GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 96 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 46 86 94 95 96 97 98 106 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.851 - 2.880 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti UKP Katso viesti
    Lasketaanko satulassa tehty "sprintti" sprintiksi? Lähinnä sisäpyöräilyn takia kyselen, koska sisällä sprintit putkelta on mitä on (lähinnä oon rungon puolesta pelännyt, jos tuommosia kaasupohjassa sprinttejä tekee vastuksella putkelta..).
    Varmasti jos vaan tehot nousee riittävästi. Tuossa kyseisessä tutkimuksessa sprintit olivat n. 780-790W/90% 30 sekunnin maksimitehosta. Tuskinpa putkelta saavutetaan mitään sen kummempaa, toki ihan maksimitehot on mahdollista saada korkeammalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Kyllähän noita lämpötreenejä on tutkittu. Merkittävässä roolissa ainakin jos pitää sopeutua lämpimiin olosuhteisiin, joissain yhteyksissä havaittu mahdollista muutaman prosentin parannusta suorituskyvyssä myös normiolosuhteissa (en nyt muista oliko VO2max, teho vai mikä markkeri kyseessä). Noissa on havaittu ainakin tehostunutta lämmönpoistoa hikoilun kautta ja samalla laimeampaa hikeä (poistuu vähemmän elektrolyyttejä hien mukana). Plasmavolyymin kasvu on noissa myös merkittävä tekijä, joka saattaa joillain kasvaneen minuuttitilavuuden myötä lisätä hapenkuljetusta lihaksille. Hemoglobiinimäärä ei kuitenkaan kasva, jolloin varsinkin hyväkuntoisilla vaikutus kyseenalainen. On myös hyvä pitää mielessä, että kaikkia sentraalista väsymystä aiheuttavia tekijöitä ei itsessään pystytä harjoittamaan.
    Riittääkö "lämpötreeniksi" se että laittaa tuulettimen pois päältä? Vai pitäiskö huone olla oikeesti lämpimämpi?

KP63 vois avata vähän tuota saunapukua

Riittääkö "lämpötreeniksi" se että laittaa tuulettimen pois päältä? Vai pitäiskö huone olla oikeesti lämpimämpi?

https://youtu.be/b8edDmyhHes?t=3125

Ilmeisesti ainakin vähän auttaa.

PK-lenkit

Täällä oli hyvää keskustelua zwift langassa peruksuntolenkeistä ja niiden tarpeellisuudesta, mutta
    ne katosi.

Olen itse ajanut pk-lenkkejä noin 1kk ja ehkä 1-2 kertaa viikossa hiukan raskaampaa
    treeniä.

-Vinkkejä ja omia kokemuksia/hyötyjä pk-lenkkien käytöstä omassa pyöräilyharrastuksessa ja minkälaista
    treeniä pk-lenkkien lisäksi pitäisi/olisi suositeltavaa tehdä.

Sellaisista lukisin mielelläni

Ainakin tiettyyn pisteeseen asti riittää, jos huone on normilämpöinen. Käytännössä siitä jo huomaa, että lämmönpoisto on haasteellista jos hiki alkaa tippumaan eikä haihdu kunnolla. Tuon plasmavolyymiadaptaation kannalta merkitystä ei liene niin paljon sillä millä keinoin saadaan lämpöolosuhteet haastaviksi. Ei kuitenkaan kannata liioitella tuon vaikutusta suorituskykyyn. Toisaalta kun haetaan lämpöadaptaatioita sen suhteen, että pystytään paremmin suoriutumaan haastavissa olosuhteissa on sillä enemmän merkitystä, että millaisissa ilmankosteuksissa ja lämpötiloissa harjoitellaan, silloin vaikuttaa olevan enemmän merkitystä sillä, että olosuhteet vastaavat spesifimmin kilpailutilannetta.

Ja ennenkuin porukka alkaa täällä treenaamaan zwiftillä saunassa, niin kannattaa miettiä, että se pyörä kulkee wateilla. Eli mun mielestä tehojen treenaaminen on kyllä paljon tärkeämpää, mitä lämmönkeston.

Kp:lla oli syy treenata helteessä ajoa. Tavan kuolevaisen ei kannata treenata sitä Mallorcan leiriä varten, vaan suomessa ajamista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja ennenkuin porukka alkaa täällä treenaamaan zwiftillä saunassa, niin kannattaa miettiä, että se pyörä kulkee wateilla. Eli mun mielestä tehojen treenaaminen on kyllä paljon tärkeämpää, mitä lämmönkeston.

Kp:lla oli syy treenata helteessä ajoa. Tavan kuolevaisen ei kannata treenata sitä Mallorcan leiriä varten, vaan suomessa ajamista.
    Jep, tuo lämpötreenaaminen menee kyllä niitten asioiden alle jotka itse lasken kikkailuksi. Noissa vaarana se, että huomioi herpaantuu olennaisista asioista ja treenin laatu kokonaisuudessaan kärsii. Noita "kikkailuja" voi erityistilanteissa hyödyntää, mutta mitään maagisia vaikutuksia niillä ei ole, eikä harjottelua kannata rakentaa niiden varaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti simtee Katso viesti
    Mitenköhän kannattaisi aloittaa taas trainerin ja pyörän kanssa treenaaminen, kun on pari kuukautta tullut vedettyä lähinnä hiihtotreeniä melko kovilla sykkeillä. Palauduttu hiihdoista siis jo on, mutta ottaisiko nyt fillarilla rauhassa PK-treeniä vai saman tien sweetspot-tyyppistä? Vai onko asialla edes mitään merkitystä...
    Lajiadaptaation kannalta asialla on merkitystä. Miksi vedät hiihtotreenejä kovalla sykkeellä? Kaikesta treenistä 80% pitäsi olla peruskuntosykkeellä tehtyjä. Eri asia on, jos olet tehnyt parin kolmen viikon blokin, mutta sen jälkeen pitää palata tuohon normiharjoitteluun. Trainerilla on hyvä tehdä sekä pk-treeniä ja varsinkin kun vaihtaa lajia ja sitten vähän lajivoimaa ja kynnysrajaharjioiteluakin. Adaptaatio on yksilöllistä kunten muukin harjoittelu, mutta lajinvaihto on aina ylimääräinen rasitus.
    Jos et aja et voi ottaa!

Niinno yläkynnys 0-5 lyöntiä ja alakynnys 10-15 lyöntiä korkeampi kuin pyöräilylle speksatut, koska hiihdossa koko keho käytössä.

^ aika korkeat. Itse olen hiihtäessä pitänyt niin ylä kuin alakynnystä +5 iskua korkeampana kuin pyöräilyssä.

Kuka viisas osaa selittää tuon eron syyt. Enempi toimivia lihaksia vissiin alentaa happamuutta, mutta miten se näkyy esim testeissä

Ei minulla ainakaan eroa kynnys sykkeet juurikaan eri lajien välillä. Eikä eronnut maksitestissäkään pyörä vs. sauvakävely testi. Tosin minulla kynnysten välinen erokaan ole kuin 20 bpm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Kuka viisas osaa selittää tuon eron syyt. Enempi toimivia lihaksia vissiin alentaa happamuutta, mutta miten se näkyy esim testeissä
    Suurempi työskentelevä lihasmassa (juoksu & hiihto) voi johtaa siihen, että kynnykset sijaitsevat hieman korkeammalla suhteessa maksimisuoritukseen. Suurempi työskentelevä lihasmassa sekä pystympi asento sitten yhdessä voivat johtaa myös siihen, että myös maksimisyke ja absoluutiset sykelukemat ovat hieman korkeampia. Aika tyypillinen ero kun vertailee juoksun ja pyöräilyn sykevasteita on se, että sekä absoluuttisesti että maksimiin suhteutettuna sykkeet ovat korkeammalla juoksu vs. pyörä.

Noinhan se menee pyöräilyä aloittaessa. Kroppaa saa muokkauta aika paljon, ennenkuin maksimit saa irti jaloista.

Onkohan pro tasoilla max sykkeissä enää eroa juoksu vs fillari?

r.a.i Guest
    Mää olen kyllä mennyt samoilla kynnyksillä hiihdon ja fillarin. Fillarilla mulla löytyy kynnyksistä dataa, kun taas hiihdosta ei ja olen tällä perustellut, etten lähde arvailemaan. Nyt pari kuukautta vedellyt 98% pk-lenkkiä. Mummot menee joskus ylämäissä ohi, mutta semmosta se on. Niin ja lisäyksenä vielä, et meen suurimmaks osaks 10-20 pykälää alle PK-”kynnyksen”.
    r.a.i muokkasi tätä : 23.02.2021 at 17.30

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    ^ aika korkeat. Itse olen hiihtäessä pitänyt niin ylä kuin alakynnystä +5 iskua korkeampana kuin pyöräilyssä.
    Sain tuon ohjeen aikoinaan Pajulahden testiaseman vanhalta testaajagurulta n.n. (kun ei nyt muista nimeä).

Noinhan se menee pyöräilyä aloittaessa. Kroppaa saa muokkauta aika paljon, ennenkuin maksimit saa irti jaloista.

Onkohan pro tasoilla max sykkeissä enää eroa juoksu vs fillari?
    Toi on toki yksilöllistä ja harjoitustausta riippuvaista. Ammattipyöräilijöillä ja sellaisilla keillä harjoittelu painottuu hyvin puhtaasti pyöräilyyn ei ainakaan eroa pitäisi olla juoksun hyväksi vaan on mahdollista päästä vähintään yhtäkorkeisiin syketasoihin sekä maksimisykkeeseen pyörällä kuin juosten ellei korkeampaan. Omat kokemukseni noista eroista painottuvat pääosin triathlonisteihin, joilla tulee testattua sekä pyörä että juoksu. Muutenkin nuo erot ovat lajien välillä ovat hyvin yksilöllisiä, nyrkkisääntöjä ja arvauksia voi toki esittää, mutta oikeasti vaihtelu on suurta. On niiitä keillä kynnyssykkeet ovat identtiset molemmissa lajeissa ja niitä keillä on 20-30 lyöntiä eroa lajien välillä.

Voisko joku kääntää tän syke asian ihan rautalangasta kun mä en ymmärrä. Sykealueet on prosentteja max sykkeestä, eikö? Niin miten ne alueet muuttuu jos lajia vaihtaa, vaikka nyt pyöräily vs hiihto.

Meinaan siis sitä että miten esimerkiksi pk alue muuttuu suuntaan tai toiseen? Ymmärrän että hiihdossa enemmän lihaksia käytössä, mutta sama lihas kuitenkin sitä verta niihin pumppaa

^ Ilmeisesti syke ei ole oikeasti kovinkaan kiinnostava tieto, vaan laktaattien määrä. Sykettä on suorituksen aikana aika paljon helpompi mitata kuin laktaatteja, niin siksi on tapana määritellä nuo kynnykset sykkeen kautta, vaikka syke voi erinäisistä syistä johtuen aika paljonkin vaihdella päivästä toiseen. Jos mahdollista, kuten pyöräilyssä on, niin sykettä parempi seurattava muuttuja on teho.

Korjatkaa, jos meni väärin. Kaiken, minkä kestävyysharjoittelusta tiedän, olen oppinut tätä ketjua lukemalla.

Edit: Niin ja tuohon hiihtoon liittyen se hypoteesi kai oli, että hiihtäessä sykkeet ovat vähän korkeammat kuin vaikka pyöräillessä, laktaattien ollessa samalla tasolla.

Minusta tosiaan saa olla aika tarkkana, jos sykkeeseen sitoo esimerkiksi aerokynnyksen käytyään testeissä. Monellahan tuo on vuosia sitten siinä.

Entä jos testi onkin ajettu rasittuneena, tai syke heittää jostain muusta syystä? Siis pelkästään testissä.

Wattikin on vähän huono, koska sen olisi tarkoitus muuttua kauden aikana.

Itse odotan aika paljon tästä nyt mukaan tulleesta sykevälivaihteluun perustuvasta aerokynnyksen määrittelystä. Nythän tuon saa jo livenäkin applen kellon kautta.

https://www.marcoaltini.com/blog/sci...ch-in-24-hours

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Voisko joku kääntää tän syke asian ihan rautalangasta kun mä en ymmärrä. Sykealueet on prosentteja max sykkeestä, eikö? Niin miten ne alueet muuttuu jos lajia vaihtaa, vaikka nyt pyöräily vs hiihto.

Meinaan siis sitä että miten esimerkiksi pk alue muuttuu suuntaan tai toiseen? Ymmärrän että hiihdossa enemmän lihaksia käytössä, mutta sama lihas kuitenkin sitä verta niihin pumppaa
    Käytännössä kynnyksiä (eli sitä millä tasolla ne sijaitsevat suhteessa maksimiin) säätelevät eri tekijät kuin sitä millä absoluuttisella tasolla tuo maksimi sijaitsee. Maksimaalista hapenottokykyä säätelee ensisijaisesti sydämen ja verenkiertoelimistön kyky kuljettaa happea työskenteleville lihaksille. Kynnystasoja sitten puolestaan säätelee työskentelevien lihasten aineenvaihdunnallinen kontrolli, käytännössä aerobisella kynnyksellä hiilihydraattiaineenvaihdunnan kiihtyminen suhteessa rasva-aineenvaihduntaan ja anaerobisella kynnyksellä puolestaan anaerobisen aineenvaihdunnan kiihtyminen suhteessa aerobiseen aineenvaihduntaan. Nimestään huolimatta anaerobista kynnystä ei aiheuta lihaksen hapenpuute vaan muutokset aineenvaihdunnassa. Toki jos absoluuttinen hapenottokyky nousee, siirtyvät myös kynnykset todennäköisesti.

Jos vertaillaan kahta eri yksilöä, toimii heillä tuo aineenvaihdunnallinen säätely eri tavalla, jolloin myös kynnykset sijaitsevat eri tasolla suhteessa maksimiin. Tähän vaikuttaa esimerkiksi työskentelevien lihasten aineenvaihdunnallinen säätely sekä työskentelevien lihaksien lihassolujakauma, jos on enemmän nopeita lihassoluja suhteessa hitaisiin, sijaitsevat kynnykset suhteellisesti alhaisemmalla tasolla esimerkiksi. Samaan tapaan kun vertaillaan samaa yksilöä kahdessa eri lajissa muuttuvat noi työskentelevät lihakset, jolloin myös niiden aineenvaihdunnallinen säätely ja lihassolujakauma ovat erilaisia, myös työskentelevän lihasmassan koko vaikuttaa tähän säätelyyn. Jos nyt esimerkiksi on harjoiteltu paljon pyöräilyä, on todennäköisesti pyöräilyssä työskentelevien lihasten aerobinen aineenvaihdunta hyvällä tasolla, jolloin kynnykset sijaitsevat suhteellisesti korkealla maksimiin verrattuna. Jos sitten testataan kyseinen henkilö vaikka juosten, jossa työskentelevät hieman eri lihakset (ja samat lihakset eri tavalla ja eri määrin) ei tuo aineenvaihdunnan säätely ole identtistä, jolloin myös kynnykset sijaitsevat sitä.

Syke kuvastaa pikemminkin sydämen tekemää työtä hapenkuljetuksen eteen, ei niinkään lihasten aineenvaihdunnallisia vasteita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Käytännössä kynnyksiä (eli sitä millä tasolla ne sijaitsevat suhteessa maksimiin) säätelevät eri tekijät kuin sitä millä absoluuttisella tasolla tuo maksimi sijaitsee. Maksimaalista hapenottokykyä säätelee ensisijaisesti sydämen ja verenkiertoelimistön kyky kuljettaa happea työskenteleville lihaksille. Kynnystasoja sitten puolestaan säätelee työskentelevien lihasten aineenvaihdunnallinen kontrolli, käytännössä aerobisella kynnyksellä hiilihydraattiaineenvaihdunnan kiihtyminen suhteessa rasva-aineenvaihduntaan ja anaerobisella kynnyksellä puolestaan anaerobisen aineenvaihdunnan kiihtyminen suhteessa aerobiseen aineenvaihduntaan. Nimestään huolimatta anaerobista kynnystä ei aiheuta lihaksen hapenpuute vaan muutokset aineenvaihdunnassa. Toki jos absoluuttinen hapenottokyky nousee, siirtyvät myös kynnykset todennäköisesti.

Jos vertaillaan kahta eri yksilöä, toimii heillä tuo aineenvaihdunnallinen säätely eri tavalla, jolloin myös kynnykset sijaitsevat eri tasolla suhteessa maksimiin. Tähän vaikuttaa esimerkiksi työskentelevien lihasten aineenvaihdunnallinen säätely sekä työskentelevien lihaksien lihassolujakauma, jos on enemmän nopeita lihassoluja suhteessa hitaisiin, sijaitsevat kynnykset suhteellisesti alhaisemmalla tasolla esimerkiksi. Samaan tapaan kun vertaillaan samaa yksilöä kahdessa eri lajissa muuttuvat noi työskentelevät lihakset, jolloin myös niiden aineenvaihdunnallinen säätely ja lihassolujakauma ovat erilaisia, myös työskentelevän lihasmassan koko vaikuttaa tähän säätelyyn. Jos nyt esimerkiksi on harjoiteltu paljon pyöräilyä, on todennäköisesti pyöräilyssä työskentelevien lihasten aerobinen aineenvaihdunta hyvällä tasolla, jolloin kynnykset sijaitsevat suhteellisesti korkealla maksimiin verrattuna. Jos sitten testataan kyseinen henkilö vaikka juosten, jossa työskentelevät hieman eri lihakset (ja samat lihakset eri tavalla ja eri määrin) ei tuo aineenvaihdunnan säätely ole identtistä, jolloin myös kynnykset sijaitsevat sitä.

Syke kuvastaa pikemminkin sydämen tekemää työtä hapenkuljetuksen eteen, ei niinkään lihasten aineenvaihdunnallisia vasteita.
    Elikkä jos nyt vaikka minä alkaisin hiihtämään, täysin ummikkona kyseiseen lajiin, niin itse kuvittelisin että sykealueet siirtyisi alemmas koska laji olisi outo(lihaksille) ja lihaksia enemmän käytössä? Ehkä sen huomaisi hengityksestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Elikkä jos nyt vaikka minä alkaisin hiihtämään, täysin ummikkona kyseiseen lajiin, niin itse kuvittelisin että sykealueet siirtyisi alemmas koska laji olisi outo(lihaksille) ja lihaksia enemmän käytössä? Ehkä sen huomaisi hengityksestä.
    Periaatteessa noin, tässä on toki vähän ristivaikutusta siinä, että pystyasennossa voi maksimisykkeesi nousta korkeammalle (toki tämä vaikuttaa enemmän absoluuttisiin syketasoihin kuin sykealueisiin) ja se, että hiihdossa työskentelee isompi lihasmassa (joka periaatteessa voi siirtää kynnyksiä korkeammalle). Todennäköisesti voi kuitenkin ajatella kynnysten siirtyvän alemmas. Hengityksestä tämän pitäisi hyvinkin huomata, koska hengitystä säätelee veren hiilidioksidi- ja vetyionipitoisuus ja nämähän ovat juuri samoja tekijöitä jotka ovat yhteydessä noihin kynnystasoihin.

Minusta tosiaan saa olla aika tarkkana, jos sykkeeseen sitoo esimerkiksi aerokynnyksen käytyään testeissä. Monellahan tuo on vuosia sitten siinä.

Entä jos testi onkin ajettu rasittuneena, tai syke heittää jostain muusta syystä? Siis pelkästään testissä.

Wattikin on vähän huono, koska sen olisi tarkoitus muuttua kauden aikana.

Itse odotan aika paljon tästä nyt mukaan tulleesta sykevälivaihteluun perustuvasta aerokynnyksen määrittelystä. Nythän tuon saa jo livenäkin applen kellon kautta.

https://www.marcoaltini.com/blog/sci...ch-in-24-hours
    Miten tämä vaikuttaa sinun arkiseen harjoitteluun tai kisa suoritukseen? Tuntuu että homma menee aivan liikaa asioiden ylianalysointiin sen sijaan että treenattaisiin ja kisattaisiin.
    Miten ne urheilijat on ennen selvinneet edes hengissä??
    Silloin kun tuli ajettua maantietä niin kerta kuukauteen tunti täysillä ja siitä kaiveli critical powerin esille. Ei ole tähtitiedettä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ehkä niin, että myös aerokynnykselle saisi helposti määriteltävän rajan, jota treenata ylemmäksi. Ei minulla ole halua tai rahaa käydä testeissä niin tiehään mitä tarve olisi, eli tähän asti olen ajanut juurikin tuolla leecherin mainitsemalla mutulla. Kyllähän sen aerokynnyksen näkee/tuntee aika hyvin pitkän 2-3h vedonkin aikana.

Data on kuitenkin kivaa. Jos se ahdistaa, niin ei numeroita ole pakko katsella.

Tosi moni fillaristihan tuntuu saavan jossain vaiheessa ähkyn tehomittariin. Alkaa ottamaan päähän, kun watit ei tottele. Ei tää minusta niin vakavaa saa olla, eli itselle tarttee antaa siimaakin välillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Tuntuu että homma menee aivan liikaa asioiden ylianalysointiin sen sijaan että treenattaisiin ja kisattaisiin. Sent from my iPhone using Tapatalk
    Meitä on moneksi, toiset nyt vaan tykkää enempi analyyseistä. Itselleni hirveän iso osa harrastusta on taustojen penkominen ja nyanssien ihmettely oli niillä sitten merkitystä tai ei. Samoin oman harjoitusohjelman laadinta on ihan ehdoton, en tykkäisi ajaa toisten tekemillä vaikka tulos olisikin kenties parempi - siitä puuttuisi jotain. Toiset taas sitten ihan toisinpäin. Pääasia, että harrastus vie mennessään. Toki samaa mieltä, että lopputuloksen kannalta nykytekniikalla hifistellään turhan paljon. Mutta matkanteko päämäärää kohden menee osalla meistä hauskemmin, kun hifistelellään.

Vanha kunnon, kunnon vanha PPP-testi on kyllä yllättävän toimiva aerobisen kynnyksen tarkasteluun. Ei maksa mitään, ei tarvitse mitään ylimääräisiä härpäkkeitä ja sitä voi kokeilla vaikka joka lenkillä useaan kertaan. Varmasti on hienompiakin metodeja, mutta helppo toteutus ja toistettavuus ovat itselle tärkeämpiä seikkoja kuin absoluuttinen tarkkuus.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •