FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 72 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 62 70 71 72 73 74 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.131 - 2.160 / 2215

Aihe: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

  1. #2131
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Uteliaana kyselen että paljonkos kiekkosetti painaa täydellisenä?
    Täydellisenä = renkaiden, litkujen ja pakan kanssa? Sitä en ole koskaan punninnut, voin kyllä sen katsoa jossain vaiheessa.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  2. #2132
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Mitäs sellaisella turhalla tiedolla tekee? Uteliaana kysyn.

  3. #2133
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Joo. Ja minkä värinen venttiili. Jos on sinapin väriset renkaat, niin venttiili ei voi olla punainen, vaikka se olisi tosi kevyt.

  4. #2134
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Renkaiksi laitoin nostalgiasyistä Racekingit
    Laitoitko muuten Racekingit puntariin? Onko niitä edelleen mahdollista saada 2.2 tuumaa leveinä alle 500 g/kpl, vai onko Kisakunkuillekin toteutunut se sama vahvistumis-/raskaantumiskehitys kuin monelle muulle xc-renkaallekin?

  5. #2135
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Laitoitko muuten Racekingit puntariin? Onko niitä edelleen mahdollista saada 2.2 tuumaa leveinä alle 500 g/kpl
    Nuo oli ärsyttävästä-kakkosesta 2018 vuoden mallia poistosta, about 490g/kpl. En enää muista tarkkaan mutta alle 500g joka tapauksessa. Aivan loistavat. 2020 mallin Raceking Racesport jotain 550g/kpl
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  6. #2136
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Mun mielestä toi olis tärkeempi tieto, kun esim. pelkkien kiekkojen paino, jos tollasista tiedoista tykkää. Niinkun siinä mielessä, että on koko pyörivä massa.
    Ihan hyvä idea, koska tuolla painolla kuitenkin on niin suuri merkitys pyörän käytökseen. Saksalainen mountainbike-lehti ilmoittaa pyöräesittelyissään aina myös kiekkosetin kokonaispainon (kiekot, renkaat, kasetti, jarrulevyt).
    Rule #1: Obey The Rules

  7. #2137
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Kyllä itse pidän tärkeämpänä tietona kuin pelkän kiekon painoa, kevyen kiekon voi pilata muilla raskailla osilla... Samoin muuten Fillari-lehti ilmoittaa testeissään kiekkojen kokonaispainon...
    Paaton, venttiilit oranssit kun muutkin somisteet... Musta on ainoa oikea renkaiden väri, IMO...

  8. #2138
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    719
    miksei sitten vaikka hitaussädettä, sehän on kiinnostavampi tieto kuin kiekkojen kokonaismassa

  9. #2139
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Offtopikkina näihin painojen ilmoittamisiin, mutta tiedättekö omien kiekkojenne painot täydellisinä, jotta pystytte suhteuttaan painon johonkin? Ainakin itselläni olisi vaikea hahmottaa mihin asteikkoon esim. 2,5 kg täydellinen kiekkosetti menisi. Erittäin kevyt vai normaalin painonen? Vastaavasti jokainen joka on joskus kiekkoja speksannut voi sanoa 1,2 kg mtb kiekosetin olevan erittäin kevyt.

  10. #2140
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Offtopikkina näihin painojen ilmoittamisiin, mutta tiedättekö omien kiekkojenne painot täydellisinä, jotta pystytte suhteuttaan painon johonkin? Ainakin itselläni olisi vaikea hahmottaa mihin asteikkoon esim. 2,5 kg täydellinen kiekkosetti menisi. Erittäin kevyt vai normaalin painonen? Vastaavasti jokainen joka on joskus kiekkoja speksannut voi sanoa 1,2 kg mtb kiekosetin olevan erittäin kevyt.
    Nimenomaan näin. Kokonaispainolla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa.

    Se, että media punnitsee kiekkosettejä kokonaisina on vain laiskuutta, saamattomutta ja toki työvoiman kalleutta/vähyyttä. Onhan siinä hommaa purkaa renkaat, pakat, jarrulevyt...


  11. #2141
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti justus6969 Katso viesti
    miksei sitten vaikka hitaussädettä, sehän on kiinnostavampi tieto kuin kiekkojen kokonaismassa
    Minä pidän enemmän hitausmomentista, johtuu kai painostani jonka suuruutta yritän tuolla alitajuisesti kompensoida.

  12. #2142
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kokonaispainolla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa.
    Kokonaispainon informaatioarvo koskee kokonaispainoa. Se ihan perusteltu maan tapa, ettei usein ilmoiteta/vertailla kokonaispainoja (paitsi mediassa em. syistä) liittynee siihen, että varianssi on kokonaispainojen sisällä niin suurta. Joku ajaa kevyillä kiekoilla ja raskailla renkailla, joku ankkurikiekoilla ja pierunkuorirenkailla. En tiedä tuleeko siitä hullua hurskaammaksi.

    Mutta voin siitä huolimatta punnita koko setin, sen pitäisi olla suht kevyt. Näin epäilen siksi, että kiekot ovat melko kevyet, renkaat ovat kevyet, XX1 Eagle 10-50 pakka on suht kevyt, XTR:n jarrulevyt on kevyimmät centerlock-levyt markkinoilla, Formulan jarrulevyn lukkorenkaat ovat kevyet. Mitä vielä. Litkua on reilusti, voi küükünan muna.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  13. #2143
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Vielä laiskempaa on, etteivät pura valmiskiekkoja ja punnitse osia erikseen... Minulle merkitsee vain nippelien paino ! No joo, läpällä, mutta eikös saa ilmoittaa vähän kaikkia painoja? Toinen on toiselle tärkeä ja toinen toiselle, jollekin kummatkin ja yhdelle ei kumpikaan, vähän kun reach ja efektiivinen vaakaputki.
    Siitä pelkästä kiekkosetin painosta on helppo laskea paljonko oma setuppi painaisi valitsemillaan tilpehööreillä. Yritäppä tehdä sama laskutoimitus näistä toimituksien listauksista jos kiekot valmistajien OEM kamaa (=painoa ei saa kaivettua mistään) ja lukijalla ei ole täydellistä tietoa mitä niissä kiekoissa on kiinni. Pelkästään sisureistakin voi saada 200 g painoeroa ja ei olisi ensimmäinen kerta, kun takapakaksi on laitettu jokin halvempi malli millä pyörää muuten myydään.

    Harrastajalehdessä pelkän kiekkosetin paino voisi tässä mielessä olla vähän informatiivisempi tieto, mutta tämä tosiaan toisi ylimääräistä työtä toimitukselle.

  14. #2144
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990

    Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Nimenomaan näin. Kokonaispainolla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa.

    Se, että media punnitsee kiekkosettejä kokonaisina on vain laiskuutta, saamattomutta ja toki työvoiman kalleutta/vähyyttä. Onhan siinä hommaa purkaa renkaat, pakat, jarrulevyt...
    Just näin (+ ^)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  15. #2145
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Laiska tai ei, ainakin maantiekiekkojen paino punnittu tarkalleen per osa ja lisäksi kiekkojen kokonaispaino... Lieko ei ole muuta elämää vaikken olekkaan insinööri...

  16. #2146
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Tässä on pari laiskaa esimerkkiä.

    Painavampi on nykyisen Sparkin kisatakakiekko, jossa on LB:n Flyweight-kehä, Berdin narupinnat ja Extraliten napa. Jarrulevynä 160-millinen Hope ja painavana 12-pakkana Garbaruk 10-50. Renkaana Renegade S-Works 2.1" ja litkua tietenkin pirusti.

    Kevyempi on 10 vuoden takaisen Sparkin takakiekko, jossa Innoliten kehä, Sapim CX-Ray-pinnat ja Tune Prince -napa. Jarrulevynä 140-millinen Hope ja pakkana 9-lehtinen yhdestä puusta työstetty SRAM. Renkaina iki-ihanat Furious Fred 2.25":t ja litkua tietenkin pirusti.


  17. #2147
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    ^26" kiekko tuo vanha ja uus 29"? Onko vanneleveydessä vielä eroja (toki pakka ja levyt tuo suurimman eron)?
    Hienoja projekteja.
    marco1 muokkasi tätä : 27.10.2020 at 13.39 Syy: oi kei n kirjoitu s

  18. #2148
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kyllä, tun vanha 26" ja uusi 29". Uudessa on kevyempää vain pinnat ja napa, kaikki muu painaa enemmän. Wanhan vanne on kapea, mutten muista numeroita ulkoa. Muttei ole uusikaan leveydellä pilattu, sillä sisämitta on 22 mm ja ulkomitta 27 mm.

    Tykkäsin noista leveistä (2.25") ja ilmatilavuudeltaan pulleista Furious Fredeistä. Niillä kun uskalsi ajaa marat sopivan alhaisilla paineilla, niin pitivät kuin tauti ja kestivät (varovaisen kuskin alla) hämmästyttävän hyvin. Pahimman sään kurakisoihin tuli sitten laitettua jotain muuta alle, mutta noilla tuli aikanaan ajettua lähes kaikki marat. Sittemmin Schwalben kumiseokselle (tai jollekin muulle) tapahtui jotakin, eikä uudempi liteskin kestänyt enää mitään. Nykyään ei mun mielestä ole massaan suhteutettuna noin hyviä renkaita olemassa...

  19. #2149
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Täytyy nuo maastokiekotkin punnita, maantiekiekot 2350/2600 pari täydellisenä. Aivan kunnioitettavia nuo Akin kiekot...

  20. #2150
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990
    Vielä vähän noista kiekkojen punnitsemisista. Mua kiinnostaa kaikista eniten vanteen paino. Siis vanteen, ei koko kiekon vaikka jotkut kokonaisia kiekkoja vanteiksikin nimittää. Seuraavaksi sitten pinnojen paino.
    Esimerkki: Jos vertailtavana on kahdet erimerkkiset tehtaiden OEM-osista kasaamat kiekot jotka painavat yhtä paljon mutta toisessa parissa on 150 g kevyemmät navat niin kummat ottaisit jos haluaisit kevyemmin rullaavat kiekot?

    Ja jos pyörävertailussa on punnittu kiekot renkaineen, pakkoineen, jarrulevyineen ja litkuineen, tulos voi olla että testin kevyimmät kiekot on pyörässä jossa on kilon kevyemmät renkaat kuin muissa pyörissä. Mitäs sitten kun seuraaviksi renkaiksi laitat samanlaiset kilon painavammat renkaat kuin testin muissa pyörissä? Sulla on vertailun painavimmat kiekot. Renkaita kuitenkin vaihdetaan useammin kuin kiekkoja.
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  21. #2151
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Tuskin testaajat "kilpailee" tuolla kiekkojen painolla sinänsä, kiekkojen paino kyllä kulkee jonkinverran käsi kädessä laadunkin kanssa. Mutta muuten kyllä näkemyksesi on kyllä aivan oikea. Toisaaltaan jos laittaa niihin keveimpiin vielä kevyemmät renkaat...

  22. #2152
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Onko tällä saralla tapahtunut mitään?

  23. #2153
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Onko tällä saralla tapahtunut mitään?
    Vastaus hieman kesti, mutta ON!





    Pitkästä aikaa ropisi kunnolla grammoja, kun hienosti toimiva mutta hieman ankkurimainen Fox vaihtui RS SIDLuxe Ultimateen. Ihan heittämällä ei vaihto onnistunut, mutta varovaisella viilan käytöllä homma saatiin onnistumaan, ja lopputulos näyttäisi olevan sekä toimiva että kevyt. Ja massansäästö on toki marginaalit huomioiden valtava.
    Aki Korpela muokkasi tätä : 07.02.2022 at 14.35

  24. #2154
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kovin hiljaista on ollut tällä rintamalla, mutta kun 15 vuoden tauon jälkeen tuli taas akselia myöten täyshiilikuituiset maasto-Claviculat tarjolle, sellaiset täytyi toki hankkia. Ylemmät neljä kuvaa ovat uusista Clavicula XC -kammista ja alemmissa kahdessa kuvassa on 15 vuoden takaiset kammet samalta valmistajalta.

    Uudet kammet ovat miellyttävän kevyet. Massansäästö klappiherkkään Next SL:ään on luokkaa 60 g, eli hirvittävästi.












  25. #2155
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Nuo vanhathan ei oikeastaan kevyet hintaansa nähden, omat Eastonit suht saman painoiset ja "Hieman" halvemmat mutta onhan nuo tyylikkäät.

  26. #2156
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Totta puhuen en itse erityisemmin tykännyt noiden vanhojen kampien ulkonäöstä, eli puhtaasti grammanviilausmielessä tuli ne aikanaan ostettua. Mikäs onkaan tuo Eastonin malli, ja oliko se tarjolla jo ennen vuotta 2010? Siinä varmaan kuitenkin oli alumiiniakseli, kuten lähes kaikissa kuitukammissa on?

  27. #2157
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Puhin nykyisestä mallista, Easton EC90 SL, 367grammaa 172,5millin kammilla ...
    nure muokkasi tätä : 04.04.2024 at 22.43

  28. #2158
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Aika pitkä akseli.

  29. #2159
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Puhin nykyisestä mallista, Easton EC90 SL, 367grammaa 172,5millin akselilla...
    Noi on tosi hieno kammet, mutta saako niitä viriteltyä maasturiin, ja saako niihin järkevän kokoisen eturattaan? Joskus noita syynäilin, mutta vain cyklo-versiota oli muistaakseni tarjolla.

  30. #2160
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    ^olisiko mahdollista, että Race Facen cinch-akselit sopisivat alkuperäisen tilalle?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •