ElectrobikeGarminGiant
Sivu 13 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 484

Aihe: 1x12

  1. #361
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    217
    Itellä Sramin GX Trekin luomussa, nyt 800km ajettuna, ei mitään ongelmia. Kerran pitänyt b ruuvia säätää ja normaalisti vaijerin venymisen seurauksena hienosäätöä liipaisimen päästä. Toisessa pyörässä Shimano SLX toiminut yhtä hyvin.

  2. #362
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    ^^ Eipä nyt voi yleistää. X01/XX1 käy ja kukkuu. Ja kyllä, vehkeellä on ajettu ja ei, en ole säälinyt.

  3. #363
    F. Kotlerburg Guest
    ^ Unohtui se GX tuosta viestistä. Vaihtajan ja liipaisimen vaihdoin jo XX1 kamoihin, kun alesta sattui talvella saamaan. Ne kyllä tuntuu vaihtavan kuten kuuluukin. Nyt pitäisi vissiin ostaa vielä kokonaisen toimivan voimansiirron hinnan verran maksava pakka. Taitaa jäädä välistä.

  4. #364
    Itse tykkäsin kovasti ennen että oli edessä kolme ratasta. Nyt puolivahingossa alle päätyi Sram GX eagle 1x12 ja täytyy sanoa että en voi valittaa.

    Vaihdat ovat helppoja eikä tartte arpoa mitä vaihtaa eteen ja mitä taakse. Takaanta sopiva ratas käyttöön ja matka jatkuu.

    Ainut mitä voisi moittia, on että joskus kaipaisi isompaa vaihdetta. Muuten olen tykännyt, vaikka ihan harrastelijan suusta tässä lörpöttelen.

  5. #365
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    669
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laars Katso viesti
    Alkuun on hyvä huomata, että Dub keskiölle sopii vain dub kammet. Jos vaihdat Shimanoon, pitää vaihtaa myös keskiö. Boost perällä varustetussa pyörässä kannattaa käyttää Boost offsetillä olevaa ratasta. Samaan kohtaan sen pitäisi asettua kuin nykyisen. Keskiössä tulee todennäköisesti mukana spacereita, jotka mahdollistavat säätöä myös ketjulinjaan, ja ohjeen mukaan laitettuna säätävät ketjulinjan oikein.
    Dubin poistamiseen olin varautunut mutta en voinut uskoakaan että tuo pulju on tehnyt tuonkin poistamiseen oman työkalunsa (tai itse asiassa sama kuin RF cinch). Ei käy HTII työkalut joita löytyy kolmea omasta taloudesta (hylsy, TL-FC32 ja BBT-9). Voi harmitus. Tuo SRAMin kampikiinnitys on asentajaepäystävällisyyden multihuipentuma. Vaatii metrisen jatkovarren 8mm kuusiokolon päähän että 50Nm kiristetty pultti lähtee auki.

  6. #366
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anaxagore Katso viesti
    Tuo SRAMin kampikiinnitys on asentajaepäystävällisyyden multihuipentuma.
    Tästä olen samaa mieltä.

  7. #367
    Onko jollakin hybridi mallia eagle voimansiirrosta?
    Suunnitelmissa olisi:
    - Sram Eagle GX takapakka (on jo)
    - Shimano M8100 vaihtajat (nykyiset GX vaihtajat vois myydä pois)

    Syynä on Eagle GX setin huono laatu. Esimerkiksi GX takavaihtaja heiluu korvakkeen akselistaan aivan älyttömästi. Toki ketju tiukkoo sen, mutta välys ei ainakaan paranna toimintaa. GX liipaisin ei ole ollenkaan täsmällinen! Joutuu isommilla hammasrattailla vaihtamaan ylöspäin pitämällä liipaisinta peukulla jonkin aikaa. Jotain löysää se liipaisin antaa ja voi jopa tiputtaa ketjua. Ja taatusti on kaikki säädetty speksiin. Yleensä GX ajautuu pois säädöistään aika nopsaan. Vaijerin venyminenkään tuo ei voi olla, mutta se liipaisin tai takavaihtaja antaa "löysää" noilla isommilla vaikeilla rattailla. Itsellä boost navat, mutta ei tuo ketju nyt niin erityisen vino ole etteikö pitäisi toimia.

  8. #368
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    GX liipasin on erinomainen oman kokemuksen perusteella. Ja jos vaihtaja heiluu, liekö osunut kiveen..

  9. #369
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    GX vaihtajan väljyys on tiedossa oleva ”ongelma” jonka voi korjata sillä, että vaihtaa siihen X01/XX1 mallin korvakkeen kiinnityspultin, eli tämän:
    https://r2-bike.com/SRAM-Befestigung...ltwerk-schwarz

    Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että GX menee säädöistä pois hyvin herkästi.

    Minulla on ollut juuri kys, kokoonpano eli Eagle pakka ja M8100 vaihtaja ja vipu.
    Ketju XX1.

    Toimi ihan moitteetta.

  10. #370
    Älkää ostako sram sx eaglea korjaamossa sanottiin että on liian laiska vaihtamaan vaihdetta.

  11. #371
    Liittynyt
    04/2007
    Viestit
    206
    Nyt tuli koettua ensimmäinen "ominaisuus" shimanon 12spd xtr takavaihtajan kanssa. Jos oli shadow rd+ päällä niin ketju ei enää kiristynyt, ts. "häkki" oli jumissa. Kokeilin neljällä erilaisella vaseliinilla huoltaa sitä stablizer unittia ja ei auttanut. Sitten oli pakko tilata Shimanon luokittelema erikoisrasva siihen ja kappas vaihtaja taas toimii kuten pitää. Maailmalla on vähän kirjoiteltu siihen sävyyn, että tämä 12spd shimanon shadow rd+ vaatii vähän enemmän huoltoa. Jää nähtäväksi.

  12. #372
    Terve. Olen aloitteleva maastopyöräilijä. Kesällä vaihdoin kelpo hybridini pois, siinä oli mainiosti toimiva shimanon xt voimansiirto. Tässä uudessa jäykkäperä maasturissa on Sram NX. En ole ollut siihen tyytyväinen: se on erittäin herkkä vaijerin kireydestä, jos ei ole ihan timmissä niin joko ei mee isoimmalle rattaalle tai sieltä pois, tai ketju rallattaa. Pienemmälle vaihto pakan keskivaiheilla on joskus tuskaisan hidasta. Vivussa on jotenkin kuminen fiilis.
    Eli kysyn viisailta, miten tätä voimansiirtoa kannattaisi lähteä parantamaan? Auttaako vaikka parempi vaihtajavipu ja ketju? Takapakkaa ei kait voi vaihtaa sramin parempiin ilman koko kiekon vaihtoa?


    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

  13. #373
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829

    1x12

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TunturiSport Katso viesti
    Eli kysyn viisailta, miten tätä voimansiirtoa kannattaisi lähteä parantamaan? Auttaako vaikka parempi vaihtajavipu ja ketju? Takapakkaa ei kait voi vaihtaa sramin parempiin ilman koko kiekon vaihtoa?


    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
    Viisaasta en tiedä, mutta itse voitelisin vaihtajan nivelet, koittaisin vaijerin luiston kuoressaan sekä tarkistaisin takavaihtajan rullan pyörimisen ennen suurempia hätäratkaisuja. Ja tarkistaisin korvakkeen suoruuden. Onko kyseessä NX Eagle?

    E. Totta kai Eagle, kun on tässä ketjussa...


    Sitten jos/kun nämä edelliset ratkaisut eivät tuota haluttua tulosta, yksi testi olisi vaihtaa vaihtajan pultti, jolla vaihtaja kiinnitetään korvakkeeseen. https://foxcomp.fi/sram-rear-deraill...-for-eagle-x01 En ole itse testannut, mutta huhut kertovat, että voisi auttaa halvemman pään vaihtajiin.
    Eagle vivuista olen päässyt testaamaan GX, X01 ja XX1 liipasimia, ero ei ole päätä huomaava. Ketjut eivät vaikuta niin paljoa vaihtamiseen, että niitä lähtisin vaihtelemaan parempiin. Muista syistä kylläkin(kesto, pitkän ajan hinta, ekologisuus).
    Mitkä kiekot kyseessä? Monesti vaparinkin voi vaihtaa erikseen, niin ei tarvitse kokonaan uusia kiekkoja hommata.

    Veikkaisin, että vaihtaja on niin vempula, että se pistää säädöt vituralleen. Tai sitten vaijeri ei luista jossain kohtaa kulkumatkallaan. Tai sitten todennäköisimpänä vaihtoehtona arvaisin korvakkeen olevan vinossa, Eagle on siitä tosi tarkka.

    Siitä jotain arvailuja ei-viisaalta.
    Kanuuna muokkasi tätä : 15.09.2020 at 13.10

  14. #374
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TunturiSport Katso viesti
    Kesällä vaihdoin kelpo hybridini pois, siinä oli mainiosti toimiva shimanon xt voimansiirto. Tässä uudessa jäykkäperä maasturissa on Sram NX. En ole ollut siihen tyytyväinen
    Minulla on 29":ssä 11 XT ja läskissä 12 NX. Kyllä Shimpan XT on napakampi ja parempi kuin NX. Eli kyseessä on laatuerot.

    Itse olen katsellut netistä XT:n 11 settejä, joilla korvaisi tuon surkean Sramin...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  15. #375
    Joo, minullakin on siis sram eagle nx 1x12. Yksi vika unohtui mainita: aika usein vehje ei pudota ratasta pienemmälle ja kun käytän vipua toista kertaa niin rysäyttää 2 ratasta kerralla. Korvakkeen kieroutta myyjäliikekin on epäillyt ja oikonut. Se tuntuu kummalta kun en ole vielä yhtään kertaa kunnolla kaatunut. Mutta kiitos vinkeistä, minäpä huomenna katson.

    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

  16. #376
    Minkäslaisia päivityksiä porukka on tehnyt sram NX/SX sarjaan.

    Vaihteisto toimii ja pysyy säädössä itselleni riittävän hyvin. Kuitenkin tekisi mieli vaihtaa etenkin pakka ja kammet, kun niistä saisi painoakin pois jopa yli puoli kiloa.

    Vapaaratas on perusshimppa, eli sramin paremmat pakat ei mene. Oisko heittää vinkkiä muista kevyemmistä pakoista jotka toimisi tuossa paketissa?

  17. #377
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Viisaasta en tiedä, mutta itse voitelisin vaihtajan nivelet, koittaisin vaijerin luiston kuoressaan sekä tarkistaisin takavaihtajan rullan pyörimisen ennen suurempia hätäratkaisuja. Ja tarkistaisin korvakkeen suoruuden. Onko kyseessä NX Eagle?
    Sitten jos/kun nämä edelliset ratkaisut eivät tuota haluttua tulosta, yksi testi olisi vaihtaa vaihtajan pultti, jolla vaihtaja kiinnitetään korvakkeeseen. https://foxcomp.fi/sram-rear-deraill...-for-eagle-x01 En ole itse testannut, mutta huhut kertovat, että voisi auttaa halvemman pään vaihtajiin.
    Eagle vivuista olen päässyt testaamaan GX, X01 ja XX1 liipasimia, ero ei ole päätä huomaava. Ketjut eivät vaikuta niin paljoa vaihtamiseen, että niitä lähtisin vaihtelemaan parempiin. Muista syistä kylläkin(kesto, pitkän ajan hinta, ekologisuus).
    Mitkä kiekot kyseessä? Monesti vaparinkin voi vaihtaa erikseen, niin ei tarvitse kokonaan uusia kiekkoja hommata.

    Veikkaisin, että vaihtaja on niin vempula, että se pistää säädöt vituralleen. Tai sitten vaijeri ei luista jossain kohtaa kulkumatkallaan. Tai sitten todennäköisimpänä vaihtoehtona arvaisin korvakkeen olevan vinossa, Eagle on siitä tosi tarkka.

    Siitä jotain arvailuja ei-viisaalta.
    Tarkistuslistalle voisi vielä lisätä takavaihtajan B-tensionin / B-gapin tarkistamisen.
    Rule #1: Obey The Rules

  18. #378
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    NX / GX vaihtajan kiinnityspultin vaihto auttaa hieman, mutta ei tee autuaaksi: https://mtbengineer.blogspot.com/201...ith-parts.html

    NX:n suurin ongelma on surkea häkki ja löysät rissat. GX:ssä taas surkea häkki ja molemmissa tuo kiinnityspultti. Niin kauan kun vaihtaja ei näe keppejä ja sen pitää puhtaana, korvake on suora ja säädöt kunnossa, niin molemmat toimii hyvin, NX vähän vähemmän hyvin väljien rissojen takia.

    Mulla on nyt muutama sata km takana uudella XTR:llä ja täytyy myöntää, että paluuta Eagleen ei tämän n. 20h testin jälkeen ole. Toisessa pyörässä on vielä Eagle, mutta jos osia joutuu alkaa vaihtaa tulee varsinkin takavaihtajaksi melko varmasti XTR eikä X01.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  19. #379
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Tarkistuslistalle voisi vielä lisätä takavaihtajan B-tensionin / B-gapin tarkistamisen.
    Totta, sehän unohtui.

  20. #380
    F. Kotlerburg Guest
    No ne Sramin halvat osasarjat on vaan paskoja. Ei sille mitään voi muuta kuin vaihtaa pois koko roskan.

  21. #381
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No ne Sramin halvat osasarjat on vaan paskoja. Ei sille mitään voi muuta kuin vaihtaa pois koko roskan.
    Koitin muotoilla asiani hellästi, mutta tämähän se on se totuus

  22. #382
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Koitin muotoilla asiani hellästi, mutta tämähän se on se totuus
    Joo näin se valitettavasti on. Sram on lähtenyt valloittamaan MTB-puolen OEM-markkinoita polkemalla hintoja ja näemmä myös laatua. SX ja NX alkaa olla niin vakiokamaa alle 3k pyörissä.

    GX:ään vaihtaminen ei juuri auta. Sama ongelma siinäkin on, että takavaihtaja on liian heppoinen ja joustaa liikaa. X01:een jos ei halua sijoittaa niin halvin ratkaisu tuohon on laittaa 12sp SLX tai XT vaihtaja. Toimii kyllä Sramin pakalla ja liipaisimella monien foorumien mukaan.

  23. #383
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Jotta ei menisi ihan liian mustavalkoiseksi, niin kyllä monissa (saksalaisten) lehtien vertailuissa Sramin maasto-osat ovat ihan hyviä kommentteja saaneet, jopa ne halvemman pään sarjat. Toki rahalla saa parempaa eli kyllä noissakin jutuissa on tunnustettu erot parempiin eagle-osasarjoihin. Suuntaus tuntuu olevan se, että halpojen kiekkojen lisäksi pyöriin laitetaan myös halpa osasarja: ajatuksena molemmissa sama eli ostaja sitten päivittää omien tarpeidensa mukaan. Mielestäni tuo ei ole välttämättä paha asia, koska harvoin kaupasta muutenkaan löytyy pyörää, jonka kaikki osat miellyttävät itseä.
    Rule #1: Obey The Rules

  24. #384
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Arvosteluihin kannattaa ehkä suhtautua varauksella, koska moni perustuu esim. 10 ajotuntiin, jona aikana harvoin ongelmia tulee edes oikeasti surkeisiin osiin, kuten Shimanon Altus -tason kamppeisiin. Toki hinta täytyy myös suhteuttaa eli 699€ pyörä ei ole samanlainen kuin 6990€ pyörä, mutta komppaan tässä ym. kommentteja, että SX / NX on oikeasti surkeaa tavaraa ja GX:stä ylöspäin päästään ns. aktiiviharrastuskäytössä kestäviin ratkaisuihin kunhan päivityskeppi ei tule käymään. Omissa pyörissä ei enää ole edes GX-tason osia, mutta edelisellä ajoin 10tkm, jona aikana meni 3 GX:n vaihtajaa. Vipu sentään toimi hyvin ja pakkakin pienellä viilauksella välttävästi.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  25. #385
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TunturiSport Katso viesti
    Joo, minullakin on siis sram eagle nx 1x12. Yksi vika unohtui mainita: aika usein vehje ei pudota ratasta pienemmälle ja kun käytän vipua toista kertaa niin rysäyttää 2 ratasta kerralla. Korvakkeen kieroutta myyjäliikekin on epäillyt ja oikonut. Se tuntuu kummalta kun en ole vielä yhtään kertaa kunnolla kaatunut. Mutta kiitos vinkeistä, minäpä huomenna katson.
    Korvakkeen suhteen epäilyt ei auta vaan pitää katsoa ja todeta onko se vinossa vai ei. Jos on vinossa niin väännetään suoraksi. Halvemmissa pyörissä itse takapään lehti saattaa olla hieman vino ja siten korvakekin asettuu vinoon. Tässä tapauksessa pikalinkun kiristys saattaa hieman kääntää korvaketta ja siten myös vaihtajaa.

    Korjaus tässäkin tapauksessa vääntämällä, sillä ei ole niin väliä onko korvake suora vai ei. Oleellista on että vaihtajan ketjupyörät ovat samassa linjassa takapakan rattaiden kanssa ts. kohtisuorassa akseliin nähden.

    Näistä 12v pakoista aion pysyä kaukana. Ketjulinja alkaa olla epäilyttävä, en tarvi ylivaihteita, pitempi vaihtajan häkki on epätarkempi/hitaampi ja vaurioalttiimpi, ketju on ohut ja rattaat lähellä toisiaan. Saahan niitä sitten hienosäätää....



    Ainakin Shimanon Aliviosta eteenpäin vaihtajan pitäisi toimia moitteettomasti. Toki huippusarja kuten XT vaihtaa hieman nopeammin mutta ero on aika pieni.

  26. #386
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    Näistä 12v pakoista aion pysyä kaukana. Ketjulinja alkaa olla epäilyttävä, en tarvi ylivaihteita, pitempi vaihtajan häkki on epätarkempi/hitaampi ja vaurioalttiimpi, ketju on ohut ja rattaat lähellä toisiaan. Saahan niitä sitten hienosäätää....
    Kyllä noi paremman pään laitokset toimii. X01 ja XX1. Ei tarvi säätää, eikä juuri huolehtia. Ja ketjuista sen verran, että XX1 Eagle ketjuilla ajettu nyt saman sarjan pakan kanssa pikkusen vajaat 2500km per ketju ja pakalla siis se viitisen tonnia. Ei ole vielä vaihtokunnossa. Ketjut menevät vaihtoon mahdollisesti seuraavan tonnin kohdalla, sitten ovat ”venyneet” mahdollisesti 0.5 merkkiin asti.

  27. #387
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Kyllä noi paremman pään laitokset toimii. X01 ja XX1. Ei tarvi säätää, eikä juuri huolehtia. Ja ketjuista sen verran, että XX1 Eagle ketjuilla ajettu nyt saman sarjan pakan kanssa pikkusen vajaat 2500km per ketju ja pakalla siis se viitisen tonnia. Ei ole vielä vaihtokunnossa. Ketjut menevät vaihtoon mahdollisesti seuraavan tonnin kohdalla, sitten ovat ”venyneet” mahdollisesti 0.5 merkkiin asti.
    No jospa ne sitten toimii, mutta onhan konsepti herkempi kaikin puolin. Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii? Omassa maasturissa on 36-36 ykkösvaihde ja sillä pääsee ainakin paikalliset mäet (pikku snoukkarinteitä tms.) hyvin ylös. Yhtään jyrkempiä en edes haluaisi nousta kun nytkin saa olla jo tarkkana että eturengas pysyy kiinni rinteessä

  28. #388
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    Ja missä näitä jättikokoisia takarattaita edes tarvii? Omassa maasturissa on 36-36 ykkösvaihde ja sillä pääsee ainakin paikalliset mäet (pikku snoukkarinteitä tms.) hyvin ylös. Yhtään jyrkempiä en edes haluaisi nousta kun nytkin saa olla jo tarkkana että eturengas pysyy kiinni rinteessä
    Täällä mäkisessä Lahdessa on ainakin kevyelle välityksellä käyttöä. Läskissä on kevein välitys 28-46 eikä ole omassa käytössä yhtään liian kevyt, takana menisi hyvin vielä 51-piikkinen omassa käytössä.

  29. #389
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.215
    Kyllä poluilla tulee useen vastaan sellaisia lyhyitä, todella jyrkkiä teknisiä nousuja joissa ei voi aina pyörittää kampia kivien tms takia ja kun näihin nousuihin ei pysty ottamaan vauhtia kuin muutaman kammen pyöräytyksen. Noissa paikoissa 32-50 kyllä tulee tarpeeseen, eli ns "Eagle engaged". Toki voi valita reittinsä niin, ettei näitä tule tai jos paikalliset polut ovat tämän suhteen iisimpiä. Itse tykkään kyllä tälläisistä "yläpeltihaasteista".

  30. #390
    F. Kotlerburg Guest
    32x21 riittää kaikille.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •