Tuli tossa hommattu uudet kahvat CC.iin 1x11 speed . Mites se sopivuus olikaan , mulla nyt vapaaratas 10speed . Onko takapakoissa sama rattaiden väli versus chimano , sram normi vapaaratas ja sram XD niin ja kahva apex hyd.jarruilla .
Tuli tossa hommattu uudet kahvat CC.iin 1x11 speed . Mites se sopivuus olikaan , mulla nyt vapaaratas 10speed . Onko takapakoissa sama rattaiden väli versus chimano , sram normi vapaaratas ja sram XD niin ja kahva apex hyd.jarruilla .
Pojalla on trek marlin 7 vuosmallia en tarkalleen tiedä mutta 3x9 vaihteisto.
Haluisin muuttaa 1x9 taikka 1x10 jos on vaan mahdollista.
Mikä kampisarja kävisi eteen ja mistä tiedän meneekö taakse 10v pakka?
Shimanon kammet? Lukeeko kammissa sisäpuolella jotain mallimerkintää? Sisäpuolella (keskiön puolella) eturattaiden pultit?
Jos rattaat eivät tosiaan lähde irti, niin vaihtoehtoina on uudet kammet (riippuu vanhoista kammista, jos ei halua vaihtaa keskiötä samalla), ghetto-1X eli poraa niitatut rattaat irti ja laittaa uuden rattaan paikalleen pulteilla tai kolmantena vaihtoehtona on käyttää iloisesti keskimmäistä eturatasta ilman etuvaihtajaa ”1X-tsydeeminä”. Jos nyt ylipäätään haluaa 1X-voimansiirron.
Pitäisi homma shimano 105 5800 uusi takapakka 11-28 11s, kyseinen pakka tuntuu kaikkialta olevan varastosta loppu. Onko CS-7000 sarjan takapakka yhteensopiva tämän 5800 sarjan takapakan kanssa?
^On yhteensopiva eli toimii.
Apteekista 10-20ml ruutta ja sillä saa tehtyä ilmauksen. Muistaakseni 10ml ruutassa on liian pieni pää, jotta saisi sopimaan kahvan kierteisiin. Jos 20ml tai inasen isompia ruuttia vielä saa, niin sen sain sopimaan aikoinaan suoraan varovasti kiertäen kahvan ilmausreiän kierteisiin. Sitten vain mäntä ruutasta veks, kiertäen loppuruutta paikalleen ja mineraaliöljyä sisään. Ja ei kun jarrukahvaa pumpaten. Ei mielestäni korvaa sitä Shimpan omaa kuukuppia, mutta toimii paremman puutteessa.
Letkun ja toisen ruutan tarvii, jos meinaa ilmata samalla satulan päästä.
https://www.luckybirdbikes.fi/produc...etal-adapters/
Saatavuutta ei tosin kerrota. Jos ei hirveä kiire ole, niin saman saa hieman halvemmalla:
https://m.aliexpress.com/item/400037...640x640Q90.jpg
Jos tavallista muoviruuttaa pyörittelee siihen kahvan kierteille niin kannattaa tarkistaa ettei jää muovisilppua. Itse yritin ensin tektron kahvaan sillä tavalla, mut ei siitä mitään tahtonu tulla.
12s XT vs XTR ketjut. Minkälainen mahtaa olla kestävyysero? Cyclingtips.comissa näytti olevan XTR:n kestotesti, mutta kuinka on XT:n laita. Hintaero kertaostoksena parinkympin luokkaa. Entä pitkässä juoksussa?
Sramilta kannattaa oman kokemukseni mukaan ottaa ehdottomasti X01/XX1-laatua ketjuissa, kun tulee pitkän päälle halvemmaksi, helpommaksi, varmemmaksi ja ekologisemmaksi. Win-win-win-win.
Navan akselista: saako jostain varaosana, jos on hävittänyt? Päätyholkit löytyy mutten millään tajua minne olen laittanut sen akselin...
Navasta vaihdettiin siis laakerit jolloin purin koko höskän, eli etunavan sisin osa puuttuu nyt. Boost-navasta kyse, merkki Specialized alloyMillähän mitalla tuo oikea voisi löytyä?
^Siis etsikö haarukaan tulevaa läpiakselia, vai mikä akseli nyt on kateissa?
Joissain tapauksissa ainoa navan sisäinen akseli on siellä laakereiden välissä. Päätyholkit tulee sitten siihen laakereiden päälle, yleensä pysyvät paikallaan o-renkailla tms, ja läpiakselilla vedetään paketti kasaan haarukan päiden väliin. Ehkä sieltä ei puutukaan mitään?
En kyllä tajua miten, ihan kuin puuttuisi ainakin se 0 rengas. Mikään osista ei istu suoraan paikalleen
Napa: https://pic.useful.fi/kisnYwVJA.jpg
Osat https://pic.useful.fi/L7LT4wtwF.jpg https://pic.useful.fi/Et4nvRwKQ.jpg
EDIT: No tajusin kuitenkin, nämähän lyödään paikalleenja mieluiten oikeassa järjestyksessä
cimzy muokkasi tätä : 25.02.2021 at 17.09 Syy: kuva
^Onkos laakereiden sisämitta sitten just läpiakselin halkaisijan kanssa sama?
Taitaa olla, siis onko tää nyt laakeri 6902 (15x28x7), jossa on kapeampi keskusta, kuin 6903(17x30x7). Kumpiakin pyörästä kuitenkin löytyy kun sitä varten tilasin. Toiset taakse, toiset eteen.
Vähän sai miettiä taas, että mikä oli jutun juoni, kerrankin tunnustan olevani nainen ja hieman ulkona tekniikasta..
^Oudolta tuntuisi, jos siellä ei olisi sellaista tukiholkkia ollut, joka asettuu tiukasti laakerien väliin. Itse en kasaisi ja ajaisi ennen, kuin asiaan on varmuus.
Laakerien välissä on holkki, eli laakeri-holkki-laakeri. Ulkopinnoille tuli sitten nuo irto-osat. Muuten napsahti hyvin paikoilleen keulaan ja akseli menee kiinni.
27.5+ kiekolle rengasinserttiä pk-seudulta järkihintaan ? Onko jotain suosituksia ?
Aerokiekot ja nastarenkaat. Onko heresiaa vai kannattaako? Meinaan mulla on yksi ylimääräinen kuitukiekkopari, jonka myyntiä vielä mietin. Nyt viimeisille liukkaille keleille voisi laittaa liukkaammat kiekot alle. Laakerithan tuossa kuluu, mutta niitä saa kaupasta ja niitä on helppo vaihdella. Kuiturungot kun kestävät talven, niin miksi ei myös kiekot kestäisi? Maasturissa kuitukiekot ovat pelanneet hyvin talvella.
Jeesatkaa hiukan tyhmää. Haen varmaan väärillä hakusanoilla kun ei millään tärppää...
Mistähän ihmeestä löytäisi 180 (pituus) x 12 (paksuus) ja 20mm kierteen pituudella olevan läpiakselin? Akselissa löytyy nuo tiedot mutta taas
itse fillarin tiedoissa lukee seuraavaa, onko tuo 148mm siis joku rungon sisämitta vai mistä tuo 148mm tulee jos 180mm on koko akselin pituus ja kierteiden pituus 20mm:
SHIMANO HB-MT400, 32H, CENTER LOCK, 15x110mm THRU Type AXLE - REAR, 12x148mm - WTB ST i29, 32H
Jos kierteen nousu on 1.75 mm niin täältä löytyisi 180mm - M12 x 1.75mm läpiakseli: https://www.bike-discount.de/en/the-...xles-rearwheel . Jostain saa varmaan halvemmallakin, esim. Kiinasta: https://www.aliexpress.com/item/1005...archweb201603_
OK, mutta kierre on tosiaan 1,5. 1,75 minäkin kyllä googlella löysin. Kävin muutamassa kivijalkapuljussakin kyselemässä mutta ei-oota tarjottiin.
Kyllä M12x1,5:kin googlella löytyy:
https://www.chainreactioncycles.com/...?mx01=a&mx02=a
https://www.aliexpress.com/item/1005...archweb201603_ .
Thanks, näin arvelinkin - en vain näköjään osannut hakea oikeista paikoista. Suurkiitos vielä.
Pitäiskö putsattujen jarrujen sisäänajo onnistua pakkasella? Ilmasin tuossa syksymmällä, samalla hioin palat sekä levyt ja suihkuttelin lopuksi bräkleenillä. Enkä tajunnut, että olis pitänyt tehdä sisäänpolttoa. no jarruthan oli tässä talvella varsin kehnot ja äänekkäät, joten hioin ja puhdistelin nyt uudestaan kun oli noita heikompia ajukelejä välissä. Laskettelin eilen muutaman kerran pitkää alamäkeä jarrutellen ohjeiden mukaan pysähtymättä jne. Ei tuntunut juurikaan muuttuvan ja enkä saanut edes takarengasta kunnolla lukkoon kuivalla, sepelipintaisella asfaltilla. pakkasta taisi olla joku 4 astetta, joten mietin, että pitäisköhän olla lämpimämpää, jotta levytkin kuumenis... pölyä paloista kuitenkin irtosi jonkin verran. en oikein usko, että ne ois tosta mitenkään pilalle menny. palat on ollu hyvin turvassa jarruöljyltäkin.
Olen uusimassa vanhan 26" Spessun voimansiirtoa. Se on loppu. Rahallista järkeä tässä ei niin älyttömästi ehkä ole mutta enemmän on ollut tarkoitus opiskella pyörän huoltoa ja päästä näpräämään. Etuvaihtaja on lähdössä eli eteen on tulossa joku halpis Narrow Wide ratas. Takavaihtajana on 9-V Deore joka on mielestäni vielä kunnossa. Takapakka on tällä hetkellä 11-34T ja pitäisi löytää uusi vastaavan kokoinen jotta takavaihtaja voidaan pitää. Se mikä minulle on kaiken tutkimisen jälkeen hieman epäselvää on se, että miten näitä voi sekoitella kun nyt on joku Shimano niin voiko ostaa vaikka Sramin? Niinhän tuossa lukee mutta ajattelin varmistaa https://www.bikester.fi/sram-pg-950-...241&cgid=37132
Olisi tarkotus hankkia taakse 27.5plus vanne.
Pyöränä focus jam2 2021 6.8 nine ja RaceFace AR30 offs, Novatec D162 Disc, 12x148 mm kiekko nyt takana.
Mikäs tuohon taakse olisi hyvä kiekko micro spline vaparilla?
Löytyykö alle 200e?
Alivio SL-M4000 2-v etuvaihtajan vipu löytyy kotoa, mutta tarve olisi samanlaiselle 3-v vivulle. Naksuttelin 2-v vipua ja huomasin, että siinä onkin kolme asentoa. Ilmeisesti mekaniikka on siis sama kuin 3-v vivussa, mutta osoittimesta ainoastaan suurin vaihde peitetty ja homma toimii vaihtajan säätöjen varassa?
Kirjanmerkit