^Mikäs tuommoinen kuvaaja on?
^Mikäs tuommoinen kuvaaja on?
En nyt keksinyt parempaakaan paikkaa kysyä, oisko näille uteluille oma ketju jossain olemassa? Jos on niin ylläpito siirtäköön sinne.
Tai voisihan näille perustaa ketjun tuonne Kuntoilun alle?
Jollain asiantuntemusta tämän viikon treeneiksi(3 ajoa siis) Garminin faktoihin perustuen?
Itse uumoilen josko olis pk:ta tällä viikolla, 65-70% maksimisykkeestä. Vaikkaka foorumilta saaduilla vinkeillä; parit spurtit alkuun 5min palautuksilla+loppuun 8-12 min veto.
Vai pelkkää pk:ta?
La siis oli tiukempi 2h ajo, palautumiseen näyttäis olevan vielä 16h Garminin mukaan.
Tänään ainakin kevyt pk? Loppuviikosta vetoja mukaan?
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Itse yritän saada jollain konstin anerobisen sekä korkean ja matalan aerobisen kuormituksen optimaaliselle alueella. Tällä hetkellä korkea aerobinen on aika hyvin alueella kun taas anaerobisen ja matalan aerobisen palkki on ylikuormituksen puolella johtuen aikaisemmin tehdyistä liian kovista treeneistä, eli pk-treeniä tässä meikäläisen pitäisi tehdä ilman kovempia spurtteja. Aikaisemmin Garmin ehdotti lyhyitä matalatehoisia treenejä kun taas välipäivän jälkeen Garmin ehdotti eilen 80min peruskunto treeniä, olisi ilmeisesti jonkun ohjelmankin tuohon ehdottanut mutta en lähtenyt sitä ajamaan vaan menin Zwiftillä vajaan tunnin ajolla.
Tarkoitus olisi joku päivä testata sufferfestin workouteja, Zwiftin workouteja aion myös tehdä mutta kustomoin ne itse kun aika moneen valmiiseen workoutiin on ympätty vähän joka tehoaluetta ja se ei sovi minulle vaan teen mieluummin omat workoutit jotka ei kuormita ei toivottuja alueita. Jotain lyhyttä Z2-Z3 tehoalueen treeniä tänään, tovi Z4 alueella tuskin vielä treeniä pilaa.
Noin vähillä tunneilla en itse ehkä keskittyisi perus pk:een, varsinkaan noin kevyihin. Tässä ois yksi esimerkki: https://youtu.be/H9SvLGv2c1E
Kuinkahan hyviä noin yleensäkään pelkän kellon ohjeet ovat? Niiden datahan perustuu aika lailla puhtaasti pelkkään sykemittaukseen. Jonkun verran myös happisaturaation. Itse pitänyt näitä lähinnä nice-to-know -tietoina.
No milläs se pohja sitten tehdään? Eikös se peruskunto nimenomaan ole se tärkeä "pohja"?
EDIT: olen ollut käsityksessä että nimenomaan se pk olis tässä vaiheessa tärkeää mulle.
Mulla käytössä Garmin Edge+Wattipolkimet+sykemittari. Kai se noista jotain osaa analysoida? Samat tiedothan päivittyy myös Edgestä kelloon, ainakin Garminilla. Toimivat ristiin keskenään siis.
Ohjeet on siis Connectin, ei kellon?
brilleaux muokkasi tätä : 12.10.2020 at 11.49 Syy: Typottaa
Voi sitä pohjaa(vaiko kattoa) kehittää muutenkin kuin perus zone 2:lla. Itselle esim. Trainerroadin sweetspot baset on toiminut hyvin. Fiksummat kertoo lisää: https://fascatcoaching.com/tips/swee...g-plan-design/
Pohja tehdää pk:lla, mutta jos sitä ei pysty/halua ajaa tarpeeksi, niin on pakko keksiä kikkoja ja oikopolkuja. Sweetspot tosiaan on kehitetty sitä varten.
Toinen on aerokynnyksen vedot. Pk2-vetoa käytännössä. Pk2 ylärajalla 2-3h settejä putkeen. Pw/hr arvoa seuraillen jatkaa aikaa nostaa tehoa. Mieluusti reippaalla kadenssilla
Eli vois ajatella että toisaalla @kp63 antama ohje vois olla tässä vaiheessa varsin sopiva metodi? Noita olen tehnytkin ja tuntuvat varsin tehokkailta.
EDIT:
Olen toteuttanut seuraavasti esim: 10min lämmittely--->3x30-60s spurtit 5min palautuksella--->vaikkapa tunti pk:ta(max syke 70-75%)---->8-12min rutistus melko kovaa---->10-15min jäähdyttely.
Harvakseltaan saatan tehdä jonkun intervallin. Pelkkää matalasykkeistä ajoa pyrin tekemään myös.
Varsin toimivaa on ollut myös (Connectin mukaan) kun vedän treenin hatusta; kaikkea sekaisin samassa treenissä. Lyhyitä vetoja, pidempiä vetoja, pienillä tehoilla, jne
Mulla kun ei ole mahdollisuutta ajaa kuin kolmena päivänä viikossa. Lauantain olen pyrkinyt pyhittämään pidemmälle ajolle 2h tai yli. Ma ja ke tehdään sit vähän lyhyempiä ajoja.
Summaten; ei kai sen väliä, kunhan ajaa ja nauttii. Siksihän tätä tehdään.
Tarkoitus kokeilla tänään Sufferfestillä sweetspot tyyppistä the way out ohjelmaa. Tunnin mittainen treeni jonka ajattelin tehdä samaan aikaan Zwiftin virtuaalisissa maisemissa viihtyvyyden maksimoimiseksi. Hauska nähdä mitä palautetta Connect antaa tuon setin jälkeen.
Sent from my iPad using Tapatalk
^Onko tähän treenin jotain linkkiä olemassa?
Tänään ois ehken intervallitreeni, vois vetäistä jotain poikkeavaakin.
Eilen ajoin 4x8min intervallin, 2min palautuksilla. Vedoissa sykkeet reilu 90% maksimista.
Rauhallista pk:ta ei ole ollut hetkeen, sellaisia sekalaisia ajoja;samassa ajossa lyhyitä vetoja+ajoa n.70% sykkeillä.
Kummallista kyllä, Garmin tuntuu olevan tyytyväinen, ei kehoita hiljentämään tahtia. Eilen ensijainen etu VO2Max.
Katsotaan mitä lauantaina kertoo jos ajelis parin tunnin pk:n. Itsestä tuntuu että olis nyt sen aika. Vaikka käppyrä ilmeisesti muuta väittää.
![]()
Edelleen Garmin ilmoittaa harjoittelun tilaksi "ei tilaa", vaikka eilen vedin lenkin täpärillä, missä wattikammet. Olis taas senkin ajan voinu istua terdellä juomassa kaljaa. Paitsi etten juurikaan istu terdeillä enkä juo kaljaa. Mutta muuten.
Kai se pitää taipua ja hankkia wattikammet vielä fättiinkin. Saiskohan noihin sossusta jotain hankintatukea? Muutenkaan ymmärrä, miksi Power2Max-mittari RF:n kampiin maksaa 630 EUR, kun Rivaliin se oli ja on 490 EUR. Luulisi, että aika lailla samaa tavaraa sisukseltaan.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
^Alussa huomautti kyllä levontarpeen ja keventämisen huomioimisesta kun maantiellä tahkosin liian innoissani.
Nyt taas näyttää siltä että mennään Garminin mielestä sopivalla tasolla, joka on mun mielestä aika kova itselle. Luulo on/oli että pitäis vaan sitä pk:ta tahkota.
Kävin etsiskelemässä mitä tuo ei tilaa tarkoittaa:
Laite tarvitsee harjoittelun tilan arviointia varten vähintään yhden viikon harjoitteluhistorian, mukaan lukien juoksu- tai pyöräilysuorituksia, jotka sisältävät arvion maksimaalisesta hapenottokyvystä.
Sopiiko tuo kuvaus yhtään tuohon probleemaan?.
Sent from my iPad using Tapatalk
Omalla kohdalla pitäisi ottaa kevyt treeni että saisin optimaalisen alueen kuormituksen kohdistuksessa parempaan paikkaan. 7-päivän kuormituksesta kertova paksu vihreä lonkero joka on se optimaalinen alue antaa tosin varsin vapaat kädet tehdä vähän kuormittavammankin treenin. Eilen yövuorosta väsyneillä jaloilla tein varsin reippaan treenin joka osui varsin hyvin optimaaliselle alueelle tuohon vihreään paksuun viivaan. Vedin sentään reippaasti yli 150 keskisykkeellä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Joo, nythän siis vain yksi lenkki wattikammilla. Jännä, että juoksusuorituksesta pystyy laskemaan tuon maksimaalisen hapenoton ihan vaan sykemittarin perusteella, mutta ei pyöräilystä. Miksiköhän? Syke on syke...
Jos jaksaisi välppäillä, niin vetäisi yhden fillarilenkin juoksuprofiililla ja katsoisi, että mitä sanoo. Maastolenkeillä keskari kuitenkin 10 km/h korvilla, joten siitä ei ainakaan jäisi kiinni.
Kun ostin Edge 1030 plussan niin laitoin automaattisen ftp laskennan päälle, ajattelin että parantelee automaattisesti ftp:tä kun saan aikaan riittävän isot watit 20min ajalata. Mutta mitä vielä, se laskee myös kynnys-sykkeen perusteella uudet ftp lukemat. Aina oppii jotain uutta. Pari kertaa olen antanut tuon perusteella päivittää ja laskea aikaisempaa ftp:ni, olen ajatellut että kyllä se tuosta vielä nouseekin.
Sent from my iPad using Tapatalk
^Mä otin tuon pois päältä. Silti Edge laskee näemmä jonkun "20min maksimikeskitehon".
Ei vaikuta ftp-arvoon vaikka sen päivittää.
Niin pitäisikin ja paljon. Pitää tajuta, mitä mikäkin softa mittaa. Garmin yrittää hilata sun hapenottoa ylöspäin ja siinä onnistuukin. Pohjia se ei kuitenkaan paranna.
Garmin ei myöskään ota kantaa treenikausiin. Sen ideana on saada tasaisesti hapenottoa ylös, eikä se tietysti aina voi noin mennä edes kuntoilijalla.
^Onko tunnin intervallitreeni viikkoon liikaa? Suunnitelmissa oli ajaa maanantaisin se, keskiviikkona sitä vähän kevyempi seka-ajo 1-1,5h ja lauantaina +2h rauhallinen pk.
Ei kai nyt koko viikkoa kannata pk:ta hinata? Vai...
Hyvä tietää. Minä, kun olen tälläinen omaksi huvikseni päivän tuntemuksella ja fiiliksellä urheileva, niin en ole tuota saavuttanut vaikka joskus on viikko ajo tunnit ollut reiluja. Tietty sopivasti vaikka 1 tai 2 päivän tauko välissä auttaa estämään ylikuormaa, sen lisäksi, että ei puske kovaa, jos ei kulje vaan ajelee vaan köykäsesti tunteja.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kirjanmerkit