esim. Planet-X:n titaanirungot on sekä halvempia että kevyempiä, ja kumpikin on samalla tavalla Kauko-Aasiassa tuotettuja.
Onko titaani niin pehmeä ajettava, että kärsii 31,6mm tolpan laittaa.
Ehkä se joidenkin mielestä on pehmeä ajettava, mutta ero on kyllä korvien välissä.
Metallirungoissa putken halkaisija määrää tolpan halkaisijan, ellei sitten rakenneta satulatolppaa varten erikoisempia ratkaisuja. Useimmat titaanirungot on nykyään ulkohalkaisijaltaan 35,0 mm satulaputkella, johon seinämävahvuuden puolesta sopii 31,6 mm tolppa.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Kirjanmerkit