LostInLaplandGiantAjopyoraCanyonElectrobike
Sivu 195 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 95 145 185 193 194 195 196 197 205 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.821 - 5.850 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Onko suositella jotain alle tai noin 300€ luistelumonoa NNN-siteelle mikä olisi mahdollisimman leveällä lestillä ? Alpina RSK-Skaten kesto ei ihan vakuuta, kun alle 1000km hiihdetyt monot ja kantakupin kankaat repeilee jo irti monon sisältä. Monot on aina ollut niin kireällä kuin ne saa kiristettyä ja pienempi koko noista ei mahtunut jalkaan, joten ainoa lääke on varmasti mallin vaihto. Harmi sinäänsä, koska noissa on aika leveä lesti ja räätälinpatit ei ole tänä talvena vaivannut ollenkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Onko suositella jotain alle tai noin 300€ luistelumonoa NNN-siteelle mikä olisi mahdollisimman leveällä lestillä ? Alpina RSK-Skaten kesto ei ihan vakuuta, kun alle 1000km hiihdetyt monot ja kantakupin kankaat repeilee jo irti monon sisältä. Monot on aina ollut niin kireällä kuin ne saa kiristettyä ja pienempi koko noista ei mahtunut jalkaan, joten ainoa lääke on varmasti mallin vaihto. Harmi sinäänsä, koska noissa on aika leveä lesti ja räätälinpatit ei ole tänä talvena vaivannut ollenkaan.
    Ootko kokeillut Salomonin monoja? Tuo Prolink-pohjahan sopii myös NNN-siteeseen ja ainakin aiemmin Salomoneissa on ollut vähän leveämpi lesti omankin kokemuksen perusteella.

https://varuste.net/p101861/alpina-c...yABEgLJwvD_BwE

Ostin nämä, todella leveä lesti. Kannattaa kokeilla. Taitaa olla uusi malli tälle kaudelle.

Viime talven tauon jälkeen 150 cm luistelusauvat tuntui lyhyiltä tälle 167 cm hujoppituristihiihtelijälle mutta jos sauvookin joka potkulle ei ne ehkä olekaan niin lyhyet? Oon ehkä jo melkein 100 km hiihtänyt tänä talvena ..

F. Kotlerburg Guest
    Budjetti on siinä mielessä hyvä, että tuolla saa hyvän kengän, mutta ei vielä mitään hipoa kisakenkää. Se kun omien havaintojen mukaan tuppaa lesti kapenemaan vähän merkillä kuin merkillä, kun mennään sitä hipokenkää kohti. Itselläni on Salomonit ja passaa kyllä hyvin ainakin omaan vähän leveämpään jalkaan. Fischerit sopii kans.

Eipä tarvinnut ostaa uusia monoja. Kävin Haagan Suutarin pakeilla. Saumojen vahvistus ja nahkavahvikkeet tuohon akillesjänteiden kohdille molempiin monoihin 18€. Aamulla vein ja iltapäivällä olin jo hiihtämässä. Vahva suositus jos asut pk-seudulla ja tarvitsee korjailla monoja.

Joskus tainnu mainita täälläkin, että hyvän suksen ja -akan saaminen seon tuurin peliä. Vaik kuin niitä valintahetkellä puristelet niin totuus paljastuu vasta alle laittaessa.
    Lisään tähän listaan monot.

Kaivoin kaapista viime syksynä ostetut ja lähes käyttämättömät Fisher Speedmax luikkarimonot. Käyttämättömyys johtuu siitä, kun noilla ei tarkene pakkasilla ja toisekseen eivät vaan taho vaan oikein
    passata jalkaan. Pahin epäsopivuus tulee pohjan muodosta. Vissiin oon lättäjalkaisten rotua kun jalkaholvin kohdalta mono painaa ikävästi. Olen tuunannut pohjallisia laittamalla kantaan n. 3mm. "korokepalat"
    Pohjallisen keskikohtaa vastaavasti "ohentamalla" eli puupalikoiden välissä puristamalla muotoillut.
    On vielä toinenkin epäsopivuus-kohta noissa. Jos jalkaholvissa ahistaa -kantakuppi on turhan väljä. Em. mainittuun ongelmaan laitoin sukanvarresta katkaistun lasäfyllin kannan kohdalle sukan sisään.
    Myös hiihtotuntuma -varsinkin kovalla alustalla on eri vs. Salomon. Ainakin omalle tekniikalle Salomon prolink https://www.intersport.fi/fi/tuote/s...onot-56493030/ (kuvassa Pilot-malli) sopii paremmin vs Fisher. https://carilainensport.fi/?product=...ax-skate-19-20
    Nyt kelien lauhtuessa kolmen hiihtokerran jälkeen alan päästä sinuiksi Fiscerin popojen kanssa.
    On tämä stana työmaa...
    Tahtoo vain sanoa ettei se hiilikuidun määrä, eikä hintalappu takaa sopivuutta.
    Tämä tuli ihan omakohtaisesti koettua muutama vuosi sitten Hiihto-lehden yhtenä luikkarimonojen testiniilona.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Joskus tainnu mainita täälläkin, että hyvän suksen ja -akan saaminen seon tuurin peliä. Vaik kuin niitä valintahetkellä puristelet niin totuus paljastuu vasta alle laittaessa.
    Lisään tähän listaan monot.

Kaivoin kaapista viime syksynä ostetut ja lähes käyttämättömät Fisher Speedmax luikkarimonot. Käyttämättömyys johtuu siitä, kun noilla ei tarkene pakkasilla ja toisekseen eivät vaan taho vaan oikein
    passata jalkaan. Pahin epäsopivuus tulee pohjan muodosta. Vissiin oon lättäjalkaisten rotua kun jalkaholvin kohdalta mono painaa ikävästi. Olen tuunannut pohjallisia laittamalla kantaan n. 3mm. "korokepalat"
    Pohjallisen keskikohtaa vastaavasti "ohentamalla" eli puupalikoiden välissä puristamalla muotoillut.
    On vielä toinenkin epäsopivuus-kohta noissa. Jos jalkaholvissa ahistaa -kantakuppi on turhan väljä. Em. mainittuun ongelmaan laitoin sukanvarresta katkaistun lasäfyllin kannan kohdalle sukan sisään.
    Myös hiihtotuntuma -varsinkin kovalla alustalla on eri vs. Salomon. Ainakin omalle tekniikalle Salomon prolink https://www.intersport.fi/fi/tuote/s...onot-56493030/ (kuvassa Pilot-malli) sopii paremmin vs Fisher. https://carilainensport.fi/?product=...ax-skate-19-20
    Nyt kelien lauhtuessa kolmen hiihtokerran jälkeen alan päästä sinuiksi Fiscerin popojen kanssa.
    On tämä stana työmaa...
    Tahtoo vain sanoa ettei se hiilikuidun määrä, eikä hintalappu takaa sopivuutta.
    Tämä tuli ihan omakohtaisesti koettua muutama vuosi sitten Hiihto-lehden yhtenä luikkarimonojen testiniilona.
    Oletko lämpömuotoillut noi Speedmaxit??? Monot uuniin ja lämpiminä jalkoihin, niin ei pitäisi kyllä painaa mistään, jos on oikea koko....

Mulla oli aikoinaa fisukat kans. Ne hankas jalkaholvin rakkuloille.
    Jotenki tuntuu että tuo jalkaki muokkautuu aina kesällä eriksi. Ennen passas rossarit mutta lestiltään ei enää uusia kestäny. Vanhat kyl menee vielä ku ovat levenneet.

Veikkaan että tuo juokseminen kesällä levittää jalkaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti X-terra Katso viesti
    Oletko lämpömuotoillut noi Speedmaxit??? Monot uuniin ja lämpiminä jalkoihin, niin ei pitäisi kyllä painaa mistään, jos on oikea koko....
    No tuo konsti on vielä kokeilemati. Onnistuuko kotona ja missä lämpötilassa?

Muistaakseni olen laittanut noin 80 asteiseen uuniin, kovin korkeaa lämpötilaa en ole uskaltanut kokeilla.

Minö oon muokannu madshusin monoja hiustenkuivaajalla. Pohjallinen pois ja puhaltaa sisään. En muista kauan. Sitte vaa pohjallinen takas ja kenkä jalkaan ja sitte vaa painoa sen päälle.

Ohje on ihan madshusin sivulla. Entiä päteekö muihin monoihin

Varovainen saa kyllä olla. Kankaat palaa herkästi

Täällä jänskättää että onko 3 talvea hiihdellyt S-Lab pertsan monot menossa poikki päkiän tienoilta vai onko vaan tuo ”pohjakumi” ratkennut.
    Eihän noilla oo paljon mitään edes hiihdelty kun olen enempi luistelun ystävä.

Itse olen vetänyt lämpimän monon ympärille liimasiteen jäähtymisen ajaksi, muokkauksen jälkeen mono on istunut jalkaan kuin sukka...

Yritin muokata myös Alpinan ESK 2.0 monoa uunittamalla, mutta se ei kyllä muokkaantunut millään, ei kait ollut tarkoitettu muokkaantuvaksi. Nopsasti teki 500€ parsettä, kun möin pois muistaakseni 250 eurolla.... Ei vaan ollut hyvä pitkilä lenkeillä...

Taannoiset kunnon pakkaset tykkäsin hiihtää vanhoilla purkki-fisukoilla. Suksilla ikää 15 vuotta, mutta kiva niillä on hiihdellä.

Mutta nämä aurinkoiset suojasäät on kyllä olleet skinisuksen juhlaa. En haluaisi enää lähteä voitelemaan pertsoja näihin olosuhteisiin, kun aurinkoisen ja varjoisen paikan lämpötilaerot on tosi suuret.

Sama homma, 100km lenkki tuli skineillä hiihdettyä ja toimi joka paikassa. Skinit toimii parhaiten kun hiihtänyt 1000km karvoilla niin luistossa ei häviä yhtää voideltaville.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Sama homma, 100km lenkki tuli skineillä hiihdettyä ja toimi joka paikassa. Skinit toimii parhaiten kun hiihtänyt 1000km karvoilla niin luistossa ei häviä yhtää voideltaville.
    Skinit ovat kyllä huolettomat sukset, ei tarvitse kuin hiihtää, ainoa huolto on pitokarvan puhdistus silloin tällöin. Kylmillä ilmoilla hiihdän tervatuilla puusuksilla, joita ei tarvitse myöskään voidella. Sellainen huomio tämänkin talven keleistä, että vanhan lumen pakkaskelejä ei ole ollut. Helmikuun pakkasten aikaankin lähes joka päivä satoi uutta lunta sen verran, että oli vitikeli ja luisto sen mukainen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Täällä jänskättää että onko 3 talvea hiihdellyt S-Lab pertsan monot menossa poikki päkiän tienoilta vai onko vaan tuo ”pohjakumi” ratkennut.
    Eihän noilla oo paljon mitään edes hiihdelty kun olen enempi luistelun ystävä.
    Kyllä se menee poikki lenkillä, huomaa viimeistään kun alkaa varpaita paleltaan. Olen katkonut pari kuluttajatason NNN-monoa pohjasta poikki, eri merkeiltä. Nopeammat meni parissa kuukaudessa. Jostain kumman syystä noi kisamallin monot kestää käyttöä. Sitten kun on tarpeeksi kestäneet, niin lähtee pohjamuovi irti liimauksistaan. Mut siitä selviää liimalla.

Salomonilla on ollut kans vetoketjujen kanssa ongelmia, tyyliin ekan lenkin jälkeen lähtee vedin kiitään.

Salomonin monojen vetoketjujen kanssa saa olla tarkkana . Itsellä on vetoketjut uusittu kahteen monoon . Uusimmista lähti toisesta monosta vedin myös heti kättelyssä irti.

Mitenkäs eri valmistajien monojen koot vertautuu toisiinsa? Salomon RS8 Prolinkit on vapaalle koossa 44 2/3 ja ne on juuri sopivat. Pertsaan meinasin kevätaleista metsästää vielä monot. Salomonin tuon hintaluokan lestit lienee samoja, mutta mm. Alpinan koot kiinnostaa.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Mitenkäs eri valmistajien monojen koot vertautuu toisiinsa? Salomon RS8 Prolinkit on vapaalle koossa 44 2/3 ja ne on juuri sopivat. Pertsaan meinasin kevätaleista metsästää vielä monot. Salomonin tuon hintaluokan lestit lienee samoja, mutta mm. Alpinan koot kiinnostaa.
    Itsellä on tämä pertsan Alpina:n malli koko 42 https://www.carlson.fi/alpina-hiihto...ic-193650.html
    Jos tuota em vertaa Salomon tai Fisu 41.5/42 luikkarimonoihin, niin ei ole ainakaan ahdas. Päinvastoin lesti selvästi leveämpi&pyöreämpi -varsinkin varpaiden kohdalta. Jopa niin, että kaipaa paksumpaa sukkaa mikä ei paha juttu kovemmilla pakkasilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Salomon RS8 Prolinkit on vapaalle koossa 44 2/3 ja ne on juuri sopivat.
    Mulla on ollut kahdet Salomonin Pilot kisamonot samaa 44 2/3 kokoa ja Alpinalta on 45 koon kisapertsa (ECL tjsp) + vähän topatumpi CCL+ Maraton. Noi 45:t on hyvin samanlaiset kooltaan vrt Salomon. En toki voi varmaksi sanoa onko Pilot ja Prolink koot yhteneviä, kun Prolink monoa ei itsellä ole.
    www.kaupinkanuunat.net

Hiihto on alkanut jostain syystä kiinnostaa minuakin tänä talvena! Ostin aiemmin uudet luistelusukset ja monot ja nyt tekisi mieli uudistaa myös pertsan sukset.

Minulla on vanhat hyväkuntoiset ja laadukkaat Salomonin perinteisen monot SNS Profil sitelle.

Onko olemassa mitään patenttiratkaisua, että näitä monoja voisi hyödyntää uusien skinisuksien kanssa? Olen ymmärtänyt että niissä säädettävä side on ehdoton ja valmista ratkaisua SNS profil siteelle ei ole, vai onko?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti a-o Katso viesti
    Hiihto on alkanut jostain syystä kiinnostaa minuakin tänä talvena! Ostin aiemmin uudet luistelusukset ja monot ja nyt tekisi mieli uudistaa myös pertsan sukset.

Minulla on vanhat hyväkuntoiset ja laadukkaat Salomonin perinteisen monot SNS Profil sitelle.

Onko olemassa mitään patenttiratkaisua, että näitä monoja voisi hyödyntää uusien skinisuksien kanssa? Olen ymmärtänyt että niissä säädettävä side on ehdoton ja valmista ratkaisua SNS profil siteelle ei ole, vai onko?
    SNS Profil on valitettavasti umpikuja ja jossain vaiheessa tulee eteen uusien monojen hankinta. Vanhat sukset saa kyllä helposti käyttöön uusilla monoilla (NNN, Turnamic, Prolink) koska Prolink -side menee samoihin ruuvinreikiin kuin SNS (+1 ruuvi).

Hieman huvittavasti mulla on päinvastainen ongelma eli sukset tai suksia joista tykkään, mutta SNS Profil -monot vetelevät viimeisiään eli niitä ei enää pelasta käynti suutarissakaan. Jostain kumman syystä käytettyjä 45-numeroisia ei ole silmiin osunut.

Vaihtoehtona olisi tietenkin heittää hiivattiin mokomat siteet ja ostaa uudet, mutta jokin - synnynnäinen saituus? haluttomuus laittaa ehjää ja toimivaa tavaraa roskiin? - panee vastaan.

(Olisi pitänyt ostaa varastoon vaikka parit monot silloin kun Profil-monot alkoivat kadota markkinoilta mutta niitä sentään vielä löytyi. Kerran kiersinkin kevättalvisia poistomyyntejä, mutta liikkeistä löytyi vain samoja liian kapealestisiä malleja tai sunnuntaihiihtäjän markettimonoja...)

Joskus tulee vastaan hiihtäjiä jotka selkeesti on aktiivihiihtäjiä mutta kalusto on jostai 80/90-luvulta.

Niitä varmaan vaivaa sama oireyhtymä että toimivaa ei kehtaa vaihtaa.

Itellä se taas on niin että uudet antaa lisää motivaatiota harrastukseen. Kiinnostavaa testata uusia

^ Tässä ihan äskettäin hiihdin jonkin matkaa itseni ikäisen veteraanin (jolle aivan varmasti häviäisin kaikilla matkoilla) kanssa, hienon sään ja kelin kommentointia lukuunottamatta ei kummemmin juteltu joten en kehdannut kysyä mitään hänen kalustostaan: siteet olivat Salomonit ajalta ennen Profilia ja sukset merkiltään Kneissl! (Sauvat kyllä olivat One Wayt.)

PS En ollenkaan pidä pahana että joku vaihtaa koko ajan uusimpaan uuteen, kunhan laittaa - kuten uskoakseni olet tehnyt - entiset kiertoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Joskus tulee vastaan hiihtäjiä jotka selkeesti on aktiivihiihtäjiä mutta kalusto on jostai 80/90-luvulta. Niitä varmaan vaivaa sama oireyhtymä että toimivaa ei kehtaa vaihtaa.
    Itse haluaisin vanheta tuohon tyyliin. Hyvänä alkuna on Fischerin sukset vuodelta 2003 ja 2004. Ja nyt uudet skinit vuonna 2019.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Hieman huvittavasti mulla on päinvastainen ongelma eli sukset tai suksia joista tykkään, mutta SNS Profil -monot vetelevät viimeisiään eli niitä ei enää pelasta käynti suutarissakaan. Jostain kumman syystä käytettyjä 45-numeroisia ei ole silmiin osunut.
    Käsittääkseni SNS Pilot monoja saa yhä kaupasta ja ne käy Profil siteeseen. Monoissa on 2 rautaa, mutta taaemman raudan kohdalla on kolo siteessä joten se ei haittaa. Joissain vanhoissa profil siteissä sitä koloa ei ole, niihin joutuu sen tekemään kolon puukolla tms. Minun kaikissa siteissä tuo kolo on ollut, kahdessa vanhassa luikkaparissa on yhä profil side ja monot on mallia pilot.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •