GarminGiantElectrobike
Sivu 14 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 484

Aihe: 1x12

  1. #391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    No jospa ne sitten toimii, mutta onhan konsepti herkempi kaikin puolin. Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii? Omassa maasturissa on 36-36 ykkösvaihde ja sillä pääsee ainakin paikalliset mäet (pikku snoukkarinteitä tms.) hyvin ylös. Yhtään jyrkempiä en edes haluaisi nousta kun nytkin saa olla jo tarkkana että eturengas pysyy kiinni rinteessä
    Yksi kaveri sanoo ihan samaa. Sillä on kymmenvaihteinen täpäri, jonka kevyin välitys on juuri 36:36. Tässä toki pitää ottaa huomioon ovaali eturatas ja 26" takarengas, mutta aika raskas silti. Kaveri sanoo että ei haluaisikaan kevyempää välitystä ja mielummin taluttaa sitten ylämäkeen, jos polkemalla ei mene. Minusta vaan tuntuu että polkeminen kevyellä välityksellä on kevyempää kuin saman mäen taluttaminen (ja siltä se näyttääkin kun leppoisasti poljeskelee taluttavan kaverin perässä ). Itsellä trailipyörässä 32:46 ja se on juuri sopiva paikallisiin maastoihin. Täysjäykässä sitten on 32:50 kevein välitys ja kyllä se täydellä retkeilyvarustuksellakin on välillä liian raskas.

  2. #392
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    ...Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii?
    Uskon, että isoille takarattaille kyllä löytyy käyttöä: pitää muistaa, ettei pyöriä ja komponentteja yleensä ole speksailtu Suomen maastoihin, vaan vuorille. Tai muuten selkeästi haastavampiin maastoihin.

    Samaa mieltä olen kuitenkin siitä, että komponenteissa voisi olla enemmän valinnan varaa, koska täällä meillä kyllä usein pärjäisi pienemmällä ja siten selvästi kevyemmällä kasetilla.
    Rule #1: Obey The Rules

  3. #393
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.217
    Eihän sitä kukaan kiellä ostamasta 12 nopeuksista maantiepakkaa

  4. #394
    Nyt tulee synninpäästö Sram Eagle NX 1x12 voimansiirrolle. Minähän jokunen viesti taakseppäin valitin sen huonoa toimintaa uudehkossa maastopyörässäni. Sain teiltä paljon hyviä vinkkejä, kiitos niistä.

    Vaihteistoa siis säädettiin ja puhdistettiin monet kerran tuloksetta. Takavaihtajan korvakekin uusittiin. Toivoni lähes menettäneenä menin 5:ttä kertaa myyjäliikkeen huoltamoon. Päätettiin vielä vaihtaa vaihdevaieri. Jo löytyi vika! Vaijeri oli pyörää koottaessa asennettu jotenkin sylttyyn ohjaustangossa olevan vaihtajan sisällä. Se ei päässyt liikkumaan vapaasti. Vika oli siis ulospäin täysin näkymättömissä.

    Vaijeri uusittiin ja huolellisesti asennettiin. Ero entiseen tilanteeseen oli heti selvä. Vaihtamiseen vaadittava voima pieneni n 50 %, varsinkin isommalle rattaalle vaihdettaessa. Vaihtamistapahtuma nopeutui, varsinkin pienemmälle rattaalle vaihdettaessa. Kaikki muutkin luettelemani oireet hävisivät. Olen nyt ajanut pyörällä viikon. Vaihteisto toimii kevyesti, nopeasti ja täsmällisesti, eikä vaijerin kireyttä ole tarvinnut säätää yhtään kertaa.

    Oma yhden tapauksen kokemukseni siis on, että jos Sram Eagle NX 1x12 vaihteisto ei toimi kunnolla, siinä on vika. Se ei ole kyseisen sarjan ominaisuus.

    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

  5. #395
    Mulla on ollut omissa enskapyörissä sramin 12v vaihteistoja NX - X01. Toimiihan nuo kalliimmat sarjat vähän hienostuneemmin, mutta melko pieni se ero on. Mitään ongelmia ei ole ollut minkään sarjan kanssa, kaikki olleet käytössä noin vuoden päivät ja ajoa kertynyt n.150-200h. Sarja vaihtunut aina pyörän päivityksen yhteydessä.

    Nyt uudessa spessu enskassa alla taas NX. Lähinnä painon takia tekisi mieli päivittää, tuo takapakka kun pelkästään painaa jotain 620g. En taida kuitenkaan viitsiä, omat ajot on nykyisellään niin hissipainotteisia ettei se paino samanlailla haittaa

  6. #396
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Met asiakkaat raksutellaan renkaita potkiessamme noita vaihdevipuja mielellään pyörän paikallaan ollessa. Vaijeri voi tuosta närkästyä ja vetäytyä sykkyrälle, eipä sitten toimi kunnolla.
    Jos pyörä oli ollut esillä liikkeessä, tämä sepustus voipi osua, asentajan virhe tehtaalla ei sekään mahdoton, robotit ei asentele vipusia.

  7. #397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TunturiSport Katso viesti
    Vaihteistoa siis säädettiin ja puhdistettiin monet kerran tuloksetta. Takavaihtajan korvakekin uusittiin. Toivoni lähes menettäneenä menin 5:ttä kertaa myyjäliikkeen huoltamoon. Päätettiin vielä vaihtaa vaihdevaieri. Jo löytyi vika! Vaijeri oli pyörää koottaessa asennettu jotenkin sylttyyn ohjaustangossa olevan vaihtajan sisällä. Se ei päässyt liikkumaan vapaasti. Vika oli siis ulospäin täysin näkymättömissä.
    Pakko olla nyt ilonpilaaja, ja todeta että huolet eivät välttämättä lopu. Tuo vaihdevipu on melkoinen rimpula, ja sitä on tullut muutaman kerran avattua ja korjattua juuri samaa vikaa. Vaatii kärsivällisyyttä ja sorminäppäryyttä. Mutta selvästikin tuossa vaihteistossa vaijerilla on taipumus karata sieltä oikealta reitiltä juuri vaihdevivun sisältä. En oikein tiedä, onko vian juurisyy tuo muovinen vaihdevipu vai sitten joku muu. Mutta vika saattaa uusia..

  8. #398
    Olisikohan järkeä vaihtaa tuo vaihdevipu vaikka x0 sarjan vastaavaan?

    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

  9. #399
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    X01 vivussa saisi säätömahdollisuuden alaspäin vaihtavalle (eli sille isommalle) vivulle, joka on aikamoisen suuri upgrade NX&GX kiinteään vipuun joka on epämukavan takaviistossa.

  10. #400
    Mulla on rakenteilla xc peli ja siihen pitäisi valita vaihteet (1x12).
    Kammet on x01 32t, mutta muut on vielä auki.
    Pakka olis melko varma garbaruk 10-50 ja kiekoissa micro spline, mutta xd vapari siihen saa luonnollisesti myöskin.
    Kysymys kuuluukin mikä loput osat?
    Aiemmin käyttänyt lähinnä xt osia, mutta miksipä ei sramkin kävisi.
    Sramissa vissiin gx eteenpäin toimii paremmin, mutta entäs shimanossa?

  11. #401
    Niin ja onko xt kanssa ollu ongelmia, kun olis hyvin kohtuu hintainen vaihtoehto... Kun lukee Bike24:sta 12s m8100 vaihtajan arvosteluja niin siinä useammalla ketjun kiristäjään mennyt likaa ja se ruostuu?

  12. #402
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    93
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Niin ja onko xt kanssa ollu ongelmia, kun olis hyvin kohtuu hintainen vaihtoehto... Kun lukee Bike24:sta 12s m8100 vaihtajan arvosteluja niin siinä useammalla ketjun kiristäjään mennyt likaa ja se ruostuu?
    joo vaatii shimanoki huoltoa, itellä noin tonni ajettuna alkoi kytkin narisemaan ja piti rasvata, ei ole iso homma.

  13. #403
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Tuo 12s shimanon kitkajarrun jumi on lukemani mukaan aika yleistä. Avaus, rasvaus ja jarrun löysäys pitäisi auttaa tuohon vaivaan pitkäksi aikaa. Olen törmännyt myös yhteen kiinni jumahtaneeseen, vuoden vanhaan 11s Shimanon kitkajarruun. Omalla 10s/11s kalustolla olen ajanut useamman vuoden ilman jarrun huoltoa ongelmitta.

  14. #404
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    125
    700km kuivalla säällä ajettuna riitti ensimmäisen m8100 kitkajarrun jumiutumiseen. Seuraavista vaihtajista onkin mennyt runko solmuun ennen jumimista eli kilsat on jääneet alle 300km ennen romutusta. Seuraava vaihtaja tulee olemaan jotain muuta kuin m8100.

  15. #405
    Ok kiitos. Tämä pistää miettimään... Aikaisemmalla xt 11s ajelin vuosia ilman että tiesin kitkajarrun olevan huotokohde.

  16. #406
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.978
    Mikä tämä kitkajarru on, clutch?

  17. #407
    Olen toistaiseksi siinä uskossa että juurikin kytkin, josta häkki saranoituu.

  18. #408
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.483

    1x12

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Mikä tämä kitkajarru on, clutch?
    Tätä samaa asiaa tässä tarkoitetaan, sillä vaihtajan sivussa olevalla kytkimellä eli ”clutchilla” vain kytketään tuo kitkajarru päälle tai pois. Se kitkajarru on siis vaihtajan sisällä, vain tuo kytkinvipu näkyy ulospäin.

  19. #409
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.978
    Pitääkin tutustua jos mun 2x10 vaatii huoltoa joskus. Siinä on tuollainen vipu. Srameissa ei.

  20. #410
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    125
    Aika hyvin sillä pystyy ajelemaan se kytkin aukikin, en ole edes huomannut eroa. Mutta kaiken kaikkiaan se pitkä häkki on herkkä vääntymään ja oikominen ei onnistu. Ja vähän vaikuttaa sille, että kun se kytkin jumittaa niin se vääntää vielä helpommin häkin kieroon sopivalla osumalla. Tosiaan edelliseen 30 vuoteen ei mennyt yhtään vaihtajaa ja nyt on kolmas m8100 menossa puolen vuoden sisään. Samoilla ajotavoilla ja kivikoilla.

  21. #411
    Liittynyt
    04/2007
    Viestit
    206
    Eikä se 'clutchin' huoltokaan ole kuin 10min juttu, kun sen on kerran harjoitellut.

  22. #412
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TKe_ Katso viesti
    Eikä se 'clutchin' huoltokaan ole kuin 10min juttu, kun sen on kerran harjoitellut.
    Ootteko laitellut Shimanon omia tänne tarkoitettuja rasvoja vai jotain muuta toimivaksi todettua?
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  23. #413
    Liittynyt
    04/2007
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Ootteko laitellut Shimanon omia tänne tarkoitettuja rasvoja vai jotain muuta toimivaksi todettua?
    Tätä tuli harjoiteltua jonkin verran ja en saanut toimimaan muulla kuin shimanon rasvalla.. joko ukossa vika tai sitten Shimano on onnistunut tuotekehityksessä aika hyvin.

  24. #414
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Kokeilin anti seizeä ja slick honeytä clutchiin, ei toiminut kummallakaan pätkääkään.
    Toimii Shimanon Roller Brake greasella tai Shimano nexus hub greasella.

    Hyvin on suunniteltu

  25. #415
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.483

    1x12

    Mä laitoin SLX vaihtajan kitkajarruun tätä tai jotain vastaava rasvaa ja hyvin on pelannut. Shimanon ohjeissa suositellaan laittamaan rasvaa Y04120800 mikä näyttää olevan ns. Nexus-rasva.

  26. #416
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Näinhän se manuaalikin opastaa: Uuden rasvan numero:Y04121000 (50 g)Rasvan numero:Y04120800 (100 g)

    Jäi aikoinaan mieleen Samuli-Onen videolta mieleen missä Shimanon guru tais kertoa, että erikoisrasvaa missä on kitkaa, mutta pitääkö sitä kitkaa nimen omaan olla vai ei? No yhtä kaikki manuaalin suositus rasvoilla onnistuu ainakin. 800 loppusen rasvan specsit sanoo: lubricates and reduces friction.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  27. #417
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Mä laitoin SLX vaihtajan kitkajarruun tätä tai jotain vastaava rasvaa ja hyvin on pelannut. Shimanon ohjeissa suositellaan laittamaan rasvaa Y04120800 mikä näyttää olevan ns. Nexus-rasva.
    Samalla Bilteman PTFE-rasvalla olen huoltamani Shimanon kitkajarrut voidellut. Hyvin ovat pelanneet.

  28. #418
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    1x12

    Mulla jäi huoltotoimenpiteen jälkeen (käytin Shimanon tähän speksaamaa rasvaa) tommonen pikku klappi, mikä aiheuttaa pikkasen chain slappia. Se poistuu, kun vetää häkkiä taaksepäin / ylös (kuten videossa). Pitänee purkaa tuo kytkimen neulalaakerihäkki ja selvittää sen rakenne, ei ihan tunnu liikkuvan herkästi. Sinne neulalaakerien sisään kiellettiin rasvaa laittamasta ohjeessa. Uusia kytkinpaketteja ihan kiven alla saada. Olen kokeillut säätää kytkimen kireyden laidasta laitaan sekä myös tehtaan suosittelemassa momentissa. Ei katoa ongelma. Kunhan toivun flunssasta, alan tutkia neulalaakerihäkkiä

    https://youtu.be/T_7KgzwDzJs


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  29. #419
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Siihenhän on oma rasvansa, tosin sisältö voi olla samaa kuin tuon roller grease ja nexus rasvojen:

  30. #420
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Teknisissä nousuissa tulee käytettyä isointa limppua usein. Jos on sellaista maastoa, että joutuu väkisin ajamaan hyvin hiljaa ja enemmän tai vähemmän selviytymään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •