ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 138 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 88 128 136 137 138 139 140 148 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.111 - 4.140 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4111
    Rockshox pike, vanha charger 1 damper ja rct3-versio. Purin vaimentimen, vaihdoin öljyt ja o-renkaat ja ilmasin. Nyt kun pitäisi laittaa takaisin kasaan, niin se isompi nuppi, jossa on säädöt: lukitus auki, pedal ja lukitus kiinni, ei pysy enää kunnolla paikallaan vaan jää löysäksi vaikka mikä on





    Luulin, että lukitusmutterin alta olisi jäänyt jotain, mutta ei sinne vaikuta huolto-ohjeen mukaan mitään tulevan. Varaosina kokonamiskasettiä voi ostaa, eikä siinäkään tule kuin osat, jotka minulla jo on:

    Asennusjärjestys: 1. tuo ylin ja isoin säätönamiska 2. kakkosrivin vasemmanpuoleinen mutteri 3. kakkosrivin oikean puolen lsc-säädin ja 4. tuo pikkupultti
    Kasatessa jää löysälle ja jos tuota 2. kohdan mutteria kiristää liikaa, niin mutteri ei mene enää sen tiukemmaksi, vaan vääntää tuon jousituslukitussäädön lukittuun asentoon. Mikähän mahtoi kootessa mennä vikaan? Ennen kuin purin niin vipu toimi mainiosti

  2. #4112
    Jaahas keksinkin katsoa rockshoxin varaosakatalogista:


    Tuossa vaikuttaisi olevan o-rengas, jota en ole kyseiseen väliin asentanut lainkaan. Huolto-ohjeen kasaamiskuvissa ei tuollaista vaihetta oltu dokumentoitu, joten ei ihme että jäi välistää. Harmi kun en yhtään muista purkaneeni tuollaista ulos. Pitäisi tehdä aina se perinteinen, että asettelee puretut osat järjestyksessä selkeään paikkaan, ei epämääräiseen röykkiöön huoltopöydälle...

  3. #4113
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kivistö
    Viestit
    36
    Mihinkähän momenttiin uskaltaa vetää Manitou Circus Expert:in alajalkojen pultit, jotka puristaa läpiakselia paikoillaan? Itse läpiakseli tulee vain 4Nm momenttiin. Poskitutinamomentti lienee liikaa, ettei iskarin jalka murru rikki, mutta en kaipaa myöskään että nuo itsekseen aukenee.

    Kuva liitteeksi että vähän selkenee kysymys.

  4. #4114
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Ohjeen mukaan ;AXLE PINCH BOLTS 3,4 - 4,5 N m (30 - 40 in lb)
    Tuolta ; https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/...nual-2018-2019
    Se ohje missä tuo läpiakselin momentti mainittu, eikö siinä ollut noiden pikkuruuvien momenttia ?

  5. #4115
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Mikähän tuossa on kun Yari (160mm) tarvitsee reilusti yli suosituksen painetta jotta sag on normaali, suosituspaine mun painolle (95kg) on about 100 psi, mutta sillä paineella 20% sagin viiva ei edes näy vielä ilman ilman kuskiakaan. 125 psi tarvitsee painetta 25% sagiin pyörän päällä ajoasennossa. Yksilöitähän nää on mutta onko normaalin rajoissa?

  6. #4116
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kivistö
    Viestit
    36
    Mulla ei ollut tuota ohjetta minkä linkkasit. Läpiakselin momentti oli kirjattu läpiakselin päätyyn ja se oli sen 4Nm. Noista pikkupulttien momenteista ei ollut tietoa. Yllättävän pienet on momentit mutta kaipa se niillä pysyy, loctitea laitan varmuudeksi.

  7. #4117
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Mikähän tuossa on kun Yari (160mm) tarvitsee reilusti yli suosituksen painetta jotta sag on normaali, suosituspaine mun painolle (95kg) on about 100 psi, mutta sillä paineella 20% sagin viiva ei edes näy vielä ilman ilman kuskiakaan. 125 psi tarvitsee painetta 25% sagiin pyörän päällä ajoasennossa. Yksilöitähän nää on mutta onko normaalin rajoissa?
    Jos se on kasassa silloinkin kun ei ole painoa päällä ja painetta on jousessa, niin ilmajousen negatiivi puolella voi olla liikaa painetta. Eli se ei tasaannu niin kuin pitäisi. Oma 150mm pike jäi aina ~10-15mm kasaan. Tämä korjaantui huoltamalla ilmajousi ja vaihtamalla siihen kaikki tiivisteet.

    Kokeile laskea paineita pois ja jos se vetää ittensä kasaan, niin se kertoo paljon.

  8. #4118
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Jos se on kasassa silloinkin kun ei ole painoa päällä ja painetta on jousessa, niin ilmajousen negatiivi puolella voi olla liikaa painetta. Eli se ei tasaannu niin kuin pitäisi. Oma 150mm pike jäi aina ~10-15mm kasaan. Tämä korjaantui huoltamalla ilmajousi ja vaihtamalla siihen kaikki tiivisteet.

    Kokeile laskea paineita pois ja jos se vetää ittensä kasaan, niin se kertoo paljon.
    Ja jos se vetää itseään kasaan ilman paineita positiivisella puolella niin voi yrittää vetää keulaa käsin takaisin koko pituuteen jolloin paine saattaa karata takaisin alajaloista sinne oikealle puolelle. Joku tiivistehän siellä tietty falskaa jos näin on päässyt ylipäätään käymään joten tämä vain ensiapuna. Huolto voisi olla tarpeen.

    EDIT: Jossain keulassa tosin tuolla menetelmällä sen sai toimimaan ilman huoltoakin kun joku paksu rasva oli tukkinut sen paineentasauskanavan ja pakottamalla ampui sitten sen rasvan sieltä muualle.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  9. #4119
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    165
    Se 5-10mm "leposagi" on toiseksi uusimman debonairin ominaisuus josta todennäköisesti et pääse eroon muuta kuin vaihtamalla tuon uudemman (2021) mallisen ilmajousen.

    Mulla on ollut sama homma pikessä ja lyrikissä. Lyrikissä kahdella eri jousella myös, molemmat noita vanhan mallisia. Alkuherkkyyteen tuo auttaa joten se uudemman mallinen debonair on hieman kovemman tuntunen kuulemma.

  10. #4120
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Tattis vastauksista. Jos laitan jalan vanteelle ja kiskaisen niin keula jää kyllä täyteen mittaan. Sitten kun ajaa ja käyttää niin "asettuu" alas jälleen tuonne 20 sagiin levossa. Eli ongelma on palautuminen, keula ei vedä itseään kasaan onneksi.

  11. #4121
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Mulla tuli -20 Lyrikiin sama ilmiö, mutta tämä ei kyllä vetämälläkään tahtonut täyteen mittaan venyä. Reilusti paineistamalla ja nykimällä sai täyteen mittaan sai ilmeisesti paineet tasautumaan ja sai laskea paineet normaaliin eli 103 psi, 160mm keula ja 100kg kuski.

  12. #4122
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Ilmaruodon puolelta yläpää auki ja tippa öljyä ilmaruodon sekaan voi auttaa väliaikaisesti jos rasva on paakkuuntunut ja tukkii tasauskolon.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  13. #4123
    Olisiko hetki aikaa puhua tokeneista.

    Mitkä on arvon raadin mielestä hyvät nyrkkisäännöt paineiden kanssa kun tokeneiden määrää lisätään?

    Ohjeissa neuvotaan tiputtamaan paineita/lisäämään sägiä mutta omien kenttätestien perusteella olen melkeinpä aina päätynyt lisäämään paineita tokeneiden lisäilyn yhteydessä. Pyöräilenkö väärin?

  14. #4124
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Et jos se tuntuu hyvältä. Eikai muulla ole väliä.

  15. #4125
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Jos survot keulan tai iskarin täyteen tokeneita, niin siellä on käytännössä vähemmän ilmatilaa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa, että vähemmillä paineilla pitäisi päästä samaan sagiin kuin ilman tokeneita korkeammilla paineilla.

    Kyllähän se pikkasen siltä kuulostaa, että jos laitetaan tokeneita ja lisää painettakin, niin alkuherkkyys kärsii.

  16. #4126
    Toisaalta, jos alunperin ilman tokeneita alkuherkkyys tuntui sopivalta, mutta keula pohjasi kovaa ja usein, niin tokeneiden lisääminen auttaisi tähän. Eli laitetaan pari tokenia lisää ja pumpataan aiempaa kovemmat paineet. Tällöin alkuherkkyys on entisellään, mutta keula pohjaa harvemmin.

    Minun mielestäni sagin miettiminen on aika turhaa, jos keula tai iskari tuntuu omaan ajamiseen sopivalta.

  17. #4127
    Helou! Olis ajatus tehdä Foxin 34 Rhythm keulaan ensimmäinen iso huolto.
    Tilasin keulaan dust wiper kitin. Öljyyn liittyen nopee kysymys, että mitä suosittelette keulaan öljyksi laittamaan? Ei millään viittisi maksaa kalliista Foxin litkusta, kun määrähän on kohtuu pieni, mitä tarvitaan.

  18. #4128
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    15W mineraalimoottoriöljy toimii Foxin alajaloissa aika kivasti ja on voiteluominaisuuksiltaan parempaa kuin esim. Motulin prätkäkeulaöljyt, jotka on lähinnä tarkoitettu vaimentimiin.

    Tokeneita lisätessä ei painetta pitäisi tarvita lisää vaan päinvaston, koska ilmatila pienenee. Tällöin samalla paineella saadaan suurempi progressio joustoon, koska ilmalla on vähemmän tilaa puristua eli samalla ilmajousen "jousivakio" muuttuu.

    Tässä ihan hyvä palikkatason selitys asiasta: https://www.bird.bike/2016/09/30/tec...s-with-tokens/
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  19. #4129
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Tokeneita lisätessä ei painetta pitäisi tarvita lisää vaan päinvaston, koska ilmatila pienenee. Tällöin samalla paineella saadaan suurempi progressio joustoon, koska ilmalla on vähemmän tilaa puristua eli samalla ilmajousen "jousivakio" muuttuu.

    Tässä ihan hyvä palikkatason selitys asiasta: https://www.bird.bike/2016/09/30/tec...s-with-tokens/
    Tuohan oli hyvä linkki. Varsinkin tästä löytyy hyvät lähtökohdat säätelyyn:

    Scenario 1: You set your sag properly, and the forks feel great on the small stuff, but even moderate trails, rollers and berms are using all of the travel in the fork. Solution: Add token(s) & maintain fork pressure. Scenario 2: You’ve got the forks running sweet when they are deep into their travel, holding you up well and using their travel at just the right rate, but they feel harsh on the small stuff, and the bar buzz is killing you. Solution: Add token(s) & drop fork pressure.
    Scenario 3: Your forks feel great at the start of the stroke, but you’re rarely reaching full travel, possibly as little as 50% travel.
    Solution: Remove token(s) & maintain air pressure.
    Scenario 4: In order to get a decent amount of travel from your forks you’re running them so soft that you have used 30%+ of your travel just getting to sag point.
    Solution: Remove token(s) & increase fork pressure.


  20. #4130
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Et jos se tuntuu hyvältä. Eikai muulla ole väliä.
    Tämä on hyvä lähtökohta kaikkeen olemiseen ja elämiseen.

    Omalla kohdalla vaan nämä fillarointiin liittyvät säätämiset tuppaavat tuntumaan hyvältä vasta totuttelun jälkeen, ts. vasta kun olen tottunut väärin säädettyyn tai outoon ratkaisuun. Usein tulee loistavia ahaa elämyksiä kun kokeilee jonkun toisen pyörää joka on säädetty "oikein".

  21. #4131

    keulan vaihto

    Morjens kaikille foorumilaisille!

    En viitsinyt uutta ketjua laittaa tämän takia, eli...

    Mitkä ovat huomioon-otettavat seikat, kun päivittää mtb:n etuhaarukkaa hieman parempaan malliin, esim ilmavaimennettuun? Rengaskoko, tolpan halkaisija yms itsestäänselvyydet tietenkin "itsestään selviä", mutta mitä muuta sellaista voi tulla vastaan, jota ei tule heti ajatelleeksi? Onko esim ylä/alalaakeripesissä eroja? Entä onko levyjarrun sylinterin kiinnikkeissä jotku standardit, joka pitää huomioida?

  22. #4132
    Et listannut navan kiinnityssysteemiä. Eli katso onko pikalinkulla, 15 mm tai 20 mm akselilla. Sitten jos on 15 tai 20 mm akselilla etunapa, niin pitää selvittää että onko boost vai ei. Ohjainaakereita ei tarvitse murehtia, jos ostat tapered-keulan tilalle tapered-keulan, mutta jos sulla on rungossa suoraputkinen keula ja vaihdat tapered-malliin, niin alalaakerikuppi pitää vaihtaa, jos rungossa siis on irrotettavat laakerikupit. Tapered-keulan tilalle voi aina vaihaa suoraputkisen.

    Jarrukiinnikekään ei välttämättä natsaa, nykyään about kaikissa joustokeuloissa on PM-kiinnitys, mutta joskus IS-kiinnityskin on ollut yleisempi (en kyllä ymmärrä mistä koko PM-kiinnitysvillitys on saanut alkunsa, jos joku kiristää jarruja paikalleen poskitärinämomentilla, niin riskinä on se, että runko/keulan alajalat ovat kohta entiset kun kierteet antavat periksi. Jos käyttää poskitärinämomenttia IS-adapterin kanssa, niin runko ja keula eivät mene rikki, ainoastaan se kympin adapteripalikka.) Ja jos nykyisessä keulassasi on PM-kiinnitys, niin sekään ei välttämättä tarkoita että jarru sopii suoraan, joissain keuloissa minimikoko jarrulevyille on 160 mm, joissain 200 mm. Niin ja sitten on tietty vielä flatmount, mutta niitä ei taida missään maastopyöräkeulassa olla, enemmän maantiepyöräjuttu.
    uusitunnus muokkasi tätä : 13.10.2020 at 08.18

  23. #4133
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uusitunnus Katso viesti
    Et listannut navan kiinnityssysteemiä. Eli katso onko pikalinkulla, ...
    No niin, tämä olikin erittäin tyhjentävä vastaus, viisastuin siitä jo paljon, kiitos!

    Erityiskiitos käsitteestä "poskitärinämomentti", otan sen ehdottomasti käyttööni!

  24. #4134
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Olihan keulan offset Stone68 itsestäänselvyyksien joukossa?

  25. #4135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Olihan keulan offset Stone68 itsestäänselvyyksien joukossa?
    Joo, mutta tuskinpa olen ihan heti ostamassa niin kallista keulaa, että valmistajalla olisi tarjota sen osalta kuin korkeintaan kahta eri vaihtoehtoa (joista varmaan otan sen, joka on lähempänä nykyistä mihin olen tottunut).

  26. #4136
    Liittynyt
    11/2015
    Viestit
    56
    Moi,

    mitäs kannattas tehdä: Rockshox Super Deluxe muuttui noin -4C pakkasessa aika hidasliikkeiseksi. Tällä ei ole ajettu kuin joitakin kymmeniä tunteja. Ilmakannun huolto, mutta mitkä rasvat ja öljyt sinne? vai pitääkö huoltaa/vaihtaa öljyt vaimentimeet myös? Täällä on paljon threadeja öljyistä mutta en niistä päässyt selville mikä olisi hyvä yhdistelmä.

    Toki tässä voi olla sama kun Lyrik keulassa että rasvaa on reiluhkosti ja se sitten jäykistyy pakkasessa

  27. #4137
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Ilmakannun öljyt ja rasvat on vain voitelua varten, niitä vaihtamalla ei tule merkittävää tulosta.

  28. #4138
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    1.075
    Mites jousituksen kannalta säilytys talvella? Ei tule talvella ajeltua täpärillä. Lähinnä lämpötilaa mietin.

  29. #4139
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    sisällä jos mahtuu. Ulkovarastossa kylmässä jos ei mahdu sisälle. Huonointa on se, että vie ees taas pakkaseen ja lämpimään. Kosteutta tiivistyy mutta eipä sitäkään voi välttää jos ajaa ja sitten säilyttää lämpimässä varastossa.

  30. #4140
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Onko kenelläkään kokemusta tai kuullut että float x2 saattaisi kovemmilla pakkasilla ( -10 alaspäin ) päästää öljyt ulos?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •