ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 193 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 93 143 183 191 192 193 194 195 203 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.761 - 5.790 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Kausi alkoi reilu viikko sitten Paimion putkessa. Sama ongelma kuin edellisellakin eli kauden alussa hiihdon rentous puuttuu. Jatkan samalla taktiikalla kuin aikaisemmin eli 2x viikossa 15km vapaata. Juuri nyt ulkona on +12C ja vesisade, joten myös putkessa on hieman normaalia nahkempi lumi ja kosteampi ilma.

Onkohan Kivikon hiihtohallin latujen kunnosta kenelläkään parempaa tietoa? Lieneekö yhtä masentava kuin aikaisempinakin vuosina vaikka taas on luvattu parannuksia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Onkohan Kivikon hiihtohallin latujen kunnosta kenelläkään parempaa tietoa? Lieneekö yhtä masentava kuin aikaisempinakin vuosina vaikka taas on luvattu parannuksia.
    Samanlainen on kuin aiempina vuosina. Lokakuussa kävin muutaman kerran.

Nostetaas tämäkin aihe. PK-seudulla on aivan valtava määrä hiihtäjiä nykyään, hiihtäjiä on normiviikonloppunakin enemmän kuin aikaisemmin parhailla kevätkeleillä, kaupoissa on myyty ei-oota ja somessa kysellään neuvoja vanhan kaluston elvyttämiseen.
    Hiihtokelit ja ladut ovat olleet parempia kuin moneen vuoteen, saa nähdä miten pitkään kausi ja yleinen innostus kestää.

On kyllä upeat hiihtokelit ja on tullut hiihdettyä enemmän kuin pitkään aikaan. Ongelmaksi muodostuu, että luisteluhiihto on (minulle) melko kuormittavaa, kun tekniikka ei taida olla kovin taloudellinen, joten en pysy millään pk-sykealueella. Fillaroinnissa aerobinen kynnys on noin 120, mutta hiihdossa keskisyke menee yli 130 vaikka yritän mennä kevyesti. Hieman pelottaa, että rasittuuko kroppa liikaa, kun viikossa tulee hiihdeltyä 3-4 x ja kesto on vähintään tunti. Puhtaat pk treenit loistavat poissaolollaan. Mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi, kun tuntuu kivalta.

Mä kirjoitin tähän otsikkoon hieman ennen tän katkon ja viestien katoamisen aikaa siitä, että luistelusukseni ovat vaikeasti hiihdettävät varsinkin jos alusta on kova ja/tai epätasainen. Pehmeällä alustalla toimivat ihan ok. Täällä jo todettiinkin minulle, että sukseni ovat todennäköisesti liian löysät ja vakaus kovalla alustalla on siksi huono. En nyt lähtenyt tässä ostamaan uusia kun epäilen just sitä että niinköhän kaupoissa on enää sopivia keskihintaisia pareja jäljellä ja myyjällä voi olla kiusaus myydä jotakin mikä ei ole sitten kuitenkaan yhtään tätä vanhaa suksipariani parempi. Sain muuten silloin täällä hyvän vinkin sinänsä hienon oloisen kovan alustan sukseen. Oliko joku Kiteen kauppa ja suksi sellainen 2-laatuinen ja siksi edullinen. Ja 2-laatu tarkoitti vain värivirhettä tms. Mutta siitäkin oli ehkä mun pituudelle ja painolle ihanteellisin koko loppu. Tai no, olen 185 cm ja 195 cm kokoa olis ollut mutta 188 olis ehkä kuulostanut paremmalta. Nykyiset on 195 ja aika pitkän oloiset.

Mutta siis koitin kuitenkin vielä sitä, että kun kerran siteissä näytti olevan mahdollisuus tehdä pientä säätöä eteen tai taakse, niin siirsin siteitä keskimmäisestä asennosta pykälän eteenpäin. Joku vajaa sentti se varmaan oli se muutos. Olivat siis olleet ostosta asti keskiasennossa ja varaa oli liikuttaa pykälä eteen tai taakse. Yhden kokeilulenkin jälkeen tuntuivat vähän paremmilta. Oliko sitten keli vain taas suksilleni otollinen vai auttoiko siteen siirto kenties hieman. No ei ne ainakaan huonompaan suuntaan menneet!

Sykkeistä, joo luisteluhiihdossa ei ihan matalilla pysty menemään varsinkaan mäkisessä maastossa. Mulla kyllä mulla pk-alueella silti pääsääntöisesti pysyy jos rauhassa hiihtää. Perinteisellä ja hyvin pitävillä suksilla se on toki helpompaa.

Mulla ei pysy pk:lla mutta keskisyke on.
    Eikä lienee ole tarkotuskaan. Hyvää vaihtelua sille juoksulle ja pyöräilylle jossa sykkeet pysyy tasasena.

Toki jossaki jäällä onnistuu mutta se on tylsää pitemmän päälle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Slatan Katso viesti
    On kyllä upeat hiihtokelit ja on tullut hiihdettyä enemmän kuin pitkään aikaan. Ongelmaksi muodostuu, että luisteluhiihto on (minulle) melko kuormittavaa, kun tekniikka ei taida olla kovin taloudellinen, joten en pysy millään pk-sykealueella. Fillaroinnissa aerobinen kynnys on noin 120, mutta hiihdossa keskisyke menee yli 130 vaikka yritän mennä kevyesti. Hieman pelottaa, että rasittuuko kroppa liikaa, kun viikossa tulee hiihdeltyä 3-4 x ja kesto on vähintään tunti. Puhtaat pk treenit loistavat poissaolollaan. Mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi, kun tuntuu kivalta.
    Hiihtäjien ja pyöräilijöiden kanssa paljon tekemisisssä ollut testauspäällikkö käski ainoinaan nostamaan sykerajat 10-15 löyntiä ylöspäin hiihtäessä. Olen kokeillut sekä nostamista että nostamatta olemista, sekä fiiliksen mukaan hiihtämistä. Fiiliksellä homma menee samoin kuten nostamalla, alkukaudesta sykkeet korkeammalla, mut tasoittuu kun lihaksisto/hapenkuljetus adaptoituu. Pyöräilyn sykerajoja noudattamalla aerobinen kunto kehittyi heikoiten (sehän hiihdon hienous onkin pyöräilyyn verrattuna, voi treenata kovemmilla sykkeillä samoilla maitohappotasoilla. Tai samoilla sykkeillä alhaisemilla hapoilla, jos kokonaisrasitustaso on ns tapissa). Paras tulos on itselle tullut pelkästään fiiliksellä hiihtämällä. Paljon liikkuja kyllä tietää missä kohdin rasitustasossa mennään ilman mittariakin.

Suurin osa luisteluhiihtäjistä hiihtää kantilla. Heikosti luistavilla suksilla oikeaoppinen luisteluhiihto syö happea hyvinkin reippaasti ja siksi tekniikka olisi hyvä opetella luistavilla keleillä, loiviin alamäkiin tai sit vaan raakasti käyttämällä sitä happea ja palauttalemalla esim tasatyönnöllä pertsan ladun puolella (tasuri on oikein hyvää vassutreeniä). Tuosta kantilla hiihtelystä kannattaa kuitenkin opetella eroon, koska ei siitä hiihdosta tule oikein mitään myöskään luistavilla keleillä.

Luisteluhiihdossa kannattaa pyrkiä liukumaan koko painollaan suksen päällä ja vaikka harjoitusmielessä korostetusti. Ilman pitkää liukua ei wassea voi hiihtää.
    Hiihtokoulussa potkivat jallalla vauhtia ilman suvoja yhdellä suksella liukuen.

F. Kotlerburg Guest
    Liuttaminen on tärkeää, mutta varsinkin tämmösillä vähän nihkeämmillä pakkaskeleillä wassbergia pitää hiihtää hyvällä rytmillä ja riittävän lyhyellä liulla eikä tarpeettomasti antaa vauhdin hidastua pitkässä liu'ussa.

Olen hiihdellyt nyt vähän yli 900 kilsaa ja vain 200 siitä vapaata, kun kelit ovat olleet pakkasen takia raskaat. Kesä meni liian vähällä rullahiihdolla ja pertsallakin kesti noin 400 kilsaa ennen kuin hermosto ja lihaksisto tottui hiihtoon. Vapaalla en kykene vieläkään hiitämään pk-vauhtia, tai no kaippa, jos malttaisi mennä todella hitaasti. Muutaman lenkin olen kyennyt. Luistelu ja pertsa eroavat niin paljon rasitustasoltaan, että vapaatakin pitää hiihtää muutama sata, jotta adaptoituu siihen. Toivottavasti pian kelit lämpenevät ja pääsee vapaasta nauttimaan.
    Jos et aja et voi ottaa!

Mulla jäi lonkkien takia monta vuotta lähes nollahiihdolle, mutta nyt pääsee taas laduille. On se hiihto vaan upea laji ja kokonaisvaltainen. Tänään vasta avasin fillarilla 2021 ulkokauden, muutoin hiihdellyt. Mä olen tuota erkkk:n +10bbm noudatellut ja ihan hyvin toiminut. Ite olen päätynyt siihen, että pertsa ja suht paljon tasatyöntöä sopii mulle, jalat säästyy ja pystyy tekee kovia sisätreenejä fillarilla.

Nyt on ollut yllättävän pitkään pakkaskelejä etelässäkin ja hitaahkolla pakkaslumella vapaalla vääntäessä huomaa kyllä sen että rullahiihto* jäi välistä viime vuonna kokonaan, ei vaan jaksa työntää.

* Kaverilta parhaalla hinnalla saadut Startin (Startexin?) rullasukset on jo niin vänkkyrät etteivät mene enää millään säädöillä suoraan joten joutuu hankkimaan uudet

Jooh. Tänään oli kyl hieno päivä hiihdellä. Ihme kyllä osas hiihtää rennosti vaikka suksi ei luistanu mihinkää.
    Yleensä sitä sortuu väkisin vääntämään.
    Ehkä sillä auringon paisteella oli osuutta asiaan

Oisko jollaki protippejä miten saada juomavyön pullo puhtaaksi? Ihan tää hiihtoon tarkotettu jossa se on integroitu
    hcf muokkasi tätä : 15.02.2021 at 05.26

Itse huuhtelen juomavyön pullon vedellä aina lenkin jälkeen . Lisäksi säilytän ne korkit poistettuina . Ei likaannu eikä ala haisemaan,

Juomavyön putsaaminen onkin aika kinkkinen juttu. Itse olen käyttänyt ruokasoodaa. Ruokalusikallinen ja vettä täyteen, korkki päälle ja parin tunnin päästä huuhtelu. Ihan tavallinen astianpesuainepesu on vähän vaivalloista, mutta kun on tarpeeksi pieni harja niin sillä saa nurkat puhtaaksi. Lenkin jälkeen pullo tyhjäksi ja huuhtelu sekä kiehuvan kuumaa vettä, niin pöpöt kuolee.Korkkia ei saa jättää kiinni säilytyksen ajaksi. Noita raskaampia toimenpiteitä sitten muutaman kerran kuussa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Joo tota soodaa vois testata. Astianpesuaineella ja harjalla en tosiaan saanu nurkkia puhtaaksi.

Uuden 4kaadin vyönki ostin mutta tuo vanha OneWayn on parempi

Mun ratkaisu on lyhytselkäinen fillariajopaita takin alle ja sinne normipullot. 2l tulee kevyesti ja pysyy lämpimänä.

Olipa hyvä keskustelu, yhdellä kaverilla olis ehkä muuten saattanut jäädä eiliset juomat purkkiin.

"Sorsa"-mallinen juomavyö on vähän kömpelö mutta juomapussihommat on vielä monta kertaa työläämpiä kokonaisuutena - ainakin tuo "Salomon S-Lab Insulated Belt" on hyvä lähinnä siinä että sen saa takin alle lämpimään.

Juomavyön hyviin puoliin kuuluu se että juominen onnistuu mainiosti irrottamatta sauvanhihnoja, riisumatta hanskoja jne. Itseäni eivät vähän pitemmätkin pysähdykset vaivaa (koska juon yleensäkin harvempaan tahtiin. Lyhyemmillä lenkeillä joilla riittää 2 x 0,5 l toimii kp63:n ratkaisu ja pitemmillä reppu jossa kaksi termospulloa + juomapullot.

Mutta onhan ne juomapullot ja termoksetkin pestävä, jos niissä on ollut muutakin kuin vettä tai sokeritonta teetä tai kahvia Pulloharjaa ainakin tarvitaan. Ruokasoodaa en ole kokeillut, mutta sitä voi käyttää Hannun tapaan yön yli liottamisessa tai sitten voi tehdä siitä ohutta tahnaa ja käyttää pesuaineen tapaan.

Laimea etikkaliuos on toiminut silloin kun jonkin valmisjuoman makuaine on tuntunut tarttuneen.

Täydellisen hiihtotakin etsintä jatkuu edelleen, nyt käytössä Löfflerin Warm WS tosi kylmille keleille ja Swix Profit Revolution. Jälkimmäinen on muuten mainio mutta käsivarsista kylmä. On tää vaikeaa - yhtään lenkkiä ei kuitenkaan ole jätetty välistä tekstiilikriisien vuoksi

Marco1 tässäkin filopuoli auttaa, itellä samaa taipumusta, mutta irtohihat vaan lisäksi yksin tai kaksin kerroin.

Juomavöistä ja -pulloista ladulle:

En ole erityisempiä vaaratilanteita kokenut, mutta ohitussäännöt ovat askarruttaneet mieltäni mm. seuraavanlaisissa tilanteissa.

(1) Kaksi latua risteää, toinen yksisuuntainen ylämäkeen, toinen kaksisuuntainen. Kumpi väistää? Ylämäkeen menijä? Vasemmalta tulija (jos molemmat menevät ylämäkeen)? Entä onko sillä merkitystä että toinen on viitoitettu lenkki, toinen pitempi yhdyslatu?

(2) Kaksi latua yhtyy Y:n muotoisesti, molemmat alamäkeen, toinen on osa lenkkiä, toinen sen lisälenkura ja samalla yhdyslatu. Kumpikaan ei ole selvästi "sivutie", ja lenkura on oikealta tuleva. Kumpi väistää?

(3) Yhteiskäytössä olevalla ulkoilutiellä (jolla siis pertsalatu, kapea skeittipeti ja aurattu jalankulkijoille ja pyöräilijöille varattu alue; "yhteiskäyttö" ei merkitse sitä että ladulla saa kävellä) latu kulkee vasemmassa reunassa, mikä normaalisti kertoo hiihtosuunnan mutta tässä tapauksessa latu on luonnollisesti käytössä molempiin suuntiin. "Väärästä" suunnasta hiihtävä tietysti väistää tasaisella, mutta entä mäessä? Muuttaako se tilanteen? Entä jos alamäki vie niin vauhdikkaasti ja mutka tiukkenee niin että olisi luontevaa siirtyä ladulta?

PS Muuten on saanut huomata että hyvät tavat ovat hukassa: luistelijat tietenkin katsovat oikeudekseen rikkoa pertsalatuja, pertsahiihtäjät nousevat hiihdettävätkin töppyrät surutta haarakäyntiä ladun päällä ja auraavat alamäissä ladut pilalle, ohitettavat ovat mahdottoman tietoisia siitä että nopeampi väistää eivätkä ymmärrä ettei pieni määrä yhteispeliä ja rytmitajua heidän taholtaan olisi kenellekään haitaksi jne jne

PPS Kyllä hiihtäminen näillä tämän talven kaiken kansan täyttämillä ja ruuhkaisillakin laduilla on kaikesta huolimatta ollut mukavaa ja sopu ja hyväntuulisuus ovat luullakseni säilyneet molemmin puolin - paitsi sillä kerralla kun lähdin ohittamaan äijää joka sitten selvästi paransi vauhtiaan ja koska luisto ladulla oli niin paljon parempi kuin sen vieressä eikä minun tasurillani mahdottoman kovaa mennä ja jouduin vastaantulijoiden vuoksi siirtymään äijän eteen vähän liian aikaisin Asiaahan hän siinä puhui kun hän ärähti että älä nyt eteen hyppää, mutta itse jätän potkun tai sauvantyönnön tai pari väliin silloin kun se edesauttaa ohitustilanteen sujumista enkä hiihdätytä ketään ladun sivussa yhtään pitempään kuin on tarvis

Toinen lähestymistapa pukeutumiseen on valita paksumpi ja lämpimämpi alusasu (esim. merinovillaverkko-, Aclima tms) jolloin takiksi riittää ohuempi, melkeinpä vain tuulenpitävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Täydellisen hiihtotakin etsintä jatkuu edelleen, nyt käytössä Löfflerin Warm WS tosi kylmille keleille ja Swix Profit Revolution. Jälkimmäinen on muuten mainio mutta käsivarsista kylmä. On tää vaikeaa - yhtään lenkkiä ei kuitenkaan ole jätetty välistä tekstiilikriisien vuoksi
    Salomon RS warm softshell toimii hyvin pakkaskelit. Kevään lämpimissä keleissä voi olla turhan lämmin.
    Kännykkäki mahtuu taskuun juomavyön kans. +Läpivienti kuulokejohdolle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Salomon RS warm softshell toimii hyvin pakkaskelit. Kevään lämpimissä keleissä voi olla turhan lämmin.
    Kännykkäki mahtuu taskuun juomavyön kans. +Läpivienti kuulokejohdolle.
    Salomonit oli muuten hyviä (2kpl oli) mutta olivat kovin lyhyitä selästä.

Ja kerrospukeutumisessakin kerrosten määrän on oltava tolkullinen, max pari kerrosta takin alla pitää riittää.

Mä hiihdon kaikki kelit seuraavalla kombolla: Craftin tuulenpitävä t-paita, Niken ohut juoksutakki ja Craftin talvibibsit. Mitään välikerroksia ei voi käyttää, syke nousee muuten n. 10 lyöntiä. Aiemmin oli Onewayn hiihtotakki, mutta oli kuin muovipussi, ei hengittänyt yhtään. Kun ollaan lähellä nollaa niin hikeä pukkaa aika reilusti. Joka talvi kuitenkin kokeilen sen yhden kerran ohutta urheilukerrastopaitaa, mutta parin kilometrin jälkeen se on otettava pois.

^Tais olla halvemman pään takki?
    Onewayn cata pro on ollu paras mitä oon päällä pitäny. Hengitti just oikein. Aina sopiva lämpö

Onkohan nuo 4kaadin kamppeet samalta pajalta? https://fi.4kaad.ski/textiles-online-store-in-germany

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    ^Tais olla halvemman pään takki?
    Onewayn cata pro on ollu paras mitä oon päällä pitäny.
    Hengitti just oikein. Aina sopiva lämpö

Onkihan nuo 4kaadin kamppeet samalta pajalta?
    https://fi.4kaad.ski/textiles-online-store-in-germany
    Jostain tarjouksesta joskus ostin. Ei ollut kallis, sen verran muistan. Olisko ollut joku OW Premio yms, neon keltainen.

Meikälainen on nykyään kylmän arka eikä oikein tää talvi oo passannut hiihtoon kun kovaa pakkasta aina pitää

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •