Onko G41 vai G21 parempi noin -15-asteessa ja luonnonlumella? Vai jokin muu vaihtoehto?
Onko G41 vai G21 parempi noin -15-asteessa ja luonnonlumella? Vai jokin muu vaihtoehto?
Ei sitä suksen pohjaa tarvi hiki hatussa hinkata varsinkaan tällaisilla pakkaskeleillä. Itse pyyhin suksen pohjan kevyesti ja annan kuivua ja harjaan. Aina siihen liinaan vähän likaa jää. Eri asia sitten joskus kun on oikeen likaisilla tykkilumiladuilla ollut niin sen kyllä huomaa sitten putsatessaan. Silloin tulee putsattua enemmän. Eli riittää kun kerran pyyhit sukset läpi, ei tarvi kahdeksaa kertaa pyyhkiä. Tuo nestemäinen voitelu riittää hyvin varsinkin jos liikkeessä tehtiin pohjavoitelu. Hiihtomääristä riippuen pari kertaa talvessa olisi varmasti hyvä tehdä kuumavoitelu sukselle, mutta ei se välttämätöntä ole. Jos siihen ei ole kotona mahdollisuutta niin esimerkiksi joskus käyttää liikkeessä voideltavana. Ei kannata ainakaan tuosta stressiä ottaa vaan tehdä tuo voitelu mikä on itselle helpointa ja nauttia hiihtämisestä. Luistopinnoitteet tai ainakin nappi tuo sellaista herkkyyttä sukseen. Ja luistaa se monesti paremmin. Itse en niitä tapaa lenkillä oikeastaan käyttää. Toki joskus kokeilen. Tytön kisavoitelussa käytän. Eli oikeassa kelissä tekee luistoa paremmaksi ja suksea herkemmäksi. Lisäksi tuohon kovalle pakkaselle niin silloin ei suksi oikeen hyvin luista muutenkaan. Paljon riippuu suksen profiilista ja kuviosta. Toko yli 10 asteen pakkasissa voit Rexin voiteista käyttää esimerkiksi G41 tai RG42 nestemäistä voidetta. Sopii paremmin oikeen kylmälle.
http://jaakko-mtb.blogspot.com/
Eikös Rexi ainakin HF Spray kohdalla mainosta, että kestotestissä Spray olisi parempi kuin kuumavoitelu?"Luistotesteissä sprayversio on ollut kuumavoideltavaa vahaa nopeampi. ( 30 km kestävyystesti, spray oli nopeampi koko testin ajan)"Mikä muuten on asiantuntijoiden näkemys, että milloin kannattaa käyttää uuden lumen voitelua? Tänään pienoinen lumisade ollut (varmaan alle 1cm). Niin HF21G vai HF41 spray oikee valinta illan lenkille? Lämpötila -10c...-12c.Ja sitten kysymys noiden spray voiteiden imeytymisestä. Rexin ohjeen mukaan pitäisi antaa imeytyä 20min sisälämpötilassa. Itsellä voitelupiste parvekkeella. Huonontaakohan paljonkin voitelun onnistumista, jos antaa voiteen imeytyä parvekkeella? Kovin mielellään ei voiteiden hajuja toisi asuntoon sisälle.
Rajatapaus-keleissä kannattaa voidella toinen suksi toisella ja toinen suksi toisella, niin voi sitten lenkillä tunnustella kumpi tuntuu herkemmältä. Seuraavalla kerralla on viisaampi valintaa tehdessä.Voitelisin huoneenlämpöisen suksen huoneenlämpöisellä sprayllä parvekkeella, ja toisin sitten hetken kuluttua sisään kuivumaan loppuun asti. Vaha on harjausvalmis kun se ei enää nenään haise liuottimelta, ja kylmässä siihen voi mennä useampikin tunti.Olen itse nopeuttanut sprayvahan kuivumista kuumailmapuhaltimella, kun sellaista tulee voitelussa muutenkin välillä käytettyä. Ja joskus olen pyyhkäissyt nopeasti voiteluraudallakin heti spreijauksen jälkeen. Ei syttynyt palamaan, sihisi vaan....![]()
Viekö tuo rexin glide cleaner luistovoiteet mennessään? Kuinka usein kannattaa putsailla, jos pari kertaa talvessa kuuma voitelee?
^ Glide Cleaner vie kyllä kaiken mennessään, mutta myös tuo uutta vahaa tilalle. Koostumukseltaanhan se on vähän kuin ohueksi lantrattu HF41 / G41 -nesteluisto.Ja aina ennen uudellenvoitelua kannattaa puhdistaa, muuten vaan hautaa lian uuden vahan kanssa syvemmälle pohjaan...
Kysyin täältä juuri ennen foorumilakkoa Glide cleanerin ainesosista. Takana tuoteselosteessa lukee muistaakseni vain teollisuusbensiini. Eli sisältänee käsitykseni mukaan pitkähköjä ketjuja hiilivetyjä sekä lisäksi parafiinia.
Onkos kukaan saanu luistamaan tuota sinistä start SG nesteparafiinia? Sisältää liottimia joten pikavoide kategoriaan taitaa mennä. Sinistä ostin mutta luistanu kyllä pirun huonosti. Tosin voinu olla kelienki vika ku on kovempien pakkasten
Laitetaan tänne puolelle kun suksen pohjasta kyse. Miten hyvin hionnalla saa pelastettua suksen pohjaa.
Noilla luistelusuksilla menty tappajasepelin yli tien ylityksissä ja muutama aika paha naarmu tullut. Niitä syvimpiä ei nyt varmaan voi häivyttää mutta kuinka paha pohja voidaan kunnostaa?
Lähetetty minun XQ-AU52 laitteesta Tapatalkilla
Suksen pohjien naarmujen poistaminen onnistuu esim. Tokon rebair candlella. Suksia hiovissa liikkeissä korjaavat myös syvät naarmut pois ennen hiontaa.
^^
Tässä edellä mainittu Toko:n korjauskynttilä. Katso video. Noita taitaa olla omansa eri pohjatyypeille? https://www.blue-tomato.com/fi-FI/pr...arid=300749162
Jeh, pitää ihmetellä tuota keväämmällä, kiitoksia.
Lähetetty minun XQ-AU52 laitteesta Tapatalkilla
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Alppihiihtoaikoinani (70-luvulla) käyttelin noita korjauskynttilöitä ahkerastikin, maastohiihtosuksiin en ole koskaan kokeillut....sukset ovat menneet hiontaan ja uudelleenkuviointiin tai korvattu uusilla....eivät ainakaan aikoinaan korjaukset pysyneet kovin hyvin pohjissa....
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Olen tässä opetellut luistelusuksien oikeaoppista voitelua viime aikoina ja nyt olisi mielessä vielä yksi kysymys joka askarruttaa. Ajattelin josko täältä löytyisi voiteluspesialistien näkemystä asiaan:
Miten huollatte luistelusukset lenkin jälkeen?
Netistä luin, että glide cleanerillä pohja puhtaaksi, harjaus nailonilla ja sitten kelin mukainen esim. nestemäinen luistovoide ja harjaus. Meneekö se näin? Se mitä tuossa aprikoin on glide cleanerin käyttö. Poistaako se parafiinit pohjasta? Tammikuussa juuri pohjustin sukset, sulatin kolme kerrosta parafiinia pohjiin (1. Rexin LF sininen, 2. LF musta, 3. LF sininen). Poistaako glide cleaner myös nuo?
Mä olen luottanut siihen mitä isot pojat sanoo, eli suksen luistosta tulee 90% suksen profiilista ja loput voitelusta ja kuviosta. Nopea johtopäätös on ollut metsästää muutama hyväprofiilinen suksi (käytetyt kisasukset liikkuu 200€ molemmin puolin, kuntoilijan luistelu pitäis hoitua kahdella parilla), heittää niihin tarvittaessa sopiva kuvio ja itse voitelu on ollut lähinnä nopeaa kuvion auki harjausta ja satunnaista parkun näyttöä sille. Joskus saattaa käydä lenkillä silleen et joku hiihtää ohi, mut siinäpä hiihtäkööt, kuntoilemassahan tässä ollaan
Olen myös siklannut yhdet sukset. Isot pojat sanoo et ne on hitaammat kuin kuvioidut/voidellut, mutta ei ne niin paljon hitaammat ole että joku ton voitelu/huoltoajan verran ottais kiinni normaalilla lenkillä. Itse ladulla ei ole tullut esiin ilmiötä et jollakulla sattuis olemaan merkittävästi nopeampi suksi, pääsääntöisesti noillakin ohitellaan jengiä. Siklattu karvapohja vois olla laiskan voitelijan hittituote. Tai sit tietty luikkari.
Kävin eilen testaamassa -17c pikkulenkin ja laitoin pohjaa n Glide Cleanerin jälkeen G41. Aukeilla ja tuulisilla paikoilla luisto oli melko nihkeä, mutta sitten metsän suojassa ja puiden alla todella hyvä. Onko tuo uuden lumen syytä noilla aukeilla paikoilla ja milläs vippaskonsteilla luistoa saisi paremmaksi?
Tänään - 4 C ja voitelin sukset. Glide cleaner ja rex g21, kiillotus rotolla. Upea luisto.
Sininen nylon
Jos se johtuu tuosta kosteuden poistumisesta, niin miten voitelua pitäisi muuttaa kuivalle lumelle?
Mä oon ratkaissut kuivalla ja kylmällä siten että pysyttelen metsän sisällä... Tarkenee muutenkin paremmin.
Ero luistossa on kyllä melkoinen kylmällä metsä versus stadionalue
Tyhmä kysymys; onko pikavoiteiden "voitelulämpötilalla" merkitystä?
Eli viime viikolla löträsin nesteet suksen pohjaan siinä - 15c kelissä, oisko voitelun tulos ollut parempi jos olisi tuon tehnyt sisätiloissa ?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Mä olen kokeillu startin ja rex pikavoiteita ja laittanu ne +15 tallissa. Ainakin kuivuu nopeammin lämpimässä.
Tänä vuonna on ollu kokoajan niin kylmä ja tuntuu ettei kunnolla kymppiä pysy pohjassa kylmällä ja karkealla kelillä.
Pohja voiteena sininen lf pala ja harmaantuneeseen pohjaan ei kannata yrittää joka ei harjaamalla häviä.
Jotenkin tuntuu että näillä hf pikavoiteilla saa vähän lisää kelikohtaista luistoa ja rex on minusta näistä liukkaampi.
Onko kokemusta isopropanolin käytöstä hiihtovermeiden kanssa? Onko liian stydiä kamaa suksille tai irroittaako esim. pikavoiteet tai pohjustuksen mennessään -- pohtinut jos luistelusukset lenkin jälkeen vetäisisi IPA:lla läpi, parantaisiko tilannetta ennen seuraavaa lenkkiä ja sitä edeltävää pikaluiston laittamista. Skin-sukset tulossa myös taloon, sama mietintä myös tässä mikäli sukset keräävät laduilta likaa luistopinnoille.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Mä mietin tätä ihan samaa. En kuitenkaan vedelly ipalla pohjia, koska mietein että se kuivattaa pohjia liikaa ja ns. liian tehokasta. Pitäis heti ainakin voidella uusiksi eikä jättää varastoon kuivana. Glide Cleanereissa kuitenkin on kaiken maailman öljyjä ja voiteita mukana hoitamassa pohjaa.
Mites keväällä kun kausi on ohi. Riittääkö tuollainen spray siellä pohjassa, vai onko parempi jättää siklaamaton parkku kesäksi suojaamaan pohjien kuivumista?
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kirjanmerkit