Mää heittäsin yhden requestin kans. Keep it simple 3-5 eriväriä riittäis..
Hatun nosto kyllä tän vääntämiselle, tulee useemmin lähdettyä ulkomailla asti tutkiin maastoja.
Mää heittäsin yhden requestin kans. Keep it simple 3-5 eriväriä riittäis..
Hatun nosto kyllä tän vääntämiselle, tulee useemmin lähdettyä ulkomailla asti tutkiin maastoja.
Mites muuten saa (vai saako mitenkään) Traipmap.fi-kuvatason JOSM:iin kun arpotechnon asetukset ei enää toimi?
JOSM = polkujen piirtoon tarkoitettu ohjelma.
Kuvataso = "taustakuva", jonka avulla on helpompi kohdistaa ja piirrellä polkuja.
Näin se kävi ennen "tms:http://kartta.arpotechno.fi/tiles/{zoom}/{x}/{y}.png"
Kuinka moni muuten ajelee noilla frisbeegolfratojen poluilla?
Joskus on tullut moiselle pöllähdettyä, kun en ole olemassa olostaan tiennyt. Näköjään frisbeegolf-ratojen väylillekin on oma taginsa, 'disc_golf=hole': https://wiki.openstreetmap.org/wiki/...sc_golf%3Dhole.Näitä käyttämällä kyseisille poluille voisi rendata jonkin markkerin esim. kuvakkeena väylän puoliväliin.
OSM:ssä ei varsinaisesti ole käsitettä "sileä ulkoiluväylä", vaan noita esiintyy sekä trackeina että patheina (ja jopa footwayna) erilaisin oheistagein. Tampereen seudulla ovat yleensä trackeja, joskin tästä on ajoittaista vääntöä ollut. Tällöin myös rendautuvat erilailla kuin pathit/footwayt. Edelleen tietysti track-tason metsäautotien/latupohjan ja oikeasti maasturia suosivan mutta helpon ajouran välillä on melkoinen ero. Samaa mieltä siitä, että tämä ero olisi hyvä saada näkyviin. Paras ratkaisu jonka saan mieleen on merkitä sileille ulkoiluväylille 'mtb:scale=0-', eli mtb:scale-luokituksen kaikista matalin arvo. Tämän perusteella mummiksella ajettavat ulkoiluväylät, metsätiet yms. voisi rendata rouheammista trackeista erottuvasti. Vaatii tietysti hiukan tagien päivitystä, koska esim. latutageista ei vielä voi päätellä tarpeeksi.
Jos em. muutoksia tulee tehtyä niin huom. mtb:scale=-1 ei värity nykyisessä tyylissä ollenkaan, mutta tuloillaan tämäkin.
Lisäksi Tampereen reiteissä aiheuttaa hämmennystä se, että esim Kauppi-Niihama-valtaväylä on merkitty kevyen liikenteen väyläksi (siniset pisteet), kun taas Kaupin latupohjat on vihreitä trackeja, vaikka niiden ajaminen on sinänsä samanlaista.
Osalla Tampereen latupohjakuntopoluista on muuten kävelytien liikennemerkki, esim Kaupin koiraradalta silta Tähtitorninmäelle tai sitten Suolijärven itäpuolella etelä-pohjoissuunnassa menevä kuntopolku. Pitäisikö näitä nyt sitten vältellä pyöräillessä? Merkitä jopa tägi ettei automaattinen reittihaku ohjaa niille?
Kauppi-Niihama -väylällä on tagi 'bicycle=designated', kun taas useimmilla alueen latupohjilla ei ole. Oletettavasti liikennemerkit tai muut selkeät kyltit siis jostain kohtaa löytyvät. Mitään fyysistä eroahan noissa tosiaan ei välttämättä ole, kuten ei välttämättä esim. pyöräilyn sallivalla ja kieltävällä ajoradan viereisellä väylälläkään. Koska merkitty pyörä-/kävelytie kuitenkin on oma käsitteensä, on nämä mielekästä kartassa erotella – etenkin, koska kaikilla kävelyteillä ei saa pyöräillä ja pyöräteillä, toisin kuin useilla trackeilla, puolestaan ei saa autoilla. Cycleway-/footway-/muut-jaottelu kokonaisuudessaan on kieltämättä paikoittain hienoinen suo, kun monesti minkäänlaisia virallisai merkkejä ei ole.
Suikaleilla Irjalankadun länsipuolella tehdään metsätöitä syys-lokakuussa arkisin klo 7-17. Jonkin verran taas polut muuttuu ja hetken aikaa kannattaa välttää päiväaikaan läpiajamista.
Tuolla ohjeet Trailmapin tiilipalvelimiin: https://blog.trailmap.fi/blog/trailm...sovelluksissa/
Kävin Kaupissa vähän vilkuilemassa. Muutama puu siellä on nurin, eikä niitä kannata taskutyökaluilla alkaa raivaamaan... Samat puutalkoot varmaan aika monella polulla eilisen jälkeen...![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Tiilipalvelimien rajapinta on juurikin kuvattu tuossa jo ylempänä linkkaamassa blogissa: https://blog.trailmap.fi/blog/trailm...sovelluksissa/
Oletus on että tuo olisi nyt suht stabiili.
JOSMille ääni täältäkin. Kevyt setuppi, hyvät kustomointimahdollisuudet ja erittäin sujuva käyttää kun alkuun pääsee. En muista löytyykö MML maastokartta valmiiksi 'Imagery -> Imagery preferences' -valikosta, mutta lisäämällä seuraavan 'Imagery URL' -sarakkeeseen sen sinne ainakin saa: tms[2,19]:https://tiles.kartat.kapsi.fi/peruskartta/{zoom}/{x}/{y}.jpg
Tuo mtb:scale pitäis saada näkymään myös pitkospuilla. Se kuvaisi hyvin pitkospuiden kuntoa.
Vanha mutta lihava.
Onkos OSM -nimbyjen editoinnista ollut muualla haittaa.
Huomasin että Vuosaarenhuipulla ei ole enää mtb:scale -polkuluokituksia. Lienee joku mielensäpahoittaja kiusallaan poistanut. Tekisi mieli kiusallaan lisätä takaisin, mutta viitsinkö?
![]()
Käytiin tänään ulkoilemassa Haukiluoman takana. Ja olipa sielläkin hienoja polkuja.
Onko kellään aavistustakaan kuinka paljon Tampereella on MTB polkuja?![]()
Trailmap.fi
Trailmap.fi renderöi kävelytiet (sis. rakennekerroksilla rakennetut leveät ulkoilureitit) ja metsäpolut samalla viivatyypillä. Olisiko mahdollista vaikkapa pidentää kävelyteiden katkoviivan viivan pituutta, vaikkapa lähemmäksi MML:n vastaavaa viivatyyppiä?
Eri väylätyyppien rendaukseen on kohtapuoliin tulossa aikalailla lisää hienojakoisuutta. Mukana mm. leveyden kattavampi huomioiminen, jolloin vaikkapa 3m leveäksi merkatut latupohjat eivät piirry samoin kuin peruspolku, vaikka sattuisikin olemaan highway=path. Käytännössä tapahtuu juurikin kuvaamallasi tavalla, eli riittävän mittava polku piirtyy kuin track (tai muista tageista riippuen kuin cycleway/footway). Znoodin aiempaan kommenttiin samalla vastatakseni, myös pitkospuut+mtb:scale-yhdistelmä on mukana.
Saat esim. seuraavasti:
- avaa webbisivu http://overpass-turbo.eu/
- valkkaa kartalta haluttu alue
- rakenna wizardilla kysely, joka poimii esim. tietyllä mtb:scale tägillä olevat wayt
- käytä wizardia tyyliin
(highway=path or hightway=footway) and (mtb:scale=3 or mtb:scale=4)
(highway=path or hightway=footway or highway=track) and (mtb:scale=0 or mtb:scale=1 or mtb:scale=2 or mtb:scale=3)
(highway=path or hightway=footway or highway=track) and mtb:scale!=*
- paina namiskaa "build and run query"
- paina export nappia
- tallenna gpx fileeksi
- Avaa JOSM ja lataa measurement plugari
- lataa gpx file JOSM:iin
- konvertoi layer data layeriksi
- valkkaa kaikki elementit
- katso measurement dashboardilta kilometrimäärä
edit: exportista saa näköjään imaistua suoraan JOSM:iin, joten ei tartte uittaa gpx fileen kautta
Kirjanmerkit