^ Hyvä ettei miehelle käynyt kuinkaan ja hiilikuitua saa aina lisää. Helkkarin hienoa kun pyörällä vedetään, moni varmaan ripustaa keventelypyörän punnituksen ja instakuvien jälkeen autotallin seinälle. Ei muuta kun tsemppiä jälleenrakennukseen.
^ Hyvä ettei miehelle käynyt kuinkaan ja hiilikuitua saa aina lisää. Helkkarin hienoa kun pyörällä vedetään, moni varmaan ripustaa keventelypyörän punnituksen ja instakuvien jälkeen autotallin seinälle. Ei muuta kun tsemppiä jälleenrakennukseen.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Tsemppiä Akille jatkoon! Mielenkiintoinen projekti ollut seurata. Täällä ei yllättänyt pyörän kisakäyttö, kun olen lukenut ketjun ensimmäisestä viestistä lähtien: "Vaikka "only-show-no-go" -pyörätkin on ihan hienoja, tässä yritetään kuitenkin rakentaa ihan rehellistä kisalaitetta. Keventäminen yritetään siis pitää siinä määrin järkevänä, ettei laitteen kisakelpoisuus kärsi. Mun mielestä kisakelpoisuus kärsii, jos luovutaan takajousituksesta tai levyjarruista, joten jäykkäperäistä runkoa tai vannejarruja ei kannata ehdottaa".
Joo, ajoon on pyörä tehty!Luulisin laitteen olevan ajokunnossa vielä kesäkuun puolella.
Crash replacement. Penkki ja vipu samat kuin aiemminkin, mutta tanko venyi kaksi senttiä (nyt 740 mm) ja lihoi 8 g.
![]()
Onko Akilla harkinnassa SIDLuxe?
Tämä on jotenkin niin ihana projekti. Kerrankin kunnolla päätyyn saakka. Inspiroivaa kyllä!
TheMiklu muokkasi tätä : 25.06.2020 at 10.56
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Tarkkailussa on ehdottomasti, mutten ole vielä löytänyt luotettavaa puntarikuvaa trunnion-kiinnitteisestä SIDLuxesta. Sparkissa nyt kiinni olevan Foxin takaiskarin grammamääräksi on valmistaja yleisesti ilmoittanut 221 g, mutta tuo on tietenkin perinteisellä tavalla kiinnitettävälle lyhimmälle mallille. Trunnion-kiinnitteisenä Fox lihoaa yli 300-grammaiseksi, ja kolmosella alkavia vaikuttavat nuo kaikki trunnion-kiinnitteiset xc-iskarit olevan. SIDLuxen väitetään olevan 227-grammainen, mutta trunnion-kiinnitteisen lukemasta ei ole toistaiseksi hajua...
^^ Kiitos! Päätyyn saakka vai sittenkin päin päätyä?![]()
Törkeästi/julkeasti lainaan yhtä foorumin legendaarisimmista topiikoista todetakseni, että Wheel-Tecistä maasturiprojektiin hommatut Duke Lucky Jack SLS:t + DT Swissin 240s SP-navat perinteisillä pinnoilla eivät olleet erityisen painavat, 1228g/pari BMC Red -tarrasetillä, vanneteipeillä ja tubeless-venttiileillä varustettuna. Renkaiksi laitoin nostalgiasyistä Racekingit![]()
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kevyttä on noinkin, mutta mikä sai päätymään 240s näin kevyiden kehien kanssa eikä esim. CarbonTi?
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hyväksyn vastauksen. Muistelin hintaeron olevan pienempi ja painonsäästön suurempi.
Korjaan - nuo ihan viimeisintä mallia olevat 240s EXP-navat, jotka tilasin, olivat 49g painavammat kuin Carbon-Ti Xhub. Vanhanmallin 240s-napoihin Carbon-Ti:n painoero oli tuon 69g. Eli ei omassa käytössä mitään maata mullistavia eroja.
Tavoite on alle 9,xx kg kokoonpano, katsotaan saisiko illalla iskettyä vaakaanMitään en ole laskenut etukäteen. Tämä on sinänsä väärä topiikka mitä pahoittelen, mutta en löytänyt/muistanut mitään muitakaan rammanviilaustopiikkoja tähän hätään.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Miten kevensit pyörääsi tänään topiccia voi ainakin tarpeen tullen hyödyntää.
Grammanviilausta raharajoitteisille ketju ei sen sijaan sulle sovi![]()
Se ei käy, koska pyörässä ei ollut mitään kiekkoja ja näin ollen se tuli raskaammaksi.Miten kevensit pyörääsi tänään topiccia voi ainakin tarpeen tullen hyödyntää.
Olen itse asiassa varsin raharajoitteinen juuri nyt eikä siksi pystynyt mitään sexuaalisempaa kiekkosettiä hommaamaan. Kiitos remontin näin. Mutta josko sitten joskus Akin esimerkkiä seuraten...Grammanviilausta raharajoitteisille ketju ei sen sijaan sulle sovi
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kalavaaka pysähtyi 9,9kg tuntumaan..Tavoite on alle 9,xx kg kokoonpano
Ei saakeli jos pitäisi vielä 2kg lähteä jyystämään, tai edes kiloTäysin pöljää hommaa. Taidan lopettaa tähän.
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kuuluuko tämä 10-kilon projekti mitenkään Akin killeri pyörään?
LJL:n BMC on Akin vanhan BMC:n serkku.![]()
Ei tietenkään kuulu, joskus tuosta ja muistakin kevennysjutuista on ollut laajempaakin keskustelua. Eihän tämä tosiaan ole mikään yleinen grammanviilaustopiikka, jota en myöskään jaksa erikseen kyllä-avata (pa-topiikka ja olemassa olevan pyörän kevennystopiikka kyllä löytyy).
Mutta tämän topiikan aiheeseen liittyen olkoon referenssinä muille, että jos perse aukeaa melko vakavasti jo alle 10kg yrityksessä niin jo alle 9kg on sitten todella kiven takana![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hieno tuosta LJL:n BMC serkustakin tuli. Ei vedä vertoja Akin tuotoksille, mutta sopivasti kompromisseja kestävyyden ja painon suhteen.![]()
Ihme kyllä, rupesi. Luulen, että se auttoi kun laitoin eilen kiekot alle ja litkut pääsivät pyörimään kunnolla. Nuo Racekingit olivat jotkut ylivuotiset 2018 versiot, jotka olivat alle 500g/kpl (ei tullut punnittua). Varmaan aika seulat kyljistä ja revahtavat taatusti ensimmäisellä lenkillä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Joo ihan ok, laitan kuvia pyöräsikuvaan kun saan säädöt tehtyä. Budjettikeventelymielessä olen tyytyväinen, kun karkeasti uusi runko, takaiskari lukitusvivulla, satulatolppa 2.200€ + voimansiirto 700€ + wattikammet 400€ + kiekot, jarrulevyt 1.600€ + pientä kilkettä about 500€ + loput osat vanhasta pyörästä = noin 5.500€ panostuksella alle 10kg pyörä. Voi toki jostain alelaarista saada samanpainoisen setin samaan rahaan, mutta rohkenen epäillä. Wattikammet pitää joka tapauksessa ostaa erikseen.
Karkeasti sanoisin, että jos haluaisi 8,xx kg pyörän, pitäisi laittaa ainakin pari tonnia lisää, ja 7,xx kg niin ehkä viisi. Ja saisi kaupan päälle tehdä melkoisia kompromisseja kestävyyden suhteen. Tuo BMC:n runko, vaikka kevyt ja hyvä onkin, ei ole se paras aihio moiseen harjoitukseen.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
https://www.tonitoni.fi/speedfox-01-x01-testipyora
Jos tulisi ajettua enemmän maastopyörällä, niin kävisin itse poimimassa tuon talteen. Tuskin alle 10kg vehje, kun on hissitolppakin, mutta joka tapauksessa rahoille hyvä vastine. Punainen BMC on kyllä pyöräpornoa parhaimmillaan omaan silmään.
Joo, tässä jo muutamaan kertaan todennut että tämä taisi olla viimeinen pyörä jonka rakennan itse. Onhan se hienoa, kun on joka ikisen osan itse valinnut ja asentanut, mutta ei se niin hienoa ole kun katsoo mitä samalla (tai vähemmällä) rahalla saisi. Pyöränrakentelu on kivaa, jos on a) aikaa b) rahaa c) oma autotalli.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hemmetti, täytyis seurata aavistuksen tiheämmin tätä fillarisuositukset-kansiota, jottei pääsisi tällaiset menemään ohi!! Maukkaat kiekot (!) ja ehkäpä vieläkin maukkaampi fillari!
Ja mitä tulee jäsen LJL:n viesteihin, niin sanoisin niiden olevan arvonnostattaja ihan mihin tahansa topicciin. Tällä kertaa oltiin tiukasti aiheessa, mutta vaikkei olisi oltukaan, niin pettämättömällä maulla toteutettu huonon huumorin verbaaliakrobatia on vaikea laji ja aina tervetullutta.
Thänks Aki! Täysin asiaankuulumattomana huomautuksena, huomasin että peukalo on erittäin violetti yllä olevassa punnituskuvassa. Se herättää näin jälkikäteen epäilyksiä, painaako pyörä todellisuudessa 19,87 kg. Pyörä toimii joka tapauksessa loistavasti ja Racekingit myös aivan kingit, jopa märällä. Verenkierto on peukaloon sittemmin palautunut.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Uteliaana kyselen että paljonkos kiekkosetti painaa täydellisenä?
Kirjanmerkit