MPMessutGiantElectrobikeGarmin
Sivu 99 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 49 89 97 98 99 100 101 109 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.941 - 2.970 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

  1. #2941
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.263
    Nyt on mennyt spotit sekaisin. Yleensä täällä puhuttu Allen etc spotista, joka on meidän vanha VK2. Allen on vaan vähän hifistellyt, että saisi paremmin markkinaa omille jutuille. eli vanhastaan sanottiin kai vetoja just 2x20 VK2 alueella, jotka siis käytännön tarkkuudella noita Allen-spotteja. Kun puhutaan Pro -jätkien sykkeistä siivuilla, pitää muistaa tehot. Olkoonkin syke vaikka se 120, niin kyllä tehoja tuotetaan, lihas ja kroppa väsyy. Viikonloppulukemiseksi Linkkinä opinnäyte, josta voi vähän katella vuositason juttuja: (PDF) Load, Intensity and Performance in Professional Road Cycling (researchgate.net)

  2. #2942
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    215
    Mennään nyt keskutelussa jo taas vähän perusteiden ulkopuolelle ja hifistelyyn. Kyllä sulla OJ varmasti on hyvää osaamista ja ymmärrystä enkä nyt itse liiaksi haluaisi alkaa opastamaan. Varmasti hyvin erilaisille treeneille löytyy paikkansa eikä kannata olla liian dogmaattinen. Noista eri alueista keskustelussa haasteeksi muodostuu se, että malleja on niin monia ja niissä on myös kynnykset määritetty hieman eri tavoin. Esim. usein esillä oleva norjalaisten 5-portainen malli eroaa selvästi suomalaisesta jaottelusta. Norskit laskee siinä kakkosalueen pk-alueeksi vaikka heidän taulukoiden perusteella se vaikuttaisi pikemminkin olevan jo suomalaisessa ajattelussa hieman aerobisen kynnyksen yläpäässä. Siksi ite tykkään kolmiportaisesta mallista jossa kynnykset toimivat jakajina.

    Varmasti noista 2*20min vedoista on hyötyä. Ehkä ajatus on siinä että ne ovat suht samalla tavalla kuormittavia ajetaan ne sitten 90% tai 95% teholla, niin ne voisivat olla hieman kehittävämpiä sillä korkeammalla teholla. Ei mitään sen ihmeellisempää.

  3. #2943
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Nyt on mennyt spotit sekaisin. Yleensä täällä puhuttu Allen etc spotista, joka on meidän vanha VK2. Allen on vaan vähän hifistellyt, että saisi paremmin markkinaa omille jutuille. eli vanhastaan sanottiin kai vetoja just 2x20 VK2 alueella, jotka siis käytännön tarkkuudella noita Allen-spotteja. Kun puhutaan Pro -jätkien sykkeistä siivuilla, pitää muistaa tehot. Olkoonkin syke vaikka se 120, niin kyllä tehoja tuotetaan, lihas ja kroppa väsyy. Viikonloppulukemiseksi Linkkinä opinnäyte, josta voi vähän katella vuositason juttuja: (PDF) Load, Intensity and Performance in Professional Road Cycling (researchgate.net)
    Mulle VK2 on jo anaerbisen kynnysalueen (AnK) treeniä, AnK alapuolella, mutta likempänä sitä. 2x20' on semmoinen, puuskuttaa, mutta jaksaa kuitenkin tehdä vedot. Sweet spot on taas siitä napsu alaspäin, kuitenkin aerobisen kynnyksen yläpuolella eli laktaatteja alkaa kertymään jo verenkieroon mutta ne ei vielä kauheasti ahdista, VK1. Tunnin tai vaikka kaksi jaksaa ajella.

    TP artikkelissa määrittelyjä sweet spotille: 75-85% maksimisykkeestä tai tehoina 88-94% FTP. Nuo arvot riippuu siitä kuinka hyvässä kunnossa on eli kuinka likellä maksimisykettä ne kynnysarvot ovat. 75% maksimisykkeestä on monelle hyväkuntoiselle reippaasti alle aerobisen kynnyksen. Toisaalta hyväkuntoiselle 94% FTP on jo rasittava treeni eikä mitään PK-alueen ajelua.

    https://www.trainingpeaks.com/blog/s...ining-cycling/

    Ammattilaisten PK-lenkeistä sen verran että ei ne tehot suhteessa FTP niin kovin suuret ole. Lawson Craddock jota tulee jonkin verran seurattua ajaa joskus 200W huituvilla ja noin 60% maksimisykkeestä PK-lenkkejä ja pystyy kuitenkin ajamaan FTP tunnin ~ 380+W. Tuo kun skaalataan samassa suhteessa vaikka tälläkin palstalla olevien FTP 250-300W niin siitä saadaan noin 130W - 155W. Kuinka moni tällä palstalla ajelee kovin usein tuolla teholla, uskaltaisin väittää että aika moni ajaa yleensä kovempaa.

    PS. Mulla myös aerobinen kynnys ja anaerobinen kynnys toimii jakajina, PK-alue ja ns. VK-alue kynnysten välissä on sitten jaettu kahteen osaan lähinnä rasittavuuden tunteen tai sen puuttumisen perusteella. PK1 on kevyttä höntsäilyä, lenkin jälkeen ei paljoa tunnu että olisi tehnyt mitään jos ei ole mikään pitempi 4h+ lenkki. PK2 on sitten siitä napsu ylöspäin. VK1 jaksaa ajaa mutta hengitys muuttuu jo vähän tiheämmäksi, jalat toimii vielä hyvin vaikka rasitus vähän tuntuu. VK2 siitä napsu ylöspäin rasittavampi, jaloissa tuntuu jo selvästi ja hengitys raskaampaa.

    Vielä tuosta 2x20'. Kun aikaisemmin kirjoitin että ajan sellaisia joskus PK-lenkin päätteeksi niin ne on 53 x 11-14 välityksellä ja pienellä 40-70 kadenssilla ajettuja "jyystöjä". Ne on ihan erilaisia kuin mitä useat tekevät anaerobisen kynnyksen likellä. Mun mielestä matalalla kadenssilla oppii hyvän pyöritystekniikan (polvilinja, nilkan ja jalkaterän asento) ja toinen asia on parantunut keskivartalon hallinta.

  4. #2944
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Varmasti hyvin erilaisille treeneille löytyy paikkansa eikä kannata olla liian dogmaattinen.
    Jos ei rivien väleistä näy, niin tota mä haen kärjistävillä kysymyksillä. Jopa tämmosenä ruuhkavuosia lusivana hupiukkona tulee treenattua aikalailla läpi skaalan. Jopa noita selkeästi alle 200 watin lenkkejä tulee ajettua, joskus jopa lyhytkestoisina. Itse asiassa näin koronan keskellä ei paljon nappaa tehdä juuri mitään ohjelmoitua treeniä kun on tulossa toinen vuosi ilman kilvanajoa, niin PK:ta ja poluilla touhuilua kiinnostaa tehdä enemmän.
    6.7 WTF/kg


  5. #2945
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Joo siis ei ammattilaiset oikeasti aja pk-lenkkejä kovaa. Ero on siinä, että niissä on aikaa, aikaa ja aikaa. Päivästä toiseen. Aerobisen kynnyksen tietäminen ja sen lähellä ajaminen on oman järkeni mukaan järkevää just silloin, kun sitä aikaa ei ole niin paljon kun haluaisi.

  6. #2946
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Jos ei rivien väleistä näy, niin tota mä haen kärjistävillä kysymyksillä. Jopa tämmosenä ruuhkavuosia lusivana hupiukkona tulee treenattua aikalailla läpi skaalan. Jopa noita selkeästi alle 200 watin lenkkejä tulee ajettua, joskus jopa lyhytkestoisina. Itse asiassa näin koronan keskellä ei paljon nappaa tehdä juuri mitään ohjelmoitua treeniä kun on tulossa toinen vuosi ilman kilvanajoa, niin PK:ta ja poluilla touhuilua kiinnostaa tehdä enemmän.
    Mutta just nyt onkin mielekästä yrittää kehittää kynnyksiä. Kun ei tarvitse niin välittää kisoissa pärjäämisestä. Saa jotain mielenkiintoa tekemiseen, kun toljottaa sitä dataa.

  7. #2947
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    TP:n sivuilta löytyy pitkä 2-osainen juttu Matthew Haymanin harjoittelusta klassikoihin. Alla pari ajatusta parjatusta tempotreenistä.

    When I was training at Sky (2010 to 2014) we spent a lot more time in Zone 3/Tempo… I knew a lot of guys who would do a “form finder ride” where you just go hard all day, knowing after a few days rest you would come up a treat. Old school, but it worked. Now I do blocks of Zone 3, with enough rest between.
    The efficacy of riding in Zone 3 / Tempo has been debated in recent years, because it is generally considered an unproductive grey zone between significant positive adaptation and recovery. Yet the fact remains that if you are racing in events longer than about two or three hours and shorter than about six or seven hours, you will spend a lot of time in Zone 3. In many of the major classics Mathew raced, for example, his normalized average power landed right in the middle of his Zone 3.
    Another big benefit of Zone 3 training is the opportunity to quickly build up high kilojoules, in order to replicate energy usage during a race. To accumulate 3000+ kilojoules in Zone 2 would take forever, and to do it quickly by maintaining a high intensity (threshold and above) would build an extreme amount of fatigue. Using the Tempo zone to fulfil this big kilojoule target hits a happy (and race-representative) medium.
    https://www.trainingpeaks.com/blog/m...ysis-part-one/

    Mathew Hayman: To ride the classics well you need to be very motivated… As a rider you need to be fighting for important turns and climbs for 5-6hrs, and the weather can often be a challenge as well. All this is very draining mentally, on top of the physical stress. It requires 5-6hrs of concentration, and a level of aggression—you also need to be able to absorb a lot of negative thoughts, as things don’t always go how you would like in a Classic. Personally, I feel I can go very deep on one day. If I am fresh, I seem to be able to empty my body of all its energy in one race.

    Kevin Poulton: If I had to choose one area, I would place more emphasis on aerobic engine. The more developed and efficient the aerobic engine, the better the athlete will recover. But this is also the reason that riders gradually fall off the pace in the classics. Most riders can produce very similar high anaerobic power efforts across their power-duration curve. Everyone can do their best peak powers in the first hour of racing. But to produce this high power after 4 or 5 hours of racing requires a well-developed aerobic engine. The riders that are less aerobically efficient are depleting their ability to produce high power at a faster rate than those with the more developed aerobic engine.
    https://www.trainingpeaks.com/blog/m...lassics-rider/
    The older I get the faster I was

  8. #2948
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Eli ensin ajetaan se 3000Kj ja sitten aletaan ajameen vetoja. Tuossa kohtaa ne erot alkavat oikeastikkin tulemaan esille.

    Nimimerkillä eilen sipattu sweetpotilla 3000kj kohdilla

  9. #2949
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Osaako joku käyttää kubiota? Luulen oikein puoleisen sykevälivaihtelu datan olevna virheellistä. Mistä tuo johtuu? Itse epäilen, että aiemmassa ajossa on ollut käytössä garminin vyö ja uudemmassa wahoo, mutta tuota ei varmaan voi tarkistaa mistään.

    Tehomittarin tarve poistuu kyllä kokonaan gravellista, jos dfa arvon saa näyttöön. Jälkikäteenkin noiden katsomien on aika antoisaa. Näkee, onko se sykeen perusteella ajettu veto ollut oikeasti kynnyksellä, vai onko taas kerran paukutettu veekoota.

    Uudella polarillakin tulee samanlaista dataa. Nyt tajusin, että data näyttää oikealta trainerilla ajaessa? Mitä ihmettä? Ulkona ei kyllä ole watteja käytössä? Mutta ei kai kubios niitä kaipaa?

  10. #2950
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    Ottaisko vaatteiden lepatuksesta ym. liikkeestä häiriötä? Saako Garminilla pakotettua yhteyden bluetoothin yli?

  11. #2951
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Uudella polarillakin tulee samanlaista dataa. Nyt tajusin, että data näyttää oikealta trainerilla ajaessa? Mitä ihmettä? Ulkona ei kyllä ole watteja käytössä? Mutta ei kai kubios niitä kaipaa?
    Muistelen twitterissä nähneeni viestiä enemmän DFA:n parissa puuhaavilta, jossa käytännössä tyrmättiin ANT+ yhteyden käyttö, kokeilisin ehkä ensin tallentaa johonkin bluetooth laitteeseen ja katsoa toistuuko sama.

  12. #2952
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Mietinkin jo, että ehkä garmin vähän pakkailee datasta turhaa tietoa pois.

  13. #2953
    Liittynyt
    10/2016
    Viestit
    64
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Joo siis ei ammattilaiset oikeasti aja pk-lenkkejä kovaa. Ero on siinä, että niissä on aikaa, aikaa ja aikaa. Päivästä toiseen. Aerobisen kynnyksen tietäminen ja sen lähellä ajaminen on oman järkeni mukaan järkevää just silloin, kun sitä aikaa ei ole niin paljon kun haluaisi.
    Tästä tuli mieleen, että Inigo San Millan, joka on ainaki tadej pogacarin valmentaja (en tiedä onko virallisesti UAE joukkueen valmentaja, mutta ainakin osaa valmentaa). Niin hän laittaa treenattaviaan ajamaan selvästi sitä raskaampaa PK ajelua. Ihan pro tasollakin on valmentajilla eri näkemyksiä valmentamisesta. Esim. nykyisen DSM joukkueen (entinen sunweb) valmentaja mainitsi jossain podcastissa (https://scientifictriathlon.com/ tais olla tää), että PK ajelut tehdään tarpeeksi hiljaa eli periaatteessa "vastakohta" Inigon ajatusmalliin.

  14. #2954
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    215
    Kynnyksistä kun on taas puhuttu niin eilen tärähti ilmoille R5athletics podcast, jossa kävin vieraana keskustelemassa laktaatti- ja ventilaatiokynnyksistä. Löytyy ainakin Soundcloudista, Spotifysta ja Apple Podcastista.
    https://soundcloud.com/user-42853956...lulaakariasema
    https://open.spotify.com/episode/3yy...adQw10zT8&nd=1
    https://podcasts.apple.com/fi/podcas...s%2F1000481782

  15. #2955
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti UKP Katso viesti
    Tästä tuli mieleen, että Inigo San Millan, joka on ainaki tadej pogacarin valmentaja (en tiedä onko virallisesti UAE joukkueen valmentaja, mutta ainakin osaa valmentaa). Niin hän laittaa treenattaviaan ajamaan selvästi sitä raskaampaa PK ajelua. Ihan pro tasollakin on valmentajilla eri näkemyksiä valmentamisesta. Esim. nykyisen DSM joukkueen (entinen sunweb) valmentaja mainitsi jossain podcastissa (https://scientifictriathlon.com/ tais olla tää), että PK ajelut tehdään tarpeeksi hiljaa eli periaatteessa "vastakohta" Inigon ajatusmalliin.
    Itse valmentajana en ymmärrä sitä että porukka treenaa samalla tavalla vaikka nyt esim. pyöräilyjoukkue.
    Kaikilla urheilijoilla on yleensä erilainen vaste erilaisiin harjoitteisiin. Toki kevyet palauttavat ajelut porukassa menee varmasti, mutta jos ajetaan/ harjoitellaan tiettyä specifiä tarkoitus varten niin minun mielestä se ei voi toimia kaikille vaikka esim. 10 porukassa.
    Itse tulee vaimennettua yksilöitä vaikkakin harjoitellaan joukkueen kanssa yhdessä. Välillä varsin haastavaa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #2956
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.263
    Eiköhän siellä ne täsmätreenit kuitenkin eritellä. Kun >80% ajasta on määrää, niin miksei kimpassa. Olen jotenkin ymmärtänyt, että määrää ja harjoitusärsykettä po niin paljon, että teho ja määrä yhdistetään usein samaan treeniin.

  17. #2957
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.456
    Onko niin että tuota HRV loggeria ei ole kuin Omena luureihin? Wahoon sykevyö meni takuuseen ja tilalle otin polarin h10 millä tota dfa arvoa pystyis seurata, niin mielenkiinnosta vois kokeilla

  18. #2958
    Liittynyt
    10/2016
    Viestit
    64
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Itse valmentajana en ymmärrä sitä että porukka treenaa samalla tavalla vaikka nyt esim. pyöräilyjoukkue.
    Kaikilla urheilijoilla on yleensä erilainen vaste erilaisiin harjoitteisiin. Toki kevyet palauttavat ajelut porukassa menee varmasti, mutta jos ajetaan/ harjoitellaan tiettyä specifiä tarkoitus varten niin minun mielestä se ei voi toimia kaikille vaikka esim. 10 porukassa.
    Itse tulee vaimennettua yksilöitä vaikkakin harjoitellaan joukkueen kanssa yhdessä. Välillä varsin haastavaa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Pointti oli vaan ammattilaispyöräilijöiden PK harjoittelu ja että silläkin tasolla voi olla näkemyseroja miten PK harjottelua pitäisi toteuttaa. Inigo on tuonut monissa podcasteissa esiin sen ensimmäinen kynnyksen (ja fatmaxin) ja sen lähellä treenaamisen. Jos vaikka ammattilaisen aerobinen kynnys on 300w niin mitä eroa on ajaa lenkit 250w vai 200w, en minä tiedä. Sen minä tiedän, että 250w kuluttaa selvästi enemmän ja pitkällä aika välillä se voi olla liian kuluttavaa ottaen huomioon paljonko ammattilaiset treenaavat. Tai kuinka tärkeää ylipäätänsä on, että ammattilainen ajaa lähellä aerobista kynnystä, kun se on jo korkea.

  19. #2959
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Onko niin että tuota HRV loggeria ei ole kuin Omena luureihin? Wahoon sykevyö meni takuuseen ja tilalle otin polarin h10 millä tota dfa arvoa pystyis seurata, niin mielenkiinnosta vois kokeilla
    On tulossa piakkoin myös androidille.

    https://twitter.com/altini_marco/sta...29250347253762

  20. #2960
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta just nyt onkin mielekästä yrittää kehittää kynnyksiä. Kun ei tarvitse niin välittää kisoissa pärjäämisestä. Saa jotain mielenkiintoa tekemiseen, kun toljottaa sitä dataa.
    Kyl mä numeroiden seuraamisesta tykkään, mut nyt on vaan motivaatio vähän muualla. Kyllä ne kynnykset tykkää vaikkei menekään ihan justiinsa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Olen jotenkin ymmärtänyt, että määrää ja harjoitusärsykettä po niin paljon, että teho ja määrä yhdistetään usein samaan treeniin.
    Mulla on ollu semmonen luulo, että näin on tehty pidemmän aikaa. Jos prohva treenaa vuoristossa 6h lenkin, missä ajaa vaikka 4-5 nousua, niin ne nousut voidaan mennä kovaakin tahtia, alamäet rullaillaan ja loput sitten PK:ta. Keskiarvot eivät sitten kerro koko kuvaa siitä minkälainen lenkki oli kyseessä.
    6.7 WTF/kg


  21. #2961
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Uudella polarillakin tulee samanlaista dataa. Nyt tajusin, että data näyttää oikealta trainerilla ajaessa? Mitä ihmettä? Ulkona ei kyllä ole watteja käytössä? Mutta ei kai kubios niitä kaipaa?
    Trainerilla tulee vähemmän liikettä yläkroppaan, ja vähemmän vaatetta hinkkaamassa anturin päällä. Eli sisällä tulee vähemmän artefaktaa.

    Aiemmassa elämässä olin jonkin verran sisällä sykevälivaihtelujutuissa, ja on tehnyt mieli osallistua keskusteluun. En jaksanut kirjoittaa viestiä, koska siitä olisi tullut niin pitkä. Tein sen sijaan aiheesta pitkähkön videon. Tässäkin käsittely jää hieman pintapuoliseksi.

  22. #2962
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Nyt tulee samanlaista käppyrää sisälläkin. Ei jaksa säätää. Odotellaan Android apsia...

  23. #2963
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    75
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Kynnyksistä kun on taas puhuttu niin eilen tärähti ilmoille R5athletics podcast, jossa kävin vieraana keskustelemassa laktaatti- ja ventilaatiokynnyksistä. Löytyy ainakin Soundcloudista, Spotifysta ja Apple Podcastista.
    https://soundcloud.com/user-42853956...lulaakariasema
    https://open.spotify.com/episode/3yy...adQw10zT8&nd=1
    https://podcasts.apple.com/fi/podcas...s%2F1000481782
    Erittäin mielenkiintoista keskustelua! Aika monta kertaa sanoitte jep! Tuli kuunneltua muitakin teidän juttuja.

    Itsellä sykkeet 2x20 vedoissa avg. n. 164 ja esim. 4x4 vedoissa saanut sykkeen nousemaan max 175:een. Mistä tämä ero sykkeissä kertoo? Mielestäni melko pieni ero sykkeissä. Maksimi tainnut olla joskus kisassa korkeimmillaan n. 183 bpm.

  24. #2964
    paaton, kokeile EliteHRVllä (ilmainen) ja bluetoothilla tallennus ja siitä Kubiokseen?

    Ville-sedän DFA a1 video varsin mahtava.

    Itse on tullut testailtua tuota DFA Alpha 1 arvoa nyt kolmella eri skenaariolla: ulkona pakkasessa MTBllä noin 6-10min vetoja, treinerillä TT asennossa 3min RAMP (20W per 3min) ja treinerillä TT asennossa 6min RAMP pienillä korotuksilla (250W alkaen 10W per 6min). Kaksi ensimmäistä vuodenvaihteen tienoilla ja iltapäivällä ja viimeisin aamupalan jälkeen viime viikolla. Tulokset lyhyesti:

    DFA A1 = 0,75 kun
    ulkona MTB = noin 290W / 152bpm
    TT 20W/3min RAMP = noin 290W / 148bpm
    TT 10W/6min RAMP = noin 272W / 142bpm

    Tuossa viimeisimmässäkin 290W tehot tuli noin 150bpm kohdalla eli syke/teho varsin sama kuin aiemmissa testeissä. DFA a1 vaan eri paikassa.
    Yhteistä kahdelle viimeisimmälle testille on myöskin se, että DFA a1 lähtee uudelleen (oletettavasti artefaktien määrän takia) kasvamaan noin 290W-300W paikkeilta.

    Muuttujia: HRVLoggerin versio päivittynyt - tällä toki ei pitäisi olla vaikutusta, mutta vanhemman version logissa ei ole eriteltynä poistettujen artefaktien määrää. Kahdessa ekassa testissä suht hyvä määrä treeniä pyörällä, viimeisimmässä on tullut tehtyä enemmän hiihtoa.
    Kadenssi oli näköjään myös noin 10 pykälää alempi tuossa viimeisimmässä testissä (esim 270W tasossa 83 vs 73).
    mittarit: Polar H10 vyö, HRV4Training HRV logger (suositelluilla asetuksilla eli 2min ja "workout" korjaus päällä) ja Assioma Duot TT testeissä (4iii kampi MTBssä).

    Täytyy ottaa muutama testi lisää tuolla 6min RAMP versiolla ja katsoa liikkuuko arvot ja mihin suuntaan.

    Olen noita HRVLoggerin logeja myös Kubios-softalla silmäillyt ja ainakaan tässä viimeisimmässä ei arvot täysin täsmää HRVLoggerin arvojen kanssa. Tämä taitaa johtua juurikin tuosta HRVLoggerin korjauksesta eli se on poistanut logista tunnistamansa artefaktit. Elikkä lienee niin, että jos Kubiosta aikoo käyttää pitää tallennuksen olla täysin käsittelemätön (eli HRVLoggerin tapauksessa tallennus korjaus pois päältä).
    macci muokkasi tätä : 10.03.2021 at 20.52 Syy: kadenssi

  25. #2965
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Climber Katso viesti
    Erittäin mielenkiintoista keskustelua! Aika monta kertaa sanoitte jep! Tuli kuunneltua muitakin teidän juttuja.

    Itsellä sykkeet 2x20 vedoissa avg. n. 164 ja esim. 4x4 vedoissa saanut sykkeen nousemaan max 175:een. Mistä tämä ero sykkeissä kertoo? Mielestäni melko pieni ero sykkeissä. Maksimi tainnut olla joskus kisassa korkeimmillaan n. 183 bpm.
    Kiva että jakso oli mielenkiintoinen. Jos maksimisykkeesi on 183 ja olet sen kynnystason vedoissa saanut 164 tasolle, on tuo hyvin linjassa sen kanssa, että kynnyssyke anaerobisella kynnyksellä on hyvin harjoitelleilla n. 90% maksimista. Kun vertailet 20min ja 4min vetoja tulee huomioida se, että 20min vedoissa on sykkeellä huomattavasti pidemmän aikaa nousta. Todennäköisesti sykkeen nopea nousu tapahtuu ensimmäisen 3-5min aikana, jonka jälkeen syke vielä kipuaa ylöspäin. Noissa 4min vedoissa on sitten tälle sykkeen hitaalle nousulle huomattavasti pidempään aikaa. Samoin (riippuen vähän tehosta ja palautusten kestosta) nousee 4min vedoissa myös anaerobisen aineenvaihdunnan rooli suuremmaksi, jolloin pelkkä syke ei kuvasta vetojen rasittavuutta. Varsinkin intervallien alkupuolella tehdään enemmän myös anaerobisen aineenvaihdunnan puolella työtä.

  26. #2966
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    Olen noita HRVLoggerin logeja myös Kubios-softalla silmäillyt ja ainakaan tässä viimeisimmässä ei arvot täysin täsmää HRVLoggerin arvojen kanssa. Tämä taitaa johtua juurikin tuosta HRVLoggerin korjauksesta eli se on poistanut logista tunnistamansa artefaktit. Elikkä lienee niin, että jos Kubiosta aikoo käyttää pitää tallennuksen olla täysin käsittelemätön (eli HRVLoggerin tapauksessa tallennus korjaus pois päältä).
    Kubioksessa on myös korjausmahdollisuus. En ole tehnyt mitään suorituksen aikaisia DFA-a1 mittauksia, mutta muuten lepomittausten HRV analysoinnissa käytän Kubiosta muiden ohjelmien lisänä. Korjaus toimintoa käytän aina, suosittelen sen käyttöä, korjausalgoritmit on ihan hyviä.

    https://www.tandfonline.com/doi/full...2.2019.1640306

    The HRV artefact correction algorithm presented in this study provided comparable specificity and better sensitivity to detect ectopic beats as compared to state-of-the-art algorithms. The proposed algorithm detects abnormal beats with high accuracy, is relatively easy to implement, and secures reliable HRV analysis by reducing the effect of possible artefacts to tolerable level.
    Ilmaisversiossa on näköjään kynnyspohjainen korjaus, maksullisessa automaattinen. Kynnyksen arvo kannattaa valita sen mukaan onko kyseessä lepo- vai rasitusmittaus. Levossa peräkkäisten lyöntien väli on isompi joten kannattaa käyttää isompaa kynnyksen arvoa ja sitten rasituksessa pienempää. Käyttöohjeesta saa enemmän tietoja (Kappale 3.3):

    https://www.kubios.com/downloads/Kub...sers_Guide.pdf

    Optimiarvo korjauskynnykselle on semmoinen joka löytää ja korjaa epänormaalit poikkeamat mutta ei korjaa luonnollista vaihtelua. Mun mielestä korjauskynnyksen arvoa ei muuten kannata vaihdella eri mittausten välillä, kannattaa pitäytyä samassa arvossa niin tulokset paremmin vertailukelpoisia.

    Toki paras vaihtoehto vertailun kannalta lienee se että käyttää koko ajan samaa mittauslaitetta ja ohjelmia, vähemmän säätämistä ja virhetulkintoja.

  27. #2967
    Liittynyt
    10/2016
    Viestit
    64
    Täälläkin joskus se 3h teho ja aerobinen kynnys noussu pinnalle niin onkos äijä testaillu (nyt otin aiheeksi, kun moni näyttää testailevan tuota dfa hommaa)? Testistä se kynnys ja sillä 3h?

  28. #2968
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Noissa 4min vedoissa on sitten tälle sykkeen hitaalle nousulle huomattavasti pidempään aikaa. Samoin (riippuen vähän tehosta ja palautusten kestosta) nousee 4min vedoissa myös anaerobisen aineenvaihdunnan rooli suuremmaksi, jolloin pelkkä syke ei kuvasta vetojen rasittavuutta. Varsinkin intervallien alkupuolella tehdään enemmän myös anaerobisen aineenvaihdunnan puolella työtä.
    Itellä kanssa siivumiehenä hidas nousu. Yksittäisessä ja levosta lähdetyssä 10km tempossa alkaa vasta noin puolessa välissä syke ole tehoalueen mukainen. Eikös se ollut niin, että hyväkuntoisen sydän nostaa ensin iskutilavuuden tappiin ja vasta sitten sykettä
    .

  29. #2969
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Itellä kanssa siivumiehenä hidas nousu. Yksittäisessä ja levosta lähdetyssä 10km tempossa alkaa vasta noin puolessa välissä syke ole tehoalueen mukainen. Eikös se ollut niin, että hyväkuntoisen sydän nostaa ensin iskutilavuuden tappiin ja vasta sitten sykettä
    .
    Itse asiassa juuri hyväkuntoisilla on havaittu, että nousevatehoisessa ramppi/kynnystestityyppisessä protokollassa voi sydämen iskutilavuus jatkaa kasvuaan selvästi pidempään kuin huonokuntoisilla. Eli jos huonompikuntoiset saavuttavat maksimi-iskutilavuuden jossain 50-70% tasolla maksimaalisesta hapenkulutuksesta niin hyväkuntoisilla se voi kasvaa n. 90% asti (nyt ei välttämättä ole luvut ihan tarkat, pitänee hakea referenssit). Eli sekä syke että iskutilavuus jatkavat kasvuaan pidemmälle. Toisaalta tommoisessa "tasatehoisessa" time-trial suorituksessa saavutetaan maksimaalinen iskutilavuus suorituksen alkuvaiheessa, mutta syke voi tosin jatkaa kasvuaan. Tollaisessa lyhyessä suorituksessa (alle 20min) olettaisin sykkeen kasvun johtuvan hapenkulutuksen hitaan komponentin kasvusta, jolloin syke seuraa hapenkulutuksen kasvua suorituksen läpi. Pidemmässä suorituksessa sitten myös nestehukka ja verenkierron ohjautuminen muualle kuin työskenteleviin lihaksiin voi selittää hapenkulutuksen kasvua, samalla voidaan havaita pientä iskutilavuuden laskua. Olettaisin kuitenkin hyväkuntoisten pitävän iskutilavuutta paremmin yllä verrattuna huonokuntoisiin.

  30. #2970
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Eiköhän siellä ne täsmätreenit kuitenkin eritellä. Kun >80% ajasta on määrää, niin miksei kimpassa. Olen jotenkin ymmärtänyt, että määrää ja harjoitusärsykettä po niin paljon, että teho ja määrä yhdistetään usein samaan treeniin.
    Kimpassa ajaessa on pakko ajaa tehoja, muuten peesaajille ei tule harjoitusärsykettä. Tasoeroja voi kompensoida peesaamisen määrällä. Vuoristoajelut on toki rasti erikseen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •