HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 141 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 91 131 139 140 141 142 143 151 191 241 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.201 - 4.230 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4201
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^ Jotenkin epäilisin edelleen jotain muuta kuin pakkaa (kiinnityksestään) tai vaparia. Voivat toki nekin olla. Pitäisi itse päästä hipelöimään (kyseistä pyörää).
    Ettei nakse kuuluisi ketjun ja etu-/takarattaan yhdistyessä? Vääntynyt hammas?
    Joo vähän samaa mieltä olen ehkä itsekin. Jos oletetaan, että pakka on ollut akselin suuntaisesti oikealla paikallaan tuon akselin pakan puoleisen mutterin kiristämisen jälkeen, niin ei oikein käy järkeen että ääni kuuluu vain isommilla rattailla. Lisäksihän ketju vetää tietysti ne "irtonaiset" lehdet eteenpäin, joka on luultavasti se asento jossa niiden kuuluu olla. Tarkistin eturattaan, siinä hampaat suorassa ja takarattaissa ei mahdollinen, koska kuuluu ketjun ollessa eri rattailla. Jos siitä voi mitään päätellä, että kampia taakse päin pyörittäessä ja ketjun ollessa isoimmalla rattaalla, tuntuu liike aika jähmeältä. Ihan kuin jokin ylimääräinen vastustaisi. Tiedän toki, että ketjulla peruutetaessa se pyrkii vetämään niitä alempia rattaita kohti kun yläpuolella ei mikää sitä ketjua ohjaa. Kuvittelen ainakin, että tuntuu vähän erilaiselta kuin joskus kesällä ketjua putsaillessa. Tähän liittyen sellainen varmistus, että eihän noiden keskiölaakereiden kuppien spacerit tule koskaan kuin voimansiirron puolelle? Yksi prikka siinä on välissä ja muistelen noi irto käyttäessä katsoneeni, että siihenhän se ilman muuta kuuluu. Jos se olisi väärässä paikassa niin olisi silloin siirtänyt eturatasta pari milliä ulos päin, joka juuri vaikuttaisi eniten ketjulinjaan isoimpien takarattaiden suhteen.

    Laitoin noita tarvikkeita tilaukseen, kun ajattelin hommata samalla vähän muutakin, joten pääsen jatkamaan hommaa vasta joskus ensi viikolla.

    Laitan tähän nyt vielä videon tuosta pakan välyksestä: https://drive.google.com/file/d/1Ivc...ew?usp=sharing ja kuva mitä siihen kiekkoon vielä jäi: https://drive.google.com/file/d/1J08...ew?usp=sharing

  2. #4202
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Laitan tähän nyt vielä videon tuosta pakan välyksestä: https://drive.google.com/file/d/1Ivc...ew?usp=sharing
    Joo-oh. No ei pakan tai rattaiden ainakaan kuulu liikkua noin. Pakka taitaapi olla Shimpan HG-vaparilla, koska lukkorengas. Eihän lukkorengas satu pyörimään sormivoimin, kun on noin löysällä rattaat?

  3. #4203
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti annaxx1 Katso viesti
    Hei haluatko naida kuumaa tyttöä? kirjoita minulle 
    http://chatie.club/xxx
    Nimeni on Anna69 ♥ ️ odotan sinua tänään
    Ei kiitos, olen onnellisesti naimisissa.

    Mistä johtuu, että pinnat katkeavat yllättäen? Nyt on Fulcrumin budjetti-gravelkiekkosetistä katkennut takakiekosta jo kaksi pinnaa, ja kumpikaan ei ole katkennut käytössä. Ensimmäinen meni, kun kiekot olivat auton perällä kiekkopusseissa ja toinen meni rengasta vanteelta irrottaessa. On nämä kiekot toisaalta aika kovaa käyttöä nähneet, mutta ovat kuitenkin suorat ja muuten ehjät.

  4. #4204
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    ^ Minulla samanlainen kokemus Fulcrum racing 7 levyjarrullisesta takakiekosta. Kerran oli pinna paukahtanut itsestään toimiston pyörävarastossa työpäivän aikana. Minun kiekossa pinnojen kireydet eivät ainakaan olleet tasapainossa toisiinsa nähden. Eli kun saman puolen pinnoja näppäilee vuorotellen, niin kuuluu epävireinen melodia sen sijaan, että kaikki pinnat soisivat edes suurin piirtein samalta korkeudelta. Ongelma ratkesi, kun teetin itselleni kunnon kiekon osaavassa paikallisessa pyöräliikkeessä.

  5. #4205
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    ^ Minulla samanlainen kokemus Fulcrum racing 7 levyjarrullisesta takakiekosta. Kerran oli pinna paukahtanut itsestään toimiston pyörävarastossa työpäivän aikana. Minun kiekossa pinnojen kireydet eivät ainakaan olleet tasapainossa toisiinsa nähden. Eli kun saman puolen pinnoja näppäilee vuorotellen, niin kuuluu epävireinen melodia sen sijaan, että kaikki pinnat soisivat edes suurin piirtein samalta korkeudelta. Ongelma ratkesi, kun teetin itselleni kunnon kiekon osaavassa paikallisessa pyöräliikkeessä.
    Joo siis mulla sama kiekko kyseessä. Ensimmäisen pinnan katkettua tarkastin nuo kireydet ja olivat kuitenkin Park Toolin mittarilla vetopuolelta muistaakseni 5-10 % sisässä ja toiseltakin puolelta aika hyvin toleranssissa, joten ei pitäisi olla siitäkään kiinni. Pitää varmaan laittaa jotain laadukkaampaa alle ja ajaa nämä talven aikana loppuun...

  6. #4206
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Minulta pinnat paukahtivat jarrun puolelta. Kiekonrakennusketjussa juttua, kun vertailin fulcrumia https://www.wheelpro.co.uk/ -sivustolta löytyvään kiekonrakennuskirjan ohjeisiin siitä, miten rakennetaan hyvä kiekko. Tiivistettynä Fulcrumin kiekko on monella tapaa päin pebaa kasattu, ainakin jos em. kirjaa uskoo.

    Siinä mielessä ikävä ominaisuus, kun pinnoja on tuossa Fulcrumissa niin vähän (jarrun puolella vain 8), että yhden katkeaminen aiheutti minun pyörässä vanteeseen niin ison heiton, ettei matkaa pystynyt jatkamaan. Luotto menee.

  7. #4207

    Ketju rutisee harjoitusvastuksessa

    Asensin Wahoo Kickr Core harjoitusvastuksen ja siihen Ultegran CS-R8000 11-32T takapakan. Testin yhteydessä havaitsin ketjun rutisevan kahdella pienimmällä takarattaalla. Rutina kuuluu riippumatta siitä onko edessä iso vai pieni ratas. Normaalisti minulla on takana 12-25 hampainen ratas ja ajattelin rutinan kenties johtuvan näiden pakkojen erilaisesta hammastuksesta. Vaihdoin siis vastukseen tuon 12-25 pakan ajatellen asian korjaantuvan, mutta vastaava ääni kuului edelleen. Tiellä ajettaessa rutinaa ei 12-25:sta kuulu, tuota toista pakkaa en ole muualla kuin vastuksessa kokeillut. Valmistajan mukaan ketju on yhteensopiva. Mikähän tässä on vikana? Ketju väärän mittainen? Väärin päin (ei mielestäni, kun tekstit ulospäin)? Vai mikä ihme?

  8. #4208
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nostaja Katso viesti
    Asensin Wahoo Kickr Core harjoitusvastuksen ja siihen Ultegran CS-R8000 11-32T takapakan. Testin yhteydessä havaitsin ketjun rutisevan kahdella pienimmällä takarattaalla. Rutina kuuluu riippumatta siitä onko edessä iso vai pieni ratas. Normaalisti minulla on takana 12-25 hampainen ratas ja ajattelin rutinan kenties johtuvan näiden pakkojen erilaisesta hammastuksesta. Vaihdoin siis vastukseen tuon 12-25 pakan ajatellen asian korjaantuvan, mutta vastaava ääni kuului edelleen. Tiellä ajettaessa rutinaa ei 12-25:sta kuulu, tuota toista pakkaa en ole muualla kuin vastuksessa kokeillut. Valmistajan mukaan ketju on yhteensopiva. Mikähän tässä on vikana? Ketju väärän mittainen? Väärin päin (ei mielestäni, kun tekstit ulospäin)? Vai mikä ihme?
    Olisiko niin, että trainerin vapaaratas on aavistuksen eri kohdassa, kuin pyörän takakiekon vapaaratas? Tuolloin noita rutinoita voisi ilmaantua. Tuo vastaa sitä tilannetta, että pyörään laitetaan takakiekoksi joku muu/eri merkkinen kiekko, kuin siinä on ollut takavaihtajaa äänettömäksi säädettäessä.
    Rule #1: Obey The Rules

  9. #4209
    Vaikea sanoa, näin voi toki olla, koska kun kokeilin tuota 11-32T pakkaa takakiekossa, niin mitään rutinaa ei enää kuulunut. Mikä neuvoksi vai pitääkö vain sietää?

  10. #4210
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Joo-oh. No ei pakan tai rattaiden ainakaan kuulu liikkua noin. Pakka taitaapi olla Shimpan HG-vaparilla, koska lukkorengas. Eihän lukkorengas satu pyörimään sormivoimin, kun on noin löysällä rattaat?
    Ei sentään sormin liiku vaikka napakasti yrittäis.

  11. #4211
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Onko 142x12 dropouttien kierre standardi? Vai voiko se olla mitä tahansa?
    JackOja muokkasi tätä : 31.10.2020 at 07.52


  12. #4212
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Ei, ainakin 1.0, 1.5 ja 1.75mm nousulla niitä on. Mahdollisesti eri pituuksillakin, muyta tästä en ole varma.

  13. #4213
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Ei, ainakin 1.0, 1.5 ja 1.75mm nousulla niitä on. Mahdollisesti eri pituuksillakin, muyta tästä en ole varma.
    Jos akselissa lukee Shimano ja fillarissa Yeti voisiko siitä tehdä jotain päätelmiä kierteestä?


  14. #4214
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jos akselissa lukee Shimano ja fillarissa Yeti voisiko siitä tehdä jotain päätelmiä kierteestä?
    Onko sulla siellä rungossa irroitettava kierreosa? Veikkaisin vahvasti 1,5 kierrettä.

    https://www.pure-bike.co.uk/12x142-m...shimano-system
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  15. #4215
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jos akselissa lukee Shimano ja fillarissa Yeti voisiko siitä tehdä jotain päätelmiä kierteestä?

    Ei oikein, mutta jos oikean jetin kuukkeloin, manuaalissa lukeeXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    kuukkeloin väärin, sori

  16. #4216
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    On pieni ropleema jarrujen kanssa. Shimpan halvemman pään hydejarru kyseessä. Onkelmana on sellainen, että satulan männät eivät halua palauttaa ja nän ollen palat jäävät hankaamaan levyä tai ovat hyvin lähellä. Ajattelin tietysti aluksi, että on vain ilmausta vailla, mutta huolellisen molemmista päistä tapahtuneen ilmauksen jälkeen tilanne oli edelleen sama. Noh, päätinpä sitten purkaa koko satulan ja puhdistaa. Eipä siinä, homma onnistui hyvin ja törkyä tuli (mm. männistä) pihalle ja satulan sain onnistuneesti puhtaaksi ja takaisin kasaan. Taas huolellinen täysilmaus (satulaa ja kahvaa eri asennoissa pyöritellen), vaan eipä ongelma poistunut vieläkään. Männät eivät tahdo palauttaa. Kyllä jarruilla nyt ajaa, mutta samaa sarjaa oleva etujarru toimii paljon paremmin ja palauttaa männät takaisin kuten omat XT:ni. Onko tsydeemissä edelleen ilmaa vai mitä arvon raati on mieltä?
    Lisäksi (oletettavasti) männät pyrkivät vielä ulostullessaan hieman vinoon, jolloin palat kuluvat paljon enemmän "alapäästä" eli kauimmaisesta pisteestä kiinnitykseen nähden. Palat kuluvat kuitenkin toisiinsa nähden tasaisesti, joten männät toiminevat myös yhtä hyvin toisiinsa nähden.
    Aika mysteeri omasta mielestäni. XT:t ovat tällaisissa tilanteissa alkaneet toimia mukisematta ilmauksen jälkeen.
    Ja sitten vielä spessu kyssäri: Mitähän materiaalia halvemman pään männät ovat? Tuntuivat ihan muovilta verrattuna XT:n keraamisiin.
    Kanuuna muokkasi tätä : 31.10.2020 at 16.45

  17. #4217
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Nyt kun satula on käyty huolella läpi, niin epäilys ongelman sijaintiin siirtyy kahvaan
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  18. #4218
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Nyt en muista kuka täällä pähkäili samanmoisen ongelman parissa, enkä ko. jarrujen merkkiäkään. Viimein oli vika löytynyt ; letkuliitoksessa oli ollut jotain röhnää/roskaa, joka esti nesteen takaisin virtausta kun kahvasta hellitettiin.
    Voipi olla kaukaa haettu ,tulipahan vaan mieleeni . . .

  19. #4219
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^&^^ kiitokset vastauksista. Tarviipa tutkailla ehdottamistanne paikoista. Helpolla pääsee, kun testaan suoraan toisella kahvalla. Täytyy vaan saada pyörä takaisin hyppysiin, kun ei ole oma peli.

  20. #4220
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TurboKoo Katso viesti
    Onko sulla siellä rungossa irroitettava kierreosa? Veikkaisin vahvasti 1,5 kierrettä.

    https://www.pure-bike.co.uk/12x142-m...shimano-system
    Jees, tuollainen se juuri on kun tarkemmin katsoi (ihme systeemi muuten). Tarviipa etsiä jos löytyisi stealth-mallinen akseli tuohon.


  21. #4221
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    10-ketjun tarviin. Miten mtb-ketju eroaa road-ketjusta? Road on kevyempi ja mtb "suojatumpi"?

    Eiks noitten pitäisi olla suunnilleen yhtä vahvoja?

  22. #4222
    Nickname Guest
    Joku crc jarrukliineri varmaan käy vannejarrullisen pyörän jarrupinnan putsaukseen hyvin? Uskaltaakohan jarrukliinerillä suihkia jos rengas on paikallaan?

  23. #4223
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^Jarrupuhdiste on tarpeettoman raju aine vanteille. Vesi ja käsitiskiaine sekä kunnon huuhtelu on riittävä ja paljon ympäristöystävällisempi menetelmä. Pinttynyttä likaa voi hinkata varovasti karhunkielellä.
    Jos kovia kemikaaleja haluaa jostain syystä käyttää, suihke rättiin, ei kohti renkaallista vannetta.

  24. #4224
    Nickname Guest
    ^ Kiitän, aattelinkin että on se kumille suihkittuna liian tujua tavaraa mutta hyvä tietää että ei tarvitse käyttää kliineriä ollenkaan.

  25. #4225
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    166
    Ongelma: ketju tippuu isommalta takarattaalta (pari pykälää pienemmälle) taaksepäin kampia pyöriteltäessä.

    Taustatietoa:
    Pyörä päivitetty 1x11 systeemiin Clariksesta->
    - mtb 11-46 pakka kyseessä ja vaihtajana GRX812 Goatlinkillä
    - GRX 600 sarjan kammet, ketjulinja 50,4 mm. Pyörässä 135 qr-napa, jossa ketjulinja taitaa olla 47mm (mahdollisesti osuutta asiaan)
    - B-ruuvi säädetty siten, että ketju nousee nätisti isoimmalle rattaalle.
    - Ketjuun jätin ohjeistuksen mukaisesti 5 lenkkiä extraa mitoituksessa.
    - Ilmiötä ei tapahdu muilla vaihteilla ja kaikki vaihteet vaihtuu tarkasti molempiin suuntiin mentäessä.
    - Rajoitusruuvit säädetty silmämääräisesti linjaan pakan / vaihtajan ylärissan kanssa ja tehty pientä hienosäätöä koepyörittelyllä.

    Ideoita vaivaan vai tyytyäkö tähän asiaan kuuluvana ominaisuutena?


  26. #4226
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    ^Aiheesta löytyy aikamoinen määrä keskustelua. Kyseessä on lähinnä ominaisuus. Riippuu pyörän chainstayn pituudesta ja kuun asennosta jne. pysyykö rattaalla kun pyörittää taaksepäin. Monessa tapauksessa tosiaan ei.

  27. #4227
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    166
    ^Joo, eipä tuosta käytännössä haittaa ole, lähinnä voisi luokitella kauneusvirheeksi. Isoimman takarattaan käyttö tässä pyörässä rajoittuneen retkikamojen kanssa nyppylöiden könyämiseen, eikä tarvetta pyöritellä kampia taaksepäin. Maastopyörässä tilanne olisi toki toinen, jossa moista tarvetta välillä on, mutta onneksi siinä ei tätä ilmiötä ole.
    Lovejoy muokkasi tätä : 03.11.2020 at 20.31

  28. #4228
    Liittynyt
    11/2015
    Viestit
    83
    Eipä siellä maastossa kampia tule juurikaan pyöriteltyä taaksepäin. Ja kun on pienin vaihde käytössä niin yleensä maasto pakottaa polkemaan eteenpäin.
    Itsekkin mietin tuota mutta kuten Laars totesi niin ominaisuus kyseessä.
    Liikkeessä katsoin uuden pyörän ketjulinjaa niin eipä taida siinäkään ketju pysyä kun taaksepäin pyörittää, näytti ketju sen verran vinossa menevän.

  29. #4229
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    166
    ^ kyllä noita kampia tulee pienessä määrin (tyyliin max 1/2kierrosta) maastossa välillä pyöräyteltyä, jos kiveä tai kantoa polun vierustat täynnä. Joskus saattaa jopa olla se kevyinkin välitys, mutta harvinaistahan tuo on.

  30. #4230
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Mikähän mahtaa olla Mavicin "torque cap" -adapterin paksuus? Tasan viisi milliä olisi nasta juttu!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laars Katso viesti
    ... Taitaa johtua lähinnä siitä, että vanhaa vaparia et ollut huoltanut hetkeen.
    Tästä se oli kiinni. Rasvat pois ja nyt lähtee ääntä tuostakin.


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •