GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 167 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67 117 157 165 166 167 168 169 177 217 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.981 - 5.010 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #4981
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Sormillakin voi koittaa nostaa rengasta osan matkaa hyllylle samalla periaatteella kuin videossasi. Ei, siis sormea ei työnnetä rengasraudan tilalle renkaan ja vanteen väliin, vaan renkaan voi nostaa ja työntää hyllylle päin sormilla ihan siitä renkaan päältä. Sitten kun sormivoimat eivät enää riitä, pumppua perään. Koskaan en ole itse joutunut käyttämään paineilmaa renkaan nostamisessa maasto, maantie tai cx-renkaita tubelessoitaessa. Huolellinen renkaan mälväys ja hieronta vaan ennen pumppausta, kyllä se siitä nousee. Saippuaa vähän väliin ja johan napsahtaa.
    Kiitos kannustuksesta. Sai minut vielä yrittämään. Sormilla ei ollut mitään toivoa saada rengasta nousemaan hyllylle yhtään. Kokeilin sitten tuon videon mukaista tapaa niin, että rengasmuovilla vivuten lähes koko renkaan toisen puolen sain nostettua. Sen jälkeen ilmeisesti homma oli jo sen verran tiivis, että nopeasti pumpaten sainkin molemmilta puolita kumin nousemaan ja riittävät paineet päälle. Suhinaa ei ainakaan kuulu, että katsotaan, miltä rengas aamulla näyttää. Jännittävää!

  2. #4982
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker Katso viesti
    Sain renkaan ensin suht helposti kiekon keskiuraan joo. Mutta siinä urassa kun rengas on, niin jäähän siihen väljyyttä mahdottomasti. Kun yrittää pumpata, niin vuotaa kuin seula eikä mitään jakoja saada rengasta nousemaan hyllylle. Sama juttu litkun kanssa ja nyt on kylppärikin sotkettu. Ilmeisesti toivotonta jalkapumpulla vaikka kyllä youtube-videoissa noita nätisti pumpullakin laitellaan. Eli huoltsikalle vaan sitten kompressorilla kokeilemaan? En ole koskaan moista käyttänyt...täysillä vaan painetta kunnes hyllyllä paukahtaa?

    Tälläkin menetelmällä yritin tuloksetta:
    https://www.youtube.com/watch?v=tE3h4nmDdOo
    Toi video on kyllä hyvä, mutta ei sekään aina toimi jos vain väljyyttä on liikaa vielä hyllylle nostamisen jälkeenkin tai sitten rengas on niin muodossaan että vaikka kuinka nostaisi hyllylle, tipahtelee sieltä takaisin uraan ja aiheuttaa taas liikaa väljyyttä. Jos kyse on tuosta niin auttaisiko renkaan levittely ja painelu leveämmäksi niin että pysyisi hyllyllä? Itse olen kyllä nostellut nuo sitten kompuralla kun en ole jaksanut enempiä tahkota.

    Edit: no niin, ongelma taisi sitten sillä aikaa, kun muotoilin viestiäni huolellisesti, ratketa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  3. #4983
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Tsemii nikobiker Se oranssi litku kannattaa muistaa siivota kylppärin katosta ennen kuivumista.

  4. #4984
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    50
    Kuukauden verran oon ajellut tubeless-renkailla. Nyt tuli tänään aamulla lenkillä sen verran iso reikä, että muc-offin litkut vaan suihkusi naamalle. Onneksi ei ollut enää montaa kilsaa kotiin. Sain lopulta pysymään sen verran ilmaa renkaassa, että pystyin rullailemaan varovasti kotiin.

    Nyt laitoin renkaan sisäpuolelle Park toolin "emergency" paikkalapun, uudet litkut ja ilmaa. Näyttää ainakin toistaiseksi pysyvän paineet. Huomenna on pidempi lenkki niin kannattaa varmaan otta sisäkumi varmuuden vuoksi mukaan...

  5. #4985
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villepolkee Katso viesti
    Kuukauden verran oon ajellut tubeless-renkailla. Nyt tuli tänään aamulla lenkillä sen verran iso reikä, että muc-offin litkut vaan suihkusi naamalle. Onneksi ei ollut enää montaa kilsaa kotiin. Sain lopulta pysymään sen verran ilmaa renkaassa, että pystyin rullailemaan varovasti kotiin.

    Nyt laitoin renkaan sisäpuolelle Park toolin "emergency" paikkalapun, uudet litkut ja ilmaa. Näyttää ainakin toistaiseksi pysyvän paineet. Huomenna on pidempi lenkki niin kannattaa varmaan otta sisäkumi varmuuden vuoksi mukaan...
    Se emergency on tarkoitettu repämisiin tien päällä. Kannattaa ehdottomasti laittaa kunnollinen tiptop paikka sisäpuolelle. Tuo on pysyvä paikka, jos ei vaan ole kudokset vaurioitunut.

  6. #4986
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    50
    Jaahas. Kävin siis lähellä olevasta pyöräkaupasta nopeesti hakemassa paikkalappuja, että pääsen huomenna ajoon. Myyjä sanoi, että sopii tubeless-renkaaseen ja litku tiivistää loput. Sain siis tälläisen: https://www.bikeshop.fi/Park-TB-2-ul...ppa/pPT101132/

    Tuolla sit taas lukee, että "käytettäväksi vain sisärenkaiden kanssa, ei siis tubelesspaikka!" Elikkä olipas taas hyvää palvelua... Täytyy sit käydä ostamassa noita Tip-Topeja kunhan kerkee.

  7. #4987
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villepolkee Katso viesti
    Jaahas. Kävin siis lähellä olevasta pyöräkaupasta nopeesti hakemassa paikkalappuja, että pääsen huomenna ajoon. Myyjä sanoi, että sopii tubeless-renkaaseen ja litku tiivistää loput. Sain siis tälläisen: https://www.bikeshop.fi/Park-TB-2-ul...ppa/pPT101132/

    Tuolla sit taas lukee, että "käytettäväksi vain sisärenkaiden kanssa, ei siis tubelesspaikka!" Elikkä olipas taas hyvää palvelua... Täytyy sit käydä ostamassa noita Tip-Topeja kunhan kerkee.
    Just noin. Tuon idea on toimia hätäpaikkana. Eli kun renkaan kylki pettää, niin saat tuolla viillon peitettyä ja pystyt ajamaan sisurin kanssa himaan. Saman asian ajaa vaikkapa geelipaketti.

    Voi se tosiaan hätätilanteessa toimia tubeleksenakin, mutta koska paikka ei jousta, niin se ei missään nimessä tule pysymään pitkään paikallaan. Itse jos käyttäisin tuota ilman sisuria, niin pumppaisin renkaan mahdollsimman täyteen ennen ajoa.

  8. #4988
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    50
    Tein 30km testilenkin ja ei se paikka tosiaan pidä. Ihme homma kun ei tosiaan ollut mikään iso reikä, eikä silti tiivisty. Alkaa tuntua että kaikki noi tubeless-myyntipuheet on olleet turhia.

    Pitäiskö tohon siis laittaa sellainen vanhanmallinen tip-top sisäkumin paikka? Vaikka on niitä monenlaisia?

  9. #4989
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Vanhan mallinen? Tip-Top on minusta ihan normaali sisuripaikka. Ne vaan oman kokemuksen mukaan on laadukkaita. Halppis versioita ei kannata paikoistakaan ostaa.

  10. #4990
    Laita siihen kamelinpaska tubeless paikka , sahmurain tai stanin työkalulla helppo ja 100% pitävä.

  11. #4991
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Ekakertalainen täällä ihmettelee. Onko se venttiilin kiristysmutterin ja vanteen väliin tuleva kuminen tiiviste kuinka tarpeellinen? Eikös sen pitäisi tiivistyä sisäpuolelta kun vain venttiili on riittävän kireällä? Spessun vanteen sisäsivu on sen verran pyöreä, että tiiviste tahtoo muljahtaa sieltä mutterin välistä pois, vaikka kiristää ihan vaan sormin vannetta vasten. Tosin ilman sitä tiivistettä tuntuisi ehkä vuotavan enemmän, mutta en ole vielä kokeillut kiristää avaimen kanssa. Eli pitäisikö sormikireyden riittää ja uskaltaako laittaa litkuja, jos siitä venttiilin juuresta ilmat karkaa kokonaan noin 10 sekunnissa? Kompura käytössä, joten rengas nousee kyllä hyvin ylös, mut litkuja en ole vielä tuon venttiilin takia laittanut.

  12. #4992
    Se kumitiiviste estää veden menemisen vanteen sisään ja myös suojaa vannetta mutterilta. Sormivoimin kiristämisen pitäisi riittää.
    Ilman ei kuuluisi karata venttiilin välistä missään vaiheessa, joten kannattaa varmistaa että venttiili sopii vanteeseen. Useimmiten kartio toimii, mutta toisissa vanteissa tiiviste on suorakaiteen muotoinen.

  13. #4993
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Ekakertalainen täällä ihmettelee. Onko se venttiilin kiristysmutterin ja vanteen väliin tuleva kuminen tiiviste kuinka tarpeellinen? Eikös sen pitäisi tiivistyä sisäpuolelta kun vain venttiili on riittävän kireällä? Spessun vanteen sisäsivu on sen verran pyöreä, että tiiviste tahtoo muljahtaa sieltä mutterin välistä pois, vaikka kiristää ihan vaan sormin vannetta vasten. Tosin ilman sitä tiivistettä tuntuisi ehkä vuotavan enemmän, mutta en ole vielä kokeillut kiristää avaimen kanssa. Eli pitäisikö sormikireyden riittää ja uskaltaako laittaa litkuja, jos siitä venttiilin juuresta ilmat karkaa kokonaan noin 10 sekunnissa? Kompura käytössä, joten rengas nousee kyllä hyvin ylös, mut litkuja en ole vielä tuon venttiilin takia laittanut.
    Otin välillä toisen vanteen operoitavaksi ja siinä ei mitään ongelmaa. Huomasin, että ekassa vanteessa on venttiilin reikä hieman sivussa keskilinjasta ja sen vuoksi se tiiviste tahtoo pyrkiä karkuun sieltä mutterin alta. Sain pidettyä tiivistettä kynnellä mutterin alla sen verran että sain kireämmälle eikä se nyt mahdu sieltä samalla tavalla ulos. Ei silti ole aivan tiivis eli pientä sihinää kuuluu, mutta litkun pitäisi varmaan hoidella tuo tiiviiksi.

  14. #4994
    Onko sulla ontelovanne vai yksikerroksinen. Jos vena vuotaa, se litku menee hissuksiin onteloon

  15. #4995
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Piti googlata mikä on ontelovanne.. vissiin tuo on tavallinen yksikerroksinen. Kyllä tossa on nyt paineet pysyny mutta jos venttiliä vähän vääntää niin alkaa pihisemään ja kuplimaan. Tuskin tulee ajaessa pitämään, mut testaan varmaan kuitenki tossa lähimetsässä.

  16. #4996
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Epäsymmetrisessä vanteessa kiristysruuvin ja vanteen väliin tulee asymmetrinen prikka.
    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Valve-S...symmetric-Rims

  17. #4997
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Epäsymmetrisessä vanteessa kiristysruuvin ja vanteen väliin tulee asymmetrinen prikka.
    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Valve-S...symmetric-Rims
    Kyllä noi ihan symmetriset, on mutta reikä ehkä millin enempi toisella sivulla. Pitää melkein ottaa tuo kuitenkin auki, kun toi venttiilin kohta alkaa kyllä heti fuskaamaan, jos siihen koskee. pitää vissiin etsiä joku erilainen vena, jos ei tota saa asentoon. Tosin tunnin sitä jo eilen yritin. Toisen kiekon kanssa ei ollu kyllä mitään ongelmaa.

  18. #4998
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Tarkistaisin nyt vielä, että jos vuotaa venttiilin juuresta, niin se kumitiiviste ulkopuolella ei ole syyllinen? Koska varsinaiset tiivistämisenhän suorittaa se venttiin kartio sisäpuolella ja kuten tuossa edellä on mainittu, niin ulkopuolinen tiiviste estää enimmäkseen veden pääsemisen onteloon. Mulla ei ole teippiä, vaan sellainen nauha, mut sen nauhan kans on varmaan turha mitään teippiä enää sotkea sekaan? vai kannattaisiko kokeilla venttiilin kohdalle siihen nauhan alle pätkä gorillaa? Ja pitää hakea vissiin sellanen venttiilisetti, jossa erilaisia tiivisteitä sinne sisäpuolelle, jos niistä joku sopis. Ja on toi mulla ontelovanne, nyt kun tarkistin ilman rengasta. Harmittaa kun toinen kiekko meni niin hienosti ja samalla vanteella sekä venttiilillä..

    EDIT: joo selvishän se kun malttoi kunnolla tutkia. Aloin putsailemaan ja meinasin laittaa sisurin takaisin, kun huomasin, että vannenauha oli yhdestä kohdasta kaksin kerroin. Ilma oli siis karannut siitä onteloon ja edelleen sitten venttiin reiän kautta pihalle. VAikutti siis, että venttiilin ulommainen tiiviste olisi jotenkin oleellinen tiivistämisessä... Olisi pitänyt ottaa alunperin rengas kokonaan pois ja tarkistaa nauha. Pyörän mukana tuli ylimääräinen nauha, jonka virittelin paikalleen ja nyt pysyy ilmat ilman litkujakin hyvin. Onneksi otin nuukana talteen renkaan pohjalta jäljellä olleet litkut, niin saan vielä samat käyttöön...

    Toimikoon tämä kirjoittelu inspiraationa muille tunareille.

  19. #4999
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Tarkistaisin nyt vielä, että jos vuotaa venttiilin juuresta, niin se kumitiiviste ulkopuolella ei ole syyllinen? Koska varsinaiset tiivistämisenhän suorittaa se venttiin kartio sisäpuolella ja kuten tuossa edellä on mainittu, niin ulkopuolinen tiiviste estää enimmäkseen veden pääsemisen onteloon. Mulla ei ole teippiä, vaan sellainen nauha, mut sen nauhan kans on varmaan turha mitään teippiä enää sotkea sekaan? vai kannattaisiko kokeilla venttiilin kohdalle siihen nauhan alle pätkä gorillaa? Ja pitää hakea vissiin sellanen venttiilisetti, jossa erilaisia tiivisteitä sinne sisäpuolelle, jos niistä joku sopis. Ja on toi mulla ontelovanne, nyt kun tarkistin ilman rengasta. Harmittaa kun toinen kiekko meni niin hienosti ja samalla vanteella sekä venttiilillä..

    EDIT: joo selvishän se kun malttoi kunnolla tutkia. Aloin putsailemaan ja meinasin laittaa sisurin takaisin, kun huomasin, että vannenauha oli yhdestä kohdasta kaksin kerroin. Ilma oli siis karannut siitä onteloon ja edelleen sitten venttiin reiän kautta pihalle. VAikutti siis, että venttiilin ulommainen tiiviste olisi jotenkin oleellinen tiivistämisessä... Olisi pitänyt ottaa alunperin rengas kokonaan pois ja tarkistaa nauha. Pyörän mukana tuli ylimääräinen nauha, jonka virittelin paikalleen ja nyt pysyy ilmat ilman litkujakin hyvin. Onneksi otin nuukana talteen renkaan pohjalta jäljellä olleet litkut, niin saan vielä samat käyttöön...

    Toimikoon tämä kirjoittelu inspiraationa muille tunareille.
    Siis nauha veks ja teippi tilalle. Nauha valskaa aina läpi jossain kohtaa. Normaalit vannenauhat eivät ola tubelessointia varten. Tämä on todettu monessa tapauksessa jo aiemmin tällä palstalla.
    Ilma näyttää monesti karkaavan sieltä, missä on suurin reikä karata. Eli vaikka ilma valskaa renkaasta venttiilin vastaiselta puolelta vanteeseen, se monesti karkaa vanteesta venttiilin juuren kautta ulos.

  20. #5000
    Tämä! !

  21. #5001
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Siis nauha veks ja teippi tilalle. Nauha valskaa aina läpi jossain kohtaa. Normaalit vannenauhat eivät ola tubelessointia varten. Tämä on todettu monessa tapauksessa jo aiemmin tällä palstalla.
    Ilma näyttää monesti karkaavan sieltä, missä on suurin reikä karata. Eli vaikka ilma valskaa renkaasta venttiilin vastaiselta puolelta vanteeseen, se monesti karkaa vanteesta venttiilin juuren kautta ulos.
    Eikäkö toi on sellanen 2bliss vannenauha...

    https://www.specialized.com/fr/en/2b...ext=54118-1123

    Toisessa kiekossa on ollu toista päivää nyt reilu 2 kiloa painetta, eikä ole vajunut yhtään. Aika näyttää mut nyt ainaki meen noilla.

  22. #5002
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Eikäkö toi on sellanen 2bliss vannenauha...

    https://www.specialized.com/fr/en/2b...ext=54118-1123

    Toisessa kiekossa on ollu toista päivää nyt reilu 2 kiloa painetta, eikä ole vajunut yhtään. Aika näyttää mut nyt ainaki meen noilla.
    Asia piffi, pahoittelen väärinymmärrystäni. Oletin, että käytössä on joissain kiekoissa alkuperäisenä tulevat perusvannenauhat, jotka tosiaan eivät tubelessina toimi kuin harvoin.
    Tosin olen saanut yhdet maantiekiekotkin toimimaan perusvannenauhalla, mutta se oli vain testi, eikä jäänyt pidemmäksi aikaa. Ei-tubeless kiekot, vannenauhat ja ei-tubeless renkaat ja hyvin toimi varasto-olosuhteissa. Tien päälle en uskaltanut

  23. #5003
    Liittynyt
    04/2018
    Viestit
    37
    Kävisiköhän joku tämänkaltainen teippi fattyn tubelekseen? Leveyttä löytyy ja näyttäisi kestävältä. Lopun voisi käyttää rungon suojaamiseen.
    https://www.aliexpress.com/item/4001...e-b86b97bd2970

  24. #5004
    K.Kuronen Guest
    Ilta vierähti renkaita vaihtaen, sillä sepeliä on taas tyrkyllä, ainakin paikoin. Gravelking SK:a pois ottaessa ihmettelin vähiin käynyttä litkua: rengas oli toki kauttaaltaan tasaisen kerroksen peittämä, mutta mitään pois otettavaa ei ollut. Takarengas oli reilu 2000 km nähneenä kyllin kulunut poistuakseen palveluksesta.

    Muita vähän ajettuja ei ollut kaapissa, kuin Pirellin Cinturato Gravel M:t. Alle laitto oli melkoista vääntöä, mutta vastaavasti hyllylle nosto oli poksauttimella mutkatonta. Ilman pito ei ollut täydellistä ilman litkuja, mutta litkun kanssa taisi tiivistyä melkein heti.

    Litkua (Magic Milk Hi-Fibre) laitoin 80 ml ja pohdinkin, että pitäisikö alkaa laittaa 100 ml, kun rengas on 40 mm?

  25. #5005
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.224
    Ei ongelmaa mutta kysymys: Kesän renkaissa litkut pyörineet ongelmitta ja nyt talveksi telakalle. Entäs keväällä, lisää lientä vaan ja ajoksi tai miten porukka toiminut?

  26. #5006
    Suosittelen keväällä avaamaan gummit. Voi olla litkua, kuivunutta litkua tai (kondenssi)vettä/vetistynyttä litkua. Sitten sopivasti uutta ja paanalle.

  27. #5007
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.224
    Käykö että sielu irti ja katsoo mitä tulee pihalle? Ei viitsisi irroittaa kun on niin täydellisesti asentunut...

  28. #5008
    Ei taida olla vaivan väärti. Ellet halua purkaa, niin vähän lisää plöröä ja ajoon.

  29. #5009
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Vaatiiko vanhojen litkujen määrän/laadun tarkistus renkaan irrottamisen vai onnistuuko kätevästi myös muilla konsteilla? Esim.Milkitin käyttämä injektioruisku-idea voisi olla vaihtoehto: https://milkit.bike/
    Rule #1: Obey The Rules

  30. #5010
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Turhaa tumpulointia toi milkit systeemi. Katsoo kunnolla sisälle ja tekee tarvittavat toimet.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •